Bilen sto parkert på fjellet ca 22 timer i 30 minus og vind. Ikke tilkoblet lader. Bilen ble parkert med 63%SOC.
Neste dag: Skrapte vinduer og speil og satte meg i bilen for å kjøre 5 km til butikk. Bilen var ikke forvarmet.
Bilen startet greit men veldig lav Max Power indikert. Så kom skilpadden opp og melding om lav system effekt.
Kjørte 3 km relativt flatt men noe slakke nedover så slakk oppover. Da så jeg at Max Power var helt borte. Like etter kom det rød melding: Stans straks! Drivverket vil slåes av. Lad høyvolts batteriet.
Så døde bilen og jeg fikk trillet den ut på sidevei. Prøvde å starte den men ikke. Bremsepedalen var steinhard og lot seg ikke presse inn som vanlig. Gikk bak i bilen og fant fram slepe øye og stropp. tilfelle det kom bil som kunne taue meg til type 2 lader ved butikk 1 km unna. Kom en bil som tilbød hjelp, men han fikk ikke ut hengerfeste som var fastfrosset i parkert stilling. Så han dro videre. Jeg prøvde da starte bilen igjen og trykket ekstra hardt på den stive bremse pedalen. Da startet den. Og den kjørte uten problem opp til laderen ved butikken. Plugget inn og konstaterte at lading startet. Sakte med 1,5kw og økte etter kort tid til 5,5kw. Lot den stå slik en 20min før jeg tok sjansen på å aktivere kupe varmer også og lot den stå 20min til.
Koblet så av lader å startet bilen. Den startet greit og skilpadden var borte og noe mer Max power indikert tilgjengelig. Jeg starter så turen tilbake til parkeringen ved hytta. Bilen fungerer greit og ser på forbruk at den også varmer batteriet. Etter kort stopp ved hytta går turen ned fra fjellet og alt fungerer som det skal.
Fikk meg en skikkelig støkk her. Ikke bra med denne typen problemer i denne kulden.
Kontaktet forhandler for råd. Om forvarming hadde løst dette problemet? Men de kunne ikke si sikkert om forvarming uten tilkobling aktiverer batterivarming, men hvert å prøve mente de.
Har i ettertid tenkt at en sikker måte å få varmet et så nedkjølt batteri er å starte bilen å la den stå parkert med motor og varme påskrudd til batteriet blir så temperert at skilpadden forsvinner. Min erfaring er at Eqc varmer batteriet aktivt under kjøring når det er veldig nedkjølt.
Noen som har erfaring med dette?
Har lagt ved noen foto som viser instrument info.
Neste dag: Skrapte vinduer og speil og satte meg i bilen for å kjøre 5 km til butikk. Bilen var ikke forvarmet.
Bilen startet greit men veldig lav Max Power indikert. Så kom skilpadden opp og melding om lav system effekt.
Kjørte 3 km relativt flatt men noe slakke nedover så slakk oppover. Da så jeg at Max Power var helt borte. Like etter kom det rød melding: Stans straks! Drivverket vil slåes av. Lad høyvolts batteriet.
Så døde bilen og jeg fikk trillet den ut på sidevei. Prøvde å starte den men ikke. Bremsepedalen var steinhard og lot seg ikke presse inn som vanlig. Gikk bak i bilen og fant fram slepe øye og stropp. tilfelle det kom bil som kunne taue meg til type 2 lader ved butikk 1 km unna. Kom en bil som tilbød hjelp, men han fikk ikke ut hengerfeste som var fastfrosset i parkert stilling. Så han dro videre. Jeg prøvde da starte bilen igjen og trykket ekstra hardt på den stive bremse pedalen. Da startet den. Og den kjørte uten problem opp til laderen ved butikken. Plugget inn og konstaterte at lading startet. Sakte med 1,5kw og økte etter kort tid til 5,5kw. Lot den stå slik en 20min før jeg tok sjansen på å aktivere kupe varmer også og lot den stå 20min til.
Koblet så av lader å startet bilen. Den startet greit og skilpadden var borte og noe mer Max power indikert tilgjengelig. Jeg starter så turen tilbake til parkeringen ved hytta. Bilen fungerer greit og ser på forbruk at den også varmer batteriet. Etter kort stopp ved hytta går turen ned fra fjellet og alt fungerer som det skal.
Fikk meg en skikkelig støkk her. Ikke bra med denne typen problemer i denne kulden.
Kontaktet forhandler for råd. Om forvarming hadde løst dette problemet? Men de kunne ikke si sikkert om forvarming uten tilkobling aktiverer batterivarming, men hvert å prøve mente de.
Har i ettertid tenkt at en sikker måte å få varmet et så nedkjølt batteri er å starte bilen å la den stå parkert med motor og varme påskrudd til batteriet blir så temperert at skilpadden forsvinner. Min erfaring er at Eqc varmer batteriet aktivt under kjøring når det er veldig nedkjølt.
Noen som har erfaring med dette?
Har lagt ved noen foto som viser instrument info.