Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 3Phase

#1
BMW i3 / Sv: RTTI borte etter nykjøpt Connected Booster
torsdag 08. desember 2022, klokken 17:21
Ser at RTTI er kommet tilbake i kartet. Jeg prøvde en omstart av infotainmentsystemet slik som beskrevet. Ingenting skjer. Mulig det bare gjelder for de som har iDrive 5, altså pre facelift?
Prøvde også å velge Options fra ConnectedDrive menyen og der velge Oppdater. Det har jeg prøvd flere ganger tidligere også uten at det hjalp da.
Men, nå fungerer det igjen for meg iallfall. Godt mulig BMW fikk gitt et lite spark til riktig server også, slik at det nå bør fungere for de fleste.
#2
BMW i3 / Sv: RTTI borte etter nykjøpt Connected Booster
onsdag 07. desember 2022, klokken 22:16
Opplever akkurat det samme med at RTTI er forsvunnet selv etter forlengelse av Connected Booster pakken. Ser i oversikten at denne nå er gyldig til november 2023. Har ikke kommet så langt at jeg har kontakta BMW ennå men tenkte å gjøre det.
Observerer at også On-Street Parking ser ut til å mangle, ikke at jeg nødvendigvis mister nattesøvnen av akkurat det.
Noe blir imidlertid oppdatert. Ser at nyheter og vær blir oppdater daglig. Det tyder vel på at tjenesten BMW Online fungerer.
Forstår heller ikke hvorfor Remote Service er en del av Connected Booster. Den har vi jo til evig tid. Er det slik at disse pakkene går på tvers av modeller og ikke alle har livstidsabbonement på Remote Service kanskje slik i3 har?

Jeg har heller ikke hatt problemer med at appen ikke har oppdatert seg. Ser på Facebook at mange mista kontakt med bilen 1. desember. Mulig dette henger sammen med tjenestene som ikke fungerer i bilen.
#3
Grei tilbakemelding der Orbit om at du har fått lada i3'en ned til 6A 3-fase. For min egen del har jeg nå fått tak i programmet til å programmere boksen. Den kommuniserer via RS485 grensesnitt  8) et ørlite tilbakesteg fra dagens wifi- eller 4G oppkoblede bokser med eSim. Har da en USB -> RS485 adapter i bestilling, og da i tillegg USB B !
Noterer meg også det med EV-standarden som Schneider fulgte. Det kan jo være Proxll / Circontrol gjør det samme.
Skal prøve å oppdatere status her når jeg har fått overgangen og prøvd å redusere ned strømstyrken.
#4
Min erfaring med lading av i3 120Ah AC i Redusert modus er helt sammenfallende med din. Jeg har også en 3-fas veggboks på TN-nett (Proxll / Circontrol WBMC32). Ser på effektkurver fra nettleverandør at lading av i3'en gjør at jeg havner opp i 10-15 kw trinnet på den nye effektmodellen som kommer fra 1.januar 2022. Uten lading ville jeg havna i 5-10 kw trinnet. Dette utgjør en ekstra kostnad på ca. 2.400 kr./år.
Hadde tidligere en 60Ah som kun har 1-fas ombordlader. Her kunne jeg redusere ladetid med rundt 2,5 - 3 timer ved å velge max istedet for redusert. Det stemmer da overens med at max gir opp til 32A mens redusert gir rundt 20A.
Det store spørsmålet blir jo da om 32A / 20A er faste verdier som ligger inne i programvaren i i3, eller om den er slik at har du en veggboks som gir ut 20A, og bilden ser dette som maks, så vil redusert være mindre enn 16A? Dette burde enkelt kunne testes ut av noen som f.eks. har en boks som enkelt kan stilles ned.

Så nå lurer litt på hva jeg skal gjøre. Tre løsninger peker seg ut:

- Koble av to fase-ledere slik at boksen går som 1-fas og fortsette med Redusert i bilen med mulighet for maks om det skulle være nødvendig. Med litt kontroll på annet forbruk, bør en likevel klare en ladeøkt på maks men holde seg innenfor 5-10 trinnet. Skal klare å leve greit med det.

- Sjekke om veggboksen kan stilles ned. De fleste bokser har innstillinger for hvor stor sikring du har på kursen, enten via dip-switcher, via app eller spesial progamvare. I mitt tilfelle, tror jeg boksen må programmeres med programvare, som det igjen lukter elektriker/leverandør av.

- Innse at verden har gått videre og investere i en ny smart-lader, som Easee, der du enkelt setter maks strøm fra app på mobilen. Det vil jo koste en del, inkl elektriker for bytte. Det vil ta 3-3,5 år å tjene inn igjen, gitt en unngår å havne ett effekttrinn opp over et helt år.

For min del tror jeg ombygging til 1-fase blir det mest aktuelle. Dette med effektledd på nettleia er jo helt nytt. Tipper det vil komme et langt større utvalg av produkter og tjenester for å optimalisere strømforbruket i huset totalt sett - automatisk og som kobles til HAN porten på AMS-måleren. Mye finnes jo allerede men her må vi forvente at økt volum bør presse prisene ned på utstyr.

Egentlig synd det nye kapasitetsleddet måles gjennom hele døgnet. Hovedformålet er jo å flytte forbruk til nattestid der det er mer en god nok kapasitet. Etter mitt syn burde timesmaks pr måned, kun blitt målt mellom 6 og 22, som de fleste har definert som dag-tid og som har høyere pris pr kwh.
#5
BMW i3 / Connected Booster L
tirsdag 23. november 2021, klokken 21:13
Er det noen som har prøvd å kjøpe den nye digitale pakken "Connected Booster L" fra webshop'en på ConnectedDrive ?
Forstår det slik at denne pakken dekker flere av de individelle pakkene en måtte bestille før. Den inneholder iallefall kartoppdateringer og RTTI som jeg mener er de mest aktuelle tjenestene.
Pris nå er 630 NOK inkl. mva. Normalpris er 900. Det er nok et Black Week tilbud. Selv med ordinær pris så blir dette billigere enn summen av de gamle pakkene.

Jeg har en 120Ah og får kun opp valg om å kjøpe L-pakken når jeg logger inn. Det finnes også Booster M og   enda en til, som inneholder færre av tjenestene, bl.a. ikke kartoppdateringer.
#6
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
mandag 04. oktober 2021, klokken 21:34
På tide å rote frem minnepinnen igjen. EUROPE EVO 2021-3 er nå tilgjengelig i Download Manager.
#7
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
søndag 07. mars 2021, klokken 20:19
Road Map Europe EVO 2021-1 er tilgjengelig i Download Manager nå.. :)
#8
BMW i3 / Endre land i MyAccount på BMW ConnectedDrive portalen
lørdag 17. oktober 2020, klokken 13:21
Jeg har en stund slitt med å komme innpå https://www.bmw-connecteddrive.no portalen altså de norske sidene. Kommer der bare i en evig runddans om å velge land.
Fant så ut at jeg kan logge inn via de tyske sidene og kan om ønskelig velge engelsk språk. Ser nå i MyAccount - My Data, at jeg har fått country/region: satt til Germany.
Country er ikke tilgjengelig når en trykker på blyant-ikonet for å endre profil-data.
Alt med ConnectedDrive app og kommunikasjon med bilen fungerer ellers greit.
Har hatt konto på ConnectedDrive ganske lenge da jeg hadde 60Ah før. Er på i3 nr. 2 nå, 120Ah. Portalen fungerte via den norske linken da jeg bytta bil, og en god stund etter det, men har måtte gå via de tyske sidene i et halvt års tid. Jeg har bare ikke gjort så mye med det før jeg gravde en del i det nå.

Noen som har opplevd det samme og har en oppskrift på hvordan det kan endres?
#9
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
søndag 11. oktober 2020, klokken 10:51
Jeg tipper det tok mellom 30 - 40 minutter -ish, å få kartet innpå. Da har jeg en minnepinne som støtter USB 3.1. Vil tro bilen også støtter USB 3.0 siden det går såpass fort å få kartet innpå. Bruker du en minnepinne som bare har USB 2.0 evt. eldre, kan jo det være forklaringen. Jeg bruker en litt eldre pc til å laste ned kartet, som ikke har USB 3.0 porter. Det går da rimelig mer tid på å laste kartet inn på minnepinnen enn det bilen bruker på å oppgradere.
Å la den oppgradere over natta, tror jeg ikke vil fungere da navi-enheten virker til å gå i sleep eller slå seg av en liten stund etter at bilen er parkert. Jeg pleier låse opp bilen, starte oppdateringen og så bare følge med underveis. Er så heldig å ha bilen parkert rett utenfor døra. Om navi'en har slått seg av, har det normalt bare vært å trykke den på igjen, på lydknappen, og så tar den seg opp fra der den stoppa.
Her er det en stor forskjell fra 60Ah modellen med NEXT kart til post-facelift med EVO karter. Selv om kartene er blitt større i EVO serien, tar det vesentlig mindre tid å få lasta inn en ny kartversjon slik jeg opplever det.
#10
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
onsdag 07. oktober 2020, klokken 21:14
Road Map EUROPE EVO 2020-3 er nå ute.
#11
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
tirsdag 26. mai 2020, klokken 12:39
Dede: Ryfast-tunnelene ligger inne i det nye EVO-kartet. Bare å kjøre  :)
#12
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
torsdag 30. april 2020, klokken 21:26
Da har Road Map EUROPE EVO 2020-1 dukka opp i Download Manager for de som har EVO kartene.
På tide å pusse støvet av minnepinnen igjen.
#13
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
søndag 16. februar 2020, klokken 17:54
På tide å klage litt over BMW Connected appen igjen  :P

Hos meg har ikke SOC-%, bilens posisjon og kjørte km, knapt nok blitt oppdatert siden jul / nyttår. Bare et par sporadiske ganger. Akkurat nå ser jeg sist oppdatert 04.02.2020 og i dag er det 16.02.
Andre deler av appen fungerer imidlertid sånn rimelig, som for eksempel å starte klimatisering, legge inn forsinket ladetidspunkt, sende posisjon til bilen, og informasjon som vises under eDrive seksjonen med effektivitet, strømforbruk og kjørte km siden sist lading.
Andre som opplever det samme?
Har sletta appen og re-installert den, har vært i bilen og trykka på send bildata via options meny (husker ikke helt i farten hvor denne ligger) uten at det ser ut til å gi noen påvirkning. Har en iPhone 7, så det er snakk om iOS versjonen av appen for min del. Kjører siste versjon av iOS også.

Data på ConnectedDrive websiden er imidlertid alltid oppdatert, så det er jo ikke det at bilen ikke sender fra seg data heller. Dette har alltid fungert bra slik jeg opplever det, og virker til å være oppdatert på sekundet.
På tide BMW tar seg en pære nå og får orden på appen.

Bruker Volvo On Call også for bil nr. 2. Tror jeg kan telle på to-tre fingre antall ganger den appen ikke har fungert på de siste 5 år. Der bare fungerer det. Enkelt og greit.
#14
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
fredag 10. januar 2020, klokken 15:41
Remote Software Upgrade støttes bare av iDrive 7 eller Operating System 7.0 som de kaller det nå, ifølge denne artikkelen:
https://www.bmwblog.com/2019/05/27/bmw-introduces-their-first-remote-software-upgrade/

i3 120Ah har iDrive6 ifølge en tidligere post av skwelbil her på forumet:
https://elbilforum.no/index.php?topic=42894.0
#15
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
torsdag 26. september 2019, klokken 10:12
Det stemmer. Europe EVO 2019-3 ble lagt ut for et par dager siden.
Så da er det bare å pusse støvet av usb-sticken og begynne å laste ned..   :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA