Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - elbil

#1
City of Amsterdam laster nå biler i Zeebrugge. I følge seilingsplanen forlater den havna senere i dag/kveld med en billast til Stavanger/Sandnes, der den skal ankomme i løpet av den 28.februar. Så går ferden videre til, Bergen, Ålesund og Trondheim. Der skal den i følge planen ankomme i løpet av 3.mars.

Seilingsplanen skal du kunne se på denne adressen:
https://auto.uecc.com/Softship.Schedule/(S(cv5puretj5rwl3zijsf3lyw2))/
#2
Siste nytt fra elbil.no / IONITY åpner første lynlader med 350 kW
torsdag 14. februar 2019, klokken 15:16
IONITY åpner første lynlader med 350 kW

Fredag forrige uke åpnet IONITY en ny lynladestasjon i Nyborg, Danmark. Lynladerne er de første som støtter opptil 350 kW ladeeffekt.

Source: IONITY åpner første lynlader med 350 kW
#3
Siste nytt fra elbil.no / Mannefri Tesla-sone
torsdag 14. februar 2019, klokken 15:16
Mannefri Tesla-sone

Hundrevis av norske kvinner er aktive i sitt eget mannefrie forum på nett. Et fristed fra ufinheter, mener en av administratorene.

Source: Mannefri Tesla-sone
#4
Siste nytt fra elbil.no / VW lager flyttbare ladestasjoner
torsdag 14. februar 2019, klokken 15:16
VW lager flyttbare ladestasjoner

Snart kan ladestasjonen komme til deg.

Source: VW lager flyttbare ladestasjoner
#5
Test av Mini Countryman Cooper S E All4: Elektrisk i kulda?

Ladbare hybrider flest sliter med å levere elektrisk kjøring med kald batteripakke. En ladbar Mini fikk utfordringen på vår faste landeveisrunde.

Source: Test av Mini Countryman Cooper S E All4: Elektrisk i kulda?
#6
Siste nytt fra elbil.no / Bysykler på bygda=Bygdebike
torsdag 14. februar 2019, klokken 15:16
Bysykler på bygda=Bygdebike

Solide, enkle og populære. Det er oppsummeringen av bygdesykkelprosjektet i Ås i Akershus.

Source: Bysykler på bygda=Bygdebike
#7
Siste nytt fra elbil.no / Ga innspill til nasjonal ladeplan
torsdag 14. februar 2019, klokken 15:16
Ga innspill til nasjonal ladeplan

Elbilforeningen diskuterte lading på møte med Samferdselsminister Jon Georg Dale.

Source: Ga innspill til nasjonal ladeplan
#8
Siste nytt fra elbil.no / Prøvekjørt: Tesla Model 3
torsdag 14. februar 2019, klokken 15:16
Prøvekjørt: Tesla Model 3

Vi har prøvekjørt Tesla Model 3 en halvtime på skikkelig norsk vinterføre. Her er førsteinntrykket.

Source: Prøvekjørt: Tesla Model 3
#9
Siste nytt fra elbil.no / Halden kommune deler elbiler med innbyggerne
torsdag 14. februar 2019, klokken 15:15
Halden kommune deler elbiler med innbyggerne

I Halden bruker de ansatte elbil på dagen, og kommunens innbyggere kan bruke samme bil på kvelden. Halden kommune går nye veier – og sparer penger og miljøet.

Source: Halden kommune deler elbiler med innbyggerne
#10
Regjeringsplattformen: Viktige gjennomslag for elbilforeningen

Ladeklare borettslag, grønnere engangsavgift, raskere utbygging av ladeinfrastruktur over hele landet. Regjeringsplattformen viser at Elbilforeningen har fått gjennomslag.

Source: Regjeringsplattformen: Viktige gjennomslag for elbilforeningen
#11
Debatt: Hvilken by får elektriske sparkesykler først?

Sykler er bra for byen. Sparkesykler er enda bedre. De delbare elektriske sparkesyklene skaper løsninger vi har drømt om! skriver Hulda Tronstad i Bergens Tidende.

Source: Debatt: Hvilken by får elektriske sparkesykler først?
#12
Siste nytt fra elbil.no / Bysykler på bygda=Bygdebike
torsdag 14. februar 2019, klokken 15:08
Bysykler på bygda=Bygdebike

Solide, enkle og populære. Det er oppsummeringen av bygdesykkelprosjektet i Ås i Akershus.

Hva gjør et tettsted som vil redusere biltrafikk og der kommersielle, reklamefinansierte bysykkelaktører ikke er interessert i å etablere en bysykkelordning?

De lager sin egen ordning, selvfølgelig.


Fleksibel bygdebike


«Bygdebike» ble det naturlige navnet på den alternative bysykkelordning, laget av Norges miljø- og biovitenskapelige universitet og Ås kommune, med økonomisk tilskudd fra Akershus fylkeskommune.

– Vi var på jakt etter en effektiv, miljøvennlig og fleksibel transportløsning, særlig mellom Ås sentrum og universitetsområdet. Og etter tre år må vi si at det har vært en suksess, forklarer prosjektleder Lena Marie Kjøbli.


Hun forteller at den siste perioden fra august til november, har syklene vært brukt på 2279 turer.


Først 50, så 100


– Tilbudet er gradvis tilpasset og utvidet,forteller prosjektleder Lena Marie Kjøbli.


Det startet med 50 sykler i 2016 som ble til 100 sykler i 2018. Syklene har en appløsning innebygd på sykkelen gjorde det mulig med en fleksibel parkeringsløsninger med 20 virtuelle parkeringsområder (geofencing). Dette betyr at man ikke trenger egne sykkelstativ.


Underveis kom erfaringene med de fysiske låsene, som førte til nye låser som tålte norsk vær bedre. Tilbakemelding fra brukere har vært viktig underveis, og gjorde blant annet at tilbud ble fordoblet i 2018.


Mer kontroll


Den nye løsningen gir også mye mer kontroll på syklene, og gjør det lettere for de som driver med vedlikehold av syklene. Både fordi de får beskjed om feilmeldinger via appen og at de finner igjen syklene når de skal repareres. Og erfaringene med app-basert lås viser at det er få tekniske problemer.


Syklene lagres inne og får service i vinterhalvåret.

– Det har vært viktig for oss å kjøpe enkle, med gode og driftssikre sykler, understreker Kjøpli.

Etter tre år viser det seg at syklene holder kvaliteten, og tåler godt videre bruk.


Enkel administrasjon


Bygdebike driftes uten tilbringertjeneste av syklene, og man er derfor avhengig av at brukerne selv bringer sykler tilbake til Ås stasjon, hvor syklene i utgangspunktet står parkert. Dette reduserer driftskostnadene og gjør administrasjon av løsningen svært mye enklere, samt at man unngår klimagassutslipp med frakt.


Source: Bysykler på bygda=Bygdebike
#13
Model 3 / Hvordan fungerer håndbrekk i TM3?
fredag 25. januar 2019, klokken 17:03
Leser, og tror jeg får med meg det meste av det som skrives omTM3 både her og andre steder på nettet. Men har ikke sett noe om håndbrekket på TM3. Jeg har så vidt fått sitte i en utstillingsbil, men denne detaljen gikk meg hus forbi. Må en inn på skjermen for å aktivere en elektrisk håndbrems? Det er jo ikke noe handtak som kan aktiviseres etter det jeg kan forstå.
Har et barnebarn som skal øvelseskjøre med meg i sommer. I min snart 8 år gamle Ion er det et fysisk håndbrekk mellom setene, men det er nettopp denne bilen som snart blir avløst av TM3. Dette er bakgrunnen for spørsmålet, og barnebarnet må få lære og kjøre en sikker god bil.
#14
Model 3 / Hvor gode er hovedlysene på TM3?
onsdag 16. januar 2019, klokken 16:30
Jeg har sett etter vurderinger av lysene på TM3, forskjellige steder på nettet, uten å finne noe. Har noen sett noe om dette temaet?
Blant annet har kanadiere testet bilen på vinterføre, men jeg har ikke sett noe om hvordan de har vurdert lysene.

Her har vi flere måneder med mørke landeveier, og bilen har led lys. Legger snøen seg på dem?

Det går mot lysere tider når bilene kommer til Norge, men det kommer jo andre tider. De fleste kjenner sikkert også til at det nå er lovelig å montere mye ekstra lys på bilene nå. Vi får se hva vi gjør, trenger godt lys når vi har passert 70 ;)
#15
Jeg har forsøkt å finne ut hva som egentlig er forskjellen mellom utgavene EL1 og EL2. Forhandleren kunne ikke gi meg et ordentlig svar på dette. Prisforskjellen er  kr. 8000, så det er en vesentlig forskjell. Men hva får en da for disse kronene? Jeg har nemlig fått levert den første Peugeot iOn her på Nordmøre. Egentlig en demobil av type EL2, den måtte jeg ta hvis jeg skulle få bil på denne siden av sommerferien. Med andre ord, jeg vet egentlig ikke hva jeg har betlt for.

Etter det jeg har forstått er dette det samme for både i-miev og iOn, trolig også for C-Zero.
Etter det jeg har fått forklart gjelder det skinntrukket ratt, sotede vinduer i bakdørene og bakluka. men det må da være noe mer en betaler så mye for. Er det noen som kan gi en fyldestgjørende forklaring?
#16
Jeg har sett at det er regnet ut at en opplading av batteriene i en i-meiv er beregnet å koste ca.13 kroner. Det er i alle fall det som er oppgitt i brosjyren om i-miev. Bilen kobles til en 16amperes kontakt og trekker da selvfølgelig en del watt. Jeg kan imidlertid ikke finne noen steder hvor mange watt som går med per time. Er det noen som vet det?
jeg spurte Peueot -forhandleren om dette, men han kunne ikke svare meg. Vet en dette blir regnestykket greit.
Jeg har kke sett noen regnestykker for ion, men regner med at dette er likt mellom trillingene i-miev, c-zero og ion. Venter forøvrig spent på min ion som er lovet levert i løpet av neste uke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA