Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - HeltElektrisk

Sider: 1 2 [3] 4
31
Kia Soul EV / Sv: Temperatursensor i Schuko på original ladekabel?
« på: Fredag 18. Desember 2015, klokken 17:42 »
Vet ikke, men kan du ikke bare lage en overgang?

32
Hehe... Ser på bloggen din at dere har kommet greit avgårde... Lykke til!  :)

33
Kan oppdatere deg på dette i løpet av neste uke! Tar fergen til DK på mandag og har planer om å kjøre til Berlin med en del stopp på veien!

kan følge med her for reisebrev:
http://www.logsys.no/privat/

Sprekt! God tur

34
Har vært i DK flere ganger med Soul og ladet problemfritt på Clever sitt nettverk.

+130km/t spiser rekkevidde :D I sommer gikk det vel akkurat Aalborg-Aarhus med full bil og ... wattpedal langt inne.

Hmmm... Det er jo faktisk 118 km ca... og stort sett motorvei hele veien... Overraskende bra egentlig. Takk for svar :)

35
Kia Soul EV / Sv: bytte lyspærer
« på: Torsdag 26. November 2015, klokken 10:59 »
Mine satt i allefall så fast at det ikke var nok med noen fingre og lett løsne dem...

Da kan vi vel trygt konkludere med at shuatorp muligens har litt små hender - men sterke fingre.... og at elbil-1 har veldig store hender - men svake fingre???  ;D

Takk for informative bilder shuatorp - så tålelig greit ut å komme til der i forhold til mye annet jeg har sett...  ::)

36
Kia Soul EV / Sv: Hvor bor Kia Soul Eierne?
« på: Onsdag 25. November 2015, klokken 17:18 »
Kristiansand
HeltElektrisk

37
Hei.
Ser at tidligere har vært noen problemer rundt hurtig-lading av Soul som medførte at ladestasjonene ble slått ut... Vurderer å ta en tur til Danmark til våren og lurer på et par ting i den sammenhengen...

1) Noen som kan bekrefte at CHAdeMO-lading hos CLEVER Danmark fungerer uten problemer?
(Ser på hjemmesidene til CLEVER at Soul ikke er listet opp blant alle ulike el-biler.. kan se ut som om Soul EV ikke selges i DK)...

2) Noen som har erfaringer med hvordan rekkevidden påvirkes når du speeder avgårde i 130+ km/t på motorveien mellom Hirtshals og Aalborg?
Vet jo at rekkevidden reduseres dramatisk ved høyere hastigheter, - men hvor "ille" blir dette når du kjører i 130? (Avstanden fra Hirtshals til Aalborg er 70 km - estimert unnagjort på mindre enn 50 minutter).

Håper noen har relevante erfaringer å dele :)

38
Kia Soul EV / Sv: Ny kurs til garasjen - hva er riktig? (evt. lurt?)
« på: Tirsdag 24. November 2015, klokken 23:45 »
Enig. Problemet er at jeg har bare en 10A kurs til garasjen fra før... Og på denne står 3 lys, stikk til lader for drill/verktøy en liten frostvakt... Et lite kjøleskap og sentralstøvsugeren...

39
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Original ladekabel C Zero 2011
« på: Tirsdag 24. November 2015, klokken 21:29 »
Nice! Takker og bukker! :)

40
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Original ladekabel C Zero 2011
« på: Tirsdag 24. November 2015, klokken 18:25 »
Hei.

Jeg lurer på om noen kan svare på hvordan original-laderen til de første c-zeroene fungerer?
Det står max 16A på kladden...
På Zeroen tror jeg bare den leverer 8A.

Men dersom jeg bruker den på feks en Soul... Vil den da levere 16A?

41
Kia Soul EV / Sv: Ny kurs til garasjen - hva er riktig? (evt. lurt?)
« på: Tirsdag 24. November 2015, klokken 18:12 »
Hei.
Jeg får min splitter nye Soul levert om knappe to uker og trenger hjelp til hva jeg bør gjøre i forhold til å legge ut ny kurs til garasjen.

Ofte er det enkleste det beste. Har du allerede en kurs med et Schuko stikk plugger du inn original ladekabelen i det og lader. Helt lovlig og helt trygt forutsatt at stikket ditt er i normalt god stand. Antakelig er original ladekabel utstyrt med temperatursensor på stølpselet og er begrenset til 10A som du sier. Da skal det ufattelig mye til før uoppdaget varmgang skal oppstå.



Enig. Problemet er at jeg har bare en 10A kurs til garasjen fra før... Og på denne står 3 lys, stikk til lader for drill/verktøy en liten frostvakt... Et lite kjøleskap og sentralstøvsugeren...

42
Kia Soul EV / Sv: Ny kurs til garasjen - hva er riktig? (evt. lurt?)
« på: Tirsdag 24. November 2015, klokken 17:33 »

Nydelig! Når jeg skriver Type 2 - mener jeg CEE industrikontakt.... er mye å holde styr på... :)

Da gjenstår det å få oversikt over prisnivåene for materiellet...

a) Meterpris ledning 16, 25 og 32A
b) Sikringer (16,25 og 32A)
c) Jordfeilbryter type B
d) CEE industrikontakt

Håper det er noen kvalifiserte der ute som kan antyde hva som er pris en kan forvente og som skal være ok for ovennevnte.

Tusen takk for hjelpen så langt!

Jeg kan bare gi deg de prisene jeg selv selger for:

Ledning for 16: PFXP 3G4 kr. 45,- pr. meter
Ledning for 25A/32A: PFXP 3G6 kr. 50,- pr. meter
Automatsikring 2-pol (alle verdier) kr. 150,-
Jordfeilbryter Type B (4-pol 63A) kr. 1200,-
CEE veggkontakt kr. 150,-
[/quote]

Da har jeg bestilt 25A kurs på CEE kontakt og med Jordfeilbryter Type B. Kjøper en billig overgang og lader på Schuko med standard-laderen inntil videre. Så er det billig og enkelt å bestille boks fra jkirkebo dersom behovet melder seg.  ;D

Prisene på materiell er nok noe dårligere på tilbudet jeg har fått, men ikke så skrekkelig mye dyrere. Tusen takk for hjelpen dere som har bidratt!

43
Kia Soul EV / Sv: Ny kurs til garasjen - hva er riktig? (evt. lurt?)
« på: Tirsdag 24. November 2015, klokken 07:42 »
Du kan be elektrikker legge opp 16A kurs med "blå industrikontakt", mye rimeligere enn type2.

Da kan du bruke original ladekabel med en rimelig overgangskabel inntil du evt. Kjøper en 16A ladekabel eller portabel ladestasjon med industrikontakt, som du da kan plugge inn selv uten å trenge montør igjen.

Få montert opp en CEE-kontakt (blå industrikontakt), den kan sikres med maks av hva kabel tåler, og da står du helt fritt til å bruke originalkabelen med overgang, montere ladeboks eller kjøpe en ettermarkedskabel. I tillegg trenger du ikke å ha noen elektriker igjen om du skal montere ladeboks, da den bare er å skru opp og plugge i kontakten. :)

Nydelig! Når jeg skriver Type 2 - mener jeg CEE industrikontakt.... er mye å holde styr på... :)

Da gjenstår det å få oversikt over prisnivåene for materiellet...

a) Meterpris ledning 16, 25 og 32A
b) Sikringer (16,25 og 32A)
c) Jordfeilbryter type B
d) CEE industrikontakt

Håper det er noen kvalifiserte der ute som kan antyde hva som er pris en kan forvente og som skal være ok for ovennevnte.

Tusen takk for hjelpen så langt!

44
Kia Soul EV / Sv: Ny kurs til garasjen - hva er riktig? (evt. lurt?)
« på: Tirsdag 24. November 2015, klokken 00:22 »
pga schuko kontakten... Skal du sikre mer enn 10A på kurs må du i følge min elektriker og gutta som kan dette på forumet benytte type 2 kontakt som uttak for kursen. Det skal da ikke være noe problem å sikre 16A kurs med 16A sikring.... dersom jeg har skjønt noe som helst av dette... :)

45
Kia Soul EV / Sv: Ny kurs til garasjen - hva er riktig? (evt. lurt?)
« på: Mandag 23. November 2015, klokken 23:56 »
Kjøper du ladeboks med bilen får du boksen og installasjonen momsfri.
Jeg betalte 13.000,- for hele pakka med ny 32A kurs og 20m kabel.
Kjøpte en boks med type2 kontakt slik at det senere blir enklere å bytte dersom jeg får en annen elbil med annen type eller bytter diselbilen med en hybrid med f.eks. type 2 støpsel.

Takker for tips... Jeg ønsker i utgangspunktet å lade på originalkablen fra Kia (10A), men ønsker samtidig at kurs og sikringer skal være klare for større oppgaver ved evt. behov.
Dessuten sa min Kiaforhandler (Kristiansand) at de ikke selger ladebokser...

Sider: 1 2 [3] 4