Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - horven

#1
Sitat fra: Muffinman på onsdag 01. august 2018, klokken 22:59
Spissingen bak er jo også vanskelig, da må man kunne måle individuelt på hjulene. I tillegg er justeringen eksentrisk innerst på toe-linkene og det er veldig vanskelig å vite hvor mye man justerer uten at bilen står i en maskin som måler i sanntid med skidplates. Jekker man opp blir det feil siden integrallinkene bidrar til at spissingen endres dynamisk med fjæringsutslaget...

Foran derimot er det enklere. Her kan man justere seg fram og evt måle total spissing (trenger ikke individuell) med toeplates, for eksempel. Setter man forhjulene perfekt parallelle vil det alltid funke uten skjevslitasje.

Det beste er nok, som du skriver, å få et firma som kan dette til å ta justeringen :)

Jeg skal nok ikke begynne med dette selv :) Så det får Romerike Auto ta seg av. De er det eneste firmaet jeg har funnet som tar på seg 4-hjulskontroll på senkede Tesla´er :) De har gjort det for meg tidligere, og resultatet var 100% lik slitasje på dekkene :)

Har nå forøvrig levert bilen tilbake til Tesla, montert originale links og fått de til å justere etter disse.
Jeg forsøkte meg på en "liten spansk en" og ba de om å montere på senke-linksene igjen etterpå - med var de ikke så gira på gitt :D

Har fått time til ny 4 hjulskontroll 16/8, så da setter jeg på senke-linksene rett i forkant av dette.
Enn så lenge, så får TMSen fly høyt  8)
#2
Sitat fra: Muffinman på onsdag 01. august 2018, klokken 20:14
Sitatfinjustere camber og vinkel.
Camber er justerbar foran, men man trenger spesialverktøy til å måle og et spesielt "camber tool" for å justere de eksentriske foringene på camberarmene. Camber er ikke justerbar bak.  Og hva mener du med "vinkel"?

Mente spissingen  :)
Løsningen blir nok å montere originale stag og få Tesla til å justere bilen til disse, for deretter å montere tilbake senkestagene. Blir vanskelig å komme unna en ny 4 hjulskontroll hos Romerike Auto igjen - men da blir alt som det skal være igjen :)
#3
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 01. august 2018, klokken 18:35
Service inkluderer hjulinnstillingssjekk og justering. Ba du de om å droppe denne?

Men det vil si at bilen sannsynligvis er både hevet OG justert? Men andre ord behøver jeg ikke å bekymre meg for slitasje på dekk iallefall?
#4
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 01. august 2018, klokken 18:35
Service inkluderer hjulinnstillingssjekk og justering. Ba du de om å droppe denne?

Var ikke klar over at dette var en del av servicen....  :-[
#5
Sitat fra: MyMuffin på mandag 30. juli 2018, klokken 09:06
Er det noen som har mottatt felger i det siste?

Venter fortsatt spent på mine arachnids, som ble bekreftet i slutten av mars.

Same story her... Siste rykte sier at de sliter med tilgang på dekk...
Venter på 22" Turbine Onyx til Model X. Fikk en ny forespørsel fra referralprogrammet pr mail for en liten studen siden om jeg var sikker på at det var 22" jeg skulle ha (har både Model X og S) - men etter det har det vært helt stille igjen. Står bare "Processing" i appen...
#6
Før service
#7
Etter service
#8
Før service
#9
Fikk tilbake min P85 med senkestag fra 80.000km service idag, og jaggu har ikke Tesla klart å heve bilen igjen >:( Senkestagene er fremdeles på plass, men bilen er høy igjen. Jeg har brukt penger og myyyyye tid på å få den «perfekt» både i forhold til høyde og ikke minst flere turer for å finjustere camber og vinkel. Så jeg leverte fra meg en bilen som slet dekk 100% jevnt og så fresh ut - og fikk tilbake noe annet >:( :-\ Noen som har opplevd liknende?
#10
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
mandag 05. mars 2018, klokken 20:44
Sitat fra: Tesla P85D på søndag 28. januar 2018, klokken 14:34
Noen som vet om 22" Tesla model X felgene vil passe på model S med tanke på innpress osv?

Ryktet sier så.. :) Tror faktisk jeg har sett et bilde av en Model S med X 22" på :)
Må selvsagt bytte dekk...
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dekkslitasje etter hjulinnstilling
tirsdag 11. juli 2017, klokken 19:56
Jeg har booket meg tid hos Romerike Auto AS på tirsdag. I følge "Mr Bilkomponenter" himself så er dette stedet å dra:-) De svarte også bekreftende på dette når jeg spurte de.

Gir rapport etter besøket :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dekkslitasje etter hjulinnstilling
mandag 10. juli 2017, klokken 10:14
Slenger meg med på denne tråden :)
Om noen har en fasit eller et verksted i Asker-området så gi gjerne beskjed.
Hilsen en som nettopp har kjøpt 2stk nye dekk bak....
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: PROSJEKT: Tesla P85+
søndag 28. mai 2017, klokken 11:26
Ja, bilen får stå i ro i god temperatur i garasjen i helga. Så venter jeg noen dager med å vaske. Ser at Foliatec anbefaler 24t, men jeg venter et par dager :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: PROSJEKT: Tesla P85+
søndag 28. mai 2017, klokken 11:24
Bestilte du Brembo eller Tesla? Jeg vurderer å bestille Brembo, men er litt usikker på om jeg da "må" legge klarlakk oppå. Skal du det? Vet at bl.a. StigO har gjort det for best mulig finish. :) Legger man klarlakk med spray eller pensel? Litt usikker på om jeg vil begynne å spraye inni hjulbuen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: PROSJEKT: Tesla P85+
søndag 28. mai 2017, klokken 10:55
Foliatec kan varmt anbefales! Veldig fornøyd med finishen :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA