Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - S4e

#31
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36
tirsdag 12. november 2019, klokken 21:15
Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. november 2019, klokken 17:22
Sitat fra: geirci2 på tirsdag 12. november 2019, klokken 16:28
Etter ett år med Leaf 2 (april 2018-april 2019), var det kun én funksjon ifra Leaf'n som jeg savnet på Model 3: E-pedal.

Med oppdateringen 2019.36.2.1 fikk jeg også "E-pedal" på Model 3. Tesla kaller den "Stoppmodus" med valgene Kryp (Creep) / Rull (Roll) / Hold (Hold); hvorav den siste (Hold) gjør at Model 3 "oppfører" seg som Leaf's E-pedal.

Forøvrig er brukerhåndboken oppdatert (2019.36.1 Europe):
https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Hvordan er Teslas løsning sammenliknet med E-pedal?
Jeg er bare sånn passe fornøyd, og synes bilen bruker for lang tid til å stoppe helt på slutten.

Kjenner ikke Leaf sitt system, men Ampera-e hadde kraftigere regen enn Tesla. Liker nye funksjon i Tesla bedre. Men Standard og varmt batteri er det ikke noe problem å stoppe uten brems om en kjører mykt.
#32
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36
søndag 10. november 2019, klokken 20:37
Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. november 2019, klokken 20:31
Krever ikke datakraft, men bare den siste generasjonen motorer.
Det virker som en bedre forklaring!
#33
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36
søndag 10. november 2019, klokken 20:28
Sitat fra: Kim- på søndag 10. november 2019, klokken 19:57
Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. november 2019, klokken 19:03
-

Kjedelig. Så frem til one pedal driving. Da er det vel en innrømmelse fra Tesla om at hw2/2,5 har nådd begrensningene sine
Tviler veldig på at der er årsaken - om det stemmer... Krever ikke masse datakraft å stoppe bilen framfor at den triller!
#34
Model 3 / Sv: Optimal motorvei hastighet?
søndag 10. november 2019, klokken 18:55
Sitat fra: Kenny427 på søndag 10. november 2019, klokken 13:15
Skulle nok vært litt mer presis. Når jeg mener optimalt så mener jeg om det er en fartsgrense som er "softspottet" hvor ikke forbruket er høyt i skyene men som gjør at du kommer deg ganske langt på en normal hastighet. Når jeg hadde Leaf så var min ideele fart ca 100/105km/t da noe over det så ble forbruket plutselig sprengt opp i skyene, men å kjøre under det virket ikke til å endre forbruket veldig drastisk.

Nå har kanskje jeg litt feil tankegang siden jeg ikke er vandt til så rask superlading og at jeg nå har SuC hver 15 mil omtrent, det kunne jeg ikke med min Leaf :)

Samme med min tidligere Ampera-e. Forbruk gikk i taket over 110 og relativ treg ladning.

Nyter at det ikke er samme utfordring med TM3. Mye mer gradvis økning av forbruk og superrask ladning. Derfor kjører jeg nå den fart jeg pleide før jeg fikk elbil.
#35
Model 3 / Sv: Loading error Spotify
søndag 10. november 2019, klokken 09:48
Problemet er ikke knyttet til konto i bruk av andre enheter. Byttet til abonnement som følger bilen og like mye feil.
#36
Model 3 / Sv: Forhåndskondisjonering
lørdag 02. november 2019, klokken 11:00
Skal du kun ha varm og isfri bil, og ikke varme batteriet, tar det ikke mange minuttene. Det er en av de mange store gleder ved å bytte til elbil.
#37
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36
lørdag 02. november 2019, klokken 10:51
Sitat fra: kodax på lørdag 02. november 2019, klokken 09:58
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 02. november 2019, klokken 09:24
Stusslige saker:

Schedule departure
Auto Navigation
Her pumper Tesla jevnlig ut ny funksjonalitet, noe ingen andre bilmerker gjør. At noen av disse oppdateringene ikke inneholder ting som interesserer meg er helt forventet, komplett uenig i at det er stusselig;)

Enig!

Før TM3 hadde jeg Opel Ampera-e i 1 1/2 år. Ingen oppdateringer hverken over luften eller på verkstedbesøk. Flere veldig irriterende småting i software ble aldri fikset...
#38
Tesla SW og AP / Sv: 2019.32.12.4
torsdag 31. oktober 2019, klokken 10:00
Sitat fra: Kim- på onsdag 30. oktober 2019, klokken 21:58
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:17
Jeg lader med 11kW på hytta. Selv om lading times opp mot avreise og jeg forvarmer opplever jeg fortsatt begrenset regenerering på vinteren på vei nedover.
er det begrensinger pga fullt batteri ?
Det er også denne case jeg er interessert i - for å få tilbake mye av energien for alle høydemeter ned fra fjellet.
#39
Tesla SW og AP / Sv: 2019.32.12.4
onsdag 30. oktober 2019, klokken 19:33
Sitat fra: gr på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:19
Batteriikonet kom med en softwareoppdatering som jeg gjetter på kom for rundt et år siden. Forstod det slik at den har fungert likt i alle år, men at batterisymbolet ble innført for å vise når pakken blir forvarmet og ikke.

Sitat fra: dragmore på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:48
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:21
Joda. Se symbolet øverst til høyre:

Jøss. det symbolet har jeg aldri sett før. Testa akkurat nå, men det mangler her.. sikkert pga. at bilen står i garasjen med ca. 5-6 grader.. Uansett så må jeg kjøre 5-6 mil før alle strekene (gule) forsvinner, selv om bilen ble ladet ferdig til 100% rett før tur..
Synes det er utrolig rart at den ikke kan bruke lade-strømmen, til å også forvarme batteriet før tur, selv om det ikke er -200 grader.. ;)
Noen ganger tar det en stund før det kommer på, og det du sier den ikke gjør, er nettopp det den gjør, den bruker strøm fra lader til å forvarme batteri dersom du står tilkoblet lader. Men med 6 kW batterivarme og 6 kW kupévarme (+ 6 kW til dersom du har X med tredje seterad), så sier det seg selv at du ikke kommer langt med en 16 A vegglader eller en 10 A schuko..), det må heftigere skyts til.

Hvis du ladet bilen ferdig til 100 % rett før tur og ikke har noe lunk, så har den enten stått for kort tid på lading (startet på høy SOC), eller så har du for lav ladeeffekt. Hvis du lader med for eksempel 10 A, så er det kanskje bare et par hundre watt som tapes til varme i stedet for energi inn på batteripakka. Da tar det LANG tid før en kald klump på 600 kg med batterier blir varm...

Hva om en lader med 6kw eller 11kw?
#40
Tesla SW og AP / Sv: 2019.32.12.4
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 19:56
Sitat fra: gr på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 09:29
Sitat fra: S4e på mandag 28. oktober 2019, klokken 15:30
Sitat fra: Klykken på mandag 28. oktober 2019, klokken 14:34
Jo, TM3 varmer batteriet ved å benytte fremdriftsmotoren(e) i bilen "ineffektivt" og transporterer overskuddsvarmen motoren(e) produserer rundt battericellene. Selv når bilen står i ro. Ikke nødvendigvis like bra som S og X.

Klarer over at den gjør det f.eks. før en ankommer supercharger om en har lagt inn dette i navigasjon. Men jeg tror ikke du kan gjøre dette fra app når du har parkert før avreise. Finnes ikke et eget valg for dette i appen tilsvarende som for S og X?
Er ikke eget valg i S og X heller, man slår på klima, så varmer den tempererer den batteriet også ved behov (når det er kaldt kommer det opp et batterisymbol i tillegg). Får du ikke opp det i Model 3? Har antatt at den bruker bakmotoren til å varme også når den står stasjonær.

Jo ser ut som den varmer batteri også nå. Tror ikke den gjorde det i starten (mars)
#41
Tesla SW og AP / Sv: 2019.32.12.4
mandag 28. oktober 2019, klokken 15:30
Sitat fra: Klykken på mandag 28. oktober 2019, klokken 14:34
Jo, TM3 varmer batteriet ved å benytte fremdriftsmotoren(e) i bilen "ineffektivt" og transporterer overskuddsvarmen motoren(e) produserer rundt battericellene. Selv når bilen står i ro. Ikke nødvendigvis like bra som S og X.

Klarer over at den gjør det f.eks. før en ankommer supercharger om en har lagt inn dette i navigasjon. Men jeg tror ikke du kan gjøre dette fra app når du har parkert før avreise. Finnes ikke et eget valg for dette i appen tilsvarende som for S og X?
#42
Tesla SW og AP / Sv: 2019.32.12.4
mandag 28. oktober 2019, klokken 13:56
Sitat fra: gr på mandag 28. oktober 2019, klokken 12:13
Godt mulig, men tror også mange _tror_ de trenger det. Vi har det vel på e-Niro (enda aldri brukt, på tross av mangel på app), og har hatt det på e-Golf. På e-Golfen brukte vi det primært for å unngå å fullade batteriet, siden det gikk an å omgå mangelen på ladegrense ved å bruke avgangstid, men også et par ganger for å starte med varmt batteri. Fant fort ut at man skal ha rimelig "satt" hverdag for å kunne bruke det der på daglig basis. De få gangene en faktisk skal kjøre så langt at en får noe igjen for å forvarme batteriet, så er det lite stress å starte forvarming med telefonen. Når det er sagt så burde det ikke være noen stor sak for Tesla å implementere det heller, omtrent som at det ikke burde være noen stor sak å lage en kjørcomputer (som egentlig bare er et spørsmål om å legge inn et par verdier til på trip-displayet).

For TM3 så finnes det så vidt jeg vet ikke noen mulighet for å forvarme batteriet, slik du har på TMS og TMX? Varme opp inneklima går lynfort, men selv om den står lenge med varme på så er batteriet i liten grad varmet opp.
#43
Tesla SW og AP / Sv: 2019.32.12.4
søndag 27. oktober 2019, klokken 20:08
Sitat fra: 1000kwh på søndag 27. oktober 2019, klokken 17:39
Sitat fra: cra på søndag 27. oktober 2019, klokken 17:37
Sitat fra: Handyman på søndag 27. oktober 2019, klokken 00:53
Sitat fra: Lynet på lørdag 26. oktober 2019, klokken 22:34
Så den som har skiftarbeid, varierende arbeidstid eller deltid får samme tid alle 5 ukedager! Til og med Leaf hadde bedre i 2011!
Det har jo ikke tatt dem mer enn 7 år å komme med dette....så om 7 år så kan vi nok stille individuelle klokkeslett ;)

Det mangler jo bare et "once" kryss, slik at man kan stille dette inn individuelt de gangene man trenger det. F.eks. hvis man er hos tannlegen og det er drittvær. Sett oppvarming til ca 15 minutter før timer er ferdig, og dett var dett. Samme hvis man i morgen skal ta bilen i stedet for bussen av en eller annen gang. Still inn høvelig tid før avreise og ferdig med det. Neste dag når bilen står hjemme varmer den seg ikke opp. Som Lynet sier; dette klarte Nissan for snart et tiår siden. :)
Jeg tror appen funker bra for de fleste slik at det ikke har vært et stort savn. Snakk om 10 sek å gjøre dette mens du sitter på dass om morran

.. altså starte varmen fra appen
Poenget her er vel å varme opp batteriet ved å velge optimalt tidspunkt for lading?
#44
Model 3 / Sv: Valg av Ladeboks hjemme.
lørdag 26. oktober 2019, klokken 14:04
Høy fart kan være interessant en sjelden gang når en hurtig skal fylle tanken og for å spare penger med maks ladning på gunstig tidspunkt.  Smart ladning vil også kunne "løse" at en ikke alltid kan lade maks på grunn av forbruk andre steder i huset.
#45
Model 3 / Sv: Valg av Ladeboks hjemme.
lørdag 26. oktober 2019, klokken 10:31
Sitat fra: S4e på lørdag 26. oktober 2019, klokken 10:29
Sitat fra: Morten M. på fredag 25. oktober 2019, klokken 11:55
Jeg fikk satt opp TWC og er superfornøyd. Vet ikke om de andre har muligheten til å åpne ladeporten på bilen med den lille knappen på ladekabelen, men det er har TWC. Den er vel rimeligst også?

Du kan kjøpe kabel med låseknapp fra andre enn Tesla.

Når du sammenligner pris så må du ta med type-B vern også. TWC har ikke dette innebygd og da blir det ekstra installasjon i sikringsskapet.

Om du har 230v anlegg så er det superviktig å velge lader som støtter 3-fas på IT nettet. TWC gjør ikke det enda, selv om det er lovet...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA