Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sungrazer

#31
Å diskutere rekkevidde på en elbil er som å diskutere lengden på en strikk. Det varierer med hvem du spør  :laugh: :laugh: :laugh: Kjøp det dere mener dere har behov for og kjør som dere har stjælt bilen, eller ikke  :+1:
#32
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. juni 2019, klokken 08:26
Sitat fra: Sungrazer på søndag 23. juni 2019, klokken 19:11
12 mil t/r klarer 94 Ah fint. Både sommer og vinter.
Kjører man i 125-130 på motorveien på en regntung vinterdag greier ikke 94Ah 12 mil delt opp i to strekk.

Nei, men da er man også ganske idiot.
#33
Sitat fra: automat på søndag 23. juni 2019, klokken 20:32

Google sier at det er 91km en vei. Hvis det tar 70% av batteriet, så blir det en rekkevidde på 130km. Dvs jeg har 10km rekkevidde som skal holde til oppvarming før returreise + sikkerhetsmargin. Høres ut som «no-go».

Hvis det er 11 mil, som du sier, blir det 157km rekkevidde. Da har jeg 37km margin, som er mer spiselig. Hvor mye rekkevidde går det med til en oppvarming? En mil eller to?

Kan forvarme bilen før turen starter, men ikke før returreisen, iom at forutsetningen er uten lading.

Ja, stemmer det er 9 mil, ikke 11 - vet ikke hvor jeg hentet det tallet i fra  :) 

Basert på egen erfaring vil jeg si at 6 mil t/r er uproblematisk på vinteren. Selv om det er motorvei. Det eneste er at strekingen Moss - Oslo trekker mer strøm enn Oslo - Moss pga. toplogien, dermed kommer man dårligere ut på regnskapet inn til byen enn ut av byen.

Hvor mye forvarming trekker av rekkevidde vet jeg ikke. i3´n er ikke fryktelig glad i hastigheter over 110 km/t og drar mye ut av batteriene i denne hastigheten. Samtidig så er det om vinteren en fordel å dra ut litt av batteriet fordi det holder varmen bedre. Mang en gang har jeg sett at forbruket ved "grisekjøring" om vinteren er lavere enn om jeg lusekjører for å "spare" batteri. Dette fordi batteritemperaturen holder seg høyere.
#34
Sitat fra: automat på fredag 21. juni 2019, klokken 10:44
Rent konkret må en bil for min del klare 12 mil tur/retur Moss-Oslo uten lading. Under all slags vær og føreforhold, og der bilen får en full oppvarmingsrunde etter parkering underveis.

12 mil t/r klarer 94 Ah fint. Både sommer og vinter.

Jeg kjører Grålum - Sinsen - Grålum. Om sommeren kommer jeg frem med ca. 55 % rest på batteriet, vinteren kommer jeg frem med rundt ca. 30 - 35% rest på batteriet, og må dermed lade litt på jobb. Det er 22 mil totalt. Følger trafikken som normalt, men det er selvfølgelig dager man må ta litt hensyn til vær og føre og kanskje implementere litt sparetiltak.
#35
BMW i3 / Sv: BMW i3 spores selv når GPS-sporing er av
mandag 13. mai 2019, klokken 11:49
Sitat fra: Lasse Karstensen på fredag 10. mai 2019, klokken 19:07
Det er flere momenter her, det viktigste at de fortsetter å samle inn posisjon etter at UI-et gir inntrykk av at det er slått av.

Jeg har eksplisitt gitt dem beskjed om at de ikke har mitt samtykke til å innhente posisjonsinformasjon, og likevel gjør de tilsynelatende det.

Om det skal være mulig å eie en bil uten at den forteller alle/mange hvor den er, har jeg ikke overraskende også en mening om, men det er en annen diskusjon enn denne.

Du syns sikkert det er problematisk helt til du ligger i grøfta etter en ulykke. Mens livet ditt sakte renner ut angrer du bittert på at du sa i fra deg muligheten til at intelligent nødanrop kunne visst hvor du var, og det slett ikke er redningsmannskap på vei til deg for å redde livet ditt...
#36
BMW i3 / Sv: Nye sommerdekk
torsdag 11. april 2019, klokken 10:50
Hepp! Hva er konsensus på sommerdekk nå, hvilke anbefales? Jeg trenger nye såler bak med dimensjon 175/55R20, men vurderer å kjøpe 4 stk. Nokian Hakka Green 2 i 155/70R19 og sette de på de fire gamle 19" 428 turbineke felgene mine da jeg har to sett med slike.
#37
BMW i3 / Sv: Servostyring - varierende tyngde på styring
fredag 15. mars 2019, klokken 12:46
Ja, det kan hende. Jeg fortalte verkstedet nøyaktig hva jeg hadde gjort, men de klarte ikke å fremprovosere. Beste måtte vel være om man klarte å kjøre med bilen slik helt til verkstedet og få de til å lese av feilkoder etc. mens bilen er på og problemet fortsatt er tilstede. Ikke like lett i praksis...
#38
BMW i3 / Sv: Servostyring - varierende tyngde på styring
torsdag 14. mars 2019, klokken 13:03
Jeg har også opplevd dette en håndfull ganger. Stort sett hver gang det har skjedd er det når jeg har startet bilen om morgenen. Kjørt noen hundre meter. Stoppet ved å sette bilen i park, åpne døren, gå ut, sette meg inn igjen (kastet søppel), deretter trykke inn brems og deretter start knappen.

Første gang det skjedde tenkte jeg ikke videre over det, annet enn at jeg trodde jeg hadde punktert. Stoppet og sjekket og satte meg inn igjen, problemet borte.

De påfølgende gangene har jeg forsøkt å forstå hva som skjer og jeg mistenker at det har med lane-assist å gjøre. Så jeg har kjørt bilen opp til 60, skrudd på ACC og deretter lane-assist, og problemet har "forsvunnet" og bilen oppfører seg normalt igjen.

Jeg har hatt bilen inne på verksted uten at de har klart å replikere feilen, og heller ikke funnet noen feilkoder i bilen.

Tyder på en eller annen software-bug, og det er fint om flere rapporterer til verksted slik at det kan opprettes en sak på dette hos BMW.
#39
BMW i3 / Sv: Maks batterikapasitet i servicemenyen 94Ah
tirsdag 29. januar 2019, klokken 12:30
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 29. januar 2019, klokken 12:18
Sitat fra: Klykken på tirsdag 29. januar 2019, klokken 10:04
Se første side. https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33921.msg583793#msg583793
Tenkte ikke på hvor man finner informasjonen på Connected-nettsidene, men hvordan han har automatisert innhenting av informasjonen og lagret det et sted.

Samme - han snakker om et API, og dermed mulighet for å hente ut verdien derifra.
#40
BMW i3 / Sv: Maks batterikapasitet i servicemenyen 94Ah
tirsdag 29. januar 2019, klokken 08:35
Sitat fra: Orbit på mandag 28. januar 2019, klokken 08:53
(hentet fra API'et som driver websidene, derfor flere desimaler enn i bilen).

Interessant - er disse grafene noe du har utviklet spørring for selv og / eller ligger det tilgjengelig for andre? Regner med det er en automagisert prosess og ikke noe du gjør manuelt?

Mvh,

Børge
#41
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 29. november 2018, klokken 09:28
Den er termostatstyrt, og roer seg ned etter den initielle grillingen. Om du klarer å sitte rolig i noen minutter vil du merke at varmen avtar, eller så er det bare at du er så kald i rassen at det kjennes ut som om du sitter på ei grillplate...  :P
#42
BMW i3 / Sv: I3 - Vinterbil??
torsdag 29. november 2018, klokken 09:25
Takk for oppdatering! Jeg har vurdert WR D4 selv og dette var nyttig informasjon  :+1: Var de lette å få tak i og hvordan er prisen på dem i forhold til Hakka R2/R3 og Bridgestone?
#43
BMW i3 / Sv: i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?
tirsdag 20. november 2018, klokken 12:03
Sitat fra: TM på mandag 19. november 2018, klokken 15:05
Hvordan skal man få dekket et eventuelt kapasitetstap på 13 % når de bare garanterer 70 % ?

Tenkte mest på om en eller flere celler var skadet og at det kunne dokumenteres så er det ikke tap av kapasitet i batteriene, men at flere celler / en modul er defekt. Dette må kunne dekkes på garanti.
#44
BMW i3 / Sv: i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?
mandag 19. november 2018, klokken 12:55
Sitat fra: Pit på mandag 19. november 2018, klokken 12:13
Likevel er jeg som sagt nede på ca16.2 kwh etter 110k km. Det merkes også i praksis med 20-30 km redusert kjørelengde ift slik den var som ny.

16,2  max soc er en reduksjon på 13,83% som høres mye ut. Selv med 110k på telleren. Har du undersøkt med BMW om det kan være en batterimodul som har redusert effekt? Det er noe du eventult burde gjøre før garanti utløper på batteripakke.

Sitat fra: Pit på mandag 19. november 2018, klokken 12:13
Jeg vil tro det er ganske vanlig med redusert kap for flere, uansett bilmerke, men sikkert noe det helst ikke prates om, da det nok vil påvirke salgspriser osv.

Det er naturlig at kapasiteten reduseres ved bruk, men så mye som du rapporterer på gitt km høres som sagt unaturlig mye ut.

Sitat fra: Pit på mandag 19. november 2018, klokken 12:13
Noen biler kan stilles inn til at lading skal stoppes ved 80%. Tror nok det kan være smart å bruke om man vil ha lengst mulig levetid på batteriet. Dette burde i3 også ha, ihvertfall nå med større batterier.

Dette gjør BMW med å ha et buffer i topp og bunn av batteriet slik at selv om det står 100% oppladet er batteriet ikke mer enn ca. 90% oppladet på 94Ah og ca. 85% på 60Ah.
#45
BMW i3 / Sv: i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?
mandag 19. november 2018, klokken 10:06
Sitat fra: Klykken på mandag 19. november 2018, klokken 09:19
Ellers, jeg tror det lønner seg å lade hele tiden ved anledning, og selvsagt opp til 100%.

Enig, sett bilen på lading når du kan og la den lade fullt opp. Alltid  :+1: :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA