Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pilot

#16
Bestilling og levering / Sv: Levering nov/des
tirsdag 16. oktober 2018, klokken 20:58
Sitat fra: Stylus på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 16:21

Min er under produksjon, men estimert leveringstid da jeg bestilte var desember. Når dukket det opp estimert tid på mytesla? Står ingenting nå.

Bilen gikk i produksjon 23.9. og fikk estimert sen nov/des 12.10. samtidig med beskjed om at den er på vei fra fabrikken.
#17
Bestilling og levering / Levering nov/des
fredag 12. oktober 2018, klokken 07:26
Bilen er nå produsert med estimert levering sen november/desember.

Noen som vet fra hvilken havn bilene sendes? Delivery nevnte at bilen skal innom Zeebrugge før Norge.
#18
Model X 2014 - 2022 / Sv: Ang. bestilling av TMX
mandag 08. oktober 2018, klokken 22:02
Jeg har valgt å lytte på hjertet - perlemor hvit med ultra hvite seter
#19
Model X 2014 - 2022 / Sv: Er X75 på vei til å fases ut?
søndag 07. oktober 2018, klokken 22:07
abetterrouteplanner.com viser ca 35min forskjell ned til Køben og ca. 4t til Malaga. Synes 160k er kostbare 4t til Malaga, som uansett er en fin pause.

I-Pace som jeg kansellerte kostet ca. 890k.

Men det er du som bestemmer - hvis du har 160k til å brenne på X100D, gå for den.



#20
Model X 2014 - 2022 / Sv: Er X75 på vei til å fases ut?
søndag 07. oktober 2018, klokken 21:36
Hvorfor skulle den fases ut når den har lik eller bedre rekkevidde enn I-Pace?
#21
Tesla / Sv: Refundert depositum ved avbestilling innen en uke?
søndag 07. oktober 2018, klokken 20:41
Det stemmer.
#22
i-Pace / Sv: iPace rekkevidde - day to day drive vs long range travel?
fredag 28. september 2018, klokken 07:35
Mindre enn X75D som har 238 miles EPA? Større bil med mindre batteri og mer rekkevidde?
#23
Tesla / Sv: Tesla vs. konkurrenter
mandag 24. september 2018, klokken 07:44
Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. september 2018, klokken 07:27
Sitat fra: Pilot på mandag 24. september 2018, klokken 07:13
Min bekymring er hvor skal de alle nye elbilene lade?


De grønne boblene er kun hurtiglading........

( er enig i at stabiliteten til en del ladestasjoner kunne vært mye bedre og antall ladere på hver lokasjon kunne vært flere, men antallet 50 kW ladere er så stort at for meg med 60 kWh batteri er det ikke noe jeg tenker på lengre)

Jeg opplever som utfordrende å planlegge ankomst til ladepunkt med f.eks. 10-20% for å møte ladekø eller ikke fungerende ladere. Jo, det er et ladepunkt til om f.eks. 5-15km, men ingen vet om det er ladekø der og eller om de virker.

Har opplevd flere ganger å vandre rundt fra ladepunkt til ladepunkt i forsøk på å finne ledig/fungerende lader, noe som fører til mye irritasjon og angst om å gå tom for batteri. Legg på toppen et små barn så har du det spennende :)

Bare prøv utfartsdag på vei til/fra Oslo/Sverige. Galskap på de vanlige ladere synes jeg.

Men mulig dette er ikke problem for de andre.
#24
Tesla / Sv: Tesla vs. konkurrenter
mandag 24. september 2018, klokken 07:13
Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. september 2018, klokken 06:47

Er helt enig i at «problemet», i den grad det eksisterer, er begrenset. Men det er på de store utfartsdagene på de mest belastede stedene det opptrer, dvs når en trenger det aller mest.

Synes bare det bør tas med i totalvurderingen, som et lite punkt.

Min bekymring er hvor skal de alle nye elbilene lade? Kia, Hyundai, Jaguar, Mercedes, Audi, Nissan, i tillegg til eksisterende elbiler. Ser ikke for meg at de he noe mye valg enn å stille seg i kø på samme ladenett, særlig på utfartsdagene.

Allerede nå er situasjonen ganske dårlig. Har kjørt i3 siste årene og opplever stadig ladekø, ikke fungerende ladere (til tross for at appen viser at de er OK), ladebrikker/app som ikke virker, ICE parkert på ladeplasser, maks 4 ladere per plass (ikke glem at chademo tar opp CCS plass og vice versa under lading), osv.

Med mindre ladeleverandører ekspanderer betydelig raskere enn p.t. kan jeg ikke se hvordan ladekø skal unngås, med mindre ingen benytter bilen i en radius mer enn 150-200km fra huset. I så fall er det noe svak business case å kjøpe en bil til 650+ med så begrenset bruksområde.
#25
TMX Hjul, dekk og felg. / Sv: Ikke lov med henger med 19" Vinterhjul.
lørdag 22. september 2018, klokken 08:43
Sitat fra: jlan på lørdag 22. september 2018, klokken 00:04
Sitat fra: Pilot på fredag 21. september 2018, klokken 15:56
Snakket nettopp med min selger og han sa at det er fullt lovlig å trekke henger med 19» hjul (2250kg).
Går ut fra at han kunne vise til et teknisk dokument da?

Brukermanual side 79
#26
TMX Hjul, dekk og felg. / Sv: Ikke lov med henger med 19" Vinterhjul.
fredag 21. september 2018, klokken 15:56
Snakket nettopp med min selger og han sa at det er fullt lovlig å trekke henger med 19» hjul (2250kg).
#27
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kjøpe X nå uten kampanjerente?
søndag 16. september 2018, klokken 15:01
Legge inn bestilling nå, søke Tesla lån, sjekke renten ved uttak av bilen (vanligvis kampanjer i Q4) - dette er info jeg fikk fra selger.
#28
Bestilling og levering / Vennligst slett posten
søndag 16. september 2018, klokken 08:19
Prøvde å slette, men det gikk ikke.
#29
Tesla / Tesla vs. konkurrenter
lørdag 15. september 2018, klokken 08:07
Ser flere nye poster i andre forumer og grupper som fremhever at Tesla blir snart slått ut på markedet, eller at det blir vanskelige tider for Tesla.

Dette tema er tygd til det uendelige, men jeg har behov for å dele mine synspunkter. Så får de bare oversees som lite interessant lesning :)

Ja, konkurrentene kommer, men tror ikke det er så sort-hvit bilde.

Jeg har valgt å gå for Tesla, med mindre mirakuløse ting presenteres under e-tron lanseringen. De andre konkurrente har, etter min mening, allerede diskvalifisert seg.

Mine vurderinger:
- Ladenettverket - Ionitiy har sagt 400 innen 2020. P.t. 5-6 aktive og 11 under utbygging. De andre aktørene er heller ikke racere på utbygging. Med mengde (i antall biler) av «low-cost» konkurrenter, har jeg vanskeligheter for å ikke se lange ladekøer.
Er vel kun Audi som har kommet med forenklet betalingsløsning, men de må også stille seg i kø.

Mange som sier at superchargers brukes sjeldent. For min del er det uaktuelt å betale 700-900knok for en bil som jeg vegrer meg til å ta på langtur i frykt av kø/betalingshelvete/manglende oversikt på ladertilstand.

- Fit & finish - ja, Jag har en grei karroseri fit&finish, men interiøret (lister, setesømmer, osv) er langt under forventet for en så dyr bil. Audi kommer sikkert til å være ledende på denne fronten. «Low-cost» er plastic fantastic. Tesla X som jeg prøvde i går, er overraskende bra på fit&finish. Mye bedre enn de i 2017 og på nivå med konkurrentene.

- Infotainment - trenger jeg å skrive noe her? Mulig Audi kommer med noe fancy.

- Pålitelighet - har ingen erfaring med drifting av Tesla, men hvis jeg skal basere det på to turer a 250+km, så virker det lovende. Ingen knirking, ingen feilmeldinger. Tesla er i det minste utprøvd teknologi og løsning. De andre er nykommere og antar de får også noen barnesykdom.
#30
Model X 2014 - 2022 / Sv: Pålitelighet
mandag 10. september 2018, klokken 21:31
Takk for beroligende svar.

Har kjørt BMW siste 10 år:
320d - etter 30 000 måtte hele girkassen byttes
525dx (F10) - alle 4 bremseskiver måtte byttes etter 10 000. BMW mente at jeg bremset for mye i underkjølt regn. Dette var midt i sommeren med 25C+
BMW i3 - driftstans og bilen måtte slepes fra garasjen (skyldtes bug i software mente BMW)

Så jeg tror jeg bør være litt mer opened minded :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA