Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pilot

#106
i-Pace / Insignia vs. Motorpool (Oslo og Akershus)
fredag 09. mars 2018, klokken 21:25
Er det noe å hente på pris ved å be om tilbud fra begge (mtp. tilhengerfeste, vinterhjul, osv.)?

Noen erfaringer med ovennevnte forhandlere og hvilken foretrekkes?

På forhånd takk.
#107
i-Pace / Panoramatak eller ikke?
fredag 09. mars 2018, klokken 11:14
Etter visning på Motorpool og prøvesitting i I-Pace, har jeg blitt overkjørt av følelser fremfor sunn fornuft og kommer til å legge inn bestilling.

Jeg er meget usikker på panoramatak.

Fordeler:
- Lys interiør
- Romfølelse
- ca. 2cm mer hodeplass
- høyere bruktbilpris?

Ulemper:
- Ingen solgardin
- Dårligere støyisolering?
- Kulde/varme?
- Tyngde (ca 70kg ekstra)
- God nok UV beskyttelse?

Noen meninger om dette?
#108
i-Pace / Utstilling i Oslo og Akershus?
torsdag 08. mars 2018, klokken 11:04
Noen som vet om I-Pace er på utstilling i Oslo eller Akershus?
#109
Hyundai KONA / Sv: Presentasjon av Kona
tirsdag 06. mars 2018, klokken 12:04
Twitter bilde fra Geneva.
#110
i-Pace / Sv: Produksjonsversjon av I-Pace
torsdag 01. mars 2018, klokken 21:38
Hvis en sammenligner kun tall, virker bilen som ganske liten innvendig - jeg har ikke sett den live.

I-pace:
Maximum front headroom 994mm
(with Fixed Panoramic roof  tted 1,013mm) Maximum rear headroom 961mm
(with Fixed Panoramic roof  tted 968mm)
Maximum front legroom 1,040mm
Maximum rear legroom 890mm

Hyundai Kona EV:
Interior
1st Row / 2nd Row
Head room
1,006 / 948
Leg room
1,054 / 850

Kan det stemme at svingdiameter er på hele 12m?? Tesla S har 37ft (11,3m) og det virket som meget plasskrevende.

Jeg håpet at I-Pace kunne være aktuell siden Kona virket noe liten, men 800+ i pris vs 350(?), er vanskelig å forsvare når innvendig plass er nesten lik, faktisk har Kona mer plass forran enn I-Pace.

Håper andre produsenter kommer med noe større, ellers blir det faktisk Kona.





#111
Hyundai KONA / Sv: Overtagelse av kønummer
onsdag 10. januar 2018, klokken 18:54
Det må sies at jeg er 188cm og damen er 184cm, dermed usikker på om vi er representativt par.

Blen imponerer så lenge det er kun oss to i bilen, dvs. når vi kan skyve setene langt bak.
Med barnesetet er det noe annet. Damen prøvde å sitte bak meg, men måtte sitte på skrå. Barnesetet bak meg var umulig å få til og at jeg skal fortsatt kunne komme meg inn/ut av bilen. Med damen i passasjersetet, fikk ikke barnet nok plass til føttene og måtte sitte med føttene opp i setet. Damen slo med knærne inn i hanskerommet.

I tillegg er start/stopp knappen noe uheldig plassert for min del. Uansett hvor jeg stiller seter så berører jeg den med kneet. Hard plast hjelper heller ikke.
Hvis de gikk for en løsning som bMW i3, uten øvre del av midtkonsoll, ville dette problemet være løst.

Som sagt, for to pers er det flott bil, men for to relativt lange personer med et barn er det meget trangt. Derfor snuser vi på kommende store el-SUVer.
#112
Hyundai KONA / Overtagelse av kønummer
tirsdag 09. januar 2018, klokken 19:48
Det gode førsteinntrykket av Kona ble endret etter en lengre prøvekjøring hvor jeg satt igjen med stiv rygg og sår kne (grunnet start/stopp knappen og midtkonsoll), barnet hadde ikke plass til føttene og dama måtte sitte på skrå. Dermed er Kona ikke aktuell for oss.

Jeg har køplass 19x og kommer til å trekke meg ut. Er det mulig å "gi" køplassen til noen?
#113
Hyundai KONA / Sv: Nytt om Hyundai KONA
søndag 05. november 2017, klokken 01:08
Tok i dag diverse bilder av Kona.
Dere kan bla. se hvor mye kneplass det er i baksetet (førersetet justert for min størrelse på 190cm), samt bagasjerommet med bunnen på lavest og oppreist nivå.


#114
Hyundai KONA / Sv: Nytt om Hyundai KONA
fredag 03. november 2017, klokken 21:16
Var en tur innom Aaby auto i dag som har Kona på plass.

Jeg ble meget imponert over bilen både utvendig og innvendig. Kona ser mye finere ut live enn på bildene.
Innvending synes jeg at finishen var meget bra. Ja, det er en del plast, men jeg banker ikke på plasten mens jeg kjører for å være irritert over plastlyden :)

Personlig synes jeg at Kona faktisk har bedre fit & finish enn andre vesentlig dyrere elbiler.

Plassen er også god, særlig for å være en såpass kort bil (4165mm). Jeg er 190cm og etter at jeg stilte inn førersetet, hadde jeg grei plass bak meg - ca. 5cm kneplass og ca. 5cm hodeplass på baksetet. Begge forseter er elektrisk justerbare og føltes meget komfortable.

Selgeren mener at bagasjeplassen skal være lik på bensin og EV siden batteriene kommer under setene. For meg, som kjører i3, er bagasjerommet mer enn akseptabelt. Utformingen var også veldig god, samt fleksibiliteten til å justere nivået på bagasjerommet.

Infotainment virker moderne, med rask respons på navi og funksjonsvalg. Lyden var også god og kan direkte sammenlignes med Harman Kardon anlegget på BMW i3.

Selvsagt har bilen alt av gadgets, så det trenger jeg ikke å gå inn på.

Selgeren mener at de med kønummer under 200 får bilen rundt juni-juli.

#115
Ladeplasser og ladekabler / Hurtigladenettet
mandag 18. september 2017, klokken 10:28
Hei,

Var en tur til Hurdal og skulle lade på Fortum Nebbenes. Appen viste 3 ledige ladere, men ved adkomst var det 2 ledige. Begge ABB ladere var opptatt og de to andre ville ikke starte. I tillegg ville ikke Fortum fjernstarte de, men påsto at ladebrikken var ødelagt. Prøvde appen, men der fikk jeg melding om feil bruker/passord til tross for 5 forsøk med passord reset.

Etter 20min venting, prøvde jeg ABB lader og selvsagt virket brikken der. Ganske dårlig service av Fortum. Jeg nektet å bruke SMS og betale 0,5 ekstra med så dårlig service.

Samme skjedde på rettur når jeg skulle igjen lade på Nebbenes. Kø, ladere som ikke virker, osv.

Det hjalp ikke å se på 20+ Tesla superchargers rett ved siden av hvor alt gikk som smurt.

Hadde tilsvarende opplevelser på vei til Strømstad.

Leser en del om at Tesla ladenettet kommer til å knele når M3 kommer ut. Men jeg tror at andre løsninger kommer til å lide enda mer når Audi, Jaguar, Hyundai og andre dytter ut elbiler på markedet.

Signerte kontrakt for X75D i August, men fikk kalde føtter og trakk meg etter 6 dager i påvente av IAA i Frankfurt, Nissan og andre.

Med siste opplevelse, kommer jeg nok til å revurdere beslutningen.

Hvordan er deres opplevelse av hurtigladenettet i landet?
#116
Kjøpe elbil? / Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
mandag 07. august 2017, klokken 21:32
Spurte det samme i Tesla butikken - hva regner de med at jeg kan få for bilen etter 3 år.

Svaret var 45-50% av nybilverdien. Dermed for en bil verdt 700, må jeg regne med 350+ i tap, dvs. mer enn 115+ årlig.
#117
Model S 2013 - 2022 / Prøvekjørt S - spørsmål
søndag 06. august 2017, klokken 08:17
Prøvekjørte Model S (P100D fra 2017 med 21" felger) og er ganske imponert, men har følgende spørsmål:

1. Merket vibrasjoner i rattet ved hastigheter rundt 110+km/t. De er ikke synlige på selve rattet, men kan godt kjennes i hendene. Er dette noe som S plages av, eller grunnet store hjul/dekk?

2. Har ikke S autowipers? Prøvde alle innstillinger, men virker som de er helt "manuelle". Bilen har AP2

3. Navi viser supercharger status (tilgjengelige stals) kun på noen steder. Er dette fordi jeg er for langt unna andre superchargers i f.eks. Tyskland, eller kjent bug?

4. AP2 oppfører seg inkonsistent slik beskrevet på forumet (bråbremser grunnet fantom objekter). Bilen har 8.1. Er det realistisk å tro at dette blir løst ila 2017? Hvis ikke, er det noe vits å betale for utvidet autopilot med disse bugs?

5. Er det riktig timing for kjøpet? Mange rykter om snarlig kommende interiør oppgradering og mulig prisjustering. Selv om jeg går glipp av lav rente, mulig prisjustering og oppgradert interiør ville kompansere for dette. Eller tar jeg feil?

På forhånd takk for alle svar.
#118
Model X 2014 - 2022 / Sv: X75D rekkevidde
tirsdag 01. august 2017, klokken 21:34
Høres bra ut. Hvis jeg ikke tar feil, så viser kalkylen ca. 320km på tilsvarende langtur med X75D (redusert for P og 22").

Prøvekjører X i morgen og hvis resten lever opp til forventningene så blir det kjøp!
#119
Model X 2014 - 2022 / Sv: X75D rekkevidde
tirsdag 01. august 2017, klokken 17:13
Flott og tusen takk for presise svar!
#120
Model X 2014 - 2022 / X75D rekkevidde
tirsdag 01. august 2017, klokken 16:05
Hei igjen,

Siden jeg ble usikker på om jeg bør gå for S75D eller X75D, skal jeg prøvekjøre begge denne uken.

Leser på ulike forum at rekkevidden på X75D er alt fra 200km til 400km.

Er det noen her som har erfaring med reel rekkevidde under norske forhold og om X75D egner seg til langturer, eller bør jeg gå for S75D siden den har ca. 70km (teoretisk) mer rekkevidde?

Har lekt litt med abetterplanner og den viser snittforbruk for X75D på 250W/h.

Takk!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA