Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Magne St

#31
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
søndag 12. april 2020, klokken 14:25
Å kjøpa elbil utan å ha tilgang til lading heime, er det berre å frårå.
Du kjem til å bruka alt formykje til på ladestasjonen, tid du ellers kunne ha brukt til noko givande.
Det er viare omlag like dyrt å køyra på hurtiglada el, som det er å køyra på bensin / diesel.

Og når det er kaldt, så går ladinga sakte.  Den bilen du nemner her ladar skjeldant raskare enn 40kW pr. time.  Det vil i beste tilfelle sei at du ladar 30 min. pr to timar du køyrer bil.

Kom der heller inn i styret i borettlaget og gjer ein jobb der.  Kanskje du då kan påverka borettslaget til å få på plass normallading for sine medlemer.
#32
Zoe / Sv: Zoe 2020 kurerer ladekøangst
fredag 17. januar 2020, klokken 00:22
Sitat fra: chriso89 på mandag 13. januar 2020, klokken 11:34
uten tvil en stor fordel for renualt zoe eiere.   Håper bare zoe en dag får ut fingeren og fikser det slik at man kan varme bilen mens man lader uten å måtte forvarme.  burde ikke vært så vansklig

Det eg håpar Renault får orden på, og det hadde eg venta at dei hadde gjort denne gongen, er at dei får slengt inn ein IT/TNladar i bilen, slik at ein blir kvitt utfordringa med eigen trafo på ITnett.
Bilen har fortsatt dei same utfordringane som dei tidlige modellane har i normalladesituasjonen i Noreg.

Det hadde holdt godt med ein ladar på åtte amp.  Og bilen er såpass "smart" at han finn fort ut kva nett han står på.  Og dersom bilen blir satt til lading på 10amp eller lågare, så er det den ladaren som skal brukas.

I tillegg så er IT/TNladaren meir effektiv ved låge effektar.  Dette forholdet burde også interessera  dei landa der dei har TNnett.
Energisparinga som elbilen kan få til, er det ingen grunn til ikkje å ta heilt ut!
#33
Det finnes ein praktisk måte å rekna dette ut på.  Me brukar tankegangen frå vektorrekning.
I dette reknestykke er det to vektorar.  Ein horisontal og ein vertikal. 
Den horisontale er den svært enkle.  Der ser me på kor lang ruta er og legg inn 1,6kWh pr mil. 
Noko som passar for Leaf 2010 – 2017. Men ikkje for tyngre bilar. 

Frå Fagernes til Otta som er dei ladestasjonane som ligg nærast kvarandre langs ruta over Flya og som det blir spurt om i 2016 er det 146 km.

Det gir 15 mil som må multipliseras med 1,6 kWh pr. mil.  Turen krev langs horisontalaksen 24kWh.

Høgste punkt over havet på Flya er 1400m.  Otta ligg på 274 meter.  Dette gir ein høgdediffferanse på  1330 m.  Egenvakta på den tidlege Leafen er 1516kg, inklusiv fører.  Med bagasje og ein passasjer, så er det fornuftig å ta utgangspunkt i at det er 2000 kg som skal over fjellet.

Def:  1J (Joule) er den energien som trengs for å løfta ca.100g ein meter i vår gravitasjon.
Ein annan måte å sei det på er at 1J = 1Ws.  For då å kunna gjera J om til kWh må ein dela på 3600. 
( Som er produktet av 60 X 60. D.v.s. 60 sek X 60min. )

Ein treng då 10J for å løfta ein kg, ein meter.
Ein treng viare 20.000J for å løfta to tonn ein meter.

Svaret blir då 20.000J X 1330 = 26.600.000J.

For å komma fram til kWh deler ein på 3600.
Dette blir då 7.389kWh.

Då får ein at det som trengs til dette arbeidet er tilnærma 7,5kWh.  Deler av desse 7,5kWh vil ein få attende når ein trillar ned, men neppe meir enn ein tredjedel.

Summen av vektorane er 31,5kWh.

Svaret blir då at i 2016 hadde ein ikkje komme over Flya i ein Leaf med eit batteri på 24kW. 
Dersom det var tørt sumarføre, så kunne ein til nød har klart det med ein bil med 30kw.  Men det hadde vore nervepirrande.
Med utgangspunkt i Vågå, så blir reknestykke om lag det same.

I dag er del ladestasjon ved Heidalsvegen 1807, 2676 HEIDAL og på Beitostølen.

Heidalsvegen 1807, 2676 HEIDAL ligg nesten på 600m over havet og Beitostølen ligg på 900 meter over havet.  Avstanden mellom dei er nett under 80 km.  For å køyra den avstanden så treng ein 13kWh.

Høgdeforskjellen er 1400m – 600m = 800m.  Å løft 2000kg 800m krev 4,5 kWh.

Svaret blir då at i dag krev det lengste legget ca.18kWh. Og ein har litt i reserve frå den stillingsenergien som bilen opparbeider seg på veg opp.

Konklusjon:  På tørt sumarføre så klarer ein eldre Leaf denne avstanden, såframt batteriet ikkje er for slitt.  Minimumskravet er 18kWh.

Det finnes formlar der ein kan putta talla inn i og få svaret direkte ut.  Men for å gjer det heile forståeleg, så tok eg utgangspunkt i definisjonen om kva ein joule er.
#35
Tidligare hadde dette senteret gratis lading i parkeringshuset.
Det var ei blanding av typeto og vanlege schuko kontaktar.  Tilsaman 12 ladepunkt.

Alt dette er no stengt.

På parkeringsplassen framfor hovedinngangen har Grønn kontakt satt opp hurtiglading.
Fire eller fem Tritiumbokser a 50kW og seks til åtte typeto 22 kW.

Dersom elbilforeningen sin brikke er registrert hos GK for bruk i Noreg, så verkar brikka utan noko ekstra registrering også her.
#36
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
tirsdag 20. august 2019, klokken 11:31
Töcksfors Shoppingcenter
Älverudsvägen 1, 670 10 Töcksfors, Sverige

Tidligare hadde dette senteret gratis lading i parkeringshuset.
Det var ei blanding av typeto og vanlege schuko kontaktar.  Tilsaman 12 ladepunkt.

Alt dette er no stengt.

På parkeringsplassen framfor hovedinngangen er det komme hurtiglading, satt opp av Grønn kontakt.
Fire eller fem Tritiumbokser a 50kW og seks til åtte typeto 22 kW.

Dersom elbilforeningen sin brikke er registrert hos GK for bruk i Noreg, så virkar brikka utan noko ekstra registrering også her.
#37
Ved installasjon av ladeboks som skal levere 16amp, så stilles naturlig nok boksen på 16amp.
Så skal det være 20amp sikring i skapet og 4mm2 kabel, gjerne uten skjøt.
Husk B-vern og overspenningsvern.

Ingen elbillader som får melding fra ladeboksen om å trekke 16amp klarer akkurat 16amp.
Det kan variere med pluss/minus 10%.

Dersom du har fått lagt 2,5mm2 kabel, så må boksen stilles på 13amp.
Det er den enkleste måten å gjøre det på.

Dersom elektrikeren har stilt boksen på 16amp og satt opp en sikring på 15amp,
så er det reklamasjon å få stilt boksen ned til 13amp.
#38
AC fleksilading / Sv: Hotell i Oslo med lading?
onsdag 15. mai 2019, klokken 13:10
RADISSON BLU Alna

Nettside:  https://www.radissonblu.com/no/hotel-osloalna/tjenester

Dei har seks typeto 11kW/t ladepunkt.

Tilbudet er omtalt på elbil.no her:  https://elbil.no/nytt-ladehotell-i-oslo/

På samme lokasjon har både Fortum og Grønn kontakt hurtigladere.
#39
B-Electric / Sv: Lading av lasket 32 amp lader.7.4 KW
torsdag 03. desember 2015, klokken 20:45
TAKK!

:)
#40
Zoe / Sv: Hva savner dere av utstyr/funksjoner på Zoe?
onsdag 25. november 2015, klokken 05:02
Informasjon til sjåføren!
Det er mulig å hente opp ett program (Flow) til skjermen i bilen.  Dette programmet har som formål å fortelle føreren av bilen hvordan energien flyter inn og ut av batteriet.
Imidlertid så er det det eneste dette programmet gjør, og etter 14 dager så er denne infoen ganske meningsløs, fordi den forteller ikke mer enn det sirklene rundt batteriet på venstre side av fartsmåleren forteller.

Dette Flowprogrammet er imidlertid en stor mulighet. 
Det jeg ønsker programmet skal fortelle er følgende.
-Driftstemperatur på hovedbatteri når man kjører.  Når en kjører langt og har hyppige hurtigladninger så er det viktig informasjon.  Bruk gjerne en fargeskala på denne temperaturen.  Svart som utgangspunkt, gult, oransje og rødt.
-Driftstemperatur på motoren.
-kWt inn og ut.  Å ha dette på høyre side av fartsmåleren er ikke tjenlig, da kilometerteller på en elbil er et viktig instrument.

-Under ladding så må Flowprogrammet kunne vise temperaturen på hovedbatteriet og gi løpende info om hvor mange kilowattimer bilen lader med.  Og hvor lang tid der igjen til ladefarten går under 20 kW/t.  Så fort man vet at laddingen logger under 20 kW/t, så har det ingen hensikt å stå lenger.  Da er det best for batteriet å ikke motta mer strøm i "hurtiglademodus", samt at det er tidsbesparende for sjåføren å komme seg videre, for neste ladestopp tilbyr mer enn 20 kW/t.

-Det hadde også vært nyttig om dette programmet kunne ha vist status på batteriet i prosent.  For de røffe kalkulasjoner er «tallerkenen» til venstre for fartsmåleren brukelig.  Men for de mer nøyaktige målingene hadde det vært OK med noe som var mer presist.
#41
Zoe / Sv: Feilvisning av batteri% ved lading
onsdag 18. november 2015, klokken 09:41
Fant en video på YouTube som er en god oppsummering av forskningsstatus pr. juni 2014.

Her er lenken:   
https://www.youtube.com/watch?v=V8lSTLRkKEk

Videoen er vel vert å se og ette 46 min og 50 sek så er en spørsmålsstiller inne på problemet med hurtiglading og kapasitetstak. 
Kort oppsummert så er problemet: "Hvor fort kan man innføre litiumioner inn i det mottakende (hybrid)metallet."   Forholdet er at litiumioner følger etter elektronene til den negative polen på batteriet.  Mens elektronene går via laderen, så går ionene gjennom elektrolytten.
Svaret synes å være at man når kapasitetstaket ved en lavere fyllingsgrad ved hurtiglading enn ved normallading.
Så det som er erfart har en fysisk årsak, som det så langt ikke ser ut til å være mulig å gå rundt.

Problemet har da bare to løsninger.
1)  Dette må man ta hensyn til når man kjører langt og hurtiglader.
2)  Legg opp en rute der man bruker kapasiteten i batteriet mellom 20 og 80%.  Da synes kapasitetsmåleren i batteriet å være mest riktig.

Tror ikke vi kan holde Renault ansvarlig for dette, imidlertid så kan vi oppfordre dem til å bruke mer penger på batteriforskning.
#42
B-Electric / Sv: Lading av lasket 32 amp lader.7.4 KW
mandag 16. november 2015, klokken 23:13
Dette er et spørsmål som jeg har lurt litt på og som er i slekt med det spørsmålet som er reist i denne tråden.

Kan man bruke den originale ladekabelen som er til Tesla på MB Be? 

I så tilfelle ville det være en svært enkel måte å legge opp en 7,4kWs ladepunkt på garasjeveggen.
#43
Har lest litt på denne debatten og opplever at den er litt for navlebeskuende.  Debatten er preget av at det endelig er kommet biler med en batteristørrelse som en bare kunne drømme om for få år siden.

For øvrig så har ikke dagens "trillinger", som det er mange av, verdens største batteri heller.

Men det som er glemt er at nå er hybridene på veg.  Man kan like det eller ikke, men disse bilene har små batterier og bør kjøres fra stikkontakt til stikkontakt skal de bidra til redusert CO2utslipp.  Disse bilene har stor glede av 16 amp strømuttak. 

En skal heller ikke glemme at om ikke så altfor mange år så begynner batteriene i dagens elbiler å bli slitne.  I den sammenhengen kan en eller flere 16 ampkontakter strategisk plassert forlenge levetiden på batteriet. 

Det er nok ingen fornuft i å kritisere drivere av kjøpesentere fordi de bare installerer 16 amp. 

Se heller på det som en god start.  En time på en 16 amp kurs gir fort innpå 20 km ekstra rekkevidde.   

Blir man spurt om råd, kan man anbefale en mix av uttak. 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA