Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - elbil

Sider: 1 2 [3] 4
31
Model 3 / Sv: Hvordan fungerer håndbrekk i TM3?
« på: fredag 25. januar 2019, klokken 17:22 »
Takk Tøvdall, den har jeg ikke sett.  :+1:

32
Model 3 / Sv: Hvordan fungerer håndbrekk i TM3?
« på: fredag 25. januar 2019, klokken 17:20 »
Vessel, Dette forstår jeg, for det er det samme på Ion også. Den står når du setter den i park posisjon. Det gjør også min Mercedes, men i tillegg har den en elektrisk håndbrems som kan aktiveres under fart. Kan hendelsen på TM3 kjøres rett i park under fart, og fungere som håndbrekk?

33
Model 3 / Hvordan fungerer håndbrekk i TM3?
« på: fredag 25. januar 2019, klokken 17:03 »
Leser, og tror jeg får med meg det meste av det som skrives omTM3 både her og andre steder på nettet. Men har ikke sett noe om håndbrekket på TM3. Jeg har så vidt fått sitte i en utstillingsbil, men denne detaljen gikk meg hus forbi. Må en inn på skjermen for å aktivere en elektrisk håndbrems? Det er jo ikke noe handtak som kan aktiviseres etter det jeg kan forstå.
Har et barnebarn som skal øvelseskjøre med meg i sommer. I min snart 8 år gamle Ion er det et fysisk håndbrekk mellom setene, men det er nettopp denne bilen som snart blir avløst av TM3. Dette er bakgrunnen for spørsmålet, og barnebarnet må få lære og kjøre en sikker god bil.

34
Model 3 / Sv: Båt transport fra USA til Europa/Norge med TM3'er.
« på: mandag 21. januar 2019, klokken 14:25 »
Skip oh hoy!
Dette hadde jeg neimen ikke trodd jeg skulle blitt hekta på, men artig er det lell. Lærer jo faktisk litt om hvordan trafikken går gjennom Panamakanalen også. Sånn er det å være pensjonist, litt snømåking, litt jobbing i garasjen. Varmkjørte Lincoln Continental MkV, startet med en gang, og brumet så fint. Den lyden får jo ikke den nye amerikaneren. Vil kanskje savne det litt når den skal selges til våren, men alt har sin tid. Nå tar jeg meg en kopp kaffe, og ser hvordan det går videre med TM3'ene. Ha en fortsatt fin dag

35
Model 3 / Sv: Hvor gode er hovedlysene på TM3?
« på: onsdag 16. januar 2019, klokken 20:29 »
Takker ,for fin henvisning fra MooCow. Det var interessant å lese, selv om det er en det etter min mening ikke gikk så klar frem hvilke kriterier hovedlysene var vurdert etter. En ting er hvor langt lysene rekker, men et annet forhold er sidespredning. Dette er litt vesentlig i forhold til for eksempel vilt som krysser veien. På våre kanter av landet er det mye rådyr og hjort langs veiene.
Som jeg så vidt var inne på, er det ikke noe særlig varme fra LED lys. I og med at det ikke er lyktespylere, hvordan vil det bli å kjøre i tett snødrev eller søle/saltsprut rundt 0 grader C?
Som en av dere nevnte, kanskje Tesla Bjørn tar saken hvis forholdene ligger an for dette?

36
Model 3 / Hvor gode er hovedlysene på TM3?
« på: onsdag 16. januar 2019, klokken 16:30 »
Jeg har sett etter vurderinger av lysene på TM3, forskjellige steder på nettet, uten å finne noe. Har noen sett noe om dette temaet?
Blant annet har kanadiere testet bilen på vinterføre, men jeg har ikke sett noe om hvordan de har vurdert lysene.

Her har vi flere måneder med mørke landeveier, og bilen har led lys. Legger snøen seg på dem?

Det går mot lysere tider når bilene kommer til Norge, men det kommer jo andre tider. De fleste kjenner sikkert også til at det nå er lovelig å montere mye ekstra lys på bilene nå. Vi får se hva vi gjør, trenger godt lys når vi har passert 70 ;)

37
Model 3 / Sv: Europeiske telefonsamtaler har startet!
« på: tirsdag 15. januar 2019, klokken 14:45 »
 Det er tydelig at de svinger seg rundt hos Tesla om dagen. For litt siden fikk jeg telefon fra fra det nummeret her i Norge som flere har referert til. Vi har ikke Tesla fra før, og betalte ikke depositumet en av de første dagene i desember, og bestilte en blå AWD den 8.12. Bestilte med 18 " Nokian R3. Etter å ha lest meg opp på det som er skrevet om vinterdekk, har jeg funnet ut at det må være en bra deal til 15 000. Levering blir etter all sannsynlighet Ålesund. Eventuelt Trondheim. Nærmest for oss til Ålesund, da vi bor på Averøy.

Gleder oss til å bytte ut Peugeot Ion, selv om den har tjent oss trofast og uten den minste feil i snart 8 år. Om det ikke blir et stort steg for menneskeheten, så blir det i alle fall et stort steg for oss. Da vi fikk bilen i april 2011, hilste vi pionerene på hverandre. Den tida er over for lenge siden, nå hadde vi måttet hilse hele tida. Men vi skal sende en hilsen til de første TM3 som vi møter. Lykke til med ny bil alle sammen.

38
Model 3 / Sv: Poll: Du som har bestilt, hvordan har du konfigurert?
« på: onsdag 26. desember 2018, klokken 12:07 »
Det er et langt sprang fra jeg kjøpte min første bil som var en grønn Ford Zephyr Six 1955, til den blå P3 AWD. Hadde den i mange år, før den ble byttet ut med en liten rød Fiat 128 Sport Coupe. Nå lurte jeg virkelig på om jeg skulle gå for en rød T3, synes den ser fin ut. Men når kona synes best om den blå, så blir det blått denne gangen. Den ser også fin ut, så jeg lever godt med den. Dessuten har jeg fått tak i en rød Fiat 128 Sport Coupe som jeg holder på å restaurere, så nå er det bare å glede seg til begge deler

39
Model 3 / Sv: Model 3 perf - forsikring
« på: onsdag 19. desember 2018, klokken 15:04 »
I kontakt med Gjensidige i dag fikk jeg opplyst at prisen på å forsikre min kommende T3 vil bli på 6594 per år, ut fra forutsetningene jeg nevnte i en tidligere post.

40
Model 3 / Sv: Model 3 perf - forsikring
« på: tirsdag 18. desember 2018, klokken 14:33 »
Det er tydelig at forsikringsselskapene ennå ikke har full oversikt over Tesla 3. I forbindelse med at jeg har en gjennomgang av alle forsikringene mine har jeg også prøvd å undersøke hva det vil koste å forsikre den blå AWD med 18 tommers hjul som jeg har bestilt, og som jeg håper å få levert utpå våren engang.
Tryg kunne ikke gi meg svar på hva kaskoforsikring hos dem vil komme til å koste.
Da jeg har flere biler som jeg deler kjørelengde på har jeg ikke beregnet å kjøre mer enn 12000kilometer det første året. Jeg legger inn en egenandel på 6000 kr. Og har 75% bonus.
Ut fra dette antydet If i dag at jeg kunne regne med en årlig forsikring på ca. 6000kr. I året.
Har ikke fått tilbakemelding fra Gjensidige på dette nå, men regner med å høre fra dem i morgen. Veteranbiler vår som nå er forsikret i Water Circles vil uansett bli overført til If som er regnet for det beste selskapet for veteranbiler.
Uansett så er det lurt å sjekke ut både hva forsikringene koster, og også hva den innbefatter. Noen selskaper har også bedre ord på seg enn andre hvis en er uheldig å må få ordnet opp etter en skade. Når jeg får vite noe mer konkret, skal jeg komme tilbake med det her.

41
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Priser service Trillingene
« på: mandag 06. oktober 2014, klokken 00:56 »
Servicekostnader står det litt om forskjellige steder her på forumet, men det kan sikkert være greit å samle disse på ett sted, så her er mitt bidrag:
Servicene er foretatt hos Slatlem i Kristiansund.
20 000 km. Service 12.9.2012 inkl.skifting av pollenfilter (kr. 641,55 +Mva) Til sammen kr. 2690,- 
40 000 km. Service 22.9.2014 inkl. skifting av pollenfilter(kr. 682,44 +Mva)  og en liter olje.Til sammen kr.4843,-(
Timepris på sistnevnte service er kr,1295,- +Mva, og det er brukt 2,40 timer på servicen. (kr 3 108,- +Mva)
Fikk kopi av parameter på batteri.

42
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: ion og koden til radio
« på: mandag 06. oktober 2014, klokken 00:33 »
Den er klistret inn der det står bilradiokode på tredje siste side i instruksjonsboka. Der er det satt av plass til dette.

43
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Rapport etter batteridiagnostikk
« på: onsdag 01. oktober 2014, klokken 00:52 »
tomrh du har min støtte i de spørsmålstegnene du setter. Dette med batterikapasitet og aldring/degenerering ser ut til å være svært ullent. Det store spørsmålet ser ut til å være: Hva er det egentlig en skal regne prosenten av?  Det er som på salg, det er egentlig ikke % avslag en tjener penger på, men hva man egentlig må betale.
Uansett, kona og jeg er fornøyde el-bilister. Selv om vi betalte mye for Ion-en da vi kjøpte den i april 2011 går den uten plunder, og etter mine beregninger er den nedskrevet før det er gått 5 år fra den var ny. Da er strømutgifter, bomavgifter og parkeringsutgifter tatt med i regnestykket, sett i forhold til samme kjøring med vår "dieseldoning".  ;)  Dessuten har vi hatt friheten til å kjøre når vi vil og ikke tenke på høye bom- og parkeringsavgifter. I tillegg kjører vi mye rimeligere på strøm enn på diesel, og vi forurenser heller ikke i tunnelen.
Så er det bare å se hvor lenge batteriet egentlig holder. Time will show :-\

44
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Rapport etter batteridiagnostikk
« på: tirsdag 30. september 2014, klokken 01:16 »
Rapport etter batteridiagnose på Ion som nå har gått 41570 km.
Siden 19.april 2011 har vår Ion som du ser gått jevnt og trutt. Den har ikke hatt noen feil eller mangler.

Service ble gjort i Kristiansund forrige uke til den nette sum av Kr. 4843,- inkl. Mva.
Servicen inkluderte:Pollenfilter til kr. 682,44 , Bremsevæske kr. 71,76 og spylevæske til kr. 11,80 (alt + Mva) Servicen inkluderte kontroll/vedlikehold av elektriske effektkabler, kontroll og last av driftbatteri. Parameter på batteri ble lest av og jeg fikk kopi av dette.

Når det gjelder det siste, kan jeg referere følgende fra dataskjemaet jeg fikk:
Tilstand for drivbatteriets bruttooppladning:96%
Vist ladetilstand for drivbatteri i instrumentgruppe: 97,5% (Dette er hvor nøyaktig visningen i displayet er).
Maks cellespenning: 4,055V
Nummer for drivbattericelle med maksimumspenning: 27
Min. Cellespenning: 4,050V
Nummer for drivbattericelle med minimumsspenning: 1
Batteriets spenning: 356,5V
Modulets maks. temperatur: 22 grader C
Drivbatteri med maks. temperatur: 3
Modulets min. temperatur: 21 grader C
Drivbatteriets celletemperatur på minimum: 1
Drivbatteriets strøm: -13A (ved nrmal funksjon må strømmen ikke overstige 10A)
Drivbatteriets celleantall: 88 celler i drivbatteriet
Maks. verdi for indre motstand: 1,5 MOhm
Min. vedi for indre motstand: 1,5 MOhm
Drivbatteriets samlede kapasitet: 36,8 ampere
Maksimumeffekt, som kan mottas: 17,75 kw
Maksimumskapasitet som kan leveres: 64,50 kw
Ønsket spenning for drivbatteriets celler: 4,050 V
Spenning for tilbehørsbatteri: 13,8 V
Spenningsverdi ved pluss etter tenning, som leveres av computer for el-bil: 14,4V
Tilstand for motorventilasjonsgruppens styring: 100%

Dette var i all hovedsak dataene jeg fikk kopi av. På skjemaet jeg fikk, hadde verksmesteren spesielt merket av punktet for maksimumseffekt som kan leveres, som var 64,50 kw. Det skulle i følge han være et svært bra resultat.  I skrivende stund har jeg ikke noe å relatere det til, og da sier det meg ikke så mye. Det samme må jeg nok si om de 96 prosentene som er oppgitt for "Tilstand for drivbatteriets bruttooppladning. Er det å forstå som hvor mye oppladet batterimodulen var da målingen ble foretatt?

Skriver dette såpass utførlig, da jeg ser mange her på forumet har nevnt at de ikke har fått utskrift etter en slik batteritest. Noen kan sikkert kommentere hvor godt/dårlig dette resultatet jeg har fått egentlig er, da dette ikke er mitt felt. Drivbatteriets samlede kapasitet i ampere, og maksimumskapasiteten som kan leveres i Kw,  vil etter det jeg vet være et par nøkkelverdier. Når sant skal sies, er ikke rekkevidden blitt merkbart dårligere etter å ha kjørt mer enn 40 000 km. Det dreier seg i alle tilfeller om 100-200m kortere opp tunnelen før en strek forsvinner. Uansett er det ikke lett å si, da temperaturen spiller en ganske stor rolle når det gjelder rekkevidden.




45
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vurderer trilling.
« på: onsdag 09. oktober 2013, klokken 14:06 »
Kan gi deg litt brukererfaring etter å ha kjørt 32 600 km med en av trillingene, Peugeot Ion.

Fikk den i midten av april 2011, og har ikke hatt noen store ting å sette fingeren på. Hadde litt "raklelyd" fra a-stolpen, men det ble fikset av forhandleren, det var plast-dekslet som klapret litt mot stolpen da det ikke var noe isolasjonsmateriale på innsiden. Vi kjører frem og tilbake fra Averøy gjennom Atlanterhavstunnelen hver dag. Den har en stigning på 10%, med andre ord temmelig bratt. Det koster en del baterikapasitet, slik at på sommertid har vi mellom 10 og 11 mil. vi kan kjøre før det er stopp. Ellers ca. 12 mil. på en god dag med sommertemperaturer. På vinterstid har vi vært nede i 7 mil med kjøring gjennom tunnelen, ellers 8-9 mil. Kryper temperaturen noe særlig under null merkes det godt på redusert kjørelengde.

Så langt merker vi ikke noe til redusert kapasitet på batteriet. Det går like fort og langt som da vi fikk bilen. Det er stort sett den lille blå Ion'en vi kjører, dieselbilen vår har veldig rolige dager.
Bortsett fra det jeg nevnte ovenfor har vi ikke hatt noe å klage på. Vi kjører ikke lange avstander, og sitter sjelden i bilen mer enn toppen en halv time om gangen. På vinteren har vi vanlig yttertøy, og det fungerer helt OK til den kjøringa vi har.
Vi var i utgangspunktet skeptiske til bilen på vinterføre, spesielt da vi ikke fikk piggdekk som passet til bilen. Det har imidlertid gått over all forventning. Her er det vanligvis ikke mye snø, men til gjengjeld kan det være isete og glatt. De innebygde systemene har virket veldig bra, og vi har ikke hatt noen ubehagelige overraskelser på vinterføre.

Jeg kan legge til at vi er et godt voksent ektepar som bruker bilen hver eneste dag. Kona var i utgangspunktet veldig skeptisk til å kjøpe elbil, men den skepsisen har snudd totalt. Hun er nå veldig fornøyd med at den er så oversiktlig og lettkjørt, ikke minst lett å parkere. Jeg for min del støtter dette, samtidig som jeg er fornøyd med at den er veldig rimelig i drift. Med den kjøringa vi har, har jeg regnet ut at bilen er helt nedbetalt på under 5 år. Dette til tross for at vi kjøpte den dyrt i forhold til det trillingene koster nå.

Trillingene har etter vårt behov plass nok. En kar fra Elkjøp som hjalp meg å bære ut en 46 tommer TV, mente at den ville vi ikke få plass til i den vesle bilen, men det gikk bra. Jeg har til og med fått med meg et juletre på 2m. Noen begrensninger er det selvsagt, men i det daglige fungerer det mer enn godt nok for oss.

Sønnen vår har en Leaf. De har barn, og da er det greit med litt større plass. De har kjørt ca. 25 000km med sin bil, og har heller ikke hatt noen problemer med sin bil. Både strømutgifter, forsikringer, veiavgift fri bom, parkering og servisekostnader taler til elbilenes fordel. Plassbehov og hva du må betale for den ene eller andre bilen er vel kanskje det som til syvende og sist teller. Den usikkerheten vi har som elbilister, er hva vi må betale for nye batterier den dagen de må skiftes. Ut fra det jeg har lest meg til på nettet, er batterikostnadene på god vei nedover, uten at jeg egentlig konkret vet hva det vil innebære når den tid kommer. Time will show!

Som du sikkert skjønner må jeg nok betegne meg som en overbevist elbilbilist. Håper min neste bil blir en Tesla X, da blir dieseldyret pensjonert.

Sider: 1 2 [3] 4