Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Myrvang

#1
Model Y / Etterregistrering av reffereal?
torsdag 26. august 2021, klokken 00:55
Fikk kode av min svoger som har TMX. Kontaktet Tesla og forsøkte å legge inn denne men fikk til svar at det ikke gikk, måtte bestille bilen via linken/koden. Noen som vet om jeg evt må avbestille bilen og bestille på nytt? Tungvint, men har nettopp bestilt så prisen blir den samme. 1.500 km lading er jo ikke all verden, men liker å få alt som er gratis :)
#2
Model Y / Størrelse/bredde TMY
tirsdag 03. august 2021, klokken 02:17
De vitale målene er jo kjent, men jeg kom over denne artikkelen som sier at TM3 er bredere i baksetet enn TMY. Kan det stemme? Hoftebredde baksete 1332 mm i TM3 mot 1286mm i TMY?

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/GGmg8l/naa-vet-vi-endelig-hvor-stor-tesla-model-y-er
#3
Model Y / Lyd i TMY?
søndag 18. juli 2021, klokken 23:44
Hvordan er lyden i TMY? Mulig jeg tar feil, men var det noe som het altoppslukende lyd I TM3 tidligere? Lyd er viktig for meg, håper det er bra lyd i Y.
#4
Lading av Tesla / Mulig å trekke strøm fra parkert bil?
søndag 18. juli 2021, klokken 08:53
Forsøkte å søke men fant ikke noe i farta.

Er det mulig å trekke strøm fra en parkert Tesla? Tenker mulighet til å koke kaffe langs veien. Ioniq5 har egen stikkontakt med 3,6kW effekt, med sigarettladeren er det vel ikke mulig å trekke stort uten at sikringen går.
#5
Model Y / Forskjellige batterier, ulik rekkevidde/ladefart?
fredag 09. juli 2021, klokken 23:44
Bestilte TMY i går og våknet til nyhet om levering fra Kina i dag. Leser litt om forskjellige batterier, men blir ikke klok. Er det dårligere batterier i Kinabilene? Hvordan påvirker dette rekkevidde og ladefart? Tar gjerne Kinabil om jeg får den tidligere, om WLTP er 495 eller 505 spiller ingen rolle for meg, men om det er store forskjeller i reell rekkevidde kan det bety noe. Høyest mulig ladefart derimot betyr mye, sammen med lav degrasjon.
#6
BMW i3 / Skal teste i3 for første gang, hva skal jeg se etter?
søndag 07. mars 2021, klokken 13:34
Vi har bestemt oss for i3 etter å ha testet en kompis sin. Han har 2018 Fully Charged 94Ah, vi vurderte 60 da den blir bil nunner 2, men kan kanskje være kjekt med litt lengre rekkevidde. Hva er erfaringene med rekkevidde på 60 kontra 94Ah?

Og noen synspunkter på denne? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=207240043

Ser det er litt endringer fra år til år, vi hadde egenlig budsjett på 150k, men som alltid tenker man at man får litt mer om man går opp 10.000 og enda mer om man legger på enda 10, og enda 10 og enda 10...  :D
#7
Nissan e-NV200 / Vann i bagasjeromsgulvet
fredag 02. oktober 2020, klokken 15:42
Hei.

Oppdaget i går at teppet i baggasjen er helt vått. Hadde en pappeske liggende der og den var helt våt. Kjente etter og hele teppet var vått og vannet rant under. Aner ikke hvor det kommer inn, her bestilt time på Birger N. Haug nå, er garanti på bilen, men nyskjerrig på om andre har opplevd det samme?
#8
Elbilen i Samfunnet / Norgesferie med elbil?
fredag 19. juni 2020, klokken 21:41
6. juli skal jeg kjøre Asker-Bergen-Stavanger-Kristiansand-Asker med e-NV200. Jeg kommer meg ca 150-180 km mellom ladingene, totalt er turen på ca 1300 km. Hvordan blir situasjonen rundt hurtigladerene i sommer? Det er 300.000 elbiler i Norge og en god del av de skal vel på bilferie. Jeg planlegger på bruke ca 10 dager på turen, men vil ikke at alle etappene skal bli befengt med ladekø. Kommer til å ta et par netter på campingplasser, da kan jeg kanskje lade over natta og starte med fullt batteri, men har planer om å sove ute i telt/køye i det fri også, så da får jeg neppe ladet. Skal ha med 2 barn på 5 og 7, så vurderer nesten å bruke A3en til kona.

Hva tror dere om trafikken på hurtigladerene i sommer?
#9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Kan Chademo se hvilken bil som lader?
onsdag 26. februar 2020, klokken 09:27
Kan Chademoladere se VIN-nummer på bilene som lader? I såfall burde det være mulig å få til en betalingsløsning der man bare kobler inn bilen også starter lading og betaling skjer mot en registrert bruker? Tungvint med RFID og SMS, hvertfall om det er teknisk mulig uten slik som Tesla sine ladere gjør.
#10
Vi skal se på nytt ladeopplegg i garasjene. Er 34 garasjer i rekker. Har i dag 3X63A og ser på muligheten til å legge opp til Easee ladere. Fikk et spørsmål jeg ikke kan svare på, menlig hvordan det blir med eksiterende strøm i garasjene. Om laderene trekker max og en vil sette på motorvarmer på eksisterende opplegg, vil da lederene redusere trekket eller må vi holde noe av effekten utenfor det nye anlegget?

Kommer aldri til å gå igjennom om dieselfolket ikke får mulighet til å varme bilen sin med strøm...:)
#11
Lade hjemme / Easee Charge for fellesgarasje?
onsdag 22. januar 2020, klokken 14:26
Prøver å finne lader til anlegg i fellesgarasje med lastbalansering. Er 34 plasser og ca 6 elbiler pr dd. Zapcharge fungerer til dette men mener jeg har lest at Easee Charge også gjør dette? Men sliter med å finne info og pris på denne. Vanlig Easee koster 6-7.000,- og Zapcharge rundt 20.000,- Hva anbefales?
#12
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / 2014 e-NV200 5 seter selges
tirsdag 21. januar 2020, klokken 13:29
Skal selge e-NV200 5 seter fra 2014 nå. Bilen er i helt grei stand. Vært brukt av 2 småbarnsfamiler, så vil ikke si den er strøken, men den gjør jobben sin. Skal på etterkontroll 23/1 og vil da være EU-godkjent til 2022. Byttet bremser i oktober og et hjullager nå etter EU-kontroll. 85.000 km. Ser for meg ca 120.000,- for bilen, kontakt meg gjerne på telefon 99706172 ved interesse. Legges ut på finn med biler og mer info så fort den er shinet og etterkontrollen gjennomført.

Selges da vi hentet ut en lik bil nå, bare med 7 seter, så veldig fornøyd med bilen.

Edit: Lagt ut for salg, link til finn: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=168545277
#13
Leaf 2010-2017 / Større batteri, 450 km rekkevidde
mandag 20. januar 2020, klokken 13:59
https://www.youtube.com/watch?v=uPBjcr1gq-U

Ser på Youtube der en kar setter inn større batteri i gamle Leafer. En 24 kWh får byttet ut det gamle med 40 kWh pluss 17,7 kWh i bagasjen og en rekkevidde på 450 km. Har flere alternativer, beholde det gamle og legge til 8,8 eller 17,7 kWh i bagasjen, montereer hengerfeste mm.

Koster 4000 euro og oppover.

Kanalen på Youtube med masse videoer: https://www.youtube.com/channel/UC6s6hzKdt0KnxyECKV0TiCw
Hjemmeside: www.muxsan.com

Holder til i Nederland. Ikke aktuelt for min del men spennende opplegg han driver med.
#14
ID. Buzz / Kommer denne? Når?
onsdag 06. november 2019, klokken 09:38
Liten info om denne. Ventet en stund, men endte opp med å bestille en Nissan e-NV200 7 seter. Stygg og ukomfortabel, men genial for oss med 3 unger mellom 1 og 6 år. Billig er den også, så totalpakken er veldig god. Men Buzz ser jo en del freshere ut da.
#15
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / I-Miev 2011 selges
onsdag 09. oktober 2019, klokken 23:36
Selger en sølv I-Miev med 103.000 km på telleren. Noe redusert kapasitet på betteriet, men i daglig bruk. Tenkte å legge den ut for 40.000,- på Finn men tester lykken her først. 8 dekk i grei stand, nytt 12V batteri her om dagen. Ene nøkkelen er defekt, men reservenøkkel følger med. Litt småriper men ikke noe alvorlig.
#16
Har en 2010 i-Miev som plutselig ikke ville kjøre. Startet den i garasjen fulladet, var kona som kjørte, men hun sier den ikke hadde noen krefter. Hun fikk bare trillet halvveis ut av garasjen før det var dødt. Gult lys i dashen og den røde for 12-volts batteriet lyser. Viften går men gir ikke varme eller kjøling, det virker som den kun blåser men at det ikke er liv i AC eller varme. Det påvirker ikke guessometeret om jeg endrer vifta fra kaldt til varmet eller slår den helt av.

Med unntak av varsellys og det at bilen ikke går ser alt normalt ut i dashbordet, den viser 62 km rekkevidde (som er fulladet på en gammel bil) og jeg får opp alle girene i displayet. Det surrer i noe under bilen som det alltid gjør når den starter opp. Eneste som var unormalt var ene gangen jeg startet opp, da startet de 16 prikkene som viser batteriestatus på 0 prikker men økte til 16 prikk for prikk ila ca 10 sekunder.

Noen som har opplevd noe lignende?

Har ladet opp 12 voltsbatteriet også, det viser 13,1 V med tenning avslått.
#17
Nissan e-NV200 / e-NV200 med 62kW batteri?
søndag 08. september 2019, klokken 22:52
Det hadde vært en gavepakke for oss med 3 småbarn. Hvorfor lager ikke Nissan dette?
#18
Hei. Kjøpte en i-Miev 2011 i dag og lurer på om jeg skal bytte spilleren. Er det standard 2-DIN som sitter i den? Er den Pioneer navi-enheten.

#19
Kia Niro EV / 377.400,- pluss met. soltak og vinterhjul.
mandag 29. oktober 2018, klokken 11:44
Altfor dyrt synes jeg, regner med at nr 336 blir droppet.

Hva tenker folket?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

#20
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Vurderer ny i-Miev
mandag 01. oktober 2018, klokken 19:35
Var og så på en i-Miev i dag, fikk tilbud på en med alt utstyr og Lightning blue met. til 175.000,- ish.

Dette var med vinterdekk til 12.000,- Det synes jeg var mye for 4 sykkelhjul, er det noen som har tips til billige dekk noen steder?

Likte spesielt godt at 2019 modellen har brems/regen på hendler på rattet, Apple Carplay/Android Auto og nytt freshere interiør. Garantien er 5 år/100.000 km for bilen og 8 år/160.000 km på batteri.

Men lurer på om det er verdt 50.000,- ekstra for disse tingene, eller om jeg skal gå for en pent brukt 2015 modell istedenfor eller om jeg skal kjøpe spell ny.

Noen tanker der ute? Tenker da på verdifall på denne kontra diesel og andre utgifter på Mondeoen jeg har i dag. Et annet alternativ er å kjøpe en 3-4 år gammel Leaf til omtrent samme prisen, men da er jeg fort utenfor garantitiden, så kan fort bli ubehaglig det også...

::)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA