Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Egil Fonn

#16
EQC / Sv: Bildata meny
søndag 31. desember 2023, klokken 16:59
Er også tilgang på div annet i denne menyen som Test rull. landev. Da er all regenerering anti spinn, anti skrens og abs deaktivert. Brukes til bremse testing men også morro om man ønsker leke seg litt uten sikkerhets funksjoner. Men vær forsiktig. Hjulene får raskt høy rotasjons hastighet og det er fort gjort å spinne seg ut.
#17
EQC / Bildata meny
søndag 31. desember 2023, klokken 16:35
Ved å sette tenning på. Senter meny må vise km stand/tripp og så holde inne hjem knapp (oppe venstre side ratt) til meny valg dukker opp i senter display. Trykk så inn firkant knappen til høyre for hjem knappen. Velg så bildata.
Man får da tilgang på diverse info. Som batteri temp, volt og amper inn og ut av batterier.
UB= spenning 12v batter
IB=Amper strøm trekk/lading på 12v batteri
TB= Temperatur høyvolts batteri
BN= Usikker på denne. Tror det har noe med % kapasitet på høvolts batteriet å gjøre?
Ved kaldt batteri eks -6 går dette tallet ned til BN 86 på min bil. BN 0 viser en kort sekund og så står det BN 86 i flere sec. Mistenker feil på en modul i mitt batteri. For kun ut 71kw/t av batteriet ved 10 grater batteri temp. Det skulle vert ca 77-78kw/t
Fint om noen sjekker BN på sin bil.

Link til hvordan komme inn i bildata meny:
https://www.youtube.com/watch?v=daVtxzz9zsw&t=3s
#18
EQC / Sv: Varme i utvendige speil på en premiumbil
mandag 25. desember 2023, klokken 16:45
Jeg har samme erfaring. Varmen i speil styres etter behov. Men de tvangs aktiveres ved bruk av knapp for bakrute varmetråder.
#19
Sitat fra: turfsurf på fredag 22. desember 2023, klokken 08:54
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 22. desember 2023, klokken 08:45Det er greit å la bilen stå på tomgang mens snø og is fjernes.
Greit, eller lovlig? Det er vel ikke nødvendig å la motoren gå på tomgang mens man skraper is.

Oppvarming av kjøretøy for å få klima anlegg til å fungere tilfreds stillende er ikke unødvendig tomgangskjøring og er derfor ikke forbudt. Det kan også dannes dogg og is på innside om ikke ventilasjon med varme fungerer. Spesielt om det er mange personer i bilen.
#20
EQC / Sv: Varme i utvendige speil på en premiumbil
fredag 22. desember 2023, klokken 17:33
Se vedlagt termo foto. Det første bildet viser overflate temp -7,6 gr.c. Det neste tatt tre minutter senere viser overflate temp på +9,3 gr.c. Bildene er nettop knipset av min Eqc Amg med alt tilgjengelig tilbehør.
NB! ser dato stempel er feil pga utladet irkamera. Rett dato og tid er 22.12. 2023. 17:20 og 17:23
#21
Det er greit å la bilen stå på tomgang mens snø og is fjernes. Det er også greit å la bilen stå på tomgang med klima i gang for å hindre nedkjøling og dogg under venting eks vis trafikk kø, venting på kolonne, ferge mm der venterom mangler. Trafikksikkerhet med god sikt gjennom vinduer er viktig.
Derimot å forlate bilen på tomgang er forbudt. Blir den da i tillegg stjålet for du ikke dekket det av forsikringen.
#22
Sitat fra: Carboy på torsdag 21. desember 2023, klokken 12:00Nå strammes elbilpolitikken inn i både Tyskland, der de har fjernet støtte, og i Sverige. Så nå kan det være at det tar tid å få innført flere elbiler i Europa.

I tillegg sier flere bilprodusenter wt de satser videre på fossilt brennstoff, bensin og diesel. De begrunner det med at mange heller beholder sine gamle fossile biler enn å kjøpe nye dersom det ikke tilbys.

Polen prøver å få med seg flere eu-land og påklage forbud mot fossile biler fra 2035 og å oppheve avgjørelsen.
Kan bli spennende dette for de av oss som synes fossile biler er hyggelig og ikke ønsker å utfase de, men snarere la de leve side om side med elektriske biler.

Hva tenker dere andre?

For egen del blir det ikke lenger handlet inn en ny fossildrevet personbil til mitt bruk. Mens nye elbiler har det blitt en del av i de siste årene.
Men ja til å beholde den gamle fossilbilen i stallen, og senere kjøpe brukt fossil.

Sitat fra: Vaduz på torsdag 21. desember 2023, klokken 19:07Skulle kjøre en diesel X5 her forleden for å hente noe greier, og den måtte jo gå på tomgang til varmen smeltet is på vinduene. Mens jeg ventet dro den inn masse eksos i kabinen og den lukten gjorde meg nesten bilsyk og brakte frem ikke så behagelige minner fra biltur i barndommen. Skal aldri tilbake nei.

Tips! Bruk isskrape. Fungerer også til elbiler for å spare kw/t som forvarming av kupe trekker.

#23
EQC / Sv: Varme i utvendige speil på en premiumbil
tirsdag 19. desember 2023, klokken 16:52
Stemmer som RJK skriver. Speil varme aktiveres med varme i bakrute knapp. Ved behov aktiveres også speil/bakrute varming automatisk når bilen forvarmes.
#24
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
lørdag 16. desember 2023, klokken 11:00
@daktari. Akkurat nå er jeg i gang med bygge arbeid på hytta noe som genererer litt ekstra transport behov med henger. Ellers er behovet transport av snøskuter og ved. Snøskuteren brukes også på svensk side
#25
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
lørdag 16. desember 2023, klokken 09:11
@Bobakka. Er forhåpentlig vis lagt inn sikring mot skading ved fastfrysing. Ingen skader på min ennå og den har hatt mye fastfrosne vinduer.

Mulig man kan hindre varming av batteriet på korte turer ved å skru av alle klima funksjoner knappen oppe til venstre i klima menyen? Men da blåses heller ikke varme eller frisk luft på vinduer for å hindre dogg/ ising..
Har ikke testet å bruke navigasjon på korte turer. Skal forske litt mer på dette.

Jeg er ikke klar for å fase ut fossil bilen. Har den i garasjen klar til bruk på turer der den foretrekkes i forhold til tidsbruk og kostnad. Eks lengre turer med henger/camping vogn der tidsbruk, kostnad og bryderi med lading blir stor.

jeg har det lille batteriet i min IX. Valgte bort det store pga 200000 dyrere. Har senere angret litt siden jeg har en hytte på fjellet 140km en vei der det ikke er muligheter for lading på destinasjon. På de kaldeste dagene må det med Ix 40 lades underveis for å klare 280km t/r med litt margin. Med IX50 hadde marginene vert store uansett vær og temperatur forhold. Nå tenker jeg at Ix 50 heller ikke greier denne turen tur/retur med skaphenger som gir et vinter  forbruk på 40kw/100km. (0,4kw x 280km = 112kw/t)
Så da må uansett fosilbilen fyres i gang for å unngå ladestyr underveis :)
#26
Kjørte forøvrig Nord Norge-Vestlandet og retur med El og campingvogn i sommer. Fungerte greit til tross  dobbelt forbruk og dobbelt med ladinger. (med fosilbilen er mer forbruk med campingvogn kun ca 15 %)
Også kjipt at de fleste lade destinasjoner krever frakobling av henger/campingvogn for tilkobling. Jeg oppholdt meg 3 uker på vestlandet der vogna sto parkert og jeg kjørte el bilen i det daglige og ladet på destinasjon. Dette opplevdes i sum ok. Dersom det er snakk om en ren camping ferie der campingvognen flyttes lange distanser daglig ville jeg utvilsomt valgt fossil trekk bil.
#27
Ingen utfasing av fossilt kjøretøy her i allefall.

Kjører elektrisk i hverdagen og jobb. Også mye med henger. Fungerer utmerket. Energi/drivstoff pris er også meget fordelaktig så lenge det lades hjemme. Men i garasjen står en fossil bil som er dimensjonert for alle forhold og kan trekke henger på 3,5 t klar til bruk. Denne brukes til lengre transporter med og uten henger der transport med El blir for tidskrevende og problematisk i forhold til lading, tidsbruk og kostnad. Spesielt i næringslivet er tid og kostnad sammenfallende og avgjørende. Så enn så lenge blir det ingen utfasing av fossilt her.
#28
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
fredag 15. desember 2023, klokken 05:48
Takk for tips Trond og Orbit.

Bilen sto parkert en par dager på Bjørnfjell i 19 minus og kuling. Batteri sikkert like kaldt og instrument viste kraftig epower begrensning. ( se foto) Konstaterer at bilen ikke tillater så kaldt batteri og starter varming av dette. Etter 25km kjøring ned fjellet er 100% epower oppnådd. I dette tilfellet skulle jeg kjøre 140km hjem og oppvarming av batteriet var sikkert en fordel for å få ut mest mulig energi av det. Men i andre tilfeller der bilen kun skal kjøres 5 km fra parkering uten strøm til butikk og retur er det veldig sløsing med energi og starte varming av batteri. Burde vært mulig og deaktivere batterivarming på korte turer.

Som vises på instrument fikk jeg også en feil melding om endrede rattbevegelser. Men styring fungerte normalt. Feilmelding forsvant ved neste oppstart.
#29
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
søndag 10. desember 2023, klokken 10:58
Andre vinter med IX nå og kan konstantere at det jeg liker minst med bilen er de rammeløse vinduene som frysere fast slik at de hindres å senkes ved åpning av dør. Spesielt vinduene på bakdørene kan da legge seg utenpå list over i kant av dør. (Se foto innlegg #13) Trikset er å lukke bakdørene ved å trykke på toppen av glasset slik at det legger seg under listen. Denne  metoden krever at en person lukker døren fra utsiden. Har nå testet med å spraye silikon fett på pakninger og utvendig på listen og ruten i underkant av vinduer. Se foto. Ser ut til at dette hjelper betraktelig. Ulempen er at silicon fett kan legge seg i en tynn film utover hele den utvendige vindusflaten om vinduene åpnes helt.

En annen ting som irriterer meg er at klimatiseringen starter med en gang en av fordørene åpnes. Om jeg kun skal hente noe i bilen er det unødvendig med oppstart og 5 min varming av kupe. Trikset er å låse bilen straks. Da stopper klimatiseringen. Har prøvd  litt å finne en mulighet å deaktivere denne automatiske oppstarten av klima i meny uten å lyktes.
#30
BMW iX / Sv: BMW App
søndag 19. november 2023, klokken 09:30
Fungerer fint for min del. De gangene det ikke har fungert er pga dårlig tele dekning der bilen har stått parkert.
(Iphone 11 pro iOS 16.6.1)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA