Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Krantz

#16
ID.4 / Nye priser modellår 2022
torsdag 20. mai 2021, klokken 14:50
Nye priser for 2022-modellene. Flere varianter er droppet og prisene har gått litt ned.

Pure 52kWh 148hk - kr 335.100

Pure 52kWh 170hk - kr 347.600

Pro 77kWh 204hk - kr 407.300

GTX 77kWh 299hk - kr 452.600
#17
Tesla i media / Tesla-eiere liker ikke egenkapital
fredag 24. januar 2020, klokken 23:22
Bruktmarkedet tyder på at mer enn hver tredje Tesla Model 3 ble kjøpt med 100 prosent belåning.

Tesla har rullet inn i den norske folkesjela.

Bilene representerer mye av det vi drømmer om å være. Tøff som Aksel Lund Svindal, spenstig som Karsten Warholm og smart som Magnus Carlsen.

Og nordmenn viste uvanlig handlekraft da den store Tesla Model X bykset oppover på bestselgerlistene i 2017 og 2018. For 2017 havnet Model X på en fjerdeplass over de bilmodellene som solgte best. Også i 2018 havnet bilen høyt oppe på listene.

Det var oppsiktsvekkende, da bilen var omtrent dobbelt så dyr som modellene både over og under på salgslistene.

Sommeren 2018 spurte Finansavisen hvordan en bil til 800.000 kroner og oppover kunne bli en folkebil i Norge. Svaret fant vi hos banken.

Vi fant at 73 prosent av bilene som lå ute til salgs hadde heftelser som tydet på at bilene var kjøpt med 100 prosent belåning.

Ifjor var det lillebroren sin tur. Teslas Model 3 inntok for alvor norske veier og knuste alle salgsrekorder, da over 5.000 slike biler ble utlevert bare i april. Tesla Model 3 ble den desidert mest solgte bilmodellen i fjor, med 15.683 enheter, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Model 3-feber

Nå kan man ikke bevege seg ut på innfartsveiene i byene uten å støte på en Model 3, eventuelt bli forbikjørt av en. Facebookforumet Tesla Model 3 Norge har over 13.000 medlemmer. Her diskuteres rekkevidde, fargevalg, småfeil og ikke minst kosmetiske inngrep, som nye felger og foliering. Lillebroren i Tesla-familien er uten tvil mye bil for pengene. Det er både en praktisk, mellomstor familiebil og en bil med sportsbilytelser. Med den største batteripakken tilbyr bilen en akselerasjon fra null til hundre på 3,5 sekunder.

Og det gikk unna i svingene da nordmenn kjøpte denne modellen i fjor. Det tyder i alle fall bruktmarkedet på. Det ligger nå en rekke brukte Model 3 ute til salgs på Finn.no. Noen selges gjennom forhandlere og disse er som regel uregistrerte. Men mange selges også med oppgitt registreringsnummer.

Vi fant 39 Tesla Model 3 ute til salgs med registreringsnummer opplyst. Syv av disse er ikke belånte, mens 32 har notert heftelser. 30 av de annonserte bilene har heftelser som utgjør mer enn 80 prosent av prisantydning. 13 har heftelser som er over prisantydning.

Utfordringen med å kjøpe ny bil med 100 prosent belåning er at lånet kan være høyere enn bilens verdi den dagen bilen skal eller må selges.

Den som vil kjøpe en slik bil må være ekstra nøye med det formelle, slik at heftelsene ikke følger med bilen.

Bankene stiller villig opp for folk som vil kjøpe elbil. Tesla Norge har tidligere kjørt kampanjer med en svært lav lånerente på 0,25 prosent. Tilbyder av lånet var DNB. Kampanjen skal ha vært en stor suksess. Og nå tilbyr en rekke banker såkalte grønne billån, med gunstig rente.

Baltzersen er skeptisk.

I fjor høst kunne Finansavisen fortelle at Finanstilsynet ønsker seg en innstramming i forskriften for billån.

Da tilsynsdirektør Morten Baltzersen i fjor høst skrev brev til Siv Jensen og Finansdepartementet om boliglånsforskriften, tok han også opp andre typer lån.

«Lån med annen sikkerhet enn bolig (billån m.v.) er ikke regulert, og det er en fare for at dette markedet vil vokse sterkt og tiltrekke seg sårbare låntagere», skrev Baltzersen til Finansdepartementet.

Finanstilsynet ville vurdere behovet for å forskriftsregulere lån med annen sikkerhet enn bolig, og eventuelt komme tilbake med forslag. Finansavisens makrojournalist kommenterte i fjor at når Tilsynet tidligere har «vurdert behovet» og varslet «eventuelle forslag» så har det stort sett endt opp med konkrete forslag.

I april 2019 hadde Finanstilsynet sendt brev til bankene. Etter en tilsynsrunde hadde de funnet at finansforetak ga salgspantlån til personkunder «i strid med gjeldende bestemmelser om vurdering av betjeningsevne, belåningsgrad og avdragsbetaling»

Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid? Har du ingen penger, men et skrikende behov for å komme deg fra null til hundre på under fire sekunder, kanskje du bør ringe banken i dag.
#18
MG ZS EV / Sv: MG ZS EV fra 229.900
torsdag 07. november 2019, klokken 09:32
Ser mørkt ut for MG ZS EV i Norge:

"Det har vist seg umulig for Nic. Christiansen å inngå avtaler med servicepunkter og "test-spots" i Norge som gir tilstrekkelige marginer til importøren. De inngår derfor ingen avtale med MG. Kinabil-usikkerheten fortsetter."

http://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=7610
#19
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. november 2019, klokken 18:34
Sitat fra: Krantz på tirsdag 05. november 2019, klokken 16:04
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 05. november 2019, klokken 12:51
3500kr i innfrastruktur får vi der vi kan montere flatkabel på vegg, uten graving eller andre bygningsmessige arbeider og der vi kan sette en sikring rett inn i tavlen.

Det er vesentlig dyrere når det må etableres ett nytt abonnement, med ny måler, nytt skap som skal stå ute, graving, asfaltering kabelrør stolpefundamenter og stolper.

Men:
Her har nok Hafslund blåst opp infrastrukturkostnaden med 100%, for å få til en god utkjøpspris i andre enden.

40.000kr i infrastrukturkostnad med en dobbelt ZapTec stolpe er spinnevillt.
Jeg ville tippe at de relle kostnadne ville ligge på ca. 20.000 per plass det legges til rette for, med dobble stolper, graving, asfaltering og nytt skap.

Hvis borettslaget kan sette opp gjerder, som flatkabel og ladestasjoner kan festes på, er det kanskje ytterligere 500.000kr å spare.....

Hafslund sier infrastrukturkostnaden er 25.000 pr. plass hvis borettslaget skal betale med en gang. 40.000 pr plass er med selve laderen også (og den koster vel rundt 15000).

Det høres veldig dyrt ut men ok. Om vi tar utgangspunkt i 40.000,- som lånes over 10 år til 3,7% rente vil det koste
nøyaktig de samme 399,- pr. måned. Men da eier man infrastruktur og ladepunkt etter 10 år. Om man skal betale 399,- pr. måned og etter 10 år fortsatt ikke eie noenting så blir det dyrt. Da er det noen andre som tjener grovt.

Så da er spørsmålet hva en evt. utkjøpspris er etter f.eks 10 år.

Utfordringen er at det er dyrere å eie inntil nok beboere har fått seg el/hybridbil. En gang i fremtiden vil det helt klart være billigst å eie anlegget selv.

Vet ikke utkjøpspris, de som jobber med saken har ikke gitt info om det.

Sjekket kalkulatoren på ladeklar.no, og med 100 plasser med 10 kunder fra start er prisen 482 kr pr mnd. Da virker vår pris på 399 bra.
#20
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 05. november 2019, klokken 12:51
3500kr i innfrastruktur får vi der vi kan montere flatkabel på vegg, uten graving eller andre bygningsmessige arbeider og der vi kan sette en sikring rett inn i tavlen.

Det er vesentlig dyrere når det må etableres ett nytt abonnement, med ny måler, nytt skap som skal stå ute, graving, asfaltering kabelrør stolpefundamenter og stolper.

Men:
Her har nok Hafslund blåst opp infrastrukturkostnaden med 100%, for å få til en god utkjøpspris i andre enden.

40.000kr i infrastrukturkostnad med en dobbelt ZapTec stolpe er spinnevillt.
Jeg ville tippe at de relle kostnadne ville ligge på ca. 20.000 per plass det legges til rette for, med dobble stolper, graving, asfaltering og nytt skap.

Hvis borettslaget kan sette opp gjerder, som flatkabel og ladestasjoner kan festes på, er det kanskje ytterligere 500.000kr å spare.....

Hafslund sier infrastrukturkostnaden er 25.000 pr. plass hvis borettslaget skal betale med en gang. 40.000 pr plass er med selve laderen også (og den koster vel rundt 15000).

En annen ting er at vi har to separate P-områder. Det er kommunal vei + plener og gangveier mellom P-områdene. Det da må graves i to retninger ut fra Hafslunds eksisterende transformator og legges kabel under den kommunale veien i den ene retningen.

God idé med gjerder istedenfor stolper.

Tilbyr Circle K lignende avtaler hvor kun de som vil ha lader betaler?
#21
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. november 2019, klokken 06:25
Sitat fra: Krantz på mandag 04. november 2019, klokken 23:05
Sitat fra: HVolland på mandag 04. november 2019, klokken 19:26
De kr 399 per måned skal jo også betale for infrastrukturen til 2 millioner. Ved få elbiler i starten blir det ikke mye fortjeneste til utbygger. Kanskje burde borettslaget søke en annen løsning hvor en kjøper ladeboksene selv og at infrastrukturen betales på en annen måte. Alle må være med å betale!

Ja, det blir lite på leverandøren i starten. Men de tar sjansen på investeringen fordi de er sikre på at det blir stor nok elbilandel raskt nok til at det bli fortjeneste for dem.

Dette er første forslag som har vært luftet på borettslagets FB-gruppe. Mulig de som jobber med dette kommer opp med flere forslag før det hele blir avgjort på en kommende generalforsamling. Tviler vel på at det blir flertall for at alle skal betale før halvparten har fått eller planlegger å skaffe seg elbil.

Infrastrukturen kan vel ikke koste 2 millioner? Jeg regnet med at den summen var inkl. ladestasjoner. Infrastruktur pleier å koste 3-5000,- per plass og tas som regel over borettslagets budsjett da det øker verdien på alle leilighetene og er en relativt lav sum per leilighet. Mange "tar tilbake" denne summen av de som faktisk kjøper ladestasjon.

Dvs. 300-500.000,- for infrastruktur til 100 plasser. Og ca. 1,7-2,0 millioner for 100 ladestasjoner ferdig montert.

I borettslagets FB-gruppe står det infrastrukturkostnad på 25.000 pr plass som Hafslund dekker. Det er for graving, asfaltering, sikringsskap, strømmåler mot netteier osv.

Etablering 5000 + leie 399 pr mnd dekker ladestasjon med stolpe, bakplate og infrastrukturkostnaden over tid.
#22
Sitat fra: Kristian O på mandag 04. november 2019, klokken 20:01
Hva ligger i «pluss strøm»? Er det vanlig kWh-pris eller en høgere sats?

Ifølge leverandør er det "faktisk strømforbruk" som gjelder. Vil anta det betyr ingen påslag utover de 399 pr mnd:

https://www.ladeklar.no/tjenesten-var/

#23
Sitat fra: HVolland på mandag 04. november 2019, klokken 19:26
De kr 399 per måned skal jo også betale for infrastrukturen til 2 millioner. Ved få elbiler i starten blir det ikke mye fortjeneste til utbygger. Kanskje burde borettslaget søke en annen løsning hvor en kjøper ladeboksene selv og at infrastrukturen betales på en annen måte. Alle må være med å betale!

Ja, det blir lite på leverandøren i starten. Men de tar sjansen på investeringen fordi de er sikre på at det blir stor nok elbilandel raskt nok til at det bli fortjeneste for dem.

Dette er første forslag som har vært luftet på borettslagets FB-gruppe. Mulig de som jobber med dette kommer opp med flere forslag før det hele blir avgjort på en kommende generalforsamling. Tviler vel på at det blir flertall for at alle skal betale før halvparten har fått eller planlegger å skaffe seg elbil.
#24
Sitat fra: jkirkebo på mandag 04. november 2019, klokken 16:35
Sitat fra: Krantz på mandag 04. november 2019, klokken 13:53
Bor i borettslag med nesten 100 private p-plasser hvor det er snakk om å anlegge ladeinfrastruktur for alle.

Er to store parkeringsområder med bygninger inntil et fåtall av plassene. Det må derfor graves/asfalteres og settes opp ladestolper. Det kan tas strøm fra transformator på vår tomt.

Leverandør kan ta investeringen (over 2 mill, ca 25k pr plass). Infrastrukturen vil da være på plass for alle, og man kan få ladestasjon på sin private plass på kort varsel når som helst i fremtiden. Borettslaget og de som ikke trenger lading betaler ingenting. Leverandør drifter, vedlikeholder og fakturerer. Ingen utgifter eller administrering for laget.

Laget kan kjøpe ut infrastrukturen når flertallet har gått over til elbil.

De som vil ha ladestasjon montert på sin plass betaler 5000 kr i etablering og deretter 399 kr pr mnd + strøm. Ingen bindingstid og kan sies opp hvis man flytter eller ikke trenger mer.

Er dette greie priser?

Hvis de 399,- går til nedbetaling av anlegget slik at du kan kjøpe ut ladestasjon billig etterhvert så er det ok. Hvis ikke er de dyrt, da koster det over 10 år kr. 52.880,- i faste avgifter + strøm. Da tjener leverandør penger så det holder. Så om det er fasiten bør beboere allerede i dag få valget om å kjøpe ut ladestasjon til 25k med en gang og deretter bare betale kostpris + adm.avgift for strømmen (adm.avgift bør ikke overstige 20% av beløpet).

Man kan ikke kjøpe ut infrastrukturen enkeltvis. Kun borettslaget kan kjøpe ut alt samlet, og det vil nok ikke skje før flertallet har fått seg elbil her.

Selve ladeboksen (Zapcharger pro) er ikke inkludert i infrastrukturkostnaden. De 399,- pr mnd går nok da til ladeboks, administrasjon og rentekostnader (av over 2 mill som leverandør må investere).
#26
Bor i borettslag med nesten 100 private p-plasser hvor det er snakk om å anlegge ladeinfrastruktur for alle.

Er to store parkeringsområder med bygninger inntil et fåtall av plassene. Det må derfor graves/asfalteres og settes opp ladestolper. Det kan tas strøm fra transformator på vår tomt.

Leverandør kan ta investeringen (over 2 mill, ca 25k pr plass). Infrastrukturen vil da være på plass for alle, og man kan få ladestasjon på sin private plass på kort varsel når som helst i fremtiden. Borettslaget og de som ikke trenger lading betaler ingenting. Leverandør drifter, vedlikeholder og fakturerer. Ingen utgifter eller administrering for laget.

Laget kan kjøpe ut infrastrukturen når flertallet har gått over til elbil.

De som vil ha ladestasjon montert på sin plass betaler 5000 kr i etablering og deretter 399 kr pr mnd + strøm. Ingen bindingstid og kan sies opp hvis man flytter eller ikke trenger mer.

Er dette greie priser?
#27
Kjøpe elbil? / Sv: Bruktbilprisen på elbiler i fritt fall
mandag 21. oktober 2019, klokken 09:57
Biler til salgs på Finn.no - i prosent av total bilpark i Norge pr. 31.12.18:

Hybrid  3,46 %
Diesel  2,48 %
EL        2,33 %
Bensin 2,07 %

Til salgs av bilpark pr. 30.06 (fant ikke tall for bensin/diesel):

Hybrid  6,22 %
EL        1,91 %
#28
TAYCAN / Sv: Porsche Taycan
mandag 14. oktober 2019, klokken 11:27
Nå kommer det en billigere Taycan:

Kr. 899.900: 79,2kWh - 407km - 530hk - 225kw lading.
Kr. 957.700: 93,4kWh - 463km - 571hk - 270kw lading.

https://www.whichcar.com.au/news/porsche-to-launch-cheaper-taycan-4s

https://www.dn.no/motor/elbil/porsche/nye-biler/el-porschen-blir-425000-kroner-billigere/2-1-687874
#29
Trenger litt hjelp for å finne kapasiteten i borettslagets EL-anlegg pga ønske om ladestasjoner.

Vi har 400V trefase TN-S nett.

Vedlagt kursfortegnelse og rekkeklemmeoversikt. Klarer noen å se om det finnes overskuddskapasitet på hovedinntaksbryteren?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA