Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - lfc4ever

#1
Hei
For 2 uker siden ville ikke bilen starte. Etter søk i her i formuet fikk en tips om å sjekke om 12v batteriet ble ladet når lading pågikk, ved å se om kupelyset ble sterker når en koplet til lader. Det gjorde det så gikk til innkjøp av nytt 12v batteri fra Biltema (https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/batteri-12v-44-ah-2000029841) som andre her på forumet hadde byttet med det originalt batteriet.
Bilen startet fint igjen i 1 uker.
Så vil den ikke starte igjen og nå lyser ikke kupelyset sterkere ved tilkopling av lader....
Etter litt mer søk på Internett har jeg kommet til at vist jeg er heldig er det en sikring som er gåen eller er selve ombord lader defekt (http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?t=4079)!
Ny ombord lader koster ifølge en anne tråd på forumet her 30 - 35 tusen på merkeverksted.
Første steg blir å prøve å bytte ut sikring (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2012/54/html/M154930720001500ENG.HTM)

Er det noe jeg skal passe på når jeg gjør dette?
Må jeg har original sikring? Så vidt jeg har funnet ut er sikringen 20A 400V
Kan skifte til uoriginal batteri ha gjort at denne sikringen ryker.
Noen som vet pris på brukt ombord lader?

Til info: AC kompressor vart skiftet før garanti tiden gikk ut.
#2
Lade hjemme / Ladestason for 2 biler
fredag 28. juli 2017, klokken 16:58
Jeg ser at salto har noen. Finnes det andre stasjoner med mulighet for lading av 2 elbiler?
Må også ha B-vern i ladestasjonen og gjerne lastdeling. Skal koples til 1 fas 32 ampere på TN nett.
#3
Jeg mener en bør se på hvordan en kan få en effektiv utnyttelse av hurtigladere og at de faktisk brukes til hurtiglading.

Alt 1: Lading stopper automatisk ved 80 %, lader frakobles og melding sendes bileier.
Forutsetning: Det finne type 2 lader på plass hvor en kan få ladet fra 80%- til  100%
Alt 2: Når 80 % oppnås går melding til eier av bil, prisen vil nå feks dobles innen 3 min dersom en vil lade fra 80%- 100%

Innspill fra Hurum:
Istedet for 80 % heller si at når ladefart har blitt redusert med 50 % i forhold til start ladehastighet


#4
Ladeplasser og ladekabler / NAF ruteplanlegger
mandag 25. april 2016, klokken 07:54
Hei
Til dere som skal på en litt lengre tur med elbil vil jeg anbefale NAFs ruteplanlegger:

https://www.naf.no/tjenester/ruteplanlegger/#!/

Under fane "steder langs ruten" kan en få opp hvilke hurtig ladere som er langs ruten og legge til de en ønsker  :)

#5
CCS / ChaDeMo hurtigladere / I fremtiden kun hurtigladere med CCS?
onsdag 06. april 2016, klokken 14:13
Hyundai Ion går for CCS og nå støtter også Tesla opp om den samme standarden:
http://insideevs.com/tesla-joins-ccs-based-charin-association/
For øvrig kan det jo se ut som det skal gå veldig fort å lade med CCS etter hvert  :)

Det ryktes også at Renault vil bruke CCS på ny modell med større batteri.
Hva med Nissan?

Hva vil dette å ha si i fremtiden for oss med ChaDeMo og AC. Vil en tilslutt kun ha hurtigladere med CCS?
AC er jo allerede litt på vei ut i Norge(nye Kiwi hurtigladere blir kun CCS/ChaDeMo)
#6
Zoe / Den optimale ladekabelen for Zoe?
mandag 21. mars 2016, klokken 20:19
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/

Noe som vet om denne kan fås tak i Norge?
#7
Zoe / Wallbox 11 kw og 3,6 kw lik?
lørdag 05. mars 2016, klokken 10:30
Hei
Jeg har nå kjøpt meg en brukt Zoe. Tidligere eier hadde 3,6 kW lading på it-nett.
Jeg har TN nett og jeg lurer å om wallbox takler 11kW på TN nett, da jeg ikke trenger transformator som en trenger på IT-nett?
#8
Hver gang jeg er det er alle 6 plassene med semihurtiglading opptatt.
Så nå har jeg sent mail til horisont og spurt om det kunne vært mulig å sette en tidsbegrensning på ladetid på 1t, slik at flest mulig kunder for brukt dette fine tilbudet.
Jeg har også en mistanke om at det kan være personer som arbeider på senteret som bruke ladeplassene mens de er på jobb...
Blir spennende å se på hva svar jeg får fra Horisont.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Trådløs lading av elbil
søndag 21. februar 2016, klokken 11:46
Dette må vel være fremtiden?

http://insideevs.com/plugless-accepting-reservations-for-7-2-kw-wireless-charging-system-for-tesla-model-s/

https://www.pluglesspower.com/

Tenkt hurtiglading på samme måte, det hadde vært noe.

Her er en norsk artikkel: http://www.tv2.no/broom/8069008/
#11
03.03.2016 Oppdatering:
Etter en diger reparasjon til 25 000 dukket opp etter inngåelse av kontrakt på E-golf og lite velvilje hos Møller til å kommer til en ordning. Fikk vi til slutt opphevet kjøpskontrakt gratis, dog ikke uten kamp. Hjalp å vise til en tråd her inne med samme problemstilling.

Plannen var da å avvente Bolt, Iqonic og TM3. Iqonic fikk ikke noe større batteri en Leaf og Soel, samt pris på TM3 og Bolt fort havner 400 000 eller mer.....så har sett litt på biler på bruktmarkedet for å finne en rimeligere løsning.

Til slutt ble det en brukt Renault Zoe:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71546168&ref=favorites&favoriteListId=6723542

og inntil videre vil vi beholde Octavian. Dette ble uansett en rimeligere løsning en E-golfen og innbytte i Octavian.
Kjekt at der hvor vi kommer til å ta litt lengre turer er det mulighet for hurtiglading 43 AC.

Vi har hatt en c-zero nå i snart 4 år og har blitt glad i elbil  :)
I tillegg har vi hatt en Skoda Octavia som vi nå vurderer å bytte ut i en ny elbil. Denne ny bilen må ha plass til alle oss 5 og så må den kunne brukes på ferie om sommeren. I det daglige har faktisk rekkevidden til c-zero vært ok for oss, dog litt lite på vinteren. Så rekkevidde er ikke kritisk for oss, men hadde vært med god rekkevidde. Pris er viktig for oss da vi ikke ønsker å bruke mye penger på bil, så Tesla er uaktuell.

Oppdatering etter prøve kjøring av E-Golf:

Min vurdering etter prøve kjøring av Zoe, Soul, Leaf og E-golf:

Design utvendig: 1 E-golf 2 Zoe, 3 Soul, 4 Leaf

Kvalitetsinntrykk innvendig: 1 Soul(Skinn), 2 E-golf(skinn) 2 Leaf, 4 Zoe

Førerplass: 1 Soul 2 E-Golf 2 Leaf, 4 Zoe

Baksete plass: 1 Soul, 2 E-golf 3 Zoe(-noe lav takhøyde), 4 Leaf: ikke god nok for oss, så her blir Leaf uaktuell for oss, men god komfort for 2.

Value for money: 1 Zoe (rimeligste versjon + vrakpant kampanje), 2 Soul 2 Nissan Leaf 2 E-golf(skinn seter) dyrest med holder seg bedre i pris?

Rekkevidde: 1 Soul, 2 E-golf 2 Zoe(størst forskjell på NEDC rekkevidde og reel rekkevidde?), 2 Leaf. Basert på info på nett(elbilforum, grønnbil)

Bagasje kapasitet: 1 E-golf(kan ha takboks) 2 Soul(kan ha takboks) 2 Leaf(kan ha takboks) 3 Zoe(best bagasjeplass men mangler godkjent takstativ for bruk av takboks, kommer?)

Lading:
1) Soul, mulig med semi hurtig lading hjemme  og hurtig lading på stasjoner
2) Leaf, mulig med semi hurtig lading hjemme men koster ekstra, hurtig lading på stasjoner
2) E-golf, hurtiglading
4) Zoe, mulig hurtig lading hjemme, stort minus kun semi hurtig lading ute og dyrt med ladekabel som kan lade i vanlig stikkontakt.

Veldig jevnt mellom Soul(exlusive) og E-golf(skinn seter)..... ! Pris E-golf trekker ned mens Souls utvendig design og bagasjekapasitet trekker ned. Kvalitets inntrykk innvendig er fordel Soul

Zoe har et enklere interiør en Soul, E-golf og Leaf, men fin design utvendig og god plass i forhold til størrelsen. God nok plass for vår familie på 5. Den er også den billigste av de 3. Minus for dyr kabel(15000) for lading i vanlig stikkontakt og ikke mulighet for hurtig lading på tur. Edit: Ingen feedback fra selger av Zoe på et endelig tilbud så da ut gikk denne.
Som bil nr 2 kan Zoe være et meget godt valg, men manglende hurtiglading gjør at den fungerer dårlig som bil nr 1.

Leaf gir en godt kvalitetsinntrykk men har får dårlig plass i baksete og for min del liker jeg ikke designet.

Prøvde å selge Octavian på finn uten hell. Prøvd E-golf i ettertid.

Tok kontakt med Volkswagen for å se om de kunne komme med et tilbud på innbytte ved kjøp av E-golf. Første anslått verdi på innbytte var positivt, venter i spenning på endelig taksering i dag......



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA