Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Krantz

#1
Polestar 2 / Facelift og bakhjulsdrift
tirsdag 24. januar 2023, klokken 15:31
Nå kan man bestille 2024-modellen:

https://www.polestar.com/no/polestar-2/configurator/

Single motor har blitt en del sterkere og med bakhjulsdrift.

Pixel-LED er tilbake, grillen er endret/lukket og prisene har gått opp.

[ You are not allowed to view this attachment ]  
[ You are not allowed to view this attachment ]  
#2
Polestar 2 / Pixel LED er fjernet fra pilot-pakken
søndag 20. februar 2022, klokken 12:27
I de to Polestar-gruppene på Facebook står det at Polestar har fjernet flere ting fra pilot-pakken. Ser i konfiguratoren at det stemmer:

Pixel LED frontlykter, tåke/kurvelys og lyssekvenser er borte. Prisen for pilot-pakken (som nå inneholder mindre), er fortsatt 30.000 kr.

Fra en post på FB:
"Snakket med Polestar på chat. Disse er fjernet grunnet mangel på halvledere. Allerede bestilte biler blir ikke berørt."
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Nye lavere priser på Leaf
tirsdag 08. juni 2021, klokken 09:59
Nissan setter ned prisene på Leaf:

Modell  -  Ny pris  -  Gammel pris
40kWh Visia  -  210 000 kr
40kWh Acenta  -  257 200 kr  -  287 200 kr
40kWh N-Connecta  -  274 500 kr  -  304 500 kr
40kWh Tekna  -  299 000 kr  -  321 000 kr
62kWh e+ Accenta  -  310 970 kr  -  340 970 kr
62kWh e+ N-Connecta     -  326 800 kr  -  356 800 kr
62kWh e+ Tekna  -  358 500 kr  -  388 500 kr

https://motor.no/elbil/ny-nissan-leaf-nesten-70000-kr-rimeligere/200735
#4
ID.4 / Nye priser modellår 2022
torsdag 20. mai 2021, klokken 14:50
Nye priser for 2022-modellene. Flere varianter er droppet og prisene har gått litt ned.

Pure 52kWh 148hk - kr 335.100

Pure 52kWh 170hk - kr 347.600

Pro 77kWh 204hk - kr 407.300

GTX 77kWh 299hk - kr 452.600
#5
Tesla i media / Tesla-eiere liker ikke egenkapital
fredag 24. januar 2020, klokken 23:22
Bruktmarkedet tyder på at mer enn hver tredje Tesla Model 3 ble kjøpt med 100 prosent belåning.

Tesla har rullet inn i den norske folkesjela.

Bilene representerer mye av det vi drømmer om å være. Tøff som Aksel Lund Svindal, spenstig som Karsten Warholm og smart som Magnus Carlsen.

Og nordmenn viste uvanlig handlekraft da den store Tesla Model X bykset oppover på bestselgerlistene i 2017 og 2018. For 2017 havnet Model X på en fjerdeplass over de bilmodellene som solgte best. Også i 2018 havnet bilen høyt oppe på listene.

Det var oppsiktsvekkende, da bilen var omtrent dobbelt så dyr som modellene både over og under på salgslistene.

Sommeren 2018 spurte Finansavisen hvordan en bil til 800.000 kroner og oppover kunne bli en folkebil i Norge. Svaret fant vi hos banken.

Vi fant at 73 prosent av bilene som lå ute til salgs hadde heftelser som tydet på at bilene var kjøpt med 100 prosent belåning.

Ifjor var det lillebroren sin tur. Teslas Model 3 inntok for alvor norske veier og knuste alle salgsrekorder, da over 5.000 slike biler ble utlevert bare i april. Tesla Model 3 ble den desidert mest solgte bilmodellen i fjor, med 15.683 enheter, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Model 3-feber

Nå kan man ikke bevege seg ut på innfartsveiene i byene uten å støte på en Model 3, eventuelt bli forbikjørt av en. Facebookforumet Tesla Model 3 Norge har over 13.000 medlemmer. Her diskuteres rekkevidde, fargevalg, småfeil og ikke minst kosmetiske inngrep, som nye felger og foliering. Lillebroren i Tesla-familien er uten tvil mye bil for pengene. Det er både en praktisk, mellomstor familiebil og en bil med sportsbilytelser. Med den største batteripakken tilbyr bilen en akselerasjon fra null til hundre på 3,5 sekunder.

Og det gikk unna i svingene da nordmenn kjøpte denne modellen i fjor. Det tyder i alle fall bruktmarkedet på. Det ligger nå en rekke brukte Model 3 ute til salgs på Finn.no. Noen selges gjennom forhandlere og disse er som regel uregistrerte. Men mange selges også med oppgitt registreringsnummer.

Vi fant 39 Tesla Model 3 ute til salgs med registreringsnummer opplyst. Syv av disse er ikke belånte, mens 32 har notert heftelser. 30 av de annonserte bilene har heftelser som utgjør mer enn 80 prosent av prisantydning. 13 har heftelser som er over prisantydning.

Utfordringen med å kjøpe ny bil med 100 prosent belåning er at lånet kan være høyere enn bilens verdi den dagen bilen skal eller må selges.

Den som vil kjøpe en slik bil må være ekstra nøye med det formelle, slik at heftelsene ikke følger med bilen.

Bankene stiller villig opp for folk som vil kjøpe elbil. Tesla Norge har tidligere kjørt kampanjer med en svært lav lånerente på 0,25 prosent. Tilbyder av lånet var DNB. Kampanjen skal ha vært en stor suksess. Og nå tilbyr en rekke banker såkalte grønne billån, med gunstig rente.

Baltzersen er skeptisk.

I fjor høst kunne Finansavisen fortelle at Finanstilsynet ønsker seg en innstramming i forskriften for billån.

Da tilsynsdirektør Morten Baltzersen i fjor høst skrev brev til Siv Jensen og Finansdepartementet om boliglånsforskriften, tok han også opp andre typer lån.

«Lån med annen sikkerhet enn bolig (billån m.v.) er ikke regulert, og det er en fare for at dette markedet vil vokse sterkt og tiltrekke seg sårbare låntagere», skrev Baltzersen til Finansdepartementet.

Finanstilsynet ville vurdere behovet for å forskriftsregulere lån med annen sikkerhet enn bolig, og eventuelt komme tilbake med forslag. Finansavisens makrojournalist kommenterte i fjor at når Tilsynet tidligere har «vurdert behovet» og varslet «eventuelle forslag» så har det stort sett endt opp med konkrete forslag.

I april 2019 hadde Finanstilsynet sendt brev til bankene. Etter en tilsynsrunde hadde de funnet at finansforetak ga salgspantlån til personkunder «i strid med gjeldende bestemmelser om vurdering av betjeningsevne, belåningsgrad og avdragsbetaling»

Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid? Har du ingen penger, men et skrikende behov for å komme deg fra null til hundre på under fire sekunder, kanskje du bør ringe banken i dag.
#6
Bor i borettslag med nesten 100 private p-plasser hvor det er snakk om å anlegge ladeinfrastruktur for alle.

Er to store parkeringsområder med bygninger inntil et fåtall av plassene. Det må derfor graves/asfalteres og settes opp ladestolper. Det kan tas strøm fra transformator på vår tomt.

Leverandør kan ta investeringen (over 2 mill, ca 25k pr plass). Infrastrukturen vil da være på plass for alle, og man kan få ladestasjon på sin private plass på kort varsel når som helst i fremtiden. Borettslaget og de som ikke trenger lading betaler ingenting. Leverandør drifter, vedlikeholder og fakturerer. Ingen utgifter eller administrering for laget.

Laget kan kjøpe ut infrastrukturen når flertallet har gått over til elbil.

De som vil ha ladestasjon montert på sin plass betaler 5000 kr i etablering og deretter 399 kr pr mnd + strøm. Ingen bindingstid og kan sies opp hvis man flytter eller ikke trenger mer.

Er dette greie priser?
#7
Trenger litt hjelp for å finne kapasiteten i borettslagets EL-anlegg pga ønske om ladestasjoner.

Vi har 400V trefase TN-S nett.

Vedlagt kursfortegnelse og rekkeklemmeoversikt. Klarer noen å se om det finnes overskuddskapasitet på hovedinntaksbryteren?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA