Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Egil Fonn

#556
BMW i3 / Sv: i3 120Ah er offisiell !
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 11:45
Har kjørt en par turer for året Nord Norge- Vestlandet ca 1400km hver vei med 94ah. Bilen fungerer greit på disse turene der gjennomsnitt hastighet ligger mellom 70-80km/t. Også greit med ladestopp og lufting av hund etter ca 2-3 times kjøring, men kunne helt klart tenkt meg halvert ladetid på disse langturene.  En i3 150ah med 100kw lading ville kjørt fra Tesla S på en slik tur:-)
#557
BMW i3 / Sv: i3 120Ah er offisiell !
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 08:14
En økning på 10kw disponibelt i batteri  vi bety en rekkevidde økning på 65 km utifra mitt gjennomsnitt forbruk på 15,2kw/100km på min 94ah som er rullet 60000km  Sommerforbruk fin kjøring i moderat hastighet = 12kw/100km forbruk = 83km økt rekkevidde.
Vinterforbruk i < 10minus 20kw/100km = 50 km økt rekke vidde.
Utifra disse tallene vil en 120ah /39kw tilgjengelig ha 325km sommer rekkevidde. Gjennomsnitt 256km. Kald Vinter 195km
Er det verdt et mellomlegg på over 100 000 kroner?
For min del kunne jeg brukt en 120ah til og fra hytta på fjellet(280km) uten hurtiglading om sommeren. Om vinteren måtte jeg uansett hatt en hurtiglading. På 94ah må jeg ha en hurtiglading om sommeren og to om vinteren.
På langturer om sommeren vil en 120ah ikke kunne kjøre en langtur på 1000km særlig fortere en 94ah pga samme ladefart (ca 45Kw)
Tror jeg venter på en 150ah med 100kw ladefart :-)
#558
BMW i3 / Sv: Myke vinterdekk - løsninger?
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 07:28
Jeg synes også at Nokian r2 dekkene er helt grei til mitt vinter bruk. Jeg kjører mest på snødekte veier om vinteren. Er enig i at de er myk og ustabil på tørre veier i forhold til sommerdekkene. Dette gjelder alle vinter dekk i større og mindre grad. For de som kjører mye på bart veidekke om vinteren er Nokian r2 dekkene ikke de beste.
#559
EQC / Sv: Nyheter om EQC
torsdag 04. oktober 2018, klokken 06:46
Har stått på venteliste på denne i over et år nå. Bilen er nå lansert og jeg liker bilen. Har sett en del videoer og presentasjoner, men jeg savner fremdeles en del teknisk kjøtt på beinet.

Noen som har funnet ut om følgende?
Er karosseri laget av aluminium?
Leveres standard med 7,4kw 230v ênfase ombordlader, men kan 11kw 400v trefase leveres på bestilling?
Har den varming av batteripakke uten å være tilkoblet strøm?
Kan eventuell batterivarming deaktiveres ved småkjøring i kulde for å spare strøm? (mb belectric slukte strøm på småkjøring i kulde pga batterivarming som ikke kunne deaktiveres.)
Kan den stå uten tilkoblet strøm langtidsparkert i 30 minus uten at den bruker strøm til varming av batteri eller taper strøm på annen måte. (BMW i3 takler dette fint.)
Kan den leveres med luftfjæring /nivå regulering?
#560
i-Pace / Sv: iPace rekkevidde - day to day drive vs long range travel?
torsdag 27. september 2018, klokken 20:13
Ser det er kun 6 grader C under Bjørns høyhastighets kjøring i Tyskland. Dette gir et vesentlig høyere forbruk enn kjøring i sommer temperaturer over 20 grader C. Kald luft har større tetthet og påvirker forbruket betydelig. Spesielt i høye hastigheter.
#561
Eide en slik i 2 1/2 år og rullet 50000km med den. Følgende negativt: Den sluker strøm på småkjøring pga 6kw batterivarmer som ikke kan deaktiveres. Ladeluke byttet. Hovedlader byttet. Høyre nedre bærekule byttet. Tiltakende ule lyd fra DU. Reklamerte på ulyd men verksmester hos forhandler mente ulyden var normal. Ble lei å solgte bilen billig..
#562
BMW i3 / Sv: Kjørekomfort i3: 19" vs 20"
torsdag 12. juli 2018, klokken 20:06
Litt mer støy med 20'' på grov asfalt.
Litt mer forbruk med 20''
20'' er litt hard mot kanter og ujevnheter i veidekket pga lavere dekkprofil med mindre fjærende luft.
20'' er litt dyrere enn 19''
20'' lar deg ikke sjonglere med fordekk og bakdekk for utjevning av dekkslitasje.(155 foran og 175 bak)

20''sitter litt bedre på veien i krappe kurver.
20'' ser bedre ut på bilen.
#563
BMW i3 / Sv: Skjer punkteringer med BMW i3 oftere?
fredag 06. juli 2018, klokken 07:49
Sitat fra: Ferry på torsdag 05. juli 2018, klokken 19:34
Hadde en punktering på i3-en første vinteren, og det er den eneste punktering jeg har opplevd på noen bil. Og det nærmer seg nok 1 mill. km totalt  ??? Satt en skrue i dekket, etter at den var parkert på en offentlig parkering. Ser ikke bort fra at noen "hjalp til" at det skjedde.

Generelt vil i3 med 20 tommer være litt mer utsatt for punktering enn i3 med 19 tommer pga lavere dekk profil.
Har 3stk  i3 i familien. Ingen punktering bortsett fra svigerdatter som parkerer i offentlig parkerings hus. Hun har fått skrue i dekket en gang med i3 og en gang med Kia soul som de eide tidligere. Kanskje noen som ikke liker at elbiler parkerer gratis..
#564
BMW i3 / Sv: Utvidelse av bagasjerom
fredag 08. juni 2018, klokken 07:10
Genialt. Vurderte selv å bygge et tilpasset deksel med ekstra bagasjeplass i motorrom.  Johan99 har platen tilsvarende stivhet mot nedbøyning som original platen?
#565
BMW i3 / Sv: i3 på grusvei med telehiv
mandag 30. april 2018, klokken 20:30
I3 er absolutt ingen offroad suv, men den fungerer fint på dårlige grusveier. Bakke klaringen er bra og bilen er liten noe som gjør den grei å håndtere. Men vær forsiktig med store steiner og dype skarpe hull. Hjulene, spesielt 20 toms felgene har lav dekkprofil og vil være utsatt for punktering og felgskade.
Foto: På fjelltur med i3 :-)
#566
Bjørns rating er definitivt ikke min rating. Bjørn har ratet ut fra sine behov og ønsker i denne videoen, han driver transport virksomhet og har behov for mye plass god ladehastighet og gjerne stort batteri på turene sine. Tesla ville jeg ikke valgt igjen, har ikke før eller siden eid en bil med så mye feil og mangler.
#567
Kjøpe elbil? / Sv: Hva er du ikke fornøyd med?
lørdag 21. april 2018, klokken 11:16
Sitat fra: automat på lørdag 21. april 2018, klokken 08:45
Det å satse på ny teknologi kan selvfølgelig være en risiko. Og det å beholde gammel velprøvd teknologi kan føles trygt.

Men skal man ut å kjøpe ny bil i dag, så spørs det om ikke diesel er en større risiko enn el. Kan fort bli ukurant å sitte med en nyere diesel.

Det Tesla tilbyr på bilfronten er så fremtidsrettet og bra, at jeg er villig til å godta at alt ikke er perfekt.

Jeg tenkte på samme måte da jeg kjøpte Tesla. Ble dessverre i overkant mye feil med den og jeg gikk lei. Kjører El mest mulig, men veldig kjekt å ha en bil i stallen som som har 1000km rekkevidde, 2 minutter ladetid, som kan trekke henger og fungerer under alle forhold.  Skal man ut i grissgrendte strøk i Nord Norge og Nord Sverige er det fosil som fortsatt gjelder.
#568
Kjøpe elbil? / Sv: Hva er du ikke fornøyd med?
lørdag 21. april 2018, klokken 01:38
HMM.. Diesel purka er den som gjennom tiden har funket mest feilfritt. Toyota LC 100 med 160000 km og 12 år med null feil.  nr 2 BMW i3 med 40000km, 1 år og null feil. Snakkes om noen år for revurdering..
#569
Kjøpe elbil? / Sv: Hva er du ikke fornøyd med?
fredag 20. april 2018, klokken 11:34
MB Belectrik 2015. Kjørt 43000km i mitt eie.
Sluker strøm på småkjøring i kulde pga manglende mulighet for deaktivering av batterivarmer.
Mangler hurtiglading.
Mer feil og verksted besøk enn jeg forventet av MB.
Mangler App
Mangler varme pumpe
Forhjuls trekk.

Tesla S 2014 Kjørt 25000km i mitt eie.
Masse feil og mangler inkludert full driftsstans med bilberging..
Lang ventetid på verkstedtime.
Mye dekkstøy. Spesielt på 20 tommer hjul.
Mangler varmepumpe, men stort batteri gjør av dette ikke er så påkrevet.

BMW i3 2015 60ah og 2017 94ah Kjørt totalt 50000km i mitt eie.
Svake fjernlys. (løst med montering av ekstra ledbjelke over skiltplate på begge bilene)
Dårlig fordeling av vindus spyleveske i høy fart.
ACC deaktiveres lett i lav sol eller ved annen forurensing/dugg foran kamera.
Mangler mulighet for varming av batteri når den ikke er tilkoblet strøm. (Er kun et problem om bilen må hurtiglades etter parkering uten tilkobling i kulde.)

Totalt godt fornøyd med BMW i3.
Lite fornøyd med Tesla og MB
#570
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil
tirsdag 10. april 2018, klokken 20:23
Kjører selv i3 og Landcruiser. Meget godt fornøyd med begge bilene, for meg er det en god kombinasjon. I3 til det daglige mens Landcruiseren gjør jobben med langturer, hengertrekking og til fjells i vanskelige snøforhold.  Er du opptatt av et problemfritt bilhold med lite negative overraskelser er begge disse bilene å anbefale.  Har eid i3 i 14mnd og kjørt 43000km. Null feil eller mangler. Har eid LC i 12 år og kjørt 162000km. Null feil eller mangler.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA