Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Ampéreson

#41
Model S 2013 - 2022 / Biloppretting i Bergen
fredag 30. september 2016, klokken 16:27
En hyggelig dame var så uheldig å rygge på min Tesla >:( med et hengerfeste. Opprevet panel venstre fremme og ny dør må til. Frydenbø biloppretting som jeg har brukt før (veldig gode på å matche farge), sier de sliter med å få tak i deler. Noen som har erfaring med dette? Evt. tips til biloppretter i Bergensområdet som skaffer deler kjapt.

Ser at de eneste biloppretteren som er anbefalt av tesla er på Østlandet eller Sogne, og Tesla sin service desk svarer ikke  :-[



#42
Har problemer med å logge inn med min Tunein konto i bilen. Ser dette er et vanlig problem etter noen kjappe søk på nett, men jeg lurte på om det var noen som har klart det?

Jeg har prøvd med en nylig opprettet konto som ikke er premium. Mistenker det trengs premium konto for å kunne logge på.
#43
Model S 2013 - 2022 / Ny midkonsoll?
mandag 11. juli 2016, klokken 15:32
Var inne og kikket på utstyr man kan kjøpe til Model S. Kom over denne flotte saken http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/model-s-integrated-center-console. Hva synes og tror menigheten, erfaringer?
#44
Snodig oppførsel som jeg erfarte i dag. Tok frem min nyvaskede, tykke microfiber klut av denne typen http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvask/mikrofiberkluter/mikrofiberklut-629393/. Tørket støv at dashbord, skjerm, ratt og alt i området. Hørte det knitret i kluten og det begynte å plinge i bilen (lyd). Så at alle knappene ble trykket på uten at jeg var borti, lading startet uten at ladekabel var i. Viften gikk av og på, setevarme slo seg på på begge sider. Rett og slett alle knapper som umiddelbart tilgjenglig på skjermbildet jeg var på slo seg på. Jeg trykket de av, låste bilen, hørte det plinget og plonget inni bilen fortsatt og skjermen var på. Måtte gå og forlot bilen, kom tilbake, skjermene fortsatt på mye plinging. Etter en reset var alt tilbake til normalen. Skal ikke bruke den kluten i nærheten av dashbord igjen :)
#45
Model S 2013 - 2022 / Tar dere service på bilen
søndag 12. juni 2016, klokken 21:37
Har hatt min 2014 P85+ siden Oktober 2015. Forrige eiger hadde ikke bilen på service, jeg har ikke hatt den på service. Den har vært innom verksted mange ganger og fikset ting på garantien, men aldri levert den inn for en service. Har ikke sånn forhåndsbetalt serviceavtale heller. Dere uten serviceavtale, leverer dere bilen deres inn på service. Hvor ofte, hva sjekker de og hvor mye koster det?

Ser på service invoice at de foretar en slik "courtesy service" for hver gang den har hatt en garantisak. Ble mye service her nå  :)
#46
Model S 2013 - 2022 / Hvor får jeg kjøpt Rimblades
fredag 13. mai 2016, klokken 14:05
Trenger å beskytte sommerfelgene i anledning ny sjåfør på bilen. Jeg søker på nettet etter Rimblades, men finner ingen som selger det i Norge. Noen som vet?

Fant en utgått annonse på Finn fra Jacob's Auto-Supply AS, men han selger ikke lenger.
#47
Model S 2013 - 2022 / Ding Ding lyd, skal det være slik
tirsdag 22. mars 2016, klokken 14:19
Har merket i det siste at det kommer en ding ding lyd når jeg skal gå utav bilen etter en kjøretur.

Helt vanlig kjøring uten passasjerer, stopper bilen, setter i Park, tar av setebeltet, åpner døren, så begynner den, ding ding holder på til jeg har fått igjen døren. Har sjekket ulike senarier, åpne døren før jeg tar av setebelte, ta av setebelte, åpne døren etter 10 sekunder. Kommer ding ding uansett. Slik var den ikke før. Er dette normalt, om det er det så hva er alarmen for.

Og viktigste av alt, hvordan slår man den av, uten å slå av alle de andre?
#48
Model S 2013 - 2022 / UMC Tåler ikke vann?
tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:39
Har hatt min Tesla en stund nå, fikk en ny UMC for en måned siden. De sa det var gammel modell og at de fases ut, ok greit for meg tenkte jeg. Bilen sto og ladet over natten til mandag med UMC med Schuko kontakt. Så på mobilen min at ladingen var avbrutt ca klokken 03.30. Går ut og det lyser rødt på UMC. Prøver et par ganger dra ut og stikke inn igjen på bil og kontakt, trykker på reset (rød knapp bak) på UMC. Det lyser grønt så rødt, ingen lading.

Kom på Tesla senter Kokstad i Bergen i dag, de sa at UMC ikke var vanntett, og at det står i veiledningen. Visste jeg ikke og var ikke blitt informert. Den forrige UMCen som de faset ut fungerte utmerket under samme forhold, har også lest rundt om at de skal være vanntette.

Så nå har jeg ingen UMC, da de er utsolgt i hele Norge. Får håpe dette går på garantien, skulle likt å hatt min gamle UMC tilbake. Må være mye problemer med disse UMCene siden det ikke er en eneste på lager i hele Norge :).

Jeg er ikke sur, ikke bitter og tror Tesla fikser opp i designfeilen og i å tilby meg en ny UMC.

#49
Lading av Tesla / Full bil fra Bergen til Vågslid
onsdag 20. januar 2016, klokken 23:35
Hei

Vi drar en kompisgjeng til Vågslid fra Bergen til neste helg. Det er fire store karer, mye bagasje pluss ski på taket. Kaldt i fjellet og jeg føler rekkeviddeangsten kommer snikende.

De store karene er alle over 90 kilo og med alt det øllet vi skal ta med så blir vel bilen nærmere tre tonn. Trenger noen tips til turen. Har peilet meg ut noen hurtigladestasjoner i Odda og Røldal og Type 2 kabel er med.

Går det fint å lade med Menekes Type 2 kabel i Odda og Røldal, tenker også at det kan være kø på ladestasjoner og kolonne.

Er det noen som har klart turen Bergen --> Haukeli uten å lade på veien vinterstid med bagasje?
#50
Det er kaldt i Bergen for tiden, skulle ut noen ærend og varmet opp bilen i 10 minutter før jeg gikk ut i den. Når jeg skulle til å kjøre kom en feilmelding som sa at døren var åpen. Det var den og jeg smekket den inntil noen ganger til den gikk i lås. Nåja, så den tåler ikke skikkelig kulde tenkte jeg, har hatt flere slike biler tidligere. Bilen i lås bar det i vei, men så plutselig på motorveien åpnet døren seg. Jeg kjørte vel i 80, døren åpnet seg ikke helt pga. luftmostanden. Fikk noen meldinger om at døren var åpen, men fikk ikke ikke lukket den, måtte stoppe ved siden av veien og smekke den noen ganger før den gikk igjen.

Litt action på kvelden kan man si, har hørt om dører som ikke smekker igjen når det er skikkelig kaldt, men aldri hørt om dører som åpner seg når kulda setter i. Andre som har erfart dette?

Til informasjon, har en 2014 P85+, hadde vasket bilen to dager tidligere i en temperert vashehall.
#51
Lading av Tesla / Kjøpe eller ikke kjøpe Type 2 ladekabel
tirsdag 24. november 2015, klokken 14:27
Jeg lurer på om det er vits å kjøpe type to ladekabel til min Tesla. Når ville jeg brukt den lurer jeg på? Hvor mange km pr. time lading vil jeg få med en type 2 kabel?

Jeg har sett at det er ganske mange superladere rundt om i Europa, hjemme bruker jeg bare vanlig døll 13 ampere som lader over natta.
#52
Lading av Tesla / Hva bestemmer ladeffekten ved superlading
mandag 23. november 2015, klokken 10:14
Hei, jeg har en 2014 P85+, veldig fornøyd, fantastisk bil og alt det der. Superladerne er veldig kjekke å ha når man er på tur. Lurer på hva det er som bestemmer hvilken ampere man får når man lader på Tesla sine superladere. Har ladet på Gol, Aurland, Bergen og Aksdal. Gol og Aurland lå amperen på ca 270 hvor det var to andre biler samtidig. I Bergen var det fullt så der lå den rundt 180 ampere. Men i Aksdal var jeg helt alene og amperen gikk aldri over 101. Byttet to ganger for å se om det gjorde en forskjell og det varierte der mellom 90 og 101 ikke noe mer.

Bjørn på youtube nenvte i en av sine videoer at superladerne er lenket to og to sammen, så hvis det er en annen bil på 1a og man parkerer på 1b får man mindre effekt av ladingen.

Noen som har en forklaring og eller tips til hvordan få mest mulig effektiv lading?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA