Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Myrvang

#31
Lading av Tesla / Mulig å trekke strøm fra parkert bil?
søndag 18. juli 2021, klokken 08:53
Forsøkte å søke men fant ikke noe i farta.

Er det mulig å trekke strøm fra en parkert Tesla? Tenker mulighet til å koke kaffe langs veien. Ioniq5 har egen stikkontakt med 3,6kW effekt, med sigarettladeren er det vel ikke mulig å trekke stort uten at sikringen går.
#32
Bestilte forrige torsdag, fikk mail i dag om betaling. La inn lån, betalte 50k i EK og tegnet forsikring. Håper å få bilen tidlig. Svart/svart, eap og 21"
#33
Er det noen fordel med Berlin-bil? Fullførte betaling ol nå, har vel egentlig ingen problemer med Kina-bil men usikker.
#34
Model Y / Sv: Model Y leveres i Norge fra august 2021
tirsdag 13. juli 2021, klokken 00:13
Sitat fra: Doff på mandag 12. juli 2021, klokken 23:07
Hengerfeste er ikke inkludert dersom du ikke valgte det som tilvalg ved bestillingen din. Det var vel en opsjon en periode før Tesla fjernet det for noen uker siden. Alle Model Y er nå klargjort for hengerfeste, og en må booke time til montering i Tesla-appen etter levering. Vil anta det koster rundt kr 10 000. Originale 19-tommers vinterdekk kan legges til i bestillingen for kr 24 990 dersom en kontakter Tesla før levering.

Ok, hengerfeste må jeg ha, så det får bare koste det det koster. La inn bestilling forrige torsdag, dagen før Kina-bilene ble bekreftet, og da var ikke hengerfeste et valg. Vinterdekk er lagt til manuelt via mail, men ikke lagt til bestillingen når jeg går inn på min Tesla.

Usikker på hva jeg gjør, har det ikke travelt med å bytte bil, og hadde sett frem til levering om noen mnd, planen var å sette av 100k til EK før bilen kom, men rekker ikke det på 8 uker.

#35
Model Y / Sv: Model Y leveres i Norge fra august 2021
mandag 12. juli 2021, klokken 22:47
Jeg bestilte til 534k. Pluss EAP til 30k, 20" til 18,5k svart lakk 10k. Totalt 607k. Vet ikke om hengerfeste er inkludert eller om det kommer I tillegg? Så kommer vinterdekk til slutt. Får se om jeg beholder eller kansellerer, men er mye morofaktor i bilen da.
#36
Model Y / Sv: Forskjellige batterier, ulik rekkevidde/ladefart?
lørdag 10. juli 2021, klokken 12:02
Så svaret er at det er like greit å ta ut bilen så fort som mulig? Er jo som data, det kommer alltid noe bedre snart, men skal man bare vente og vente? Kjedelig å vente for lenge men også kjedelig å ta ut en bil som kunne vært mye bedre om jeg ventet 3 mnd til.

Så en video på YT der en mente de nye batteriene ville komme ila 2021 fra Berlin, men alt er jo bare antakelser. Han snakket også om det samme, at det kunne bli færre celler med samme rekkevidde og lavere pris, flere celler med bedre rekkevidde eller en kombi.

Har enda et par mnd på meg, får bare følge med.
#37
Model Y / Forskjellige batterier, ulik rekkevidde/ladefart?
fredag 09. juli 2021, klokken 23:44
Bestilte TMY i går og våknet til nyhet om levering fra Kina i dag. Leser litt om forskjellige batterier, men blir ikke klok. Er det dårligere batterier i Kinabilene? Hvordan påvirker dette rekkevidde og ladefart? Tar gjerne Kinabil om jeg får den tidligere, om WLTP er 495 eller 505 spiller ingen rolle for meg, men om det er store forskjeller i reell rekkevidde kan det bety noe. Høyest mulig ladefart derimot betyr mye, sammen med lav degrasjon.
#38
Jeg kjøpte den, fornøyd så langt. Rekkevidde er ikke noe issue, skal kun brukes til lokalkjøring uansett. Vi startet med å se på i-Miev og Leaf til 20-40k som hadde dekket behovet, så på i3 2014 til 110-120k før vi endte opp med denne til 165. Mtp at vi egentlig ikke trengte en bil til strakk vi strikken langt nok :) Nærlysene virker bra mens fjærnlysene ikke var all verden, men kommer nok til å sette på en LED-bar tenker jeg. Plassen er overraskende bra, jeg er 191 cm og det er fortsatt brukbar plass baki, bedre enn A3 vi byttet ut. Minus at den kun er 4-seter, vi har 3 barn, men har større bil om alle skal på tur.

Ang kjørelengde så fant vi ut at biler registrert i 2017 og senere har lang garant, så fortsatt nybilgaranti på denne.
#39
BMW i3 / Skal teste i3 for første gang, hva skal jeg se etter?
søndag 07. mars 2021, klokken 13:34
Vi har bestemt oss for i3 etter å ha testet en kompis sin. Han har 2018 Fully Charged 94Ah, vi vurderte 60 da den blir bil nunner 2, men kan kanskje være kjekt med litt lengre rekkevidde. Hva er erfaringene med rekkevidde på 60 kontra 94Ah?

Og noen synspunkter på denne? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=207240043

Ser det er litt endringer fra år til år, vi hadde egenlig budsjett på 150k, men som alltid tenker man at man får litt mer om man går opp 10.000 og enda mer om man legger på enda 10, og enda 10 og enda 10...  :D
#40
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
onsdag 16. desember 2020, klokken 23:56
Dyrt å hurtiglade, men når jeg drar på hytta (en gang i fremtiden, den er i Sverige) koster det meg ca 200 i hurtiglading med Evalia 40 kW. Et stopp hver vei, ser jeg kommer på mellom 90 og 100,- pr lading. 250 km hver vei. Med dieselpurka kommer det på ca 500,- i diesel og 200,- i bom, totalt ca 700,-. Med elbil koster det 8,- å kjøre gjennom Oslo 2 ganger, ca 40 i strøm hjemme og ca 200 i hurtiglading, totalt omtrent 1/3 av kostnaden. Kjører 20.000 km i året og har snart spart inn laderen vi satt inn i brl i sommer til 25.000,-

De gangene jeg kjører langt har jeg råd til hurtiglading, selv om enhetsprisen er høy der og da. Regner man over hele året er det fortsatt billigere med elbil for de fleste.
#41
MG ZS EV / Sv: Mulig App for MG ZS EV
tirsdag 01. desember 2020, klokken 23:10
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 01. desember 2020, klokken 19:55
Sitat fra: Myrvang på tirsdag 01. desember 2020, klokken 00:20Og prisen er jo helt gull. Kan få alt jeg vil ha, men da må jeg legge rundt 800´ på bordet.
🤔

800.000,- for en MG? 🤔 Hvilken kalkulator brukes eller hva er det av pris på ekstrautstyr?

Den har jo startpris på 239.900,- ut fra det jeg kan finne ut.

Får jo Audi e-tron 50 med bedre rekkevidde til lavere pris da.

Var nettopp E-Tron jeg tenkte på. TMX utgår da det er fryktelig vanskelig å få 2 kajakker på taket...
#42
MG ZS EV / Sv: Mulig App for MG ZS EV
tirsdag 01. desember 2020, klokken 00:20
Lånte en bil i helgen og er nære kjøp, men app og rattvarme er faktisk så viktig at jeg vurderer å beholde Evaliaen. Med 3 barn og et aktivt liv er plassen i Evalia gull verdt. Når den i tillegg har rattvarme og app er det en god totalpakke. Men skal innrømme at det var litt nedtur å sette seg inn i den da jeg leverte MGen, MGen var god å kjøre. Og prisen er jo helt gull. Kan få alt jeg vil ha, men da må jeg legge rundt 800´ på bordet.
#43
Mach-e / Sv: Noen som har hørt noe om taklast?
lørdag 10. oktober 2020, klokken 12:44
Finnes selvsagt muligheter, men å drasse på henger hver gang jeg skal padle blir også tungvint. I sommer har jeg hatt 2 kajakker på taket stort sett hele tiden, kan ikke ha henger på hele tiden.

Står også på ski på vinteren, og i Evaliaen har jeg 5 par ski på gulvet stukket under setene og blå IKEA-bagger mer støvler, hjelmer osv baki. Plassen i Evalia er en genial bil for mitt bruk, men rekkevidde og komfort er ikke helt på topp. Men tipper jeg ender med å beholde den i noen år til, kjøpte den ny i januar.

Om 2-3 år er det sikkert mange flere alternativer å velge mellom.
#44
Mach-e / Sv: Noen som har hørt noe om taklast?
tirsdag 06. oktober 2020, klokken 15:30
Har veldig lyst på bilen selv, men pga dette og mye padling med kajakk utgår den.

Synd, for en av få biler med plass til 3 barn baki.
#45
Nissan e-NV200 / Sv: Vann i bagasjeromsgulvet
lørdag 03. oktober 2020, klokken 07:05
Sitat fra: Ebe på fredag 02. oktober 2020, klokken 19:38
Har bytta vinduer på skyvedørene én gang, hjalp lite. Så må inn igjen å undersøke snart igjen.

Er det en svakhet med vann inn sidevinduer?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA