Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - HeltElektrisk

Sider: 1 2 3 [4]
46
Kia Soul EV / Sv: Ny kurs til garasjen - hva er riktig? (evt. lurt?)
« på: Mandag 23. November 2015, klokken 23:53 »
1) Er det riktig det elektriker sier at jeg ikke kan sikre en 16a-kurs med Shuko kontakt med mer enn 10a sikring?
2) Hvis JA. Dersom jeg endrer fra Shuko kontakt på vegg til Type2 kontakt i stedet (?).. Er det da lovlig å sette opp 16a kurs m 16a sikring?
3) Hvis JA. Kan jeg da lade bilen med den medfølgende type 2 til type 1 kabelen direkte fra stikk til bil?
... hvis ikke - kan jeg kjøpe en overgang som jeg kan bruke fra type2 på vegg slik at jeg kan benytte original (10a) laderen som følger med bilen fra Kia?

1. Ja.
2. Ja. Evt. 32A om du ønsker det, eller 20A/25A.
3. Ja, om du kjøper en ladeboks med Type 2 uttak. De finnes også med fast Type 1 kabel, da henger kabelen fast i boksen og du slipper å bruke noe av det som følger med. Jeg selger slike bokser for 3550,- (16A med fast Type 1 kabel).

Takker for kjappe svar :) Jeg har i kveld lest meg grundig opp på ladeboksene til både jkirkebo og noen andre alternativer, og tenker at når og dersom boks blir aktuelt - så ser denne ut til å være et meget godt alternativ.

Da jeg som sagt innledningsvis har tenkt å benytte originalladeren fra Kia (10A) til hjemmelading (tror vi klarer oss med dette) har jeg ikke lyst til å investere mer kroner i lader/boks med mindre jeg får behov for økt kapasitet i fremtiden. Men; det fremstår som passe dumt å trekke og sikre en 10A kurs for lading av EL-bil når jeg likevel må ha en elektriker i hus for å gjøre dette.

4) Så: om jeg skjønner dette riktig kan jeg få lagt opp kurs på 16, 20, 25 eller 32 A så lenge det monteres en type 2 kontakt på uttaket i garasjen (?)

5) Kan jeg da kjøpe en overgang fra type 2 uttaket på vegg til Schuko - slik at jeg kan benytte original-laderen fra Kia og lade både lovlig og trygt på 10A? Link gjerne til anbefalt overgang...

Forutsatt at jeg har oppfattet ovenstående korrekt blir det neste spørsmålet å avklare hvor mye strøm jeg KAN og bør legge opp til i min enebolig fra 1986... og her begynner jeg for alvor å ramle av lasset..

I sikringsskapet mitt står det at jeg har en fase - og at hovedbryteren er på 63A / 2x16mm2 kabel.
Er det slik at kompetente folk på bakgrunn av denne informasjonen kan si noe om hvorvidt jeg kan få 32A kurs eller evt hvor mye "lavere" strømstyrke i kursen fra skapet mitt?
Elektriker sa på telefonen i dag at det var VELDIG stor prisforskjell for alt materiell dersom jeg oppgraderer fra 16A til 32A kurs....

Er det noen her som kan antyde litt om hva som er ok meterpris for de ulike kabeltypene en må ha for 16, 20, 25 eller 32A kurser?
Det samme gjelder ok priser for sikringer, B-jordfeilbryter og type-2 kontakten

(Jeg tenker da ikke på Biltema/gjør det selv-materiell, - men på anerkjente varer som elektrikerne benytter i egne arbeider... og jeg tenker ikke på veiledende priser (sinnsyke) men på hva som er en ok mateiellpris å betale...)

Til slutt:
Jeg har en 25A kurs med egen jordfeilbryter (aner ikke om dette er type B/riktig type - se bilde), men den er tilsynelatende ikke i bruk (står at den går til et boblebad i hagen - og det har jeg ikke sett noe til... finner ingen kabler eller stikk ute heller - så aner ikke hvor kabel går).
Er det noen av dere som på bakgrunn av bildet kan fastslå om denne sikringen og jordfeilbryteren er riktig type slik at jeg evt. kan benytte disse i en ny 25A kurs (elektriker må trekke kabel og montere stikk)?

Tusen takk igjen for svar! Dere som kan så mye om dette - og tar dere tid til å svare - er en fantastisk ressurs!

Kristiansand

47
Kia Soul EV / Ny kurs til garasjen - hva er riktig? (evt. lurt?)
« på: Mandag 23. November 2015, klokken 15:06 »
Hei.
Jeg får min splitter nye Soul levert om knappe to uker og trenger hjelp til hva jeg bør gjøre i forhold til å legge ut ny kurs til garasjen. Elektrikeren min oppgir noen overraskende svar, - så jeg trenger noen avklaringer her hvor ekspertene på EL-bil holder til! :)

Må legge ut en ny stikk til garasjen for å lade Soul'en når den kommer. Kontaktet elektriker og ville ha et opplegg der de legger ut 16a kurs med 16a sikring og ordinær (shuko) kontakt på veggen. Tenker i utgangspunktet at jeg skal klare meg veldig greit med 10a laderen (originalen) som medfølger bilen, men vil gjerne ha muligheten til å kjøpe ny 16a-lader dersom jeg trenger litt mer fart på ladingen senere.
Elektriker oppgir at de ikke kan sikre en 16a-kurs som skal benyttes til EL-bil lading med noe mer enn en 10a sikring? Og at jeg må ha en spesiell (B-jordfeil?) bryter på denne kursen... (tilbudt pris er ca 5000 for kurs (16a - ledningsnett) Shuko kontakt på veggen, B-jordfeilbryter samt 10a sikring i sikringsskapet...

Så.. : Jeg har lest MANGE tråder rundt dette nå, - men blir bare mer og mer forvirret...

1) Er det riktig det elektriker sier at jeg ikke kan sikre en 16a-kurs med Shuko kontakt med mer enn 10a sikring?
2) Hvis JA. Dersom jeg endrer fra Shuko kontakt på vegg til Type2 kontakt i stedet (?).. Er det da lovlig å sette opp 16a kurs m 16a sikring?
3) Hvis JA. Kan jeg da lade bilen med den medfølgende type 2 til type 1 kabelen direkte fra stikk til bil?
... hvis ikke - kan jeg kjøpe en overgang som jeg kan bruke fra type2 på vegg slik at jeg kan benytte original (10a) laderen som følger med bilen fra Kia?

Beklager virkelig at dette fremdeles er et spørsmål noen må svare på... det er sikkert forklart 100 ganger før her inne, men jeg har altså ikke klart å finne tydelige svar på spørsmålene.

Håper imidlertid noen av dere som KAN akkurat disse tingene godt kan forbarme seg over en stakker og gi noen klare svar på dette.. På forhånd takk for hjelpen!

Kristiansand

Sider: 1 2 3 [4]