Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Salvesen

#16
Sitat fra: Sven-E på mandag 22. februar 2016, klokken 10:13
Vel jeg er helt innforstått med at både deler og service koster mer på en bil i høyere prisklasse.

Men har man betalt 7-800 000 for en bil, så synes jeg faktisk man kan forvente at man får åpnet alle dører selv om bilen er over 2 mnd. gammel.  Også at bremsene ikke plutselig slutter å virke, takluken går an å lukke, aircondition virker på varme dager, at bilen kan kjøres fortere enn 95km/t, osv. osv. (for ikke å ramse opp alt for mye.)

Dette kan jo de aller fleste også, mandagsbiler finnes blandt alle merker. Dessverre.
#17
Lading av Tesla / Sv: Stavanger Parkering og Lading
mandag 22. februar 2016, klokken 08:44
Sitat fra: Jejl på søndag 21. februar 2016, klokken 21:44
Skal du stå en stund tror jeg P-Arketten koserthuset er en grei plass. 6 elbilparkeringer og ikke tidsbegrensning. Ca 10 min å gå til sentrum.

Er det gratis, eller mener du at det er tidsbegrensning på hvor lenge en maks kan stå på de andre?
Tenker å stå i St.olav til helgen, men er det tidsbegrensning der?
#18
Model X 2014 - 2022 / Sv: Solskjerm
søndag 21. februar 2016, klokken 22:25
hm, det var ikke særlig pent? eller?

Vet noen om dette kom pga klager fra kunder, altså at sotingen ikke er god nok eller er det bare noe de har funnet på selv? Hadde jeg "måttet" bruke denne pga sotingen ikke fungerte hadde det vell klikket for meg tror jeg.
#19
Sitat fra: Muffinman på søndag 21. februar 2016, klokken 11:13
Må vel ta det Tesla-ansatte sier med en klype salt tror jeg. Når jeg hentet bil i slutten av november ble jeg fortalt at karosseritilpasningene var blitt veldig bra etter at jeg hadde gått en runde og funnet flere steder hvor det ikke var bra. Når jeg stilte den nye bilen ved siden av den gamle fant jeg i tillegg en rekke steder hvor den gamle var bedre. Kanskje har de fått orden på de store avvikene, men presisjonen framstår ikke å være helt bra enda.

Dette ble jeg fortalt av detailere som ikke har noe med Tesla å gjøre :)
#20
Sitat fra: Muffinman på søndag 21. februar 2016, klokken 09:42
Endelig en bilvask i skikkelig dagslys @ 11.000km på 85D, og den ser nå verre ut enn P85`en som har rundet 100.000. Veldig skuffende, og jeg lurer på om det er drift på framhjulene som utgjør forskjellen eller om lakken er av dårligere kvalitet. Om dette hadde vært på et stålkarosseri ville det vært en katastrofe.

Jeg fikk iallefall beskjed om at min(desember) hadde langt mer lakk i den nedre delen enn tidligere biler. Her var vist tykkelsen veldig liten på gamle biler.
#21
EL Taxi / Sv: Tesla som min neste taxibil..?
lørdag 20. februar 2016, klokken 19:40
Sitat fra: Jan Henrik på lørdag 20. februar 2016, klokken 15:51
Sitat fra: lunitiks på lørdag 20. februar 2016, klokken 13:52



74kr for 30min, hver 6. lading gratis, 61,67kr pr 30min lading i snitt. Får ca 220km/t i ladehastighet (rated). 5,60kr pr mil i drivstoffutgifter, på Statoil. 55.000km kjørelengde i året, så blir det 30.800kr i året Statoil-strøm. Eller har jeg glemt noe nå..?


Her bommer du nok kraftig, altså pris pr mil. du oppnår ikke rated i forbruk, langt der i fra. Så om du får 220 rated i hastighet, ja så er det ca halvparten i værstefall på vinterhalvåret. altså prisen blir det dobbelte.

Jeg synes disse laderne er skammelig dyre, spessielt om en lader uten chademo osv. Minuttpris er helt latterlig.
#22
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware v7.1x
lørdag 20. februar 2016, klokken 12:44
Sitat fra: Lynet på lørdag 20. februar 2016, klokken 12:07
Huff dette sporer helt av, prøv å jekk opp bilen og ta tak i hjulet så ser du at rattet dreier også.

Men ferdig med den saken, tråden handler om Firmware 7.1. er det noen som har fått summon i dag?
Finner heller ikke noen oppdatert app på Google play, hvorfor sier da noen at de har oppdatert appen og finner summon i appen?
Ja det er jo en full duplex løsning, men det betyr ikke at en trenger å ha det slik. At bilen har servo i rattet er ikke grunnen til at bilene parkerer seg selv, den inngår ikke engang, altså den brukes men til ingen nytte foruten at den som sitter på ser at det skjer noe som har med svinging å gjøre. å droppet signalene til servo i styre hadde gjort samme nytten. Men ja, sporer godt av:)

Har ikke fått summoning og ikke funnet noen andre heller, regner med det blusser godt opp på facebook så snart det går an å brukes her hjemme :)
#23
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware v7.1x
lørdag 20. februar 2016, klokken 11:48
Sitat fra: Lynet på lørdag 20. februar 2016, klokken 11:39
Jojojojojo en elektrisk servo kan ta over rattet for deg, den må bare ha signal inn om hvor mange grader den skal dreie rattet og hvor fort. Det er nettopp derfor bilfabrikkene nå kan tilby at bilene parkerer selv.

Det å dreie på rattet er jo kun for føreren sin del, få å få bilen til å svinge er det jo helt unødvendig. Mye enklere å sende signalet direkte til enhet som håndterer dreiningen av hjulet enn å sende signal både der og til ratt.
#24
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Trondheim
torsdag 18. februar 2016, klokken 10:37
Få de til å legge på med en gang, da er lakken klar for behandling. Tesla kan fort lage riper i den når den får sin siste vask før overlevering osv slik at det igjen må poleres
#25
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gasspedal?
torsdag 18. februar 2016, klokken 08:28
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 18. februar 2016, klokken 00:50
Sitat fra: Sbr på onsdag 17. februar 2016, klokken 23:58
Sitat fra: Chlangum på onsdag 17. februar 2016, klokken 23:43
Er vel egentlig ett potentiometer  :)
Correct me if I'm wrong, men en 3-fase motor har vel fast spenning og regulerer turtallet med frekvensen på spenningen :)

En BLDC-motor har fast spenning (vanligvis) mens en induksjonsmotor typisk får regulert både spenning og frekvens.

Nå er vell pedalen kun styresignalet, så ett potmeter kan det jo fint være. Om det er denne målemetoden som brukes vet jeg dog ikke.
#26
Sitat fra: mnicolai på onsdag 17. februar 2016, klokken 18:16
Mail fra Tesla i dag; pris på oppgradering til Ludicrous 52.100,- ferdig montert inkl mva.   

Jeg måtte sette opp time for sjekk, om jeg trengte skifte batteri.  De måtte fysisk sjekke dette, kunne ikke se dette på VIN.

Tar en tur innom Drammen i morgen for å se om de har tid til å sjekke "on the spot".

Ba forøvrig om pris på oppgradering til 90kW batteri; 271.000,-  :-\

Det er vell ca 80 000 billigere enn før, bedring iallefall! :p
#27
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tide forsikring
tirsdag 16. februar 2016, klokken 10:17
Sitat fra: Toonster på tirsdag 16. februar 2016, klokken 09:37
Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 16. februar 2016, klokken 07:51
Forsikring blir nesten som vinterdekk, her på berget - man kjøper ikke rimelige dekk for å spare en tusenlapp, for skade på bilen blir oftest langt dyrere...

Synes ikke dette var så veldig bra råd. På linje med å si at banken med høyest utlånsrente er den mest solide og sikre banken, derfor bør man velge den.

Man må sette seg inn i betingelsene (selvsagt vanskelig) og sammenligne eple mot eple.

Jepp, fosikring er og blir en kjeltring geskjeft. Det var samme dekning hos gjensidige i desember, da skulle de ha 24500. I februar skulle de ha 9000....
#28
Tesla bjørn har vell testet dette, søk på vampire drain eller noe slik på kanalen hans
#29
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tide forsikring
mandag 15. februar 2016, klokken 12:17
Sitat fra: kjetilw på mandag 15. februar 2016, klokken 12:11
Fikk under halv pris hos Tide i forhold til Gjensidige. Jeg tok sjansen. Kundebehandleren jeg har hatt kontakt med har vært svært vennlig og hjelpsom. Så får man heller håpe på det beste hvis det kommer et skadeoppgjør  :)

Gjensidige virker å være veldig ukonsekvente, fikk først tilbud om 24500 pr år før jeg fikk bilen, så ville tide gi meg til ca 10. Valgte så tide, så ringte gjensidige og kunne gi meg samme som tide til ca 9000...

Rare greier. Endte opp med if til slutt :)
#30
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forbruk
mandag 15. februar 2016, klokken 11:24
Sitat fra: bjoris på mandag 15. februar 2016, klokken 09:33
Sitat fra: Salvesen på mandag 15. februar 2016, klokken 09:25
Jeg kan også bekrefte at D versjonene ser ut til å bruke mye mer enn "normalen" min 70d ligger nå til 280 i gjennomsnitt etter 3100km siden desember. Jeg har også ett håp om forbedring når jeg får på pilot sport, men jeg er skeptisk. Finner det ekstremt vanskelig å komme under 200, på grensen til umulig nå.

Dette høres langt fra lovende ut, men kjører du i rangemode? Har du skiboks? Selsagt veldig viktig om en kjører i høye hastigheter. DET gjør ikke vi på vestlandet, snittfart 65 tenker jeg og ikke så mye mer opp til fjells heller pga mye 50-60 soner og dårlig vei.

Ja, kulde spiller en stor rolle, spes når det går fra minus 4-5 og videre, DA syns jeg virkelig det er forskjell, nå kjører jeg Leaf så VP mister sin effekt i det området også og når jeg hadde TMS så var det jo ikke så kaldt på vestlandskysten, her oppe på fjellet så kjører vi ikke så mye med kald bil da vi har oppvarmet garasjeanlegg så vel, jeg håper det ikke er slik at D versjonen bruker mye mer på vinteren enn S. Men de som har begge ser ut til å bekrefte at D bruker mer, veldig rart syns jeg...

Jeg kjører på vestlandet, range mode off. Kjører mest småturer i byen og rundtom. Har hatt ett par langturer til fjells, og da ligger jeg på 230-250 sånn ca, med range mode. Men dog i typisk vestlandsvær.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA