Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ampéreson

#226
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nye ladeplugger på SC
fredag 16. november 2018, klokken 11:19
Eller tar jeg feil nå, kan virkelig ikke TM3 hurtiglades fra superlader med Type 2 kabel?
#227
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nye ladeplugger på SC
fredag 16. november 2018, klokken 11:09
Det trengs ikke to plugger, øverste del av den nye CCS pluggen er Type 2 kabel som passer. CCS delen vil være den nederste delen av pluggen. MAO. TM3 ladeporten er bakkoverkompatibel med Type 2 og superlader. Denne ordningen er det flere elbiler som har, f.eks. VW e-Golf.
#228
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S 100D vs P100D
torsdag 08. november 2018, klokken 12:44
Sitat fra: Klykken på onsdag 07. november 2018, klokken 22:39
Jeg får pes av sambo med vår vanlige S om jeg er for travel i en forbikjøring. Fikk regelrett juling i samme situasjon da vi hadde låneteslaen med ludicrous/tivolifunksjon.

Samme her i vår P85+, kona støkker og blir sint, guttungen på to år i baksetet skriker "full fass", mens jeg flirer fra øre til øre.
#229
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hjulbolter for små eller for store?
torsdag 11. oktober 2018, klokken 14:10
Hadde nøyaktig det samme, jeg gikk opp på Tesla service center og kjøpte nye. Kostet 400 kr.
#230
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kryptografisk svakhet i nøkler til Model S
tirsdag 11. september 2018, klokken 13:08
På forrige ukes tesla time news nevnte de dette.

https://www.youtube.com/watch?v=tHBM2zer_Ms&t=14m38s

Lenken hopper til tidspunktet når de snakker om nevnt sak.

Om man har kjøpt en Model S før Juni 2018 har man gammel nøkkel. Man skal kunne kontakte service centeret og få en ny. Ifølge Tesla Time News.
#231
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ionity og pris for lading
fredag 31. august 2018, klokken 12:55
Har også prøvd å finne priser på de allerede eksisterende i Europa uten å finne.

På denne videoen er det faktisk gratis Currently free of charge


https://www.youtube.com/watch?v=VEmJ-Kxs7ec
#232
Ladeplasser og ladekabler / Ionity og pris for lading
fredag 31. august 2018, klokken 10:33
Som er viden kjent skal Ionity lage et pan-europeisk ladenettverk med 400 stasjoner. Ser også at det kommer en stasjon på sørlandet. Men det jeg ikke klarer å finne ut er hvor mye det koster å lade. Pr. kWh eller minutt, noen som vet noe?
#233
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteristyrke
torsdag 23. august 2018, klokken 10:30
Tesla model S har hatt disse batteristørrelesene: 60,70,75,85,90 og 100. De kan leses utav beskrivelsen, typisk 85D, eller enkelte ganger bare 85. Dette tallet indikerer størrelsen på batteriet som er i bilen (hvor mange kWt som kan lagres), og indirekte hvor langt man kommer.

kW er også en måleenhet på effekt, dette er litt forvirrende i begynnelsen. En kW er 1,363636... hestekraft for eksempel.

Om du er på utkikk etter en model S som kan gå mellom 400 og 500 km, leter du etter en nyere 75D, 85D evt. en eldre 85 eller kanskje en P85.

Selv har jeg en P85+ som klarer ca 500 km med snill kjøring, den refereres til på finn som Tesla Model S P85+.

Model S type navn eksempler:
- D er dual motor, ergo firhjulsdrift):
- P er performance motor(er)
- L er ludicrous mode (0-100 på 2,8 sek)
- + er fullt utstyrt, de sluttet med dette tidlig, 2014 tror jeg
60
70
70D
75D
85
P85
P85+
85D
P85D
P85DL
90D
100D
P100D
P100DL


Vet ikke hvor mye hester de forskjellige har, men de med P foran har mer enn de uten. min P85+ har ca 430 hester, mens en vanlig 85 har noen og tre hundre. Mens den spinnville P100DL nærmer seg 800.

Andre har svart vdr. 69kW som står i vognkortet.
#234
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S RWD vs AWD vinterbakker
mandag 30. juli 2018, klokken 08:05
Har en P85+ RWD, kjører opp hvor som helst med den, aldri kjørt meg fast. Kjører opp til toppen av et hyttefelt på Vågslid, masse krappe svinger og bratte bakker på snø og is. Har aldri stått fast eller støtt på utfordringer vdr. Antispinn på Teslaen er utav denne verden, man kan holde wattpedalen helt i bunn, bilen vil aldri spinne, man merker nesten ikke at den slipper i det hele tatt. Har prøvd en gang å ta den av, komplett umulig å kjøre på vinterføre. 

Forresten, har piggfrie Nokian Hakkapelita dekk.
#235
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bråkete kjølesystem
tirsdag 24. juli 2018, klokken 19:52
Fikk fyllt 175 gram gass på min P85+ for noen uker siden, resultatet er mye kaldere luft og ingen ulyder fra kompressor eller overdreven viftelyd. Har superladet flere ganger i varmen, kjølt ned bilen og gjort alle de tingene som førte til ulyder. Alt er nå stille og problem løst. Det eneste de gjorde på servicen var å fylle på med gass, og da 175 gram som han sa var mye å etterfylle.

For å være helt ærlig så kan jeg ikke huske å hatt noe særlig kjøling fra ACen og lydene har alltid vært der, viste seg nå mer tydelig med det fantastiske sommerværet vi har hatt. Anbefaler alle som har dårlig effekt fra AC og overdreven støy fra vifter og kompressor om å etterfylle med gass, og få sjekket om systemet lekker. Pr. nå river den kalde luften fra AC godt i slimhinnene i nesen :)
#236
Model S 2013 - 2022 / Sv: AC service på 2013 P85
tirsdag 24. juli 2018, klokken 19:44
Gjorde dette nettopp på min 2014 P85+, 1500 for arbeidet og 1200 for gassen (fylte 175 gram). Dette var da hos Sandveen service på Midtun i Bergen.

#237
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bråkete kjølesystem
fredag 06. juli 2018, klokken 14:11
Takk for svar, konkluderer med at dette er helt normalt for eldre biler.
#238
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bråkete kjølesystem
fredag 06. juli 2018, klokken 13:35
Normalt problem visst med de voldsomme lydene, bedre for biler produsert etter September 2014. Det er flere som har fått garantireperasjoner med Acoustic shield og ny festeanretning.

Referense:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/its-that-time-again-embarrassing-loud-ac-compressor.31877/page-9#post-695315
#239
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bråkete kjølesystem
fredag 06. juli 2018, klokken 12:45
Et lite spørsmål, jeg skal etterfylle AC gass, da det ikke er særlig effekt lenger. Har avtalt tid på onsdag. Kjøling/varming av batteriet, henger det sammen med f.eks. klimaanlegget i bilen eller er det separate systemer.

Tenkte at det kanskje var derfor det bråkte så inn hampen, lite AC kjøling, lite batterikjøling.
#240
Takk for svar, har virkelig lyst til å bli stormannsgal vdr. elnettet når jeg først skal fikse det. Om jeg ikke får til å legge inn egen trafo i huset og kjøre på 400v. Har jeg da muligheten til å legge ut 230v 3*32A til garasjen, koble til en Tesla wall charger (uten trafo) , eller må jeg ha Trafo for å kunne benytte frefase.

Referer her til installasjonsguiden til Tesla Wall charger, listen nederst i dokumentet. Hvor det står 3*230v ved 6/10/13/16/20/25/32 Ampere.

https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/installation-guides/sockets/NO_install_guide_Wall_Connector_APR17.pdf
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA