Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - hemi

#21
Audi e-tron / e-tron dårligst i klassen lading?
mandag 23. april 2018, klokken 22:34
https://www.dinside.no/motor/siste-nytt-om-audi-e-tron/69737045

10A schuko er jo ikke problemet her, men om onboard ladern bare tar 16A (ref 11KW 400V) blir det ganske kipt

Jeg lader på jobben, og er avhengig av 32A igjennom arbeidsdagen, ikke 16A, vi får heller ikke 400V

I teorien får jeg bil første uka med reserveringsnr mitt, men om man ikke får 32A (22KW) lader før utti 2019 blir det... kipt? :o

Hvordan blir det å selge en bil det tar over 1 døgn å lade hjemme når de nye som kommer senere har ordentlig lader?
#22
Min model S er solgt og jeg har ymse til overs som er lite brukt, og aldri brukt

Tesla chademo hurtiglade overgang, denne er brukt 1 gang til test og fungerte utmerket, firmware og alt oppdatert på service for ca 2mnd siden. Ligger i esken sin og fremstår som ny, pris 3000

Tesla original umc ladekabel,  denne har ligget som reserve i bilen, men har aldri vært brukt pris ca 4500 ?


Så har jeg rød, blå, og scuko kontakt for UMC'en, 500 per stk?

Hentes helst i bærum, men kan sendes.
#23
Jeg har for første gang besøk tesla service og er sylfersk tesla eier, både for å kjøpe chademo, 400V rød og type2 kabel, men også for å klage på UMC'en min som ikke har LED lys på seg, måtte ganske mye krangling til da den jo LADER, men ikke har lys. Etter min definisjon er det defekt. Etter deres definisjon burde jeg beholde den siden "den virket og til og med åpnet lokket". Sa jeg da ikke trodde den virket, siden det ikke var lys, og hadde kjøpt meg en e-golf lader til den siden den ikke virket i helgen, herren på naboskrivebordet sa da at ALL GARANTI RYKER DU HAR IKKE GARANTI LENGER..... djizes så hyggelig, men å kjøpe en ekstra UMC der i helgen var jo heller ikke mulig, forsåvidt heller ikke i dag.... såå... ja... seriøst hva pokker.

Jeg begynte på dette tidspunktet å bli lettere irritert da det hadde tatt 1 time ca å få opprettet ting for å faktisk få kjøpt noe. Spurte også om dette betydde at alle veggbokser, med ferdig menneks plug, også da brøt garantien, noe han bekreftet at de gjorde, og sa man måtte da heller ha de med type2, og bruke original tesla kabel....  Jeg mumlet noe om at oppbygningen av selve kabelen var en ganske basic greie, og elektronikken satt i bilen...

Riktig kundebehandling hadde vært å gjøre meg obs på at de ikke ønsket at jeg brukte e-golf VW lader, og heller kjøpte en av de, ikke kjefte på meg og "true" med manglende garanti. Jeg hadde jo akkuratt bestilt 3stk ladegreier til 6-7000 og bil til nesten 1 mill,  en umc fra eller til, who cares. Jeg hadde med meg daglig leder hos oss på turen til tesla, som vurderer(vurderte?) tesla, han er også... sykt imponert.


Det kom en hyggelig dame som må være hakket mer senior i systemet og roet ned alt, så står nå på venteliste for ny ladekabel.


Bilen er en P85D som gikk ut fra tesla som demobil for <30 dager siden, superhappy med bilen, men.. stort tja?! til  mitt første møte der jeg skulle "klage" på noe. Er jo ikke som det er så forbanna morro, eller jeg prøver lure til meg laderskifte fordi det er så gøy.
#24
E manien sprer om seg på kontoret, min e-golf ble brått til tesla, min e-golf ble således tilbydt til kollega for så god pris han ikke kunne si nei, og vi har allerede en med e-up.... så da må vi se litt mer på ladeopplegget.

Har nå funnet at vi har 3 fas 32A  som kan "dedikeres" ladeopplegget, per nå har vi en boks med menneks plug som gir 16A, siden e-golfen og e-upen ikke har kunnet utnytte noe mere, denne regner vi med å beholde også, men må vel koble om.

Jeg skjønner at 1 fas tesla 32A bare 7.2KW, ikke de fulle 11, for de trenger man en trafo som drar opp til 400V, så disse lå på rundt 20k? kan det stemme?

Ønsker også en veggboks eller lignende for teslaen slik at jeg slipper gå inn ut med kabler, det må stå klart.

Hvordan blir det mest optimalt, i hovedsak vil det max stå 1 tesla og 1 stk VW og lade samtidig, den siste kan vi beregne med at alltid er ute, hva blir det mest optimale designet for denne løsningen? Vil jo både at VWene skal lade på 16A, når jeg har 400V 16A.

Pluggen som går inn i tesla / VW passer jo om hverandre, hva skjer om noen plugger 400V, inn i VW?
#25
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / ØK tesla model s70d
onsdag 13. januar 2016, klokken 01:43
Er på nippet til å bestille ny bil, om noen har en S70D med  nextgen seter, send pm, har sett på finn, men da flere på finn ønsker mer enn nypris, selv med 30k prisoppgang akkuratt, blir det litt pussig, leveringstid er bare 2mnd nå.
#26
Var innom på tesla rud i dag, egentlig trodd model S'en er for stor for min garasje, uten å egentlig ha testet, fikk låne demobil.. og den passet, om ikke litt trangt så går det med litt forsiktighet, har før hatt 7 serie før, og den gikk, men ifølge speccen er teslaen ganske mye større, men som sagt, det går  når jeg testet nå, må vippe inn speil på vei forbi portstolpene bare, så da frister det voldsomt å bestille en og selge alt annet.

Jeg fikk ny e-golf for 1 mnd siden som , var egentlig tenkt som en nr 2/3 bil, men innser at jeg kan slippe unna med én bil, og at elbil egentlig var veldig gøy, kan da heller leie en bil med hengerfeste de gangene i året jeg skal trekke båten, den er uansett 3.5 tonn, så en X kan ikke dra hengern heller.

Så er spm.. må/skal/bør man ha en X, må man ha en X, blir S upoppis? Jeg har eid SUV'er og primært brukt det utelukkende de siste 10-15 år (GL420, LC120 LC150, osv)

Prisene gikk jo akkuratt opp 5%, så det svir jo litt å specce ny bil, men ref kursen og regningen på 8 nå, så skal den jo trolig bare enda mere opp på 6-12mnd.

Det kommer jo nå nye andre biler med mye batteri, ref bolt eller volt eller hva den heter.  Bmw kommer vel med noe, e-golf 2017/18 ryktes være 36kwh... dilemmas. Sett i lys av dette, og at alle har fått mere ampertimer, ut av samme fysiske batterier/celler, kommer tesla med samme? de har jo nå hatt samme kapasitet i flere år.

Er jo fint om man ikke taper 100k i året i verditap, 1mnd med e-golf har vekket gjerrigknarken i meg for å være ærlig, og har knapt ladet hjemme, storsett snyltet offentlige plasser, og på kontoret . Har i snitt hatt ca 5000 i drivstoff kost (mye småkjøring oslo bærum i stor suv). Da jeg har kontor ved siden av jobben, har jeg ingen bomutgifter som ikke kan utgiftsføres skattefritt, så sparer ikke noe på det.

Ref kontoret, kunne tenke meg lade her primært og ikke hjemme, er det mye som må til søknadsmessig for å få 400V? vi har bare 240V 1 fase i dag, og sikringen går når vi lader alle elbilene her. Om det koster noen kroner å legge inn er ikke verdens undergang.

Utstyr, hva bør man ha, hva må man ha? merker dere forskjell når dere setter dere inn i bilen med og uten luftfjøring? jeg er som sagt vant til SUV'er, og er en høy mann, så liker høye biler, vil jeg merke det i praksis?

Går det greit med ski i bilen uten panoramatak og skistativ?

autopilot og skinn er vel egentlig eneste jeg virkelig er sikker på hittil av utstyr.
#27
Noen forhandlere som kan si noe nærmere her? er den i det hele tatt ferdiglaget?

Ser at med en slik, som gir opptil 16A kunne livet med min e-golf vært betydelig enklere, kunne også latt den oriignale stått igjen i garasjen uten å åpne/lukke bagasjerommet hele tiden, som forøvrig åpner 2-3cm for mye til at jeg kan slippe luka og la den gå opp av seg selv, så må stå halveis på huk og fiske ut og inn kabel... ;)

Jeg liker alle features denne ser ut til å ha, så å vente 1-2mnd får jeg til, men noe særlig mere så blir nok frustrasjonen for meget og jeg får se etter andre options.
#28
e-Golf / Fikk golfen min fra møller vest i dag! :)
fredag 04. desember 2015, klokken 13:45
Alt har gått smertefritt og supert, prosessen med kjøp var topp, vi gikk igjennom utstyr, fikk prøve forskellige modeller, (skulle egentlig ha kia til jeg prøvde den) Jeg endte med toppspec i perlemor hvit metallic med sort skinn, og jeg kan som en av få faktisk si ALT utstyr, yes, jeg har betalt for alarm og airbag i bakseter! ;)

De leverte i dag, 6 dager før avtalt ved kontraktsinngåelse.  Har blitt informert om fremdrift hele veien, og forsikring/betaling alt var i boks i god tid før overlevering.

Har da en ny-ny 2016 mod med lyktespylere og de updatesene som akkuratt kom, og sånn jeg forstod bare er på biler levert ut siste 5-6 dager, har fått online car-net inform ting med værvarsel, rss feeds og ymse morro.

Allerede kjørt 33km og testet acc, lane assist osv, blir svippom etterpå for å prøve finne sted jeg kan bruke park assist ;)


car-net e-remote er mye raskere på golfen min, enn på upen vi har hatt, er visst slik at de nye også kobles mot servere i europa, istedenfor usa, det hjelper jo.





jeg har fått ny modell med spylere og car & inform og endel annet fra endringe
#29
Avansert: Batterier og Lading / DC hurtiglader for hjemmebruk/kontor
torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:47
Hei, vi er nå hele 2stk på jobb med VW elbil og har skjønt AC lading jo max er 16A, så det utgår, så er jo da spm, hvem selger DC hurtigladere så vi kan få det på jobb? Vi trenger ikke akkuratt 50KW, men 5-10-15KW hadde vært topp.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA