Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elbil

#1
Tesla / Sv: Verifiserte Homelink-mottagere for Tesla?
tirsdag 04. juni 2019, klokken 01:08
Takk til ew for godt tips tidligere i måneden. Prøvde samme fremgangsmåte på min gamle Rawlink modell 12108. Oppskriften fungerte, og porten fungerer på HomeLink
#2
Med en billig USB2.0 HUB 4 Port fra Clas Ohlson , ble problemet løst slik noen har foreslått ovenfor. Huben koster bare 139 kroner, og når ladeplate ble koblet til den, kunne jeg bruke minnepinne  ,16 GB, til TeslaCam. Begge deler virker fint nå.
#3
Denne ladeplata virket før oppdateringen til 2019.8.3, men nå lader den ikke. Flere som har samme erfaring?  Finnes det i tilfellet en løsning når det også skal kobles til en minnepenn for å få dash cam? (brukt en usb splitter, men selv uten denne, virker ikke ladeplata slik den gjorde før oppdateringen).
#4
Interessant å lese hvor forskjellig støy i bilen oppleves. En ting er å måle støyen og få et resultat i desibel, som er et objektivt mål. Men  så er det spørsmål om hvilke lydfrekvenser hver og en av oss opplever som plagsom. Jeg tåler litt rumlelyder, men reagerer på knirkelyder. Teslaen har hjulstøy som etter min mening kunne vært mindre, men den plager meg ikke. Det er ingen former for gnisse eller knirkelyder. I så tilfellet hadde jeg reagert på det i en ny bil.
Både kona og jeg er så langt veldig fornøyde med bilen. Ingen lakkfeil eller andre ting å sette fingeren på så langt. Firmaet som ordnet med ceramic coating mente at den blå lakken på modell 3 så ut til å være bedre enn lakken på tidligere modeller. Vår bil var plettfri da vi fikk den.
#5
Model 3 / Sv: Levering av model 3
søndag 03. mars 2019, klokken 16:35
Jeg forundrer meg stadig over hvor utolmodige voksne mannfolk er. Tesla har lovet bil i løpet av mars til de som bestilte før utgangen av desember. Vi er ikke kommet lenger enn til 3.mars, likevel er det mange som er sure for at de ikke har fått bil ennå, eller kanskje aller mest fordi noen andre som kanskje har bestilt bil senere enn dem selv, ikke har fått noen beskjed ennå. Misunnelsen synes å være stor, og da er det tydeligvis mange som ringer eller skriver til Tesla for å mase. Hadde det ikke vært bedre at de fikk slippe alle disse unødvendige henvendelsene? Tesla har tydeligvis mer enn nok av viktigere gjøremål nå om dagen. Jeg kan ikke forstå annet enn at de gjør så godt de kan, og om vi får vår bil om et par-tre uker, kan vel ikke være verdens undergang?
#6
City of Amsterdam laster nå biler i Zeebrugge. I følge seilingsplanen forlater den havna senere i dag/kveld med en billast til Stavanger/Sandnes, der den skal ankomme i løpet av den 28.februar. Så går ferden videre til, Bergen, Ålesund og Trondheim. Der skal den i følge planen ankomme i løpet av 3.mars.

Seilingsplanen skal du kunne se på denne adressen:
https://auto.uecc.com/Softship.Schedule/(S(cv5puretj5rwl3zijsf3lyw2))/
#7
Model 3 / Sv: Er dato på final invoice til å stole på?
mandag 25. februar 2019, klokken 16:47
Har hatt kontakt med Tesla på telefon, fikk beskjed om at datoen som var oppgitt  kun var et estimat. Endelig leveringsdato får vi på telefon, epost eller SMS. Han jeg snakket med beklaget, og sa at dette kunne vært formulert tydeligere.
#8
Model 3 / Sv: Båt transport fra USA til Europa/Norge med TM3'er.
søndag 24. februar 2019, klokken 11:37
Ja, det skulle selvsagt vært februar m.h.t. avgang Zeebrygge og ankomst til Stavanger/Sandnes. Det var kalenderen som lurte meg. For ankomst Ålesund 2. mars skal stemme.
#9
Model 3 / Sv: Båt transport fra USA til Europa/Norge med TM3'er.
søndag 24. februar 2019, klokken 10:09
City of Amsterdam skal laste inn biler i Zeebrygge den 26.mars, og i følge seilingsplanen skal den komme til Stavanger/Sandnes 28.mars. Derfra går turen videre til Bergen, Ålesund og Trondheim. Båten er nå omtrent vest av Bergen på tur fra Trondheim, og med kurs mot Zeebrugge. Ut fra den forrige turen City of Amsterdam hadde langs norskekysten, regner jeg med at den kommer til Ålesund i løpet av lørdag 2.mars. Det kan stemme bra i og med at vi har fått beskjed om levering av vår blå TM3 i Ålesund 6.mars.  ;)
#10
Model 3 / Sv: Levering av model 3
lørdag 23. februar 2019, klokken 17:20
 :+1:
#11
Model 3 / Sv: Levering av model 3
lørdag 23. februar 2019, klokken 17:09
Den 6.mars har vi fått beskjed om at vi kan få utlevering i Ålesund. Da blir det avløsning for vår snart 8 år gamle, trofaste Peugeot Ion. Det ser ut til å ha skjedd mye med utvikling av elbiler i løpet av de årene som er gått siden jeg for første gang så en skikkelig elbil på bilmessen i Frankfurt høsten 2009. Da var det en bare en Ion der som det var lite informasjon om. Den hadde svarte vinduer, så interiøret kunne vi ikke se. Det vi fikk vite var at det egentlig var en Mitsubishi. I midten av april kunne vi hente en blå Ion. Omtrent ti år senere gleder vi oss til å hente en blå TM 3. :)
#12
Tesla / Sv: Tesla Model 3 - Fattig Manns Tesla?
onsdag 20. februar 2019, klokken 19:14
Det er vel en stund siden at bil var status. Hva som er fin bil er forøvrig svært individuelt og sikkert også avhengig av hvor stor lommeboka er. Hva som er ansett for høy eller lav status er sikkert minst like individuelt. Kanskje det er et utslag av misunnelse den ene vegen, og en følelse av å kunne se ned på noen, den andre vegen. Heldigvis tror jeg ikke folk flest bryr seg så mye om hvilken bil naboen har. Har inntrykk av at det i alle fall er slik der vi bor.
#13
Model 3 / Sv: Mine første timer i min egen Model 3
tirsdag 19. februar 2019, klokken 23:41
Ser at vi har kjøpt en "soleklar under 30 bil". Det skal bli artig å gå i ungdommen igjen. Vi må jo fortsatt få det litt artig vi som er i 70-åra. ;)
#14
Slik situasjonen er i dag,har jeg sagt ja takk begge deler. Helt Ole Brum, som vil ha både i pose og sekk. Trenger en bil med krok. Har en Mercedes 180D fra 2014, som er en så god bil at den beholder vi. Dermed har vi SUV og krok. Har hatt EL-bil siden våren 2011. Var så tidlig ute den gangen at vi fikk en demobil av Peugeot Ion. Den har vi vært kjempegodt fornøyd med, ikke en eneste feil i løpet av tett innpå 8 år. Problemet er at den ikke går langt nok.

Når vi nå ser mulighetene begynner vi å bli litt storforlagende. Det har vist seg at vi innimellom har behov for 2 biler som kan kjøres litt mer enn 6-7mil samtidig. Det er litt luksus, skal gjerne innrømme det, men når vi nå har funnet ut at vi kan unne oss en ny elbil som går omtrent 50 mil så gjør vi det. Vi vil imidlertid ikke bruke 800 til godt over en million på en bil, og da er rett og slett valget ganske begrenset akkurat nå.

Vi har stått på liste med tanke på å få en e-Niro. Den ventelista er lang, og vi står helt nede på ca. 3500 plass.
Vi var ute og prøvekjørte den i går, og var ikke imponert. Missforstå meg rett, det var en helt grei bil, gode seter, god å kjøre, og mer enn sprek nok for vår bruk. God lastekapasitet, kort og godt en praktisk bil. Med glasstak, metallic lakk, matter og leveringskostnader vil den koste et stykke over 420 000 kroner. Den har mye hardplast. Demobilen som ikke hadde gått mye, hadde allerede knirkelyder på litt dårlig vei. Da ble jeg skeptisk, dessuten synes vi (både kona og jeg) at det egentlig var en kjedelig bil, etter vårt syn kort og godt litt gammeldags.
Den minner mye om vår Mercedes B180 fra 2014. Den har imidlertid fått en stor oppgradering nå. Dermed tenker vi at hvis vi kjøper Kia E-Niro om ett år får vi på mange måter en gammeldags bil. Den har jo ikke app engang. Det kommer sikkert som et påslag i prisen på Kia'n når det kommer om ett års tid. Da ble det ikke den SUV'en, men en TM3 sedan, som etter vårt syn er en mye mer moderne bil. Selv om den er sagt å være en bil for dem under 30, og vi er rundt 70, så har vi bestemt oss for å gi den en sjanse. Vi mener det skal gå bra, og viss den mot formodning viser seg ikke å innfri forventningene våre, har vi 3 dager å prøve. Ingen spørsmål blir stilt viss vi velger å ombestemme oss i følge Tesla. Vi har trua og gleder oss, det blir en tøff konebil for hu som snart fyller 70. Kanskje det blir Y neste gang?
#15
Model 3 / Sv: Trådløs ladeplate til bilen. Skal du ha?
mandag 18. februar 2019, klokken 11:38
Til dere som har bestilt ladeplate fra Tapetes.
Fikk den i løpet av 14 dager, og betalte 473,32 kr. Den ser helt fin ut, lader godt, og har god plass til to smart telefoner som er større enn min Samsung S8+. Har ennå ikke ladet telefonen over en lengre periode, men i løpet avkort tid ladet den slik jeg er vant med fra den ladepluggen jeg bruker til daglig. Den har 2 ladepunkter, og det er derfor ikke mulig å lade i "landskap" posisjon slik det er på noen andre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA