Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - elbil

Sider: 1 [2] 3 4
16
Model 3 / Sv: Reservasjon. Bare tull nå?
« på: søndag 17. februar 2019, klokken 14:06 »
Jeg mener selv jeg følger ganske godt med på hva som har skjedd, og skjer, i forhold til levering av Tresla modell 3 både i Nord-Amerika og her i Europa. Jeg må nok også innrømme at jeg er mer enn gjennomsnittet interessert i biler, både gamle og nye.
Det som forundrer meg, og som jeg til tider synes er underholdene å lese, er hvordan mange voksne mannfolk, for vi er jo i stort flertall av de som er inne på disse sidene, oppfører seg som småunger som ikke greier å vente med å få åpne julepakkene på julaften.  Jeg lurer på om det er mange som har glemt hva vi tidligere fikk tilsendt da vi reserverte TM3 , enten det var i 2016,  eller i desember 2018:
Vilkår og Betingelser ved reservasjonen av Tesla modell 3
“We recognize that everyone wants to get their Model 3 as quickly as possible. Our overarching goal is to maximize total customer happiness within the bounds of what is physically possible.” (Min understrekning)
På norsk:
1. Modell 3 Reservasjon: Takk for at du reserverte Modell 3. Ved å reservere, har du sikret omtrentlig prioritet innenfor din region for leveranse av Modell 3. Selv om denne reservasjonen sikrer omtrentlig leveringsprioritet i regionen din, utgjør den ikke kjøp eller bestilling av et kjøretøy.

Jeg lurer på hva som gjør at mange ”karrer seg opp” over at Tesla ikke har tatt kontakt, eller at de ikke har fått bekreftelser på det ene eller det andre.  Det må etter min mening være mange som ikke forstår hvor stor denne forsendelsen av biler til Europa er nå om dagen.  Tror dere virkelig ikke at Tesla gjør så godt de kan innenfor det som er fysisk mulig når de skal levere mange tusen biler til Norge i løpet av noen få uker. Jeg sier som min far sa når han syntes jeg og broren min, som ungdom, maste om noe han ikke syntes hastet så veldig: ”Ta det med ro, alle får; Sara fikk da ho var 90 år”.

Og vi har ennå ikke begynt på mars måned, og vi ser at Tesla leverer. Det er kanskje sånn at de som trodde de kunne flippe en TM3 på samme måte som noen har gjort med Kona og e-Niro er de som er mest skuffet?  Vi andre får bare glede oss til at vi snart vil møte mange TM3 på vegen. Lykke til med ny bil alle sammen!

17
Siste nytt fra elbil.no / IONITY åpner første lynlader med 350 kW
« på: torsdag 14. februar 2019, klokken 15:16 »
IONITY åpner første lynlader med 350 kW

Fredag forrige uke åpnet IONITY en ny lynladestasjon i Nyborg, Danmark. Lynladerne er de første som støtter opptil 350 kW ladeeffekt.

Source: IONITY åpner første lynlader med 350 kW

18
Siste nytt fra elbil.no / Mannefri Tesla-sone
« på: torsdag 14. februar 2019, klokken 15:16 »
Mannefri Tesla-sone

Hundrevis av norske kvinner er aktive i sitt eget mannefrie forum på nett. Et fristed fra ufinheter, mener en av administratorene.

Source: Mannefri Tesla-sone

19
Siste nytt fra elbil.no / VW lager flyttbare ladestasjoner
« på: torsdag 14. februar 2019, klokken 15:16 »
VW lager flyttbare ladestasjoner

Snart kan ladestasjonen komme til deg.

Source: VW lager flyttbare ladestasjoner

20
Siste nytt fra elbil.no / Test av Mini Countryman Cooper S E All4: Elektrisk i kulda?
« på: torsdag 14. februar 2019, klokken 15:16 »
Test av Mini Countryman Cooper S E All4: Elektrisk i kulda?

Ladbare hybrider flest sliter med å levere elektrisk kjøring med kald batteripakke. En ladbar Mini fikk utfordringen på vår faste landeveisrunde.

Source: Test av Mini Countryman Cooper S E All4: Elektrisk i kulda?

21
Siste nytt fra elbil.no / Bysykler på bygda=Bygdebike
« på: torsdag 14. februar 2019, klokken 15:16 »
Bysykler på bygda=Bygdebike

Solide, enkle og populære. Det er oppsummeringen av bygdesykkelprosjektet i Ås i Akershus.

Source: Bysykler på bygda=Bygdebike

22
Siste nytt fra elbil.no / Ga innspill til nasjonal ladeplan
« på: torsdag 14. februar 2019, klokken 15:16 »
Ga innspill til nasjonal ladeplan

Elbilforeningen diskuterte lading på møte med Samferdselsminister Jon Georg Dale.

Source: Ga innspill til nasjonal ladeplan

23
Siste nytt fra elbil.no / Prøvekjørt: Tesla Model 3
« på: torsdag 14. februar 2019, klokken 15:16 »
Prøvekjørt: Tesla Model 3

Vi har prøvekjørt Tesla Model 3 en halvtime på skikkelig norsk vinterføre. Her er førsteinntrykket.

Source: Prøvekjørt: Tesla Model 3

24
Siste nytt fra elbil.no / Halden kommune deler elbiler med innbyggerne
« på: torsdag 14. februar 2019, klokken 15:15 »
Halden kommune deler elbiler med innbyggerne

I Halden bruker de ansatte elbil på dagen, og kommunens innbyggere kan bruke samme bil på kvelden. Halden kommune går nye veier – og sparer penger og miljøet.

Source: Halden kommune deler elbiler med innbyggerne

25
Siste nytt fra elbil.no / Regjeringsplattformen: Viktige gjennomslag for elbilforeningen
« på: torsdag 14. februar 2019, klokken 15:15 »
Regjeringsplattformen: Viktige gjennomslag for elbilforeningen

Ladeklare borettslag, grønnere engangsavgift, raskere utbygging av ladeinfrastruktur over hele landet. Regjeringsplattformen viser at Elbilforeningen har fått gjennomslag.

Source: Regjeringsplattformen: Viktige gjennomslag for elbilforeningen

26
Siste nytt fra elbil.no / Debatt: Hvilken by får elektriske sparkesykler først?
« på: torsdag 14. februar 2019, klokken 15:13 »
Debatt: Hvilken by får elektriske sparkesykler først?

Sykler er bra for byen. Sparkesykler er enda bedre. De delbare elektriske sparkesyklene skaper løsninger vi har drømt om! skriver Hulda Tronstad i Bergens Tidende.

Source: Debatt: Hvilken by får elektriske sparkesykler først?

27
Siste nytt fra elbil.no / Bysykler på bygda=Bygdebike
« på: torsdag 14. februar 2019, klokken 15:08 »
Bysykler på bygda=Bygdebike

Solide, enkle og populære. Det er oppsummeringen av bygdesykkelprosjektet i Ås i Akershus.

Hva gjør et tettsted som vil redusere biltrafikk og der kommersielle, reklamefinansierte bysykkelaktører ikke er interessert i å etablere en bysykkelordning?

De lager sin egen ordning, selvfølgelig.


Fleksibel bygdebike


«Bygdebike» ble det naturlige navnet på den alternative bysykkelordning, laget av Norges miljø- og biovitenskapelige universitet og Ås kommune, med økonomisk tilskudd fra Akershus fylkeskommune.

– Vi var på jakt etter en effektiv, miljøvennlig og fleksibel transportløsning, særlig mellom Ås sentrum og universitetsområdet. Og etter tre år må vi si at det har vært en suksess, forklarer prosjektleder Lena Marie Kjøbli.


Hun forteller at den siste perioden fra august til november, har syklene vært brukt på 2279 turer.


Først 50, så 100


– Tilbudet er gradvis tilpasset og utvidet,forteller prosjektleder Lena Marie Kjøbli.


Det startet med 50 sykler i 2016 som ble til 100 sykler i 2018. Syklene har en appløsning innebygd på sykkelen gjorde det mulig med en fleksibel parkeringsløsninger med 20 virtuelle parkeringsområder (geofencing). Dette betyr at man ikke trenger egne sykkelstativ.


Underveis kom erfaringene med de fysiske låsene, som førte til nye låser som tålte norsk vær bedre. Tilbakemelding fra brukere har vært viktig underveis, og gjorde blant annet at tilbud ble fordoblet i 2018.


Mer kontroll


Den nye løsningen gir også mye mer kontroll på syklene, og gjør det lettere for de som driver med vedlikehold av syklene. Både fordi de får beskjed om feilmeldinger via appen og at de finner igjen syklene når de skal repareres. Og erfaringene med app-basert lås viser at det er få tekniske problemer.


Syklene lagres inne og får service i vinterhalvåret.

– Det har vært viktig for oss å kjøpe enkle, med gode og driftssikre sykler, understreker Kjøpli.

Etter tre år viser det seg at syklene holder kvaliteten, og tåler godt videre bruk.


Enkel administrasjon


Bygdebike driftes uten tilbringertjeneste av syklene, og man er derfor avhengig av at brukerne selv bringer sykler tilbake til Ås stasjon, hvor syklene i utgangspunktet står parkert. Dette reduserer driftskostnadene og gjør administrasjon av løsningen svært mye enklere, samt at man unngår klimagassutslipp med frakt.


Source: Bysykler på bygda=Bygdebike

28
Model 3 / Sv: Båt transport fra USA til Europa/Norge med TM3'er.
« på: tirsdag 05. februar 2019, klokken 19:33 »
Hva har de siste postene med emnetråden å gjøre. Her må det være noen som har mistet hele tråden

29
Model 3 / Sv: Hvordan fungerer håndbrekk i TM3?
« på: lørdag 26. januar 2019, klokken 11:38 »
Forhåpentligvis blir det ingen hendelse, men det er jo viktig å kunne få stoppet under øvelseskjøring hvis nødvendig. Det skulle selvsagt vært hendel i stedet for hendelse i min forrige post. Det var nettbrettet som tok over styringa

30
Model 3 / Sv: Hvordan fungerer håndbrekk i TM3?
« på: lørdag 26. januar 2019, klokken 11:16 »
Det som er fint med slike forum, er at det er mange som er her som brukere har peiling på litt av hvert. Selv om jeg ennå ikke har kjørt denne bilen selv, har jeg så langt lært at pakkeringsbremsen er å finne ved å trykke på enden av høyre hendel. Ved å trykke mer enn et par sekunder er den elektriske pakkeringsbremsen aktivert. I tillegg kan den aktiveres på skjermen.
Imidlertid har jeg egentlig ikke fått svar på om et par sekunders trykk på knappen på hendelsen kan brukes under fart uten å ødelegge noe. Som tidligere nevnt, jeg har et barnebarn som skal lære å kjøre bil til sommeren, og han skal lære å få kjøre en av de sikreste bilene som jeg vet om. Uansett, det er greit å vite om en nødbrems.

Sider: 1 [2] 3 4