Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - elbil

Sider: 1 2 3 [4]
46
Både kona og jeg er fornøyd med vår lille blå sparebøsse. Vår iOn har nå tjent oss trofast hver eneste dag siden midten av april i 2011. Den har snart trillet 25 000 km, og vi har ikke hatt noe å klage over. Litt kald på vinterstid, litt vindstøy i god fart, men er oversiktlig og lettkjørt, liten og kjapp.

Jeg ser her på forumet at noen etterlyser klokke og temperaturmåler. Det gjorde jeg også, og køpte en billig sak fra Biltema. Fungerer ikke så godt da displayet er mørkt, og det ikke er skikkelig bakgrunnsbelysning på tallene.

Vi var forøvrig ganske skeptiske da vi ikke fikk piggdekk til bilen, bare piggfrie vinterdekk. Det har imidlertid fungert over all forventning til tross for at det her på Nordmøre ofte er isete veier på denne tida av året. Bilen er faktisk god til å ta seg fem, men liker ikke så godt sporete veiunderlag.

Baterikapasiteten ser heller ikke ut til å ha blitt merkbart svekket etter 25 000 kjørte km. Det tyder bra ;)
Vi merker selvsagt stor forskjell på rekkevidden på vinterstid, men vi kan ikke merke forskjell fra forrige vinter.

Med andre ord vi er godt fornøyde elbilister, og har god tro på fremtida. Etter det jeg vet var vi nr.4 som gikk til anskaffelse av elbil her på Averøya, nå er det etter det jeg vet over 90 elbiler registrert her.


47
Knitrelyd foran er faktisk det eneste jeg har irritert meg over men vår Ion etter nå å ha kjørt mer enn 23 000 km. Brukte litt tid på å finne ut hva som laget ulyden. Det er litt temperaturavhengig og skriver seg fra plastdekslene som sitter utenpå stolpene som går ned ved ruta. Det er ingen som helst støydempingsmatte under dekslene som kan klemmes av. Da kan det legges inn en tynn matte som hindrer skranglelyden. Fikk gjort dette kostnadsfritt hos selgeren i Kristiansund.  :)
Ellers går bilen som ei klokke. Det er mulig jeg er litt var for ulyder, men det jeg synes minst om med Ionen er at det er vel mye vindstøy i god kjørefart, den går jo så bra!

48
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Erfaring med iOn
« på: lørdag 21. mai 2011, klokken 10:50 »
Jeg kan kanskje legge til litt mer konkret brukererfaring fra vår første måned med iOn.

Da vi fikk bilen den 19.april fant vi ut at den manglet senterkapslene i hjulfelgene. De var rett og slett ikke montert. Spurte etter dem hos forhandleren i forrige uke, men de var ennå ikke kommet.

Vi fikk prøvekjørt i-Miev før vi kjøpte vår iOn. Prøvekjøringa overbeviste oss om at en av trillingene ville vi ha. da ble det den vi kunne få først, og det ble altså iOn. Den har ikke GPS fra Pioneer, og det er jeg egentlig fornøyd med at Peugeoten ikke har. Jeg syntes ikke den var så bra, og har heller ikke bruk for GPS der vi holder til.Her er jeg kjent nok til å finne frem. Radioen i iOn er god, den har Bluetoth og handsfree, men det er ikke mic koblet til radioen. Det burde det vel vært? Jeg skal undersøke det?

Kona mi og jeg er ikke lange i beina, og vi sitter godt i setene både forran og bak. Det er etter vår mening også en fordel at vi sitter høyt og har god oversikt.

Automatikken med lyset som slår seg på når det blir mørkt nok, fungerer godt til vår tunnelkjøring.

Det [url]var også lett å bli fortrolig med instrumenteringen i bilen. Den er etter vår mening funksjonell og grei med ett lite unntak. Vi savnet en utetemperaturmåler. Jeg kjøpte derfor en måler med batteri fra Biltema og monterte den. Det fungerer OK.

Det er faktisk bare en ting med iOn'en som irriterer oss, (og det gjelder nok spesielt meg, som synes skramlelyder ikke er til å holde ut ???), og det er gnisselyder mellom A-stolpen og dashbordet. Det skal jeg sørge for å få gjort noe med.
Fikk ikke satt inn bildet :(

49
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Erfaring med iOn
« på: lørdag 21. mai 2011, klokken 09:44 »
Vi har kjørt iOn i en måned, fikk den 19.april, og har så langt kjørt 1100 km uten problemer.

VÅR DAGLIGE BRUK:
Bilen er liten og kjapp og har ingen som helst problemer med å ta en lang 10% stigning i godt og vel fartsgensa. Vi kjører nemlig gjennom Atlanterhavstunnelen hver dag. Den lange oppoverbakken i tunnelen suger nok en del ekstra ut av batterikapasiteten, men det merkes loke godt på dieselforbruket i vår Peugeot 407. Da vi kjørte den frem og tilbake på jobb mellom Averøy og Kristiansund brukte vi ca. 0,2 l mer pr. 10km enn med "vanlig" kjøring.

Nå lader vi iOn annen hver dag. Vi kjører vanligvis 40-50km hver dag, bortsett fra i helgene, da vi ikke er på jobb. I tillegg til jobbkjøring, er det noen turer på møter i sentrum, og handlerunder på Løkkemyra (for de av dere som er kjent i Kristiansund). I tillegg blir det noen turer rundt om på Averøy. Vi har så langt ikke hatt problemer i forhold til vårt daglige transportbehov i nærmiljøet. Jeg regner å ha 100 -110km fra full lading litt avhengig av hvor mye varme/AC og lys vi bruker, og hvor tøff vi er på gassen

En gang tok imidlertid overmotet overhånd. Med 4 ganger tunnelkjøring i tillegg til litt kjøring i byen, for første gang kom skilpadda frem i displayet. Da hadde jeg kjørt  omtrent 100km og tok ingen sjanse på å prøve meg på hjemturen gjennom tunnelen. Ladet en times tid på jobben mens jeg tok en Pizza på Peppes. Hjemturen gikk problemfritt.

Diesel-Peugeoten vår er omtrent ikke i bruk. Nå har den stått stille i 14 dager. Den som var nr. en bil er blitt nr. 2 bil for oss.



50
Nei, det kan det ikke være, vår er ensfarget blå, og vi betalte 3 000 for metallik.

51
Jeg har forsøkt å finne ut hva som egentlig er forskjellen mellom utgavene EL1 og EL2. Forhandleren kunne ikke gi meg et ordentlig svar på dette. Prisforskjellen er  kr. 8000, så det er en vesentlig forskjell. Men hva får en da for disse kronene? Jeg har nemlig fått levert den første Peugeot iOn her på Nordmøre. Egentlig en demobil av type EL2, den måtte jeg ta hvis jeg skulle få bil på denne siden av sommerferien. Med andre ord, jeg vet egentlig ikke hva jeg har betlt for.

Etter det jeg har forstått er dette det samme for både i-miev og iOn, trolig også for C-Zero.
Etter det jeg har fått forklart gjelder det skinntrukket ratt, sotede vinduer i bakdørene og bakluka. men det må da være noe mer en betaler så mye for. Er det noen som kan gi en fyldestgjørende forklaring?

52
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Prisnivå på i-Miev
« på: onsdag 20. april 2011, klokken 00:48 »
Dyrt men forhåpentligvis godt ;) Hentet hjem Nordmøres første registrerte Peugeot iOn fra forhandleren i Kristiansund i dag.  Med en pris på over 260 000 koster det å være kar. Attpå til er bilen registrert på kona. Både kona og karen ser imidlertid ut til å kunne bli godt fornøyde. For oss som bor på Averøy blir dette på sett og vis som ei lita blå sparebøsse.

Kjører gjennom Atlanterhavstunnelen hver dag på jobb til Kristiansund. På jomfruturen hjem til Averøy i dag hadde vi ingen problemer med å holde følge med trafikken opp gjennom tunnelen som har 10% stigning. Det gikk som smurt :D Oppe av tunnelen var det bare å smile pent til damene i bommen. Vi gleder oss til fortsettelsen...... dette ser riktig bra ut.
 P.S. medlemsskap i Norstart- Norsk Elbilforeniing fulgte også med på handelen, betalt av Peugeot-forhandleren. Da får vi se hva dere driver med i foreningen. Snakkas!!

53
Enkle batterispørsmål / Sv: Hvordan kommer en frem til hva en opplading koster?
« på: lørdag 09. april 2011, klokken 22:26 »
Takker for et grundig svar. Jeg er klar over at regnestykket er avhengig av hvor mange watt som går med i oppladingen, og det var egentlig det som er spørsmålet mitt.

Fungerer oppladingen på samme måte som du setter en varmeovn på f.eks. 1500 watt, og så er det det som går med på en time, eller varierer strømforbruket i løpet av de 6 timene det er beregnet at oppladingen skal ta?
Jeg skal se nærmere på energimåleren du foreslo, så viss den lar seg bruke, så kanskje vi kommer frem til et nogenlunde nøyaktig svar. Mange takk for tipset :)

54
Enkle batterispørsmål / Hvordan kommer en frem til hva en opplading koster?
« på: lørdag 09. april 2011, klokken 12:52 »
Jeg har sett at det er regnet ut at en opplading av batteriene i en i-meiv er beregnet å koste ca.13 kroner. Det er i alle fall det som er oppgitt i brosjyren om i-miev. Bilen kobles til en 16amperes kontakt og trekker da selvfølgelig en del watt. Jeg kan imidlertid ikke finne noen steder hvor mange watt som går med per time. Er det noen som vet det?
jeg spurte Peueot -forhandleren om dette, men han kunne ikke svare meg. Vet en dette blir regnestykket greit.
Jeg har kke sett noen regnestykker for ion, men regner med at dette er likt mellom trillingene i-miev, c-zero og ion. Venter forøvrig spent på min ion som er lovet levert i løpet av neste uke.

Sider: 1 2 3 [4]