Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - TMDF80

#1
Avansert: Batterier og Lading / Frastjålet ladekabel
søndag 19. mars 2017, klokken 14:41
Jeg ble frastjålet ladekabelen min i går kveld, på en kommunal p-plass m ladestasjon i revierstredet i Oslo :( Det var ikke ladekabelen med stikk-kontakt (den jeg bruker mest), men den med en halvmåneformet kontakt til å stikke i ladestasjonen (Sorry, vet ikke hva de heter  :-[ ) Hvor mye koster denne kabelen? Er det noe poeng å forsøke få igjen noe på forsikringen? Hva ville dere gjort?
#2
Oslo og Akershus elbilforening / Parkering Gardermoen
onsdag 29. juni 2016, klokken 00:05
Hvor parkere på Gardermoen i forbindelse med ferie? Gjerne hvor bilen kan lades opp i mellomtiden, blir nok litt snaut med batteri T/R. Har brukt Dalen parkering før elbilen kom, men står ingenting om lademuligheter på nettsiden deres. Så på flightpark, men de skulle ha over tusen nr for 2 uker og 250 for å lade opp bilen.. Utgår.. Tenkte sende Mail til Dalen, evt bare parkere der og hurtiglade på vei hjem, men tenkte høre her hva folk har gjort før meg.
#3
Jeg er helt ny elbileier, og er ikke kjent med hva som er "etikette," normer og regler elbileiere i mellom ;) Har derfor følgende spørsmål/problemstilling.

Jeg jobber på en stor arbeidplass med mange tusen kollegaer, som jobber i turnus til alle døgnets tider. Vi parkerer i parkeringshus, hvor det finnes ca 20 ladepunkter for elbil. Disse er det veldig rift om, og det skal godt la seg gjøre å få tak i en av disse om du ikke jobber på tidspunkter hvor det er få andre på jobb (natt feks). Et par dager nå har jeg funnet ledig p-plass som er reservert for elbil, men ladepunktene/stikkontaktene har vært opptatt.

Det jeg lurer på er: Jeg har forstått at dersom de tre lampene i front/dashbordet er slukket betyr dette at bilen er ferdig ladet. Kunne det i de tilfellene hvor man får plass, men ikke stikk, være ok å fjerne kabelen, og putte min egen inn der? Jeg har ikke gjort det altså, for som sagt vet jeg ikke om det er "innafor." Hadde det vært på en mindre arbeidsplass kunne man jo diskutert dette alle elbileiere, men det er som dere skjønner ikke mulig på min arbeidsplass. Problemet er vel at man ikke fjerner kabelen i riktig rekkefølge? Eller?
#4
Avansert: Batterier og Lading / Ladeboks på delt kurs..
søndag 10. januar 2016, klokken 21:20
Jeg sitter og venter på min første elbil, en leaf som kommer i slutten av måneden  ;D

Jeg leier en liten enebolig, og i forbindelse med ønsket om å bytte bil snakket jeg med utleier, om det var mulig å etablere en utendørs stikkontakt nær parkeringsplassen min. Dette var helt i orden - han skulle fikse.

Gleden var stor da jeg så at det dukket opp en hjemmelader, ikke bare en stikkontakt. Elektrikeren som var her og monterte sa at stikkontakt ikke holdt - at det var brannfarlig. Jeg tenker at huseier nok i utgangspunktet angret på at han sa han skulle fikse dette for meg - å sette opp en slik boks koster vel litt mer enn noen hundrelapper vil jeg tro  ???

I går var storebroren min på besøk med sin elbil, og han ville selvfølgelig teste laderen min. Noe som førte til at poff - sikringen gikk. Og ved nærmere ettersyn ser jeg at elektrikeren har lagt laderen til en kurs sammen med 2 soverom og uthuset mitt. Til og meg JEG vet at man må legge inn ny kurs når man skal sette opp stikk til lading av elbil, er det ikke forferdelig rart at elektriker ikke har gjort dette? Når de i tillegg tydeligvis har trumfa igjennom ladeboks? Huseier er på ferie, og nå sitter jeg og er bekymret for at han nå kommer til å sette ned foten når det gjelder kostnader til dette som han antagelig så på som en billig quick fix :( Hvor mye vil det koste?? Håper også at dette kan fikses før bilen min kommer.. Når det er så kaldt som nå kan vi liksom ikke velge mellom varme i huset og lading av bil om natten..
#5
Leaf 2010-2017 / Leaf for dummies
tirsdag 27. oktober 2015, klokken 19:06
Hei :)

I forrige uke bestilte jeg meg min aller første elbil, en Leaf Tekna 2016  ;D Gleder meg veldig til å få den (estimert levering 30.12).

Jeg pendler T/R Drøbak-Ahus/Lørenskog hver dag, totalt ca 100 km. Dette regner jeg med går fint, i hvertfall de aller fleste dager. Worst case har jeg lademuligheter på jobb. Det er noe rift om plassene, men med litt innsats skal jeg nok klare karre til meg noen timers lading i løpet av en arbeidsdag.

Siden jeg aldri har kjørt elbil før trenger jeg noen tips! Og med enkelt, "inn-med-teskje"-språk, vær så snill, jeg er ikke kjent med alle termene enda ;) Og beklager på forhånd for "dumme" spørsmål.

1. Hvordan skal jeg kjøre for å utnytte kapasiteten best mulig?

2. Hvordan er elbil i kø? Vil den da sluke strøm? Det hender jo det er vannvittig med kø til-fra jobb, spesielt i vinterhalvåret. Noe spesielt jeg skal tenke på da?

3. Jeg leser her inne at man ikke skal lade til 100% - hvorfor ikke? Hvilke konsekvenser har dette?

4. På bose anlegget i teknaen - er det cd spiller? Eller kun blåtann?

Og jeg kommer nok på flere dumme spørsmål også, om jeg får tenkt meg om ;)

På forhånd takk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA