Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Egil Fonn

#781
BMW i3 / Sv: LED fjernlys
torsdag 29. desember 2016, klokken 17:59
Ok. Da er det bare å belage seg på oppgradering av fjernlys. Kjører 1/2 året i mørke her nord så gode fjernlys er et must.
En liten ulempe med ledlys er at de er kald og smelter snø og sørpe dårlig. Ser for meg at den litt inntrekte  plasseringen av fjernlysene kan samle snø. Noen som har prøvd halogen med høyere effekt? Det tryggeste og lovlige er vel Osram Night Breaker.
#782
BMW i3 / Sv: LED fjernlys
tirsdag 27. desember 2016, klokken 00:06
Er spent på lysene til i3. Har bestilt en FC  og håper lysene er ok. Har en MB ED med bi xenon som fungerer fantastisk. Håper BMW ikke skuffer.
#783
Skulle ønske Tesla sin modell med minimum 8-10 lade staller pr lade plass ble brukt av andre aktører også. Skal bilparken elektrifiseres må det virkelig skje noe drastisk med utbygging av ladestasjoner. Kjenner jeg blir matt av tråd starters problemer med lading. Det hadde blitt fosilbil tvert for min del.
Mener det kan bli dårlig signal til potensielle el-bil eiere om hurtiglading blir for kostbart i tillegg til kø, venting og restriksjoner. Mener regjeringen alvor med elektrifisering av bilparken burde Enova klasket til med retningslinjer og tilskudd som satte fart i utbyggingen av ladestasjoner. Eneste el-bil som egner seg til langturer i dag er Tesla med bra utbygget superlading og 120kwh lading.
#784
Gratulerer  til Evenskjer kommune og leverandør. Heretter blir det helge handling på Evenskjer når vi er på vei til hytta :)
God reklame med 1/3 side om ladestasjonene i dagens Harstad Tidende.
#785
B-Electric / Sv: Full Driftsstans
onsdag 21. desember 2016, klokken 15:46
Bilen har nå vært hos Mercedes forhandler. De har feil søkt og finner ingen feil. Prøvd også å lade på deres 3 fase lader og alt virker ok. Mulig at feil ligger i min Salto vegg boks? Den må undersøkes nærmere.
Godt det ikke er bilen det er noe galt med.
Samtidig veldig betenkelig at en ladeboks kan sette bilen ut av drift..
#786
B-Electric / Sv: Full Driftsstans
tirsdag 20. desember 2016, klokken 22:26
Forsket litt. Prosedyre1: Fikk slukket feilmeldingene ved å trykke OK på rattet når de dukket opp. Låste så bilen slik at lyset i display slukket. Åpnet deretter bilen og feilmelding Fejl opsøg verksted dukket opp. Trykket OK og startet deretter bilen. Tok en tur og den virket normalt. Parkerte og ved neste oppstart feil melding oppsøk verksted, men  bilenen virker normalt. Vel hjemme igjen parkerer jeg og setter på 11kw lading. Det blir full stopp i lading og bilen lar seg ikke starte igjen. Tar så prosedyre 1 igjen og får start på bilen igjen. Lader den nå med original kladden og den tar lading. Har også prøvd å starte den og den kommer med feilmelding: feil oppsøk verksted men starter og går.
Mulig det er noe feil med trefase lading?
#787
B-Electric / Full Driftsstans
tirsdag 20. desember 2016, klokken 20:37
Bilen sto til lading og hadde stoppet lading ved vel 50%. Det lyste rødt batteri ved bilens ladekontakt. Følgende melding i display: Fejl Opsøg verksted. (orangje skrift) Prøvde starte bilen men den startet ikke. Følgende melding i display: Stands Slukk motoren. (Rød skrift).
Noen som har erfart lignende? Skal kontakte verksted i morgen.
#788
BMW i3 / Sv: Er Ampera E en gamechanger?
lørdag 17. desember 2016, klokken 18:49
Batterikapasitet er nå ikke alt. Kunne ikke falle meg inn å bestille en bil jeg ikke har sett og prøvekjørt. Viktig å være fornøyd med en bil det skal tilbringes masse tid i. Kjøres det 30000km pr år utgjør det ca 500 timer. Da er det viktig med høy trivselsfaktor bak rattet. Hva Ampera kan levere av trivsel bak rattet anes ikke.
Har erfaring med Tesla med 85Kwt batteripakke og den fungerte såvidt tilfredsstillende på langturer så lenge man kjørte innen superlade nettverket. Da er gratis super lading medregnet. Skal det betales tilnærmet diesel pris pr km for lading + venting er jeg redd dieseldyret trekker det lengste strået på langturer. Da står de daglige turene igjen for Elbilen, og for min del holder i3 med 33kwt rikelig.
#789
BMW i3 / Sv: Lade nye I3 med 32 A en fase?
torsdag 15. desember 2016, klokken 06:50
Tesla UMC er lasket ved 230v 32Ax1 (blått adapter) Nye BMW lasker selv 230v 32Ax1 og må ikke benytte 230V lasket UMC fikk jeg beskjed av hos forhandler som sjekket dette opp for meg.
Kan bruke Tesla UMC med rødt adapter 400v 3x16A
#790
BMW i3 / Sv: dugg i kamera
torsdag 15. desember 2016, klokken 06:43
Testet litt med ir kamera på MB ED sitt kamera som jeg ikke har observert noe dugg i. Hele kamera huset varmes raskt opp til ca 20 gr C ved forvarming av bil. Under kjøring har jeg ikke testet med ir kamera men ved berøring kjennes kamerahus litt varmere enn omgivelser. I tillegg er det ventilasjon i sider og bunn av kamerahus.  Så BMW kan spionere litt på MB og finne ut hvordan designe et duggfritt kamera..
#791
BMW i3 / Sv: dugg i kamera
onsdag 07. desember 2016, klokken 18:26
Er kamerahuset helt tett og inneholder luft fra fra produksjonen (20 C -40% RF) vil denne luften kondensere når den kjøles ned under 6,5 gr c i følge tabellen.
Regner med kamera huset ikke er lufttett men såpass tett at luftsirkulasjon er for liten. Da vil kondens faren være stor ved overgang fra mildt fuktig vær til kaldere forhold.
Kan sikkert hjelpe og holde klimaet i bilen så tørt som mulig. Få ut vann og snø fra gulvmatter. Luft ut kupen etter bruk. Bruk klima anlegget med AC (luft tørking.)
#792
Elbilen i Samfunnet / Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?
tirsdag 06. desember 2016, klokken 19:37
Velger å beholde dieselbilen en stund til. Kjekk bil som kan dra tung last, fyller 1000km rekkevidde på 3 min, fyllestasjoner over alt, slipper styr med skjøteledninger og leting etter stikk kontakter, slipper mye unødvendig venting på lading og ladekø. En dieselbil = frihet til raskt å kunne forflytte seg der en måtte ønske uten for mye planlegging.
For de som driver næringsvirksomhet nytter det ikke med bortkastet kostbar tid på lading og ladekø.
Men til de daglige småturene er elbil suverent så lenge den lader mens den venter på deg.

Kanskje litt optimistisk men håper Amoss har rett som anslår at over 50% av nybil salget i 2020 er elbiler.
Batteri teknologi og lade struktur avgjør når elbilene overtar. Et fornuftig priset 200kwh batteri som veier 200kg og kan full lades på 15min. Da er det over og ut med fosilbilene.
#793
Lade hjemme / Sv: Skjøteledning hytte 4mm2?
lørdag 03. desember 2016, klokken 23:13
Mye styr om denne 80m skjøtekabel. Tenker 16amp sikringen slår ut om en 80m 2,5m2 kabel kortsluttes. Har ikke testet det.  Men Tesla er solgt, bruker nå min gamle dieselbil til hytta så problemet med 80m skjøteledning er løst for min del..
Egentlig ganske befriende med diesel. Null stress..
#794
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har du hatt mye feil med din Tesla?
lørdag 03. desember 2016, klokken 22:06
Personlig veldig begeistret for min Tesla bortsett fra alle feil som dukket opp. Min sønn vurderte en stund Tesla men pga min erfaring ble det stopp. Håper Tesla får skikk på kvaliteten. Da kommer jeg m.flere på banen igjen. Veldig tilfredstillende med en bil som bare går å går uten overraskelser.
#795
Elbilen i Samfunnet / Sv: Enighet om statsbudsjettet 2017
lørdag 03. desember 2016, klokken 21:30
Robert Sund
X1
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA