Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - psyfoon

#16
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:19
Sitat fra: jman76 på mandag 14. oktober 2019, klokken 09:02
Bra, og faktisk den viktigste egenskapen for meg ved anskaffelse av 40-Leafen; den drar utrolig bra opp bratte bakker med is og snø om vinteren. Min erfaring er dog med gode piggdekk.

Jeg har en 2012 modell nå og har bestilt ny 62kWh som jeg forhåpentligvis får levert i Januar. Jeg har utrolig god erfaring med den gamle Leafen på vinteren, her vi bor er det egentlig kun 4x4 dom gjelder men med nye, gode piggdekk er den helt rå på fremkommelighet på alt fra dyp snø til stålis med vann på, ikke hatt problemer i det hele tatt å komme meg opp den lange og grusomt bratte svingete gårdsveien i hele fjor vinter. Og jeg har hatt 40 biler så mener sammenligningsgrunnlaget er godt.

Så det er betryggende å høre at du har gode erfaringer med ny type Leaf, og det er jo tross alt samme bilen under nytt skall. For oss som bor i grisgrendte strøk er vinteregenskaper viktige.
#17
Veldig glad at jeg valgte leasing på min 62kwh.. Slipper iallefall å bekymre meg for verditapet selv om lessingavtalene sikkert blir noe gunstigere ettersom nybilprisene går ned så er det sjelden mange hundrelapper i måneden det er snakk om og dermed begrenset reduksjon på 3 år ifht verditapet som oppstår hvis man kjøper ny.
#18
Når jeg leser disse innleggene her og særlig mtp forventet ekstremt høyt verditap, da er jeg veldig glad at jeg nylig valgte å lease 62kwh Leaf istedenfor å kjøpe. Så slipper jeg iallefall å bekymre meg for verditapet  :)
#19
Elektriske utfordringer / Sv: 2012 Leaf vil ikke starte
torsdag 05. september 2019, klokken 21:16
OPPDATERING: Defekt IPDM module. Bilen er nå oppe å går igjen.
#20
Sitat fra: arthur på torsdag 22. august 2019, klokken 07:44
Ikke svar på ditt spørsmål, men hvorfor vil du lease en slik bil i dag når man ser hvor mye slike avtaler koster per i dag? Grunnen til den i mine øyne alt for høye prisen er den usikkerhet som selger vil dekke mht restverdi etter utløpet av avtalen.
Jeg har leaset bil før, i 2010, og da var prisen en helt annen enn i dag for tilsvarende bil/pris/betingelser.

Jeg ønsker å lease pga at vi nettopp har bygd nytt hus slik at vi ikke kan ta opp billån eller låne på mer på huset. Ønsker et økonomisk og forutsigbart bilhold, noe den brukte Leafen (2012mod) dessverre ikke gav oss med plutselige og store påkost (el.håndbrems + fullt havari som verksted ikke finner ut av). Vi er avhengig av 2 biler hvor den ene går veldig lite og lokalt på landsbygda mens jeg pendler lengre og med ferge (halv billettpris), noe som gjør at hvis jeg får reparert og solgt den forrige Leafen så vil innskuddet gå til leasing mens månedsprisen blir omtrent gratis ifht besparelsene i og med at vi da i tillegg til jobbpendling for meg kan bruke bilen som hovedfamiliebil på 100% av våre kjøreturer.

Jeg ønsker derfor 62kw utgaven for å sikre at bilen dekker alle våre transportbehov med god margin og intensjonen er å kjøpe ut bilen etter leasingperioden (noe som ofte kan gjøres til en gunstig og fordelaktig pris). På denne måten trenger vi ikke bekymre oss veldig mye for ekstrakostnader ved tilbakelevering etter endt leasingperiode, samtidig som vi selv med høyt huslån kan ha råd til å ha en ny og sikker bil med forutsigbart økonomisk bilhold istedet for å kjøre gammel bil som ikke dekker våre transportbehov og til stadighet krever påkost som med god margin lett overstiger den månedlige leasingprisene.

Så for vår del blir kanskje ikke leasingavtalen over 3år det billigste alternativet men det beste som vi har mulighet til pr. i dag  :)
#21
Er det noen som har leaset en slik eller er det ingen som tilbyr leasing av 62kWh modellen? Hva er forventet leveringstid hvis man kjøper en 62kWh i dag?
#22
Elektriske utfordringer / Sv: 2012 Leaf vil ikke starte
tirsdag 06. august 2019, klokken 20:56
Liten oppdatering tross litt dårlig respons på tråden min. Har vha avansert diagnoseutstyr nå fått kontakt med bilen og fått tenning på. Det viser seg at fremdriftsbatteriet er helt tomt for strøm eller at bilen ikke får kontakt med dette. Enten er det ingen kommunikasjon eller kontakt med fremdriftsbatteriet ellers har bilen slått seg på selv eller på et eller annet vis stått på over natta helt til fremdriftsbatteriet ble helt tomt og deretter 12v batteriet ble helt tomt. Her er altså situasjonen pr.nå litt fastlåst.. Bilen nekter å ta imot lading..

Fortsetter å feilsøke i morgen tidlig, gir det ingen resultat må den fraktes 2 timer til nærmeste merkeverksted. Tips tas hjertelig imot.

Jeg vil også oppdatere her hva som skjer for å evnt hjelpe andre som kanskje kan komme utfor dette uforståelige problemet..
#23
Elektriske utfordringer / 2012 Leaf vil ikke starte LØST!!
torsdag 01. august 2019, klokken 16:41
Hei! Har kommet ut for et veldig merkelig problem på min 2012 Leaf (norsksolgt).
Jeg parkerte bilen for kvelden med ca.1/3 igjen på fremdriftsbatteriet. Brukte den ikke på 2 dager.

Når jeg forleden åpnet døra så piper det og kommer opp tekst "Apply parking brake when parked" i inst.panelet, samt et rødt tannhjul med utropstegn. Jeg satte på park-bremsen og feilmeldingen forsvant og det sluttet å pipe.
Deretter tråkket jeg ned bremsen og trykket på startknappen. Den velkjente "DOONG"-lyden lød men ingenting annet skjedde enn at det kom opp et bilde av et ratt med piler opp/ned på begge sider, samt bilde av en knapp. Antok dette hadde med rattlåsen å gjøre så rugget på rattet og trykket uten resultat. Fortsatt helt død.
Så kom ny feilmelding opp "I-Key system fault".

Dette er hva jeg har gjort til nå:
- Målt 12v batteri; viste kun 3,8V. Koblet av batteri og fulladet.
- Kjøpte nytt 12v batteri og koblet til.
- Prøvd med reservenøkkelen.
- Byttet batteri i begge nøklene.
- Holdt nøkkel helt inntil startknappen.
- Koblet til ladekabel fremdriftsbatteri. Piper når jeg setter den i samt lyser grønn kontakt i inst.panelet men tar ingen lading (målte med kW-måler på stikkontakt).
- Koblet til OBD2 leser, får strøm fra OBS-stikk men får ikke kontakt med bilen (Linking error).

Nå er jeg ganske tom for idèer annet enn det åpenbare, å ringe bergingsbil for å få fraktet den til merkeverksted.

Noen som kan hjelpe meg eller har opplevd tilsvarende problem?
På forhånd takk for svar.


#24
Lading / Sv: Slår lader ut ved trykk av knapp på pistol?
onsdag 24. oktober 2018, klokken 08:40
Takk for betryggende og utfyllende svar  :)
#25
Lading / Slår lader ut ved trykk av knapp på pistol?
onsdag 24. oktober 2018, klokken 06:07
Hei. Fersk eier av 2012 Leaf. Bruker orginalladeren og forvarmer via app på morgenen. Når jeg skal ta ut laderen mens forvarming pågår og trykker inn "utløserknappen" på pistolen, skal ikke da forvarming slå seg av? Det gjør den ikke før i det øyeblikk jeg fjerner pistolen fra kontakten. Når jeg trykker på knappen på pistolen når den ikke står i så hører jeg et tydelig klikk inni der.
#26
Lading / Sv: Lader Nissan Leaf (magnet?)
søndag 21. oktober 2018, klokken 00:04
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 21. oktober 2018, klokken 00:03
Laderkabelen til Nissan Leaf har fast innstilling og det hjelper ikke med magnet.

Flott, takk for svar. Da vet jeg det  :)
#27
Lading / Sv: Lader Nissan Leaf (magnet?)
lørdag 20. oktober 2018, klokken 23:36
Jasså, var ikke dette med magnet noe folk har hørt om eller leverer kun orginalladeren til Leaf 10A uansett?
#28
Lading / Lader Nissan Leaf (magnet?)
fredag 19. oktober 2018, klokken 20:33
Hei! Har vært elbilist men havna på skråplanet med fossil et par år før jeg igjen er tilbake. Hadde i-miev før, nå 2012 Leaf. Jeg husker på den laderen jeg hadde til i-miev kunne jeg legge en magnet på støpselet slik at den ladet med 14A istedenfor 8A. Er det slik på 2012 Leaf originallader også?

Jeg har nytt hus bygd i fjor med egen godkjent kurs med utvendig 16A blå rundstikk for elbillading så hvis magnettrikset fungerer er jeg ikke bekymret for å bruke det på denne kursen  :) På forhånd takk for svar.
#29
Plugg-inn hybrider / Sv: Vurderer å lease ny plug-in hybrid 4x4
mandag 27. august 2018, klokken 17:12
Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 27. august 2018, klokken 13:29
Av ren nysgjerrighet:  Hvor mange år er dieselbilen du betegner som "gammel"?

Rent generelt er det ikke tvil om at det å disponere nyere bil med garanti gir et langt mer forutsigbart bilhold.  Det som er vanskelig å sette en pris på, er tiden og energien du bruker når en eldre bil skal diagnostiseres, leveres og hentes på verksted når feil oppstår.

Jeg har om ikke to innvendinger, så to kommentarer til planen din om leasingbil:

-Ved leasing deltar man i en gjettekonkurranse om framtidig bruktverdi, der den du handler med har mer kunnskap enn du selv har.  Det vil i endel tilfeller lønne seg å kjøpe selv i stedet, men ved leasing unngår du risikoen og lar være å binde opp kapital.  Alt dette antar jeg du alt har tenkt over.

-Den elektriske rekkevidden til BMW 225xe er ikke kjent for å være den mest overbevisende. Regnestykket ditt bør derfor inneholde en worst case scenario mht. bensinutgifter, uten at dette nødvendigvis vil utgjøre veldig mye på bunnlinjen.

Så alt i alt tommel opp fra meg.
Og så lener jeg meg tilbake og venter på at noen skal komme og anbefale inventory Tesla til kampanjerente. :)

Takk for innspill  :) Dieselbilen er en 1999modell så den begynner vel å kunne betegnes gammel  ;)

Enig angående gjettekonkurransen om bruktverdi. Her KAN det også ligge en liten joker; nå er det mange av disse bilene som leases og det vil være en stor utvikling på elektrisk rekkevidde innen de neste 3år. Ergo kan bilforhandlere ha mange slike 3år gamle biler inne når leasingperioden min er over. Og kanskje er ikke markedet sååå hett for disse lenger? I tilfelle vil det være gode muligheter for at vi får en fin pris å kjøpe ut bilen for og ha den litt lengre og kanskje selge privat og gå i pluss når den dagen kommer  :) Men umulig å spå. Det eneste som er sikkert er hva vi må betale i mnd. Forutsigbart.

Det kan selvfølgelig være mer lønnsomt å kjøpe selv, men nå er vi i en situasjon der vi nettopp har bygd oss nytt hus og garasje så jeg tror både vi og banken er enige om at gjeldsgraden er høy nok.

Angående elektrisk rekkevidde er jeg helt enig. Kunne selvsagt ønsket my mer. Men med krav om 4x4 så er det ingen biler som gir samme totalpakken pr. i dag. Og så er det dette med å vente på noe bedre da.. Da kan man ende opp med å vente lenge. For det kommer alltid noe bedre  ;)
Men som sagt, vi bor på en øy der vi begge har arbeidsplassene våre under 1mil fra hjemmet og skole/bhg/butikk like i nærheten så det blir veldig sjelden mye langdistansekjøring, kun småkjøring som gjør at selv dieselbilene svir av 1liter/mil på denne kjøringen. Dessuten har vi også egen 16A ladestikk like ved ytterdøra så da er det lettvint og raskt å koble inn kabelen hver gang vi parkerer slik at batteriet alltid er fullt og klart til utrykning  ;)

#30
Plugg-inn hybrider / Vurderer å lease ny plug-in hybrid 4x4
mandag 27. august 2018, klokken 12:41
Er litt i tenkeboksen angående å bytte ut bil nr. 1 (gammel dieselbil) som har kostet oss mye i rep. på de snart 2 årene vi har eid den. Hvis jeg får igjen ca. 50k for denne har den faktisk kostet oss ca. 50.000kr/året bare i verditap og uforutsette rep. Dette er faktisk ikke langt unna hva en ny plug-in hybrid vil koste oss på leasing (hvis vi tar med at vi vil spare minst 10.000kr årlig i drivstoffutgifter).

Uansett, vi har 2 barn på 3 og 6 år, ferdig med barnevogn og bakovervendte stoler. Og vi må ha 4x4. I prisklassen som er aktuell for oss er det 3 kandidater; BMW 225XE, Mini Countryman SE og Mitsubishi Outlander PHEV.

Mitsubishi'en liker jeg minst så den utgår, på tross av best plass. Countryman har jeg prøvekjørt og er en veldig kul og tøff bil men her er det negative dårligere sikt ut, særlig for barn i baksetet og et vel sært og diskoaktig interiør etter min smak.

Så da er det vel BMW'en som er den aktuelle kandidaten. Plassmessig tenker jeg at den holder til 90% av kjøringen vår, det er vel eneste på lengre ferieturer osv det kan bli knapt og det kan løses med en skiboks på taket.
Tror også den vil passe vårt kjøremønster godt ifht hybridsystemet og lave drivstoffutgifter. Kjører 18km t/r jobb til daglig og ellers har vi kun småkjøring i lokalmiljøet (bor på ei øy med fergeforbindelse) så ca. 80% av kjøringen vår kan gjøres elektrisk.

Dette er mine vurderinger og rettferdiggjøring av å investere i ny leasingbil. Er ute etter innspill og erfaringer fra dere om både 225xe som daglig bil og om jeg gjør en fornuftig investering ved å kjøpe ny bil vs en brukt eldre bil.

På forhånd takk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA