meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 3Phase

#16
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
fredag 05. april 2019, klokken 08:46
Hei !
For å oppdatere kartene, må du laste ned BMW Download Manager og så logge inn via denne. Da skal bilen din dukke opp der, og når du klikker på bilen, ser du nyeste kart tilgjengelig.
De har flytta litt rundt på hvor du finner Download Manager, men denne stien bør føre frem:
Logg på https://www.bmw-connecteddrive.no (hvis du ikke har vært inne her før, må du opprette bruker og også ha VIN nummeret på bilen tilgjengelig)
Velg Remote Cockpit - Styring - rull helt ned på siden og velg Til Kartoppdatering i Kartoppdatering ruta. Der får du valg om å laste ned Download Manager for Windows eller Mac.
Det denne gjør, er å merke kartet med VIN nummeret, slik at du ikke skal kunne installere samme kart i en annen bil med mindre du har gyldig nøkkel for den andre bilen.
#17
BMW i3 / Nytt kart tilgjengelig
torsdag 04. april 2019, klokken 23:02
Da er EUROPE EVO 2019-2 tilgjengelig for nedlasting via Download Manager.
#18
BMW i3 / Sv: DAB radio faller ut i lange perioder
onsdag 20. mars 2019, klokken 22:46
Her må jeg bare korrigere meg selv og legge meg nedpå litt i flat stilling... :-[
TP funksjonen fungerer den, iallefall på navi-pro versjonen som står i 120Ah modellen. Hørte på NRK P1 her i forgårs og da kom det en melding inn. Det var da NRK Trafikk som ble lagt inn i sendingen et par sekunder før den skifta tilbake til vanlig program. Mener dette er første gang jeg har fått inn en trafikkmelding på DAB. Har tidligere hatt en 60Ah i tre år uten å ha mottatt melding der. Det kan være det ikke er støtte for dette i de eldre versjonene av Navi Pro.
Husk at Trafikkprogram må være valgt i Options menyen når du hører radio.
#19
BMW i3 / Sv: DAB radio faller ut i lange perioder
torsdag 14. mars 2019, klokken 14:40
Hvis jeg forstår dokumentasjonen i BWM Drivers Guide riktig, så hentes trafikkinformasjonen fra to kilder. Enten RDS-TMC eller via RTTI (Real Time Traffic Info online via mobilnettet). RTTI prioriteres over RDS-TMC hvis begge tjenestene er tilgjengelig. RTTI krever også at du har kjøpt denne tjenesten fra BMW.
RDS-TMC (Traffic Message Channel) er en tjeneste som lå på FM-nettet. Denne ble lagt ned da FM ble stengt.
TP/TA vil dermed aldri skje lenger slik jeg forstår det.
DAB har også TA, noe iallefall NRK har tatt i bruk, men jeg tror ikke dette vil fungere på i3. Noen av DAB-adapterne, bl.a. POP3.0, støtter dette. Hvis NRK sender en melding i ditt område, vil NRK Trafikk for din region bli lagt inn i sendingen. Tror ikke en melding fra NRK vil bryte av andre kanaler enn sine egne, slik det fungerte på FM.
Jeg har heller aldri opplevd en slik trafikkmelding på i3 etter tre år.
#20
BMW i3 / TuneIn webradio app styrt via ConnectedDrive
onsdag 13. mars 2019, klokken 22:46
Hei !

Har en ny i3 120Ah der jeg har prøvd å få TuneIn webradio app til å fungere via ConnectedDrive i bilen. Det gjør den sånn sett også, gitt at du starter appen på mobilen og huker av for at bilen skal kunne styre apper på mobilen i oppsettet.
Opplever at ganske mange radiokanaler ikke lar seg spille av når TuneIn styres fra ConnectedDrive. Er det andre som har testa litt rundt dette og enten opplever det samme eller har funnet en løsning på det?
Kontroll av appen fra menyene i bilen fungerer greit. Jeg kan velge fra favorittliste, søke etter stasjoner, velge fra en trending-liste uten problem.
Alle stasjonene som ikke spiller via ConnectedDrive, fungerer fint om jeg kjører appen på mobilen uten å koble opp i bilen.
Får ikke bytta stream heller når appen styres via bilen, da det kun vises en grønn skjerm med en BWM-logo på mobilen.

Radiokanaler som lar seg spille av er bl.a. alle NRK kanalene, BBC, SR, en del amerikanske stasjoner
Radiokanaler som ikke starter er for eksempel Radio Norge, Capital FM London, Heart London, Heart 80's. Alle disse spiller som sagt helt fint når appen ikke er kobla opp mot bilen.

Jeg bruker iPhone 7 med nyeste ios og TuneIn app. Vet det også finnes en reklamefri TuneIn PRO til litt over 100-lappen. Har ikke kjøpt denne men i følge oversikten i ConnecteDrive, så skal både gratisversjonen og PRO-versjonen være støtta.
Har til nå kobla mobilen opp via Bluetooth. Mulig det kan gjøre en forskjell å koble mobilen via kabel men har ikke kommet så langt ennå.
#21
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Proxll hjemmeladeboks?
lørdag 28. januar 2017, klokken 22:56
Hei !
Svar til trådstarter.
Jeg fikk montert en PROXLL WBMC32 for et år siden. Bruker den på en BMW i3 60Ah.
Veggboksen har fungert utmerket dette året jeg har hatt den.
Denne har ikke B-vern innebygget, så det kommer i tillegg (og sikring da).
#22
BMW i3 / Sv: Ladebrikker og div. abonnementer
fredag 07. oktober 2016, klokken 15:33
Hei !
Du er inne på noe interessant i denne tråden.
Jeg har registrert elbilforeningens brikke bl.a. hos Fortum Charge and Drive og Grønn Kontakt. Har prøvd hurtiglading hos begge og det har fungert fint. Du plugger i og legger brikka på. Sånn sett greit nok, men er det noen som kan forklare hvorfor en på hurtigladere til elbil, har valgt å legge seg på en linje der betalingsmiddel helst skal være forhåndsregistrering hos forskjellige lade-operatører evt. en kan sende SMS, da ofte mot litt høyere pris?
I dag er det jo slik at skal en kjøre en langtur, må en først gjøre et helt stykke arbeid med å finne de forskjellige ladestasjonene på veien og videre, hvem som opererer hver enkelt. Så bør en helst forhåndsregistrere seg hos den enkelte operatør for å kunne gjøre ting enkelt med brikka etterpå. Skal du ut av landet blir det ytterliggere komplistert.
Hvorfor tilbyr en ikke vanlig betaling med bank/kredittkort slik som på alle bensinstasjoner, i tillegg? Burde ikke være noe problem å utruste en ladestasjon med en kortleser. Den har jo kommunikasjon likevel.
Til slutt, hvis en velger å avslutte medlemsskapet i elbilforreningen, hva skjer med ladebrikka da? Blir den ugyldig eller kan den fortsatt brukes? Noen som vet?
#23
BMW i3 / Sv: Connected Drive Store
tirsdag 16. august 2016, klokken 15:47
Sitat fra: itre på tirsdag 16. august 2016, klokken 13:15
Spørsmål: går det an å opprette bruker/logge seg inn når bilen er produsert, men ikke levert? (Har VIN)

Har dette evnt. noen konsekvenser?

Hei !
Om jeg husker det riktig, må du legge inn en kode som sendes til bilen, i prosessen med å sette opp ny bruker på BMW-ConnectedDrive. Du får ikke gjort dette ferdig før du får tilgang på bilen.
#24
BMW i3 / Sv: Ladeutstyr - veggbokser
lørdag 12. desember 2015, klokken 10:37
Jeg antar at muligheten til å justere ned ladeeffekt også fungerer når en lader på mode-3?
Noen som har oversikt over hvor mange ampere som trekkes som maks i de tre stillingene High, Medium og Low som en kan stille i bilen?
#25
BMW i3 / Sv: Ladeutstyr - veggbokser
søndag 06. desember 2015, klokken 18:32
Sitat fra: elektrolux på søndag 06. desember 2015, klokken 11:24
Bilen vil alltid lade fra L1 og N, men du bestemmer selv hvilken fase som skal være L1 på stikket ditt. Det finnes både 1 fase og 3 fase 16A og 32A mode 3 kabler, og i ditt tilfelle er 1 fase 32A rett kabel. Vår pris på en slik er 1790.- inkl moms bare i tilfelle du ville sammenligne med å kjøpe med bilen og slippe momsen.

Vi selger også komplette ladestasjoner med innebygget jordfeilvern type B for 7000 kr. Setter da på rett støpsel etter behov.

Ellers ville en Zaptec Smart ladestasjon kunne samarbeide med resten av huset ditt og automatisk velge best fase og ved behov også automatisk redusere ladestyrken. Disse kommer på markedet i 2016 og koster 14990.-

Takk for svar elektrolux.
Er det da riktig forstått at om boksen installeres som 1-fase eller 3-fase, så vil en i3 lade mellom fase og N uansett, og da som du sier L1?. Er det kabelen da som styrer dette eller bilen? Hva skjer om en feilaktig skulle koble en i3 til en 3-fase type-2 kontakt med 3-fase kabel? Smeller det eller oppdages dette av bilen og at lading ikke starter? Mente jeg leste i en annen post her på forumet, at i type-2 pluggen på bilen, så er kun den ene fasen kobla opp, og at dette skal være med å forhindre feil. I såfall skal det vel da ikke skje noe galt om en skulle koble på en 3-fase kabel?
Ikke at dette bør være en problemstilling. Normalt vil en bruke den medfølgende kabelen. Det eneste måtte være om en trenger en lengre kabel eller at en setter opp veggboks med kontakt istedet for fast kabel, og at en da ønsker å ha en egen hengende ved ladepunktet.

Hva er generelle anbefalinger da for veggboks som nå først skal brukes til en i3 men som sånn sett bør være fremtidsretta og kunne fungere bra også på fremtidige modeller som bør forventes å kunne lade på 3-fase. (Hører jeg Tesla Model 3 i det fjerne her...? ) Siden ting ligger til rette i sikringsskapet med 400/230 TN-nett og 4-polt 50A hovedsikring, så er det vel bare å kjøre på eller vil dette dra prisen voldsomt opp?
#26
BMW i3 / Sv: Ladeutstyr - veggbokser
søndag 06. desember 2015, klokken 00:01
Er i ferd med å tre inn i elbilens verden litt ut på nyåret. En i3 er i ferd med å bli satt sammen nede i Tyskland får jeg håpe.

Har tenkt litt på å få montert en veggboks og har i den forbindelse noen spørsmål jeg antar folk her på forumet kan det meste om. Beklager på forhånd om noe er spurt om tidligere. Har ikke skummet gjennom alle tidligere posteringer.
Er i den heldige situasjon at jeg har 400V TN nett i sikringsskapet med 50A hovedsikring. Tenker da at det kan være greit å legge opp så kraftig opplegg som mulig gitt at prisen ikke skyter fullstendig i været. Vil det være noen problemer rundt dette? Kan en i3 som bare kan lade på 1-fase, kobles til en 3-fase boks og hente ut 230V mellom en fase og nulleder? Antar dette gjøres automatisk?
Er det vilkårlig hvilken fase det lades på eller kan dette styres slik at det alltid er samme fase som brukes? Bakgrunnen for spørmålet er at det ville være gunstig å få bilen til å lade på en annen fase enn koketoppen, som har 25A sikring. Står bilen til lading samtidig som koketoppen kjører opp mot fullt, tripper nok hovedsikringen til slutt. Noen som har erfaring med dette?
Når det gjelder type-2 kabelen, finnes det både 1-fase og 3-fase kabler eller er disse alltid 3-fase?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA