Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ampéreson

#151
Det er mange tråder vdr. MCU1, jeg ønsker å ta opp dette temaet og få tak i oppdatert informasjon.

Kort forklart hva som skjedde: leverte bilen til Service Center i går (mandag 29.06.2020) for å fikse en lekkasje i AC anlegget. Liten reperasjon og påfylling av gass som ikke skulle ta mer enn noen timer. Bilen ble aldri ferdig og de ringte meg på kvelden og forklarte. Når de begynte arbeidet på bilen, evt. mulig faktisk på veien inn på verkstedet, røk MCUen. Han forklarte at de aldri tidligere har observert når det faktisk skjedde. Han nevnte også at det var utypisk da det ikke var noen tegn i loggen at den var i ferd med å ta kvelden. Kan også melde at det ikke har vært noen symptomer før hendelsen, kun vilkårlig frys og restart med ujevne mellomrom (hver annen måned eller en gang i halvåret, alltid vært slik). Heller ingen treghet foruten nettleser.

2014 P85+
80 000 km
Alltid oppdatert på nyeste software, helt feilfri ellers og godt vedlikeholdt bil.

Ting jeg har fått med meg vdr. reperasjon eller oppgradering


  • Integrert eMMC brikke i MCU1, feiler pga. overdreven logging, for mange overskrivelser på brikken, skjer med pre 2018 modeller
  • Man må ut med rundt 30 000 for å få bilen fullt fungerende igjen, da om MCU1 ryker etter garantien er utløpt
  • Det er mulig å oppgradere til MCU2 for 2500 dollar https://electrek.co/2020/03/02/tesla-mcu-infotainment-upgrade/
  • De er visst noe på gang i USA med NHITSA. Lenke til Tesla Time news rapport på saken fra deres siste video:
    https://youtu.be/_8awf-MKH-c?t=2403

Trenger konkrete anbefalinger hvordan gå frem.

A. Skal jeg skru ut MMC og sende den til reperasjon, evt. hvor?
B. Krangle og kreve reklamasjon i og med at dette tilsynelatende er en designfeil?
C. Oppgradere til MCU2, er det noen som gjort dette, frykter at det pr. nå kun er tilgjenglig i USA (ref. lenke over)

#152
Opplevde noe lignende også, best å få den til service før enn siden. Min var det noen skruer som korroderte og feste løsnet til servostyringen. Vanskelig å kjøre med 21" hjul uten servo. Resulterte i en forferdelig ulyd når jeg svingte (uten servo) måtte ringe Falck.
#153
Trenger også dette, etterfylte min med gass i fjor, da sa Sandven Auto i Bergen at det ikke var noen lekkasje. Kom sommeren nå og null effekt på AC.

Ganske skremmende å tenke at min bil på ett år har lekket ut all gassen, den gassen er 1400 ganger mer drivhuspotent enn CO2 om jeg husker rett.

500g * 1400CO2 = 700 000 g CO2 ekvivalenter.

#154
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dørhåndtak... Igjen..
tirsdag 09. juni 2020, klokken 09:36
Det er jo litt dumt da, heldigvis er de mulig å få tak i på ebay.

Noen som har måttet betale for en slik reperasjon på Tesla Service Center, lurer på hvor mye det koster?
#155
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skifte 12V-batteri til annen type?
mandag 08. juni 2020, klokken 18:49
Har byttet 12v batteri fem ganger på fem år. Siste to gangene med to måneders mellomrom. Nest siste gangen måtte jeg betale 2450 kr for det.

Fortsatt verdens beste bil, i tillegg til å være mester i å spise 12v batterier.
#156
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dørhåndtak... Igjen..
mandag 08. juni 2020, klokken 13:30
Jeg har i år kjøpt pivot i januar og mikrobrytere i april, kjøpte de på Kokstad i Bergen.
#157
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dørhåndtak... Igjen..
mandag 08. juni 2020, klokken 13:25
Jeg har fikset tre slike selv, alle med forskjellige symptomer, men to med samme løsning.

1. Håndtak går ikke ut, ødelagt tannhjul på motor evt. pivot (paddle gear) som det heter på utenlandsk). Bytte motor evt. pivot. Motor fikk jeg kjøpt brukt på Finn. Pivot kjøpes på tesla for 59 kr stk.
2. Håndtak går ut og inn, men får ikke opp døren, da er det mikrobrytere som feiler. Tesla selger ledningsnett med microbrytere til kr 1300. Greit påslag på denne delen altså.

Her er en lenke over delene som kan benyttes, det er også en video der som viser hvordan man gjør det. For å få ut håndtaket kan man søke på youtube, det er flere gode treff der.

https://evtuning.com/products/model-s-door-handle-rebuild-kit-service

#158
Sist torsdag ble min servostyring på bilen ødelagt. Bilen er 2014 og utenfor garanti. Tauebil måtte frakte den til Service Center Kokstad. De ba om godkjennelse for en halv time diagnosearbeid for å se hva som var galt. I dag (tre dager senere) fikk jeg beskjed om at bilen var klar og jeg kunne hente den, fikk epost om å godkjenne ordre. Der stod det total sum på 0,- kr. De hadde byttet styrestag, servomotor, feste og noen bolter, det er veldig mye mer i verdi enn 0,- kr. Måtte ikke engang betale for diagnosen.

Jeg vet om denne feilen, det er noen bolter som ruster (i vårt klima) og brekker, resultatet er et meget tungt ratt og masse bråk når en svinger på rattet, men jeg trodde det kun gjaldt de tidligste Model Xene.

Så tenkte jeg tilbake, til alle mine andre biler og motorsykler opp igjennom årene, det sekundet kjøretøyet var utenfor garanti så er det slutt på godviljen, alt må betales for selv om det var en kjent feil som jeg hadde fått dekker om det var innenfor garantiperioden.
#159
Jeg sluttet å krangle med dem vdr. disse håndtakene, men ønsker heller ikke å betale det det koster i deler og arbeid for denne designfeilen. Så nå har jeg reparert to håndtak selv, sett videoer på youtube og kjøpt deler.

Versjon 1 og 2 av håndtakene så er det noe som heter paddle gear som går i stykker. Paddle gear selger tesla for 60 kr stk. Versjon 3 så har de forbedret den delen og da er det tannhjulet på motoren som går i stykker, altså den som driver paddle gear. Har ikke fått tak i det tannhjulet, men har fått tak i motoren brukt. Så anbefaler det om man liker å fise slike ting selv. Sist jeg gjorde det var for en måned siden, tar ikke stort mer enn 2-3 timer og kostet meg 250 kr i deler.
#160
Model S 2013 - 2022 / Sv: Maximum battery charge level reduced
mandag 09. mars 2020, klokken 12:45
Vet ikke om jeg fikk redusert batteri eller ladehastighet, men jeg må innrømme at jeg har ikke oppnådd forventet kapasitet eller ladehastighet. Super lader svært sjelden, men i sommer kjørte vi på tur til Nederland og da ble det en del, kan ikke si jeg ble imponert av ladehastigheten. Men ikke plagsomt sakte eller plagsomt dårlig rekkevidde. Har hatt bilen nå i fem år, mener at det var bedre før, 2015-2016. Har ikke empiriske data og dette blir kun synsing.

Med det nye batteriet har jeg ikke fått testet noe, men jeg skal teste og rapportere tilbake.
#161
Model S 2013 - 2022 / Sv: Maximum battery charge level reduced
lørdag 07. mars 2020, klokken 23:22
Da har jeg fått tilbake bilen med "nytt" batteri. Ifølge invoice så har de skiftet 400V og 12V batteri samt kjøleveske til 400V batteriet.

Her er et bilde av lappen på batteriet.


Det jeg hadde før var revisjon B om jeg husker rett, det nye er E. Så dette er ikke et med ny kjemi og lavere volt, men et fikset ett, refurbished eller remade som det heter på utenlandsk.
#162
Model Y / Sv: Model Y performance - med eller uten hengerfeste?
fredag 06. mars 2020, klokken 10:02
Har lest det samme selv, håper nettsidene deres er korrekt.

Norsk side med Track Mode


Amerikansk side, her mangler Track Mode
#163
Tesla / Sende og motta SMS
fredag 06. mars 2020, klokken 09:52
Fikk nettopp en oppdatering på bilen som muliggjorde sending og mottak av SMS. Det funket kjempefint, en tur med bilen, så stoppet det å fungere.

På den ene turen det fungerte så kunne jeg motta sms, få de opplest, og svare. Samt si "Send message" og finne frem nummeret på skjermen, trykke på meldings-ikonet og diktere en melding som ble sendt.

Noen andre som har erfart det samme, og muligens funnet en løsning?
#164
Model Y / Sv: Model Y performance - med eller uten hengerfeste?
tirsdag 03. mars 2020, klokken 11:47
Sitat fra: hemi på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:34
jeg vil også ha model Y performance, men gjerne hengerfeste.. vurderer la bestillingen stå og bare returnere om den ikke får, og de andre får.

Tenker det samme
#165
Model Y / Sv: Model Y performance - med eller uten hengerfeste?
tirsdag 03. mars 2020, klokken 09:13
Forventer, til det motsatte er bevist, at det kommer hengerfeste også til Performance bilene. Selv om denne bilen er basert på Model 3, er den høyere og har større dekk. Det er blitt nevnt at model 3 Performance i Norge ikke fikk hengerfeste pga. dekkene, andre har også nevnt bakkeklaring. Etter min synsing er begge disse grunnene ikke gjeldende for Model Y og vi vil få våre Model 3 Performance med hengerfeste.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA