Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mortdal

#1
Audi e-tron / Sv: Haptic feedback avslått eller på?
onsdag 09. september 2020, klokken 11:15
Definitivt på. Jeg mener det er mye tryggere, for da krever det at man trykker litt, akkurat som på en knapp. Da kan man "føle" seg litt frem uten at det registreres som trykk. Vanlig touchskjerm synes jeg stjeler mye mer oppmerksomhet, for man må sikte mye nøyere før fingeren går borti.
#2
Dette er jo helt klart en feil ved bilen. Jeg synes det er helt merkelig at ikke Audi tilbakekaller bilen på dette, for det må være dårlig for kvalitetsryktet å ha masse defekte baklys kjørende rundt på veiene.
#3
Audi e-tron / Sv: "Bruk" av batterireserven (buffer)
torsdag 11. juni 2020, klokken 08:59
Jeg tror ikke det er noen sånne kompenserende tiltak, innebygd i hvert fall. De tenker sikkert på at man har en buffer for at batteriet ikke skal degraderes like mye. Kanskje det blir mulig å kjøpe fri litt buffer etter hvert, hvis Audi ser en forretningsmulighet i det :-).

Blir interessant hvor bevisste kjøpere kommer til å bli på dette med batteridegenerering. Først tenkte jeg at Audi gjorde en sykt innhogg i bruktverdien på 2019-bilen min da de økte rekkevidden litt på 2020-modellen. Men skulle jeg kjøpt en over 5 år gammel elbil, ville jeg faktisk valgt en bil med større buffer på batteriet, fremfor en med noen få km lengre rekkevidde som ny.
#4
Audi e-tron / Sv: Dårlig kvalitet på eTron bremseskiver!
onsdag 03. juni 2020, klokken 12:41
Sitat fra: Per Richard på søndag 31. mai 2020, klokken 11:44
Har nå hatt en 2020 eTron siden februar. Oppdaget raskt at bremseskivene (alle) er av svært dårlig kvalitet.
Bak er det nesten umulig å holde rent. Dette til tross for at eTron har et "renseprogram" på bakbremsene.
Ja, som sikkert flere vet, så aktiveres en pulsering mot skivene bak NÅR MAN BRUKER VINDUSVISKERNE!!!
Dette for å hindre rustdannelse og for å holde skivene "normaltemperert".
Min spådom: skivene kan man regne med å måtte bytte på første EU-kontroll (4 år etter førstegangsregistrering).
Har selvsagt rettet krav mot Møller (allerede) ettersom disse skivene er av svada-kvalitet, og man bør kunne forvente en god kvalitet på en slik bil.
Tesla (ja, vet enkelte ei lei av sammelikningen!) gjorde det enkelt; de oppgraderte rustne skiver til
"Karbon-skiver".
Noen som opplever det samme?

Min opplevelse er at bremsene er av helt vanlig god kvalitet. Men som flere påpeker krever elbiler med god regenerering at man har et aktivt forhold til å holde bremsene ved like. Dette er min erfaring etter å ha hatt bilen i over ett år nå, og ikke minst gjennom en vinter:

Den aktiverer ikke noe renseprogram ved bruk av vindusviskere. Bilen har en innebygd funksjon, hvor den for hver tur, relativt tidlig i turen velger ut en nedbremsing du gjør med pedalen, gjerne en i litt hastighet og en den tror kommer til å være litt "ordentlig", og kutter regenereringen og bruker skivene i stedet. Denne funksjonen holder bremsene relativt rustfrie hvis du kjører tilnærmet daglig og hvis det bare er sommervær uten salt og slaps.

I løpet av vinterhalvåret er ikke denne funksjonen nok til å holde bremsene rustfrie, spesielt ikke hvis det er hyttebil slik som min, som står parkert en uke av gangen.

Mitt tips, legg inn minst to nedbremsinger hvor du legger bilen i N, og tråkker nok til at bakbremsene også tar, og gjør gjerne en ordentlig en rett før du parkerer, slik at bremsene er varme og tørre i det du parkerer. Dette holder bremsene rustfrie også gjennom vinteren. Rensefunksjonen er dessverre ikke designet for norske forhold.

Når det er sagt, er jeg egentlig enig, alle norske biler har for dårlig kvalitet på bremsene. Forhandlere burde være pålagt å selge en kvalitet som er egnet for norske forhold, inkludert vinter og salting. Dessverre slipper de nok unna med denne kvaliteten siden bremser er slitedeler, og dermed vanskeligere å reklamere på.
#5
Audi e-tron / Sv: Tips og triks
onsdag 27. mai 2020, klokken 08:26
Hovedviskeren min hoppet også veldig nå etter siste bilvask. Har adaptive viskere med integrerte spylere, og har merket at viskerbladene er ganske dårlig avstivet, og det ser ut som hoppingen forårsakes av at endene på viskerbladet blir hengende litt etter på grunn av friksjonen, og dermed hopper. Ikke opplevd dette på noen av mine andre biler, så litt skuffende. Disse viskerne kostet jo endel ekstra også, så forventer egentlig mye høyere kvalitet da..
#6
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
torsdag 07. mai 2020, klokken 09:38
Interessant spørsmål. Juridisk sett så kan du nok kreve prisen for "generell lading" vil jeg tro, markedsføringsloven er streng, men i praksis så får du sikkert bare viderefakturert prisen som gjelder på ladestasjonen.

Uansett er jo denne tjenesten et pinlig opplegg av Audi. Enn å kreve 189,- per måned for å gi en forvirrende, dyr, dårlig, uoversiktlig, urimelig.. ja, jeg tror faktisk ikke jeg har noe positivt å komme med til dette opplegget. Ladekortet passer fint i plassen sin i hanskerommet, det er vel det eneste jeg kommer på.
#7
Audi e-tron / Sv: Varsel - "Fare for skrens"
tirsdag 28. april 2020, klokken 12:32
Jeg fikk et varsel som gikk på ESP da jeg kjørte E6 i kraftig vind. Den deaktiverte da kjøreassistenten. Rakk ikke lese akkurat hva det sto.

Jeg har også fått varsel på dekktrykk ved kjøring på veldig glatt og sporet vei, hvor sporene har gått grep på asfalt og blank is utenfor sporene.

Tror bilens sikkerhetssystemer følger veldig godt med, og kanskje for godt i visse situasjoner.
#8
Audi e-tron / Sv: Standard stereo - ettermontering av subwoofer
onsdag 18. mars 2020, klokken 10:47
Jeg har også standardanlegg og er ganske så fornøyd med det. Jeg tror man kunne fått enda mer ut av det hvis man bare kunne stilt nivået på subwoofer separat slik som på B&O. Det handler jo bare om softwarestyring vil jeg tro, så hvis noen med ODB-verktøy kunne sjekket om man kan få aktivert noe sånt, hadde det jo vært kult.
#9
Audi e-tron / Sv: Taue noen meter til ladestasjon?
onsdag 11. mars 2020, klokken 08:48
E-tron gir deg vel også muligheten til å starte bilen 2 ganger etter at den har gått "helt tom". Dette for å kunne kjøre bilen opp på bilfrakt, også av og til lader igjen. Står vel i instruksjonsboken hvor langt den går hver gang, så hvis man er bare noen meter unna, kan man bruke den funksjonen.
#10
Audi e-tron / Sv: Oppdatering for e-tron bakluke automatikk
mandag 02. mars 2020, klokken 07:54
Det er fullt mulig å deaktivere åpning av bakluke med nøkkel, men det må gjøres ved hjelp av programmering. Si til forhandler på at bakluken åpner seg selv, så gjør de dette for deg.

Men det er dårlig nøkkeldesign, og man er jo uansett utsatt for at bilen låses opp av seg selv også. Synes Audi burde varte opp med noen lekre nøkkeldeksel egentlig.
#11
Audi e-tron / Sv: Forvarming under AC lading med lav effekt
tirsdag 25. februar 2020, klokken 14:08
Jeg tror den begrenser seg til hva som er tilgjengelig fra ladeboks når den har dette tilgjengelig. Jeg og opplever lav varmeeffekt ved forvarme og lav ladeeffekt. Men det er tut og kjør hvis man trekker ut kabelen.
#12
Audi e-tron / Sv: e-Tron som hyttebil
fredag 20. desember 2019, klokken 08:39
Sitat fra: daktari på torsdag 19. desember 2019, klokken 10:54
Sitat fra: mortdal på torsdag 19. desember 2019, klokken 10:15
Jeg kjører Oslo - Skeikampen, 217km. Har tilgode å måtte lade. Kjørte E6 opp med en tilhenger på 440kg for et par uker siden, -2-5 grader og søkkvåt/snølagt veibane, 90-100 km/h på speedometeret på motorveien, 22 grader inne. Hytta ligger på drøye 700 meter. Endte på et forbruk på 30,3 kWh/100km med snittfart på 66km/t. Jeg hadde vel ca 50km på gjettometeret da jeg kom frem.

Husker du SOC % da du kom frem?

Jeg mener å huske 18%. Det stemmer bra med bildet jeg tok av virtual cockpit, der er "tanken" litt nede på den siste fjerdedelen av tanken..
#13
Audi e-tron / Sv: e-Tron som hyttebil
torsdag 19. desember 2019, klokken 10:15
Jeg kjører Oslo - Skeikampen, 217km. Har tilgode å måtte lade. Kjørte E6 opp med en tilhenger på 440kg for et par uker siden, -2-5 grader og søkkvåt/snølagt veibane, 90-100 km/h på speedometeret på motorveien, 22 grader inne. Hytta ligger på drøye 700 meter. Endte på et forbruk på 30,3 kWh/100km med snittfart på 66km/t. Jeg hadde vel ca 50km på gjettometeret da jeg kom frem.

Så med tilhenger og dårlig vær må du være habil "efficiency"-sjåfør for å rekke frem. En kort ladestopp vil nok være å foretrekke. Uten tilhenger og skiboks og med forvarming skal det nok gå greit uansett.
#14
Audi e-tron / Sv: Selgerne kan ikke mye om bilene
mandag 16. desember 2019, klokken 09:34
Fremtidens bilsalg er nok uten selgere. Lokalene er veldig dyre og personalet er veldig kostbare. Dette gjør at prisen på bilen blir unødvendig høy. Bilselgere i dag gjør jobben langt dårligere enn en god nettside kan gjøre. Tesla er vel den eneste som ligger i front på dette, med angrefrist og plan om å legge ned salgslokaler. e-tron kunne nok vært minst 100.000,- rimeligere hvis man hadde droppet mye av det kostbare i alle ledd mot sluttkunden. Alternativt kunne de beholdt prisen, men lagt opp til at produktet utvikles og vedlikeholdes gjennom levetiden, så hadde jeg sluppet å banne meg for at jeg ikke engang får stilt lademålet i appen, helt grunnleggende enkel funksjonalitet som bare ikke var klar ved slipp av bilen...
#15
Audi e-tron / Sv: Matrix
onsdag 11. desember 2019, klokken 08:54
Sitat fra: Kølis på søndag 08. desember 2019, klokken 08:20
Takker, digital Matrix. Fant dermed info her:
https://www.audi.com/en/experience-audi/mobility-and-trends/e-mobility/matrix-led-headlights.html

Men kommunisering med bilens «navigasjonsdata» er vel nytt? 2019 modeller har vel ikke dette?

Min 2019 Fast track har dette. En kjekk liten funksjon som lyser opp litt ekstra på sidene når du skal svinge av og slikt :-).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA