Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - haavardw

#16
Leaf 2010-2017 / Sv: Rest rekkevidde Leaf ved 0 % batteri
mandag 12. september 2016, klokken 08:43
Har 30kwh, og har kjørt ned på ---- sikkert 8-10 ganger. At det sier mest om meg er vel en annen sak.  ::)
På det lengste kjørte jeg ca 15 kilometer på ----, riktignok i 60-80 kmt, varme/ac avslått og likevel med svettedråper i panna. Da jeg kom frem gjenstod 0,8kwh ifølge Leafspy.
Kona kjørte bilen like tom en annen gang. Hun kjørte da 13 kilometer fra strekene kom til syne og frem til hun koblet i laderen, da også på rolige landeveier og med stikk av rekkeviddeangst.
#17
Carwing / Sv: Eldgammelt kart i ny Leaf
torsdag 25. august 2016, klokken 21:32
Støtter Sylwester; gi Nissan en skikkelig ørefik hvis du orker. Jeg har en 2016-modell selv, og skjønte raskt at Waze gir meg betydelig mer enn hva som er mulig i NissanConnect-systemet.

Forstår ikke helt at Nissan slipper unna med å gi ut søppel som dette. Her snakker vi slurv fra ende til annen.

Leif er for øvrig helt upåklagelig, vi er utrolig godt fornøyd med bilen.
#18
Leaf 2010-2017 / Sv: Irriterende pling plong på navigasjonen
mandag 22. august 2016, klokken 10:38
Hei, jeg hadde akkurat samme problem som deg.

Prøvde mange ting og før jeg til slutt resatte alt. Da forsvant feilen.
#19
Lading / Sv: Ladestasjon egoister.
torsdag 18. august 2016, klokken 18:19
Tror nok at du var utsatt for et sjeldent tilfelle av en dust, vi får håpe at han lærte noe.

Å oppfordre til 80%-kutyme syns jeg imidlertid høres ut som idé som kan slå uheldig ut på stemningen rundt ladestasjoner. Jeg har måtte lade til 90-100% flere ganger for å rekke hele veien hjem på langturer, med biler i ladekø bak meg. Det handler ikke om at jeg er egoist, det handler om at jeg ikke vil risikere at neste ladestasjon ikke fungerer (been there) eller at jeg må ringe tauebil. Jeg syns det bør være opp til hver enkelt elbilist å bestemme hvor mye strøm han skal fylle på - ikke folkene rundt.

Dersom man okkuperer en ladeplass og strengt tatt kunne klart seg uten, håper og tror jeg imidlertid at de fleste er såpass oppegående at de flytter seg når andre kommer til.
#20
Leaf 2010-2017 / Sv: Hente ny Leaf
torsdag 30. juni 2016, klokken 11:26
Ta også i betraktning at bilen er ny, og at batteriet ikke er kalibrert - og ikke har nådd reell makskapasitet. Du bør definitivt finne et ladested underveis. Gled deg til ny bil! Strålende fornyd med vår 30kWh.
#21
Leaf 2010-2017 / 30kwh - inntrykk etter 5000 kilometer
onsdag 08. juni 2016, klokken 15:09
Hei!
Etter å ha hatt en Leaf 30kwh Tekna i noen måneder - vår første elbil - er familien i hovedsak godt fornøyd. Rekkevidde, plass og komfort gjør bilen utmerket til det aller meste, og de få gangene vi skal langt er faktisk hurtigladeren ganske... hurtig. Alt i alt skjønner vi ikke hvorfor det ikke er flere elbiler på veiene.

Når det gjelder det NissanConnect og hele skjermen i midten, så stiller saken seg litt annerledes. Det eneste vi bruker systemet til er i dag musikk samt forvarming og -kjøling. Dette systemet er for øvrig treigt og litt merkelig. Lurer nesten på om det kommunsierer med bilen via SMS.
Vi har forresten lagt inn en lyd som spilles når vi kommer til huset vårt, til stor glede for barna.

Ut over dette er onlinefunksjonaliteten totalt ubrukelig slik vi ser det. Nissan bør på papiret ha et stort potensiale med systemet, men sluttløsningen bærer preg av at en litt for liten ingeniørgruppe har fått alt for dårlig betalt, og deretter blitt satt ned til å utvikle systemet - hver for seg. De har trolig ikke pratet med hverandre underveis i prosessen, og et par år før systemet egentlig var ferdig har Nissans designteam bestemt seg for å rulle ut systemet selv om det ikke var ferdig.

Her er ei liste med irritasjonsmomenter, store og små:

-Hvorfor er ikke ladestasjonkartet oppdatert med hurtigladere?
-Er det noen som vet hvorvidt Nissan planlegger push-løsning for ladestasjonstatus (for å kunne se hvilke ladere som faktisk virker)?
-Må man trykke "ok" på skjermen hver #$"&£ gang man starter bilen eller er det jeg som har misforstått noe?
-Bilen har ryggekamera, men ikke sensor, har jeg skjønt det riktig? Ryggekameraet er ikke bra, men greit. Kunne gjerne hatt et akustisk varsel i tillegg.
-Apropos. Hvorfor piper bilen de fleste ganger jeg stanser, men andre ganger ikke? Dette er hysterisk irriterende.

Oppfordrer alle til å fortelle hvorfor jeg bør bruke NissanConnect fremfor Waze (gps) og diverse ladeapper, og hvilke andre funksjoner jeg burde begynne å bruke.  :D
#22
Leaf 2010-2017 / Sv: Sikkerhetsmelding
mandag 09. mai 2016, klokken 13:35
Sitat fra: Sippi på søndag 08. mai 2016, klokken 22:29
Noen som har klart å slå av denne sikkerhetsmeldingen?

Stiller meg bak!  Anyone?

Nissan, er dette eventuelt noe dere kan korrigere i neste over-the-air quickfix?
#23
Leaf 2010-2017 / Sv: Levering av nye Leaf
mandag 29. februar 2016, klokken 11:11
Sitat fra: tstein på mandag 29. februar 2016, klokken 10:22
Jeg fikk min nye Leaf (30kWh) for en uke siden, og er så langt godt fornøyd.
Ladebrikken fra Fortum som skulle gi 2000 kr i gratis lading fikk jeg imidlertid ikke.
Selgeren sa at de ikke hadde fått brikken ennå, - er det noen av dere som har fått utlevert denne brikken?
Ja, min fulgte med fa jeg hentet bilen min for en uke siden, men kompensasjonen enkelte andre her har fått fra Nissan uteble.
#24
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
søndag 28. februar 2016, klokken 19:50
Hentet bilen på tirsdag og fikk først testet den litt i dag.
Helt uerfaren som elbilist. Kjørte på en 140km lang søndagstur med ungene i dag, og kom hjem med 28% igjen.

Kjørte primært småveier i 60-70-80, men også et par mil i 100 på motorveien. Rekkevidden og kjørekomforten overgår forventningene vi hadde, og den lille rekkeviddefobien vi hadde er nå vekk. Med såpass god reell rekkevidde holder Leaf både som bil nummer én og to til vårt bruk.
#25
Hentet bilen fra forhandler i går - ingen feil.
#26
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
onsdag 17. februar 2016, klokken 14:35
Sitat fra: eivind85 på onsdag 17. februar 2016, klokken 14:21
Jeg skal ta Leafen på hyttetur til helgen. Strekningen Oppegård - like ved Haglebu. Hele turen er på 160km via E16, Rv7 og FV211. Spennende å se om jeg klarer hele turen uten å lade, eller om jeg må lade på Flå. Skal i tillegg kjøre med takstativ, pulk og ski på taket, full bil med barn og bagasje for en helg.

Vi heier på deg! Bring rapport.
#27
Leaf 2010-2017 / Sv: Levering av nye Leaf
tirsdag 09. februar 2016, klokken 15:34
Sitat fra: bjoris på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:00
9 dager gammel artikkel. Jeg har sendt en kopi av den til min selger å etterlyst mer info. Har lovet å ikke mase siden jeg fikk bilen ut, men dette ser mye mer omfattende ut enn jeg så for meg...
Ja, tenkte det samme. Jeg pratet med selgeren sist fredag, han hadde ingen forventninger om en snarlig løsning og visste like lite som meg. Synes fortsatt det er helt utrolig at ikke Nissan klarer å kommunisere bedre med kjøperne, eventuelt gjennom forhandlernettverket.
#28
Leaf 2010-2017 / Sv: Levering av nye Leaf
tirsdag 09. februar 2016, klokken 08:01
Har ennå ikke fått bilen min, som var ment å ankomme første uke i januar. Fikk leiebil sist uke så jeg klarer meg greit, men det ser ut til at kommunikasjonsproblemene til Nissan stikker dypt og begynner å legges merke til her og der:

https://transportevolved.com/2016/02/01/customers-left-frustrated-as-2016-nissan-leaf-electric-car-deliveries-halted-in-europe-due-to-telematics-system-error/
#29
Leaf 2010-2017 / Sv: Levering av nye Leaf
torsdag 28. januar 2016, klokken 19:30
I dag tok jeg min daglige telefon til selgeren, som synes å vite stadig mindre om saken. Han hevdet at Nissan ennå ikke har sendt ut oppdateringen, og han påstod videre at Nissan frafaller garantien dersom forhandlerne leverer ut bilene før de blir oppdatert.
#30
Leaf 2010-2017 / Sv: Levering av nye Leaf
mandag 25. januar 2016, klokken 19:28
Jeg synes leveringsproblemene virker usannsynlig klønete av Nissan. Jeg ble forespeilet levering første uke i januar, og venter fortsatt på bilen. Ifølge forhandleren vet de ikke mer enn meg, og Nissan Nordic virker som de gir seg katta når jeg prater med dem. Er det noen som vet om dette er vanlig i forbindelse med kjøp av nybil? Må si at brevet fra Nissan er en fattig trøst.

Akkurat nå frister det veldig å gå for en Soul uten leveringskrøll i stedet, og la Nissan sysle med sitt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA