Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - S4e

#1
Model Y / Passende tilhenger til Model Y?
søndag 18. september 2022, klokken 10:22
Hvilken henger passer til Model Y der en holder seg innenfor "campingvogn regelen" for førerkort klasse B? Hva er totalvekten for Model Y LR som leveres nå? Er bilen så tung at en må holde seg innenfor 750 kg henger uansett?

SitatSkal du trekke en tilhenger, er hovedregelen at den har høyst tillatt totalvekt på 750 kg med førerkort klasse B. Det vil si at tilhenger og last skal ikke veie mer enn 750 kg til sammen.

Du kan trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg.

#2
Model Y / Siste versjon av LR levert Norge
søndag 15. mai 2022, klokken 09:12
Jeg har lest gjennom forum og FB, men sliter med å finne en oppdatering av siste spesifikasjoner på LR. Mest nyheter om performance levert fra Berlin, men med lang leveringstid også på denne så ser det dårlig ut for LR leveranse herfra i år?

Hva er spesifikasjon på siste leveranser fra Kina til Norge når det gjelder:

  • Batteristørrelse
  • Hattehylle og lastsikring
  • Max last av bagasje med full bil
  • Skjerm hastighet
  • Varme ratt
  • Varme vindusviskere
  • Andre forbedringer nylig lansert
#4
Tesla SW og AP / Når kommer evnen til å lese skilt?
søndag 13. oktober 2019, klokken 08:57
Vet dette har vært tema i diverse forum i mange år og at AP1 har denne funksjonen. Sett påstand om at det er en patent som stopper Tesla. Trafikklys og stopp skilt (som det er mye av i USA) skal komme. Men hva med andre skilt?

Men er det noen som har sett Tesla eller EM si noe om dette? Og viktigst når kommer funksjonen?

Savner veldig spesielt fartsgrenser i AP og NAP i dag. Og selvkjøring på et høyere nivå er jo helt umulig om ikke bilen kan lese skilt. 
#5
Model 3 / Loading error Spotify
onsdag 02. oktober 2019, klokken 19:54
Jeg opplever stadig at Spotify stopper helt opp mens den spiller. Står å spinner. Normalt klarer jeg først å få den i gang igjen hvis jeg først velger f.eks. radio og går deretter tilbake til Spotify.

Jeg har koblet til min premium konto som også brukes i Sonos uten problemer.

Andre som opplever dette?

Og i så fall er det problem med Spotify eller bilen som mister kontakt med Spotify?
#6
Tesla SW og AP / Autopilot - samme utfordringer i USA som vi opplever
lørdag 14. september 2019, klokken 18:21
Kom over denne tråden og den viser det samme vi ser i Norge...
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/things-my-wife-said-about-navigate-on-autopilot-tonight.165382/

Som her er det stor forskjell hvordan den enkelte opplever AP og ikke minst NoA.  Noen er meget fornøyd, noen er fornøyd men ser mange svakheter og har lært seg triks å leve med det og noen synes funksjonaliteten er helt ubrukelig ;-)

Noe jeg personlig synes er veldig positivt er at de fleste (alle?) av utfordringene vi opplever her er også noe de sliter med i USA. Det gjør meg optimistisk at dette vil ha stor fokus fra Tesla på å bli løst. Om det hadde fungert feilfritt i USA hadde jeg vært mindre optimistisk...

Jeg selv synes AP er veldig nyttig, selv om jeg opplever av og til oppbremsing som ikke er bra. Men begynner å kjenne stedene og situasjonene der det kan skje og står klar med gasspedalen  NoA derimot...
#7
Model 3 / Montering skvettlapper EV Mudflaps
onsdag 07. august 2019, klokken 18:24
Skal montere skvettlappene (midWest utgaven).

Instruksjonsvideo ligger her og fant ut at en må velge engelsk subtekst - da fransken min er fraværende ;-)  https://evmudflaps.com/pages/installation

Men det som er uklart for meg er om en må heve bilen eller til og med ta av hjulene for å komme til uten spesialverktøy. Har noen andre prøvd og kan dele erfaringer?

Andre tråder beskriver montering, men det er uklart for meg hvilken type de ulike snakker om...  Derfor egen tråd om denne typen.
#9
Model 3 / Forskjell på Navigation on Autpilot og Autosteering?
lørdag 04. mai 2019, klokken 15:08
Tenker ikke på avkjøringer eller automatisk filbytte, men om autopilot med førstnevnte har mindre rykk i styring og fart fordi den vet hvor den skal?
#10
Fant ingen tabell i manual?
#11
Model 3 / TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22
Fikk bilen i dag og testet lading hjemme.  Var spent om jeg ville få den "kvasi 2-fas" ladingen jeg har hørt Tesla og noen få andre merker klarer, med litt mer kW og bedre lastbalansering.

Til min STORE glede så ladet bilen med 11kW  :)

Det må jo bety at den klarer å bruke alle fasene?

[ You are not allowed to view this attachment ]
#12
Model 3 / App for andre familiemedlemmer
mandag 04. mars 2019, klokken 21:54
Skal kona og sønnene opprette egen Tesla konto som de logger seg inn i Tesla app og parrer med min Tesla?

Eller logge seg inn med min epost og passord?
#13
Model 3 / Takstativ kommer - nå også på modell S
lørdag 02. mars 2019, klokken 09:17
Usikkerheten er kun når vi får kjøpt det i Norge. Selges i USA, festepunkt markert på taket og Tesla kilder har bekreftet dette.

Allikevel er noen litt usikre fordi ikke alle i Tesla har sagt det samme eller har utalt seg på et tidligere tidspunkt når det ikke var god info internt.

Nå kommer det også for TMS med glasstak der nyere modeller tydeligvis har et tilsvarende beslag under glasset. For eldre modeller vil Tesla montere dette. Det bør vel overbevise alle om at det kommer?

https://elbilforum.no/index.php?topic=44500.msg0#new
#14
Model 3 / Navigasjon og lading SuC
lørdag 09. februar 2019, klokken 09:56
Mens vi venter på bil hadde det vært topp om noen av dere som har Tesla i dag kan forklare hvordan navigasjon fungerer i forhold til ladning.

Hvis jeg skal kjøre fra Oslo til København har jeg forstått en legger inn adresse og navigasjon viser både rute og ladestopp.

Beregnes hvor lenge en må lade hvert sted?

Hvordan justeres dette i forhold til forbruk. Tar den hensyn til fartsgrense i opprinnelig beregning?

Og justerer den underveis om en kjører fortere eller av andre grunner har et høyere forbruk enn forventet?
#15
Model 3 / Dagens næringliv test av TM3
mandag 28. januar 2019, klokken 19:20
#16
Model 3 / Litt kaos nå, men fantastisk med så hurtig levering!
lørdag 26. januar 2019, klokken 10:43
Vi kunne vel alle tenke oss litt mere info fra Tesla sentralt, mer kompetente ansatte og det er litt kaotisk nå med mange små til veldig frusterte kommende eiere her i forumet.

MEN glem ikke at det er ekstremt positivt at det ser ut å bli levert et meget stort antall biler på kort tid. Tror ingen er forventet dette i forkant - de fleste regnet med å måtte vente i mange måneder.

Det betyr også at dette er en ekstremt kompleks logistikk operasjon for Tesla. Vil tro de vil levere flere biler på kort tid enn noen annen produsent har gjort tidligere?

Det betyr mange nye som er leid inn, kunde må reise til sted som kan håndtere store volumer, neppe mye tid pr. kunde ved utlevering, manglende fleksibilitet på å avvike fra standard utleveringsprosess (hjulskifte f.eks.) og ikke følge reservasjonsdato 100%. Pluss at kundene neppe kan forvente mye instruksjon ved overlevering.

For de som forventer et annet (mer normalt) service nivå ved utlevering så vil helt sikkert den muligheten komme hvis en venter litt.

Men for en som har ventet lenge, sett alt som er av video og vil ha bilen NÅ er jeg meget fornøyd med dette opplegget som trolig gir meg bil i feb/mars i stedet for juni som jeg fryktet.  :+1:
#17
Model 3 / Feste takstativ
fredag 05. oktober 2018, klokken 23:08
Noen som kjenner til takstativ som passer og hvordan det festes til taket?
#18
Lading av Tesla / Rimeligste ladeløsning på hytta
mandag 03. september 2018, klokken 20:33
Jeg har en 16A utvendig stikk kontakt i dag.

Her må jeg imidlertid bruke skjøteledning og det er mye snøføyk. Lurer derfor på å investere i en ny kurs med b-vern.

Har ladestasjon hjemme, men frykter at det her blir for værhardt da den ikke vil stå under tak.

Lurer derfor på å installere en rød kontakt som passer til rødt adapter: https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/installation_guide_umc_red_no.pdf

Dette er IT nett. Har jeg forstått det riktig at dette vil gi 4,2 kW på 230V trefase og en bedre lastedeling enn enfase?

Synspunkter?
#19
"Nå er målet å lage 10.000 eksemplarer av modellen i første kvartal og 20.000 i andre kvartal."

https://www.nrk.no/urix/musk-ned-pa-jorden_-kjempeunderskudd-for-tesla-1.13904970

Rettet av NRK til: "Nå er målet å lage 2500 eksemplarer i uka i første kvartal og 5000 per uke i andre kvartal."
#20
Model 3 / Model 3 og supercharger
søndag 26. november 2017, klokken 20:58
En bekymring har jo vært om det blir kø når det etterhvert kommer stort volum av Model 3.  Her tror jeg Tesla tenker riktig ved å ikke gjøre lading her gratis - jeg håper billig, men litt over hva det koster hjemme.

Men jeg fant noe annet smart i manualen:
"Regardless of whether or not you are eligible for free charging, you are subject to idle fees. Idle fees are designed to encourage drivers to move their vehicle from the Supercharger when charging is complete and are in
effect whenever at least half of the Superchargers at a site are occupied. The Tesla mobile app
notifies you when charging nears completion, and again when charging is complete. Additional
notifications are sent if idle fees are incurred. Idle fees are waived if you move your vehicle within
five minutes."
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA