Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Ampéreson

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 21
31
Model Y / Sv: Noen erfaringer og spørsmål fra ny Tesla-eier
« på: ſøndag 26. ſeptember 2021, klokken 21:10 »
- Må jeg virkelig trykke på skjermen hvis jeg vil bytte modus for vindusviskerne?
Takk!

Dette trodde jeg også, men det er en snarvei, om du trykker en gang på knappen på enden av venstre hendel kommer vindusvisker menyen opp på skjermen.

32
Model Y / Sv: Kjøpe med eller uten vinterdekk?
« på: Fredag 24. ſeptember 2021, klokken 11:19 »
Kan man bestille vinterdekk fra tesla til samme pris i etterkant hvis det viser seg at det blir vanskelig å få kjøpt dekk utenom? Nå har jeg verken bestilt bil eller sett etter dekk men tipper det blir de continental dekkene. Noen som vet om de finnes noe sted i Oslo-området?

Hva er forresten dimensjonen på 19"dekkene?


Når du legger inn bestilling på Model Y velger du vinterhjul i bestillingen, da får du de uten MVA på sluttregningen. Om du ikke legger til vinterhjul kan du legge det til inntil du får bilen. De ringte meg og spurte, og brukte MVA fritak som argument også. Det er ikke for salg vinterhjul i shoppen til Tesla pr. nå, men det har vært det tidligere. Ser at det ikke selges for noen av modellene faktisk
Tesla Model Y shop

Dimensjonene på vinterdekk er 255/45 R19 104T

33
Model Y / Sv: Kjøpe med eller uten vinterdekk?
« på: Fredag 24. ſeptember 2021, klokken 00:09 »
Om du liker Gemini felgene, så er tesla sin deal ganske god. De kommer på regningen uten moms. Men om du ikke ønsker å kjøpe fra Tesla er det nå ganske slunkent med premium dekk i størrelsene som 19" Model Y bruker, i hele Norge visst. Jeg måtte sende forespørsler ganske mange steder før jeg fant noen som kunne skaffe, og de sender dekk fra østlandet over til vest i mitt tilfelle. De fleste sier at dekkene er utsolgt i hele landet og kommer tilbake i butikkene i midten av Desember. Min anbefaling er å kjøpe vinterhjul fra Tesla, evt. kjøpe fra tredjepart før du henter ut bilen. Jeg fikk spørsmål bare noen få dager før jeg hentet ut bilen om jeg ville ha vinterhjul lagt til bestillingen.

34
Model Y / Jeg bare lurte, har de med 19" Gemini felger fått wheel cap kit
« på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 11:12 »
Ønsker å kjøre uten kapslene, men det mangler tesla logo og mutter hetter. Noen som har fått dette med da bilen ble levert?

Referer da til disse som er til salgs på amerikansk nettbutikk:
Model Y Gemini Wheel Cap Kit

35
Model Y / Sv: Eierskifte
« på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 11:07 »
Solgte nettopp bil.

Minimum dagen før overtagelse registrerer selger eller kjøper på statens vegvesen. Trenger da personnummer og andre detaljer på begge. Andre parten går inn og bekrefter.

Kjøper oppretter konto på tesla.com.

Når kjøper skal overta bilen (på overtagelsesdagen minimum dagen etter steget hos statens vegvesen) er det en prosess på selgers tesla konto. Han fjerner bilen fra sin konto, går ut i bilen og tilbakestiller til fabrikkinnstillinger.

Kjøper legger til bil fra tredjepart inne på sin konto, taster inn skiltnummer. Kjøper får beskjed om å logge inn i bilen med sin konto, og navngi bilen til hva som blir gitt beskjed om.

Etter det tror jeg det er tut og kjør etter litt venting.

36
Model Y / Sv: Hva skjer med Model Y Performance leveringer i Norge?
« på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 21:31 »
Jeg orket ikke vente, så jeg kjøpte meg en Long Range i mellomtiden. Brukte også unnskyldningen med regjeringsskifte, vet jo aldri om de slenger på moms og avgifter slik at Performance bilen blir for dyr å ta ut etter nyttår.

37
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 10:16 »
For tyske merker er det helt standard at det er basismodellen, strippa for utstyr, som oppgis. Når man hiver på alt mulig ekstrautstyr er det vanlig at bilene er 100 kilo+ mer i virkeligheten, og da hjelper det ingenting at det står xxx nyttelast i vognkortet, for det er tillatt totalvekt som teller når bilen står på vekta.

Hos Tesla så er alt som endrer vekt, utenom større felger (og krok for Y) allerede med fra starten av.

Men det hjelper ikke oss noe at ID4-eiere har samme problem. Da blir det bare enda større grunn for Vegvesenet å plukke personbiler. Flere kunder.

Og uansett så har den vel da fort 40-70kg mer enn Y å rutte med, og det er nok ofte forskjellen på lovlig og overlast.

Før 2018 ble modeller typegodkjent for en grunnmodell og så ble det opplyst om at vekt avviker ut i fra utstyr.
Da står det under punkt 15 i vognkortet at "Egenvekt og nyttelast er veiledende, avhengig av utstyr".



Dette gjelder alle bilmerker uavhengig av hvor bilen er produsert. 

Når WLTP kom i 2018 måtte alle biler få egen typegodkjennig ut i fra utstyr som påvirker bilens vekt og utslipp.
Soltak, skinnseter, andre felger er eksempler på dette.
Det er noe av grunnen til at det tok lang tid å få utlevert biler når WLTP skulle innføres ettersom det var langt flere godkjenninger som skulle gjøres.

Det er samme regelverk for alle biler som skal typegodkjennes for Europa, uavhengig av om det er tyske merker eller Tesla.


Mottok vognkortet i dag, og der står under punkt 15 merknader:


38
Model Y / Sv: Voks og vask til Model Y
« på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 11:34 »
Her var det noen sjelefrender ser jeg, er like opptatt av å holde den ren, pen og i god stand. Hver bil jeg selger videre til en annen sier at den var så fin i lakken. Har gitt med en boks fusso-coat på de to siste jeg solgte.

Mine rutiner er mer tilpasset småbarnsfar rollen for tiden så det blir ikke så ofte lenger.

Ting jeg ALDRI gjør mot lakken
  • Vasker ikke i vaskemaskin, om jeg må så er det børsteløs
  • Bruker aldri "polerbørsten" på selvvask typisk hos Circle-K, den kosten der vet du aldri hvor har vært, kommer ikke i nærheten av mine biler
  • Vanlige svamper kun til skitne vinterfelger, bruk vaskehanske ellers, hamron har en meget god en, fås på Jula.
  • En bøtte, det drar skitten jevnt over hele bilen, man må ha to, en med såpe og vann og en til å skylle vaskehansken i får man tar såpe og vann på. Når du er ferdig å vaske en skitten bil på denne måten, ser du at all skitten er i skyllebøtten og såpevannet er nesten helt rent, og godt jobba
  • Når hansken har vært i bakken så må den vaskes grundig eller byttes ut

Mine anbefalinger
  • Bruk skumkanon, fås kjøpt til høytrykkspylere, evt. ta forvasken på Circle-K sin selvvask hvor de har det
  • Bruk vaskehanske, anbefaler denne: Hamron vaskehanske på Jula . Overflaten på en vaskehanske er uendelig mye større enn på en svamp, mao. mer effektiv i å fjerne smuss og ikke ripe opp lakken mens du vasker. Man ser også tydelig på hansken at det blir skitten som igjen da oppfordrer deg til å skylle hansken.
  • Bruk to bøtter med sil i bunn, fås billig på Biltema, en med lunket/varmt vann og såpe og en med bare vann. Vri og skyll alltid vaskehansken før du skyller i skyllebøtten, så vri og dunk i såpevann.
    Smussavskiller fra biltema
  • Fusso coat, tar to strøk hver vår og høst, det er uten tvil det beste jeg har prøvd, enkelt å ta på, enkelt å ta av, resultatet holder også meget lenge. Fusso coat anmeldelse hos detailers club





39
Model Y / Sv: "nødvendig" ekstrautstyr til Y
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 21:57 »
Noen som har erfaring med lignende som vet hvor «enkelt» det blir å komme til i rommene under ?

Har hatt en slik i min Model S siden 2015, et must om man frakter f.eks. barnevogn, skitne sko, tur på bossplassen hva som helst egentlig. Det er meget vanskelig å holde teppet rent i bagasjerommet.

Har aldri hatt noen problemer i forrige bilen, flappen man bruker til å løfte opp luken stikker ut så da bøyer matten seg med. Ikke noe problem å snakke om

40
Model Y / Sv: "nødvendig" ekstrautstyr til Y
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 21:27 »
Nå er allværsmatte til bagasjerom tilgjenglig i shoppen til Tesla

https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-_-allv_rs-interi_r-gulvmatte-for-bakre-bagasjerom

41
Model Y / Sv: Snart tomt for EC
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 20:56 »
Fikk levert ut på kokstad på mandag 13., fikk da EC929.

42
Model Y / Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 15:25 »
Hatt bilen i ett døgn nå (LR, Blå på 19" hjul), kommer fra en Model S P85+ på 21" felger. Jeg er vant med og liker sporty oppsatte biler.

Ting jeg liker:
  • Herlig med MCU 3.0, etter restart
  • Behagelige seter med god støtte
  • Meget god sikt og lett å kjøre
  • Plassen bilen opptar er lett å bedømme
  • Sønnen elsker spillene, bruker PS4 kontroller
  • Kona likte bilen, fin farge
  • Masse lagringsmuligheter i dører, seterygg, midtarmlene og konsoll
  • Elsker interiøret

Ting jeg ikke liker så godt nå, men som jeg sikkert kommer til å bli vandt til:
  • Rattet er litt for lite, liker større diameter
  • Stolene er montert litt for høyt, jeg er lang og liker å sitte lavere, paradoks det
  • Kjøring over brostein her i Bergen var utfordrende for bil og fører, 911en jeg hadde for noen år siden på 19" hjul og mindre gummi var mer behagelig
  • Litt trangt for kone (som også er lang) når bakovervendt barnesete bak
  • Bagasjerom faktisk ikke langt nok for Stokke barnevogn, må inn sidelengs helt opp mot seterygg, det ble jeg overrasket over, bagasjerom i Model S er større. Må se om jeg kan ta vognen inn med hjulene først og sette seteryggen mer opp.
  • For å være 100% ærlig, litt "underwhelmed" eller hva nå det ordet er på norsk

Alle disse bakdelene er overkommelige som man kan jobbe seg rundt, midlertidige eller vanesak. Er meget fornøyd med den nye bilen i sjiktet "familiebil". Vinne i lotto eller arve fra en rik ukjent onkel i Amerika så kan jeg kjøpe meg en "drivers car", Model S Plaid, eller en litt mindre rik onkel en Model 3 Performance.

Dette er bare mitt førsteinntrykk etter ett døgns eierskap og ikke mer enn 66 km kjørt. Det er unektelig en fantastisk bil.

43
Model Y / Sv: Hvordan gikk utleveringen av din Model Y?
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 12:17 »
Gikk helt fint å få bilen på Tesla Kokstad, sjekket inn med QR kode så kom en mann kjørende med bilen etter 5 minutter. Han sa det var en liten lakkskade på bilen, viste meg den minste lakkfeilen jeg noen gang har sett i dørkarmen på førerdøren. De hadde bestillt time til meg for å få det utbedret, men om det tar for mye av min tid kommer jeg til å kansellere det. Var snakk om en ørliten bit som lå under lakken i karmen, liten hump på størrelse med et sandkorn. Alt det andre gikk også meget fint, imponert over kvaliteten på poleringen, skvettlapper på og beskyttelsesfilm på hjulbuene bak. Mens jeg gikk over bilen satt sønnen inni og spilte bilspillet:)

44
Tesla SW og AP / Sv: Version 2021.3.105 TMY MIC
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 12:08 »
Jeg er på 2021.3.104 hørtes gammelt ut, får heller ikke oppdatert da den sier jeg har seneste versjon.

45
Model Y / Sv: Levering i Bergen-Stavanger
« på: Mandag 13. ſeptember 2021, klokken 11:56 »
Jeg har også fått levert bil på Kokstad. Den sto klar da jeg ankom et kvarter før avtalt tid. Jeg reagerte litt på at jeg ikke fikk låst opp bilen og inspisert innvendig før jeg signerte overtakelsesdokumentet. Tesla ber til og med i SMS  om at en signerer overtakelse før ankomst "for å unngå kø". Men jeg fikk kjapt bekreftelse da jeg signerte digitalt på telefonen, etter å ha inspisert bilen utvendig. Det var litt plunder med å få bilen inn på app. for å låse den opp. Jeg måtte avinstallere og reinstallere app. på telefonen. Skjermen i bilen frøs under konfigurering, og trengte en reboot. Autopilot driver fortsatt og kalibrerer kameraer, så den virker ikke ennå. Ellers OK.

Reagerte på dette selv, ønsker ikke å signere overtakselsesdokument før jeg har inspisert bilen. Andre som har erfaringer med dette?

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 21