Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - S4e

#706
Takk for den - veldig interessant:

We've known for quite some time now that Bolt production was just around the corner. In fact, dealers began accepting orders some two weeks ago (partial ordering guide here), with allocations beginning for select dealerships just prior.

What's interesting is the 30-per-hour figure.  30 times 8 hours is 240 Bolts per day. Minus weekends, there are 261 work days per year (yes, we know there are plant shutdowns, holidays, etc.). 261 times 240 equals a maximum output of 62,640 units per year (a high-side figure, for sure), or more than twice the Bolt volume that LG Chem expects for 2017.

The point is that the goal of 30 per hour would indicate to us that General Motors is serious when it comes to the Bolt. High volume production is the target and that's what we've been waiting to hear.
#707
Lade hjemme / Sv: Brent koblingsboks
tirsdag 25. oktober 2016, klokken 23:22
Den var skummel. Er det ladning av elbil som har medført dette?
#708
Pris er avgjørende for min del. Fikk heldigvis med både makspris for premium og senest leveransetidspunkt i kontrakt, så blir det dyrt eller sent så kan jeg velge å hoppe av.  Må ha rekkevidde, men har to fossilbiler i dag som går helt fint og derfor ingen hast. Ingen tvil om at det vil komme flere alternativer om en er litt tålmodig.

Har hatt veldig lyst på Tesla og vært fascinert av hva de får til, men det blir for dyrt og mye fancy ny teknologi som ikke er nødvendig/praktisk.

Tror Ae er midt i blinken, med unntak av manglende hengerfeste og størrelse på bagasjerom når bilen er full. Og er spent på hvordan den er å kjøre på motorveien i høy hastighet.

Krysser fingre for at Opel ser at de må ha gunstig pris for å etablere seg som elbil produsent og ikke blir fristet til å utnytte en periode der de er alene med ekstra lang rekkevidde ved å skru kundene...
#709
Kjøper ikke argumentet om sette pris før produksjon - i og med prisene er kommet i USA. Med mindre Ampera-e blir mer enn marginalt forskjellig fra Bolt.

I forhold til konkurrenter forstår jeg. Optimistisk så er dette topp fordi de vil komme med en positiv overraskelse nærmere produksjon. Pessimistisk så vil de prise med mye margin hvis konkurrentene ikke har noe klart når de kan levere...
#711
Har dere sette hva "forberedt for selvkjøring" koster hos Tesla nå? Ekstremt fascinerende og framtidsrettet, men svinedyrt med det tilvalget...  Det er fantastisk hvordan Tesla driver fram nyutvikling og utfordrer bransjen, men jeg  venter heller noen år før dette er mer modent og har en vesentlig lavere kostnad.
#712
Er rimelig sikker på at Opel vil gjøre det samme. Demobiler ut for testing av presse og mersalg.

Men mer spennende er hvor fort vi som står i kø får bilen. Med andre ord hvor mange Norge får av den første produksjonen.
#713
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
mandag 24. oktober 2016, klokken 19:18
#714
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Hvor sikker blir Bolt / AE?
mandag 24. oktober 2016, klokken 17:26
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 24. oktober 2016, klokken 17:16
Sikkerhetssystemen er i hovedsak passive med "alert", altså pip og lysdiode
( med unntak ved saktegående hastighet for gående som er med autobrems.)

Hvor mye savner dere mulighet for å kunne koble inn automatiske sikkerhetssystemer slik som kommer på veldig mange konkurenter nå?

Er det krise med slike mangler for en 2017-2018 modell, blir den iskald på bruktmarkedet om 3-5 år pga mangel på standadiserte automatiserte sikkerhetssystemer?

Eller veier stort batteri med lang rekkevidde opp for alt annet også fremover i tid?

Stort batteri tror jeg helt klart vil gjøre at bilen holder seg bedre i verdi enn konkurrenter med lite batteri. Og den har jo "alle" moderne sikkerhetsfunksjoner, selv om det finnes mer avanserte varianter.

Jeg er mer spent på pris. Hvis Opel priser høyt for at de er alene de nærmeste månedene, men det kommer konkurrenter med stort batteri til mye lavere pris senere...
#715
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil uten lademulighetter hjemme
søndag 23. oktober 2016, klokken 19:42
Ops - beklager. Skulle stått 7,2 og ikke 11kw.

"Pettersen bekrefter for øvrig at Ampera-e kommer med støtte for 50 kilowatt CCS-hurtiglading. Dette skal gjøre det mulig å «fylle på» 150 kilometer rekkevidde på en halvtime.

Om bord-laderen kan håndtere en effekt på inntil 7,2 kilowatt. Altså må du ha en 32 ampere kurs til garasjen om du ønsker full ladeeffekt hjemme."
#716
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil uten lademulighetter hjemme
søndag 23. oktober 2016, klokken 18:35
Opel Ampera-e vil ha 11kW i tillegg til 50 kW hurtigladning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#717
Jeg har ventet på elbil  med større kapasitet på batteriet, så jeg kun behøver å lade hjemme før kjøring i byen og på helgetur til hytta (190km og 800 høydemeter). Ikke en drøm å stoppe opp på grunn av ladebehov for en 2,5 times tur. Som dere ser av signatur har jeg nå bestilt Ampera-e som bør fikse dette :D

Noen ganger i året kjører vi lenger - f.eks. til København. Da er det helt greit (og fornuftig) med en spisepause eller to korte pauser. Her er 50kW lading mye dårligere enn 120kW som Tesla har tilbudt lenge. Videre ser jeg at ofte finnes bare en 50kW lader som passer min bil pr. lokasjon, men Tesla alltid har flere som alle er kjappe. Må en dele stasjon på grunn av mange biler får en halv effekt, men selv det er høyere enn 50kW.

Langs hovedveiene er jeg helt sikker på at det vil være et stort behov for hurtigladere med høyere kapasitet enn 50kW. I følge Opel gir det 150km rekkevidde på en halvtime lading. På motorveien i 110-130 så tipper jeg kortere rekkevidde og maks en times kjøring? Det er ikke drømmen å ta en halvtimes pause, kjøre en time og ny halvtimes pause. Eller å ta mye lengre pauser for å fylle helt opp. Eller kjøre i 80km/t i 120 sone i Sverige eller 110 sone i Norge.

For de som bygger stasjoner må det også være et poeng at hvis en kan fylle fortere så kan samme stasjon betjene flere biler?

En ny felles standard med kjappere ladning er veien å gå! Og minimum samme nivå som Tesla - 50kW er for smått for lange turer.
#718
Model 3 / Sv: Model 3 part 2 kommer i natt...
søndag 23. oktober 2016, klokken 14:30
Sitat fra: Amoss på torsdag 20. oktober 2016, klokken 00:12
"Folk flest" er flere enn de maks 50.000 som ser ut til å kunne få skaffet seg denne "folkebilen" det første året - som er like lenge eller lengre enn det er til Model 3 forhåpentligvis er ute.

Med så lave produksjonstall blir det ikke noen folkebil selv om folk skulle så timesvis eller dagesvis i kø utenfor forhandlerne for å reservere :p I det minste ikke før også Model 3 er ute (etter alle solemerker).

Hvem sier at ikke Chevrolet/Opel vil øke produksjonstakten? Dette er jo ikke akkurat smågutter i bilbransjen og har både fabrikker og økonomiske muskler til å lage langt flere biler enn Tesla. Ditto for samarbeidspartner på batteri og drivlinjer.

Tesla er fantastiske til å markedsføre sin satsning mange år før, men vi kan ikke derved konkludere med at ikke andre kan matche tempo/skalering. Det viste Bolt/Ampera-e som er produksjonsklar mye kjappere enn de fleste hadde regnet med.
#719
Anbefaler alle som er foran meg i køen om å vurdere Golf nøye  ;)
#720
Dette tror jeg mer er høna og egget. Når det virkelig tar av med elbiler blir det heller ikke et problem å bygge ladeplasser med både mange ladestasjoner og mye kapasitet. Se f.eks. denne:

Med 20 ladestasjoner for Tesla og åtte stasjoner for vanlig elbil, vil Nebbenes huse verdens største hurtigladestasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA