Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - psyfoon

#1
Leaf 2010-2017 / ABS-sensor fremme
søndag 07. mars 2021, klokken 13:21
Har defekt ABS-sensor fremme på passasjersiden som jeg tenkte å bytte. Ser at ledningen til sensoren går opp og fremover øverst i hjulbuen og inn gjennom plastdekslingen som sitter i selve hjulbuen/lokari. Er det noen har som har byttet sensor og kan fortelle meg hvor kontakten er plassert i motorrommet og om jeg må demontere hele plastdekslingen i hjulbuen for å skifte denne?
Vil helst unngå å demontere flere plastdeksler enn jeg må da jeg vet hvor håpløs alle disse klipsene er å få ut hel.

På forhånd takk for hjelpen.
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Merkelige Leasingpriser Leaf 62kwh
torsdag 09. januar 2020, klokken 21:39
Leasingpris gjenspeiler vel nybilpris, enig?

Vi leaset vår helt nye Leaf 62kwh n-connecta fra desember 2019. Prisen på selve bilen var da 368.000kr inkl. skvettlapper og noe annet småtteri.
Leasingen vi betaler er følgende:
Innskudd: 69.000kr.
Mnd leie: 3217kr
Kjørelengde tot. 3 år: 45.000km
Totalpris 3år: 185.000 kr eller 4,10kr/km

Nå har jeg jo fått med meg at prisen på 62kwh også har gått betraktelig ned og tenkte at det vil jo da også leasingprisene gjøre.

Etter en kjapp runde på finn.no finner jeg følgende tilbud hos Birger N.Haug, annonse lagt ut i går 8.januar og gjelder n-connecta 62kwh:
Kjøp av bil: 313.850kr, altså 54.000kr mindre enn prisen da vi tok ut vår bil.
Leasing av samme bil med «kampanjerente»
Innskudd: 67.900kr
Mnd leie: 2.990kr
Kjørelengde tot. 3 år: 36.000km
Totalpris 3år: 175.000kr eller 4,88kr / km

Er det bare jeg som synes at det er rart at bilprisen har gått ned men leasingpris på kampanje har steget??
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Fornøyd eier av Leaf 62kwh
mandag 16. desember 2019, klokken 23:04
Synes det står en god del negativt om nye Leaf her og andre steder på nettet så tenkte å dele litt positivitet rundt Leaf nå før jul  :)

Først litt om meg selv, mann 37år. Er bilentusiast og har eid over 40 biler.
Har 3 hobbybiler som går på bensin i garasjen.
Kjøpte min første elbil, Mitsubishi i-miev ny i 2015. Hadde den litt over ett år før vi flyttet lengre på landet og gikk tllbake til fossilbil.

Etter et par år byttet jeg jobb og startet med å pendle, ble da kjøpt inn en brukt 2012 Nissan Leaf til formålet. Denne brukte jeg i litt over 1 år og har vært godt fornøyd med den. (Er nå til salgs).

Når Nissan Leaf kom med sin 62kwh utgave så begynte jeg å tenke på om vi kunne kombinere en slik bil både som familiens nummer 1 bil (har 2barn over vognalder) og pendlerbil. Vi gikk for den løsningen og fikk helt ny Leaf 62kwh N-Connecta utlevert for ca.3 uker siden.

Mange sier det er dumt å velge Leaf, at den er gammeldags, bruker mye strøm +++ Men som bilentusiast så undersøkte jeg flere alternativer før vi landet på Leaf og for VÅR del var det ingen som nådde opp til Leaf på følgende kvaliteter:
- Romslig og stort,praktisk bagasjerom samt bakseteplass
- Nærhet til forhandler, velkjent og velprøvd kvalitet
- Gode vinteregenskaper
- Kort leveringstid
- Pris

Etter 3 ukers daglig bruk er hele familien godt fornøyd. Bilen er kvikk, god å kjøre, bra varmeapparat, velfungerende app, har det utstyret vi behøver, masse plass, pent interiør samt strømforbruket er ikke avskrekkende.

Pr. i dag kan jeg fortsatt trygt anbefale en ny Leaf til de som har samme behov og kriterier som oss. Leasing, slik vi har valgt, kan gi litt økonomisk trygghet ifht. at prisene kan bli satt ned noe fremover.

6-12mnd frem kan det godt finnes bedre alternativer på markedet til lavere pris som fyller våre kriterier bedre enn Leaf, men jeg tror det alltid vil være noe bedre som kommer om ytterligere 6-12mnd slik utviklingen er nå.

Vi hadde behov for bil nå og da ble det Leaf -et valg jeg fint tror vi kan være fornøyde med og dekke alle våre behov på en god måte, -iallefall i de 3 årene leasingavtalen løper  :)
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Erfaringer med leveringstid 62kWh
tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:22
Bestilte 62kWh i september, forespeilet levering Januar. Hva har dere andre som venter på bil fått forespeilet og dere som allerede har fått; hvor lang leveringstid var det?
#5
Er det noen som har leaset en slik eller er det ingen som tilbyr leasing av 62kWh modellen? Hva er forventet leveringstid hvis man kjøper en 62kWh i dag?
#6
Elektriske utfordringer / 2012 Leaf vil ikke starte LØST!!
torsdag 01. august 2019, klokken 16:41
Hei! Har kommet ut for et veldig merkelig problem på min 2012 Leaf (norsksolgt).
Jeg parkerte bilen for kvelden med ca.1/3 igjen på fremdriftsbatteriet. Brukte den ikke på 2 dager.

Når jeg forleden åpnet døra så piper det og kommer opp tekst "Apply parking brake when parked" i inst.panelet, samt et rødt tannhjul med utropstegn. Jeg satte på park-bremsen og feilmeldingen forsvant og det sluttet å pipe.
Deretter tråkket jeg ned bremsen og trykket på startknappen. Den velkjente "DOONG"-lyden lød men ingenting annet skjedde enn at det kom opp et bilde av et ratt med piler opp/ned på begge sider, samt bilde av en knapp. Antok dette hadde med rattlåsen å gjøre så rugget på rattet og trykket uten resultat. Fortsatt helt død.
Så kom ny feilmelding opp "I-Key system fault".

Dette er hva jeg har gjort til nå:
- Målt 12v batteri; viste kun 3,8V. Koblet av batteri og fulladet.
- Kjøpte nytt 12v batteri og koblet til.
- Prøvd med reservenøkkelen.
- Byttet batteri i begge nøklene.
- Holdt nøkkel helt inntil startknappen.
- Koblet til ladekabel fremdriftsbatteri. Piper når jeg setter den i samt lyser grønn kontakt i inst.panelet men tar ingen lading (målte med kW-måler på stikkontakt).
- Koblet til OBD2 leser, får strøm fra OBS-stikk men får ikke kontakt med bilen (Linking error).

Nå er jeg ganske tom for idèer annet enn det åpenbare, å ringe bergingsbil for å få fraktet den til merkeverksted.

Noen som kan hjelpe meg eller har opplevd tilsvarende problem?
På forhånd takk for svar.


#7
Lading / Slår lader ut ved trykk av knapp på pistol?
onsdag 24. oktober 2018, klokken 06:07
Hei. Fersk eier av 2012 Leaf. Bruker orginalladeren og forvarmer via app på morgenen. Når jeg skal ta ut laderen mens forvarming pågår og trykker inn "utløserknappen" på pistolen, skal ikke da forvarming slå seg av? Det gjør den ikke før i det øyeblikk jeg fjerner pistolen fra kontakten. Når jeg trykker på knappen på pistolen når den ikke står i så hører jeg et tydelig klikk inni der.
#8
Lading / Lader Nissan Leaf (magnet?)
fredag 19. oktober 2018, klokken 20:33
Hei! Har vært elbilist men havna på skråplanet med fossil et par år før jeg igjen er tilbake. Hadde i-miev før, nå 2012 Leaf. Jeg husker på den laderen jeg hadde til i-miev kunne jeg legge en magnet på støpselet slik at den ladet med 14A istedenfor 8A. Er det slik på 2012 Leaf originallader også?

Jeg har nytt hus bygd i fjor med egen godkjent kurs med utvendig 16A blå rundstikk for elbillading så hvis magnettrikset fungerer er jeg ikke bekymret for å bruke det på denne kursen  :) På forhånd takk for svar.
#9
Plugg-inn hybrider / Vurderer å lease ny plug-in hybrid 4x4
mandag 27. august 2018, klokken 12:41
Er litt i tenkeboksen angående å bytte ut bil nr. 1 (gammel dieselbil) som har kostet oss mye i rep. på de snart 2 årene vi har eid den. Hvis jeg får igjen ca. 50k for denne har den faktisk kostet oss ca. 50.000kr/året bare i verditap og uforutsette rep. Dette er faktisk ikke langt unna hva en ny plug-in hybrid vil koste oss på leasing (hvis vi tar med at vi vil spare minst 10.000kr årlig i drivstoffutgifter).

Uansett, vi har 2 barn på 3 og 6 år, ferdig med barnevogn og bakovervendte stoler. Og vi må ha 4x4. I prisklassen som er aktuell for oss er det 3 kandidater; BMW 225XE, Mini Countryman SE og Mitsubishi Outlander PHEV.

Mitsubishi'en liker jeg minst så den utgår, på tross av best plass. Countryman har jeg prøvekjørt og er en veldig kul og tøff bil men her er det negative dårligere sikt ut, særlig for barn i baksetet og et vel sært og diskoaktig interiør etter min smak.

Så da er det vel BMW'en som er den aktuelle kandidaten. Plassmessig tenker jeg at den holder til 90% av kjøringen vår, det er vel eneste på lengre ferieturer osv det kan bli knapt og det kan løses med en skiboks på taket.
Tror også den vil passe vårt kjøremønster godt ifht hybridsystemet og lave drivstoffutgifter. Kjører 18km t/r jobb til daglig og ellers har vi kun småkjøring i lokalmiljøet (bor på ei øy med fergeforbindelse) så ca. 80% av kjøringen vår kan gjøres elektrisk.

Dette er mine vurderinger og rettferdiggjøring av å investere i ny leasingbil. Er ute etter innspill og erfaringer fra dere om både 225xe som daglig bil og om jeg gjør en fornuftig investering ved å kjøpe ny bil vs en brukt eldre bil.

På forhånd takk.
#10
Da har jeg fått stygg rakling i forstillinga på passasjersiden på min 2015 i-miev som er gått 16.000km. Kjenner/hører det veldig godt i humper. Skal inn å sjekke det førstkommende mandag, regner med dette går på garanti..

Noen som har opplevd det samme?
#11
Hyundai Ioniq / Piggdekk til Ioniq, anbefalinger?
torsdag 16. februar 2017, klokken 19:23
Har bestilt ioniq og bestemt meg for piggdekk. Ønsker erfaringer fra dere som kjører pigg på Ioniq, hvilke dekk er best både på rullemotstand og grep? Utgjør pigg vs piggfritt stor forskjell i rekkevidde eller er det omtrent ikke målbart?
#12
Hyundai Ioniq / Da blir det Ioniq!
mandag 13. februar 2017, klokken 22:08
Etter 1,5år som elbilist i en i-miev blir det skrevet kontrakt på en hvit Ioniq med teknikkpakke og skinn denne uka. Jeg har vært noe aktiv på dette forumet før, mest i trilling-avdelingen, men nå blir jeg nok mer aktiv her inne  :) Har fått forespeilet levering rundt månedsskiftet juni/juli.

Hovedgrunnen til at vi bytter ut i-miev til fordel for Ioniq er at vi skal flytte og får økt behov for å kjøre lengre avstander med tilhørende økt behov for lengre rekkevidde og plass. Er blitt såpass glad i å kjøre elbil at jeg ønsker å fortsette å ha det som familiens nr.1 bil, så da falt valget på Ioniq  :)
#13
Kjøpte min i-miev ny i nobember 2015, min aller første elbil. Har vært strålende fornøyd med bilen tross noen feilmeldinger som har kommet og gått. Har virkelig fått øynene opp for elbil med denne. Bilen har vært lettkjørt og praktisk, fungert til både jobbkjøring og lengre turer. Rekkevidden har stort sett holdt fint til vårt bruk og rekkeviddeangst har vært en sjelden opplevelse. Bilen har fraktet både IKEA-flatpakker, gressklipper, møbler og mye annet uten å klage.

Men, alle ting må ta slutt en gang. Vi flytter innen et par mnd ca. 10mil lengre nord i Trøndelag, til fruens hjemplass, faktisk på en øy med fergeforbindelse. Dette vil forandre vårt bilbehov ganske mye og jeg føler at vi ikke får nok "innsparingspotensiale" ut av i-miev'en pga begrensninger i plass og rekkevidde. Det er også mindre/ingen bomringer i området vi vil ferdes i til daglig. Det blir derimot behov for kjøring av lengre avstander hit vi nå bor i dag for å holde kontakt med slekt, familie og venner. Og her i Trondheimsområdet er det tett i bomringer, så en elbil med bedre plass og lengre rekkevidde vil gjøre at familiens hovedbil fortsatt kan være en elbil.

Etter at i-miev'en nå var inne på verksted fra torsdag i forrige uke og til i dag, fikk jeg en Ioniq som leiebil og jeg må si at jeg har blitt veldig imponert over denne. Så imponert at jeg faktisk skal signere kontrakt på en ny i løpet av denne uka.

Etter mye veiing frem og tilbake har jeg landet på at dette er fornuftig, og den "lille blå" blir solgt til en kollega av meg til en pris vi begge er fornøyd med. Etter et eierskap på knappe 1,5år så synes jeg ikke et verditap på ca. 25.000kr er avskrekkende, vi har spart masse penger på den tiden, så bilen har vært gratis å eie. Er litt mer usikker på videre verditap på i-miev nå når det kommer flere og flere kurrante elbiler med god rekkevidde og fin pris på markedet. I-miev er også vanskeligere å selge på landsbygda utenfor de store byene.

Jeg er også klar over at Ioniq kommer med lengre rekkevidde i løpet av 2018, men i 2018 kommer det sikkert flere biler og bedre rekkevidde hvis man venter enda et år osv osv.. Ioniq skal nok holde fint rekkeviddemessig for vår del.

Men, jeg har fortsatt en måneds tid igjen som trilling-eier og får nyte det. Så får jeg kjøre fossilbil i mellomtiden til ny Ioniq kommer en gang rundt juni-juli  :)
#14
Da er det 2.gang min (november 2015) i-miev trenger assistanse. Har hatt problemer med at begge antispinnlampene + gul bil med utropstegn i begynner å lyse etter start. Dette kommer ofte nå i kulden, vil si 80% av gangene jeg starter bilen. Ofte holder det å stenge den av i 5min og prøve på nytt så er de borte. I dag hadde jeg 3 forsøk med dette uten å lykkes. Bilen er kjørbar, men uten antispinn/antiskrens og ustabil regenerering når dette oppstår. Jeg kjente at jeg ble litt lei i dag og ringte merkeverksted. De kunne opplyse at siden jeg behøver leiebil, dekkes dette kun om bilen blir fraktet med bilberger til verkstedet. Derfor måtte jeg ringe Mitsubishi veiassistanse.

Håper verkstedet finner ut av dette nå, lei av å ha en nesten ny bil som det er masse feilmeldinger på. Alle sier at disse bilene er så driftssikre men den erfaringen deler ikke jeg. Forventer at en såpass ny bil skal være feilfri iallefall i 5år fra ny.
#15
Hyundai Ioniq / Valg av utstyrsnivå Ioniq
onsdag 18. januar 2017, klokken 20:28
Holder på å hjelpe en kamerat til å bli elbilist. Han har 7mil hver vei til jobb og Ioniq virker som det beste valget. Han ønsker imidlertid å legge minst mulig penger i bilen og er overhodet ikke opptatt av eller vant med alt det fancy utstyret, da han i dag kjører en tilårskommen bil.

Han ønsker da i utgangspunktet å kjøpe standardutgaven av ioniq, altså uten teknikkpakke. Men selgeren påstår da at han ikke kan få tidsinnstilt oppvarming av kupè og batterivarmer uten varmepumpe. Stemmer dette? Og blir det kraftig reduksjon av rekkevidde vinters tid med kun standard varmer og ikke varmepumpe?
#16
Alle kan vel oppleve litt "fislukt" i kupèen innimellom, men som oftest kommer det fra en selv eller passasjerene. For 2.gang så opplevde jeg denne lukten som IKKE var menneskeskapt i min i-miev i dag.

Kjørte en liten  tur i morges med fulladet batteri, ingen lukt. Så toppladet jeg (2 siste strekene) igjen før jeg kjørte til jobb (etter forvarming). MAX på varme da det var ca. 10 minus ute. Etter 5min begynte denne fislukten/svovelaktig lukt å fylle kupèen. Og det ga seg ikke. Skrudde av max på varmen og da forsvant det sakte med sikkert. Meget ubehagelig lukt. Regner med det kommer fra batteriet? Andre som har opplevd dette og er det normalt hvis man "stresser" batteriet litt, som jeg gjorde i dag?
#17
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Piggdekk trilling
lørdag 17. desember 2016, klokken 00:37
Noen som har god oversikt over dekkmarkedet og vet hvilke piggdekk vi kan få kjøpt til trillinger pr. i dag? Jeg har googlet og søkt på mange store dekkfirmaer men finner overraskende lite. Jeg ønsker nordiske piggdekk av god kvalitet (helst nokian eller continental) i en dimensjon som kan brukes på trilling og de originale felgene, selv om de går noe utover standarddimensjon. I tillegg ønsker jeg også dekk som ikke har ekstrem rullemotstand..

Mulig det rett og slett ikke finnes piggdekk på markedet pr i dag som tilfredsstiller disse kravene?
#18
Bestilte dette filteret på ebay for et par uker siden: http://m.ebay.com/itm/171951808006?sojTags=bu=bu&euid=e3854ede44f2452d8aac3f3c143e1b91&_mwBanner=1

Skulle bytte i dag, men så med en gang jeg tok det ut av pakken at det var altfor stort. Både for tykt og for langt/bredt.
Men det står jo at det skal passe i-miev?? Er det annet filter på amerikanske utgaver? Send gjerne en link til et rimelig filter som du VET passer. I mellomtiden har jeg en høne å plukke med ebay-selger  8)
#19
Til våren flytter vi til en plass med fergeforbindelse og relativt langt unna nærmeste merkeverksted. Såpass langt at rekkevidde kan bli problemtisk vinters tid. Det er også dårlig med hurtigladere langs denne veien. Er det noen som har erfaringer med hvordan dette løses hvis det dukker opp garantifeil og når det er tid for service?

Vil full garanti opprettholdes ved å benytte seg av et frittstående men autorisert verksted til servicer?
Og hva skjer hvis bilen bryter sammen? Kommer de da kjørende helt til der jeg bor og henter den med bergingsbil, tar ferga over fjorden og kjører alle milene til nærmeste merkeverksted uten kostnad for meg? Eller vil de henvise til lokalt verksted som kanskje ikke har riktig kompetanse/utstyr?

Dette var bare en tanke som slo meg da vi ønsker å beholde trillingen dit vi flytter..
#20
I dag er det faktisk akkurat 1 år siden jeg hentet min nye trilling fra forhandler og startet et liv som elbilist. I den forbindelse presenterer jeg her et ganske så nøyaktig årsregnskap for de besparelser vi har hatt som følge av dette. Trillingen ble byttet inn mot en 1998 mod Toyota Avensis 2.0bensin. I tillegg har vi beholdt familiebilen, en 2008mod Avensis 1.8bensin. På det året vi har eid elbilen har fossilbilen gått ca.5.000km mens trillingen nå er kjørt 13.600km.

Alle tall er ganske nøyaktig beregnet, blant annet har jeg regnet på de aktuelle bompasseringene vi har hatt og brukt 14kr/l bensin som snittpris med et forbruk på 0,85l/mil, mens elbilen er beregnet i årsnitt 2kw/mil i forbruk med en strømpris på 0,90kr/kWt. Forvarming på vinters tid regner jeg går opp i opp med den gamle fossilbilen da denne var utstyrt med motor/kupèvarmer. Serviceutgifter på den gamle fossilbilen vi byttet trillingen med har jeg satt til 7.000kr da jeg vet det var noe småtteri som burde vært utskiftet.

Årsavgift: Fossil 3135 Elbil 445
Drivstoff: Fossil 16184 Elbil 2000 (har ladet mye gratis på jobb, derfor slått av ca.500kr), hurtiglader brukt 2ganger.
Bom: Fossil 13500 Elbil 0
Service: Fossil 7000 Elbil 2900
Parkering: Fossil 1000 Elbil 0
Ferge: Fossil 1500 Elbil 0
Verditap: Fossil 5000 Elbil 27000 (beregnet markedsverdi på trillingen pr i dag på 135.000kr)

Sparte kostnader på bil nr.2 (slitasje, service/rep, forsikring, verditap pga lavere kjørelengde) 5000kr

Når alt dette er lagt sammen har vi spart 20.000kr for 1 år. Og en bonus som er vanskelig å sette opp i kroner og øre er jo at vi har fått en helt ny bil istedenfor en 18år gammel bil.

Oppsummert så har vi spart det jeg så for meg at vi skulle gjøre før vi byttet til el. Jeg føler ikke at vi har hatt nevneverdige ulemper med å bytte til el, snarere tvert imot.

Kommentarer til regnskapet mitt? Eller er det noen andre som har regnet på dette?  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA