Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - S4e

#751
Det som ville vært drømmen var hengerfeste på Ae. Da kunne kanskje denne erstatte hovedbilen også...
#752
Noen som kan angi hvor lang tid det vil ta å lade med hurtigladning - fra f.eks. 10% til 80% (forstått at ladning normalt tar lang tid fra 80-100).

Da er det vel 42 kW som skal "fylles på" (6 til 48). Vil en 50 kWh hurtigladning kunne lade 50 kW i timen eller er ladehastigheten lavere selv under 80%?
#753
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ny brosjyre
fredag 07. oktober 2016, klokken 23:02
Virker som ACC ikke kommer  :(

Forvarming derimot har det ikke vært noe diskusjon om som jet har sett..
#754
Tror også det. Både utfra historikk til Tesla, produksjonskapasitet og antall i kø.
#755
Lade hjemme / Sv: Ladestasjon for 3-fas IT 230V for Opel Ampera-e?
fredag 07. oktober 2016, klokken 21:25
Sitat fra: Rio på fredag 07. oktober 2016, klokken 17:57
Jeg startet en tråd om forskjellige måter å få énfas fra trefas:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30193.0.html
Tror ikke jeg er på det nivået der... Da er nok konklusjonen at 20A kurs er det jeg må gå for?
#756
Som mange andre skulle jeg hatt gjerne bilen så fort som mulig. Lang forsinkelse er selvfølgelig irriterende, men noen måneder kan jeg leve med ;-)

Viktigere er pris og at den funksjonelt og kvalitetsmessig svarer til forventningene!
#757
Lade hjemme / Sv: Ladestasjon for 3-fas IT 230V for Opel Ampera-e?
fredag 07. oktober 2016, klokken 07:28
Sitat fra: KjellG på torsdag 06. oktober 2016, klokken 22:43
Dette er avhengig av den enkelte bil. Laderen sitter i bilen, ikke i din garasje! (DC hurtiglading har du neppe hjemme)

Dernest er det avhengig av om laderen i bilen er 1-fase eller 3-fase (som også kan lade fra 1-fase kontakt, men med redusert "fart"). Alle biler med 3-fase forutsetter at du er tilknyttet 400V TN-nett for å kunne utnytte 3-faselading. Dette er standardbestemt. Teknologisk ville det neppe vært noe problem. Ev må du lage ditt eget 400V lokale TN-nett vha en transformator.

Ingen ladekontakter omformer 3-fase til 1-fase.
Så informasjon Hafslund skriver er bare tull for hjemmemarkedet? Det finnes ikke produkter med transformator for 3-fas IT 230V?
#758
Lade hjemme / Ladestasjon for 3-fas IT 230V for Opel Ampera-e?
torsdag 06. oktober 2016, klokken 21:51
Har lest mange innlegg og blitt litt klokere, men sliter fortsatt med hva som er den mest fremtidsrettede løsning.

Vil legge en ny kurs og kjøpe en ladestasjon. Ampera-e blir den første elbil, men helt sikkert ikke den siste. Ønsker derfor en framtidsrettet løsning. Ganske nytt sikringsskap, men eldre hus/inntak. Regner derfor med at jeg har 230 volt og ser 3 hovedsikringer på 50A.

Kjører langt i helgene så batteri må være fulladet ved avreise og vil være helt tomt søndag kveld. Klar over at bilen vil ha nok ladning til lokal kjøring mandag morgen selv om det ikke er fullt, men vil jo være flott om det gikk så fort som mulig.

Ser av Hafslunds sider at de anbefaler maks 20A på 1-fas ladning, hvilket vel tilsvarer 16A ladning i ladestasjonen eller kan noen av ladestasjonene bruke alle 20A?

Videre står det: "En 3-fas ladestasjon for IT 230 V inneholder en transformator. Med 3-fas anlegg unngår du skjevspenningsproblematikk og kan lade med 1,7 ganger høyere effekt per ampere. Det vil si at 3,6 kW 1-fas tilsvarer 6,3 kW 3-fas." https://www.hafslundnett.no/oss/presse_og_aktuelt/14389

Er det mulig med 3-fas IT 230V til en ladestasjonen som konverter dette til 1-fas til bilen hvor en unngår skjevspenning problemet og får maks 7,2 kW til Opel?
Og hva hvis min neste bil kan lade med 3-fas - kan samme stasjon brukes også for dette og med enda hurtigere ladning?
#759
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Walkaround Opel Ampera-E
torsdag 06. oktober 2016, klokken 20:53
Sitat fra: TM på torsdag 06. oktober 2016, klokken 16:05
Sitat fra: Ipadjove på torsdag 06. oktober 2016, klokken 15:53
Grunnen til at bilen er låst er frykt for konkurrenter. Sier han. Kun presse har fått tilgang.
Merkelig begrunnelse. Tror de ikke at konkurrentene kan lese det pressen måtte se / skrive  ;)

Tipper det handler om å få flest mulig presse ved å lansere noe først. Mye gratis reklame i dette. Og mange av konkurrentene nøler ikke med å lansere noe som er lang tid unna produksjon hvis de kan ødelegge...
#760
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Walkaround Opel Ampera-E
torsdag 06. oktober 2016, klokken 17:51
Takk for bilder.
Hva er ditt totalinntrykk så langt? Hvordan virket plassen innvendig?
#761
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ny brosjyre
torsdag 06. oktober 2016, klokken 11:24
Sitat fra: kammiz på torsdag 06. oktober 2016, klokken 11:00
jeg er enig i at one-foot-driving er "enklere" og mye mer behagelig enn å måtte  bruke bremsepedalen, men det jeg liker best med ACC er å slippe å måtte justere CC opp og ned i fart når "idiotene" som ligger foran meg ikke klarer å holde jevn fart. Nå har jeg dieselbil med ACC og automat og det oppleves ikke på langt nær så sømløst som i mine foreldres outlander phev med ACC. Fossile motorer og gammeldages girkasser er veldig traktor i forhold. Så elektrisk med ACC er drømmen. Men jeg skal ha bilen uansett.
Enig at ACC er klart best. En annen fordel er at den hjelper til med å ikke kjøre alt for fort. Legger meg noen km/t over fartsgrensen på motorveien og så "går resten av seg selv" ;-)
#762
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ny brosjyre
torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:50
Sitat fra: Benji_9 på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:38
Nu har jag inte kört mycket elbil men jag ser på det som två helt olika saker..
Cruisecontrol oavsett fast eller adaptive, samt köra normalt med gaspedalen oavsett bromseffekt när du släpper pedalen..
Enig i det, men jeg ser for meg at det er mer behagelig å kjøre uten cruisecontroll med en bil der en ikke behøver å flytte fot mellom to pedaler?
#763
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ny brosjyre
torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:29
Sitat fra: Benji_9 på torsdag 06. oktober 2016, klokken 09:33
Sitat fra: S4e på torsdag 06. oktober 2016, klokken 09:10
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 06. oktober 2016, klokken 09:00
Sitat fra: zbk på torsdag 06. oktober 2016, klokken 08:44
Har (tydeligvis) heldigvis aldri hatt ACC på mine biler og den jeg har prøvd har skuffet meg stort med urolig og rykkete kjøring (Honda CR-V), så jeg har ikke dette religiøse forholdet til denne funksjonaliteten. Er dermed ingen dealbreaker for meg.

Får jeg lang rekkevidde, trådløs nøkkel og forvarming er jeg ganske happy :-)
For oss om opplever veldig god ACC blir dette et savn.

Enig. Har den på Mazda 6 som ikke er en dyr bil og det fungerer suverent. Spesielt på motorvei er dette gull.

Det jeg ikke har erfaring med er å kjøre med "en pedal" der å slippe gasspedalen tydeligvis har så kraftig regen at bilen bremser. Mulig det gjør ACC til et mindre savn hvis det ikke kommer?
Kan du förtydliga hur du tänker när du refererar till ACC och enpedalskörning? Om du har foten på pedalen så använder du ju inte cruisecontrol alls..

Forstått det er mulig å sette på maksimal regenerering som i praksis gjør at en normalt ikke behøver å bremse. Både økt og redusert fart styres med gasspedal.  Spørsmålet er om dette reduserer behovet for ACC?
#764
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ny brosjyre
torsdag 06. oktober 2016, klokken 09:10
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 06. oktober 2016, klokken 09:00
Sitat fra: zbk på torsdag 06. oktober 2016, klokken 08:44
Har (tydeligvis) heldigvis aldri hatt ACC på mine biler og den jeg har prøvd har skuffet meg stort med urolig og rykkete kjøring (Honda CR-V), så jeg har ikke dette religiøse forholdet til denne funksjonaliteten. Er dermed ingen dealbreaker for meg.

Får jeg lang rekkevidde, trådløs nøkkel og forvarming er jeg ganske happy :-)
For oss om opplever veldig god ACC blir dette et savn.

Enig. Har den på Mazda 6 som ikke er en dyr bil og det fungerer suverent. Spesielt på motorvei er dette gull.

Det jeg ikke har erfaring med er å kjøre med "en pedal" der å slippe gasspedalen tydeligvis har så kraftig regen at bilen bremser. Mulig det gjør ACC til et mindre savn hvis det ikke kommer?
#765
Hvis det kun dreide seg om en pause på 15 min der en kan handle og får garantert plass for hurtigladning - så ja.
Har bestilt Opel Ampera-e :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA