Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Ampéreson

Sider: [1] 2 3
1
Model S / Uresponsiv ac controller etter insatallasjon av firmware 2020.48.37.1
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 01:37 »
Har merket at det er meget vanskelig å trykke på knappene på klimaanlegg skjermen etter installasjon av nevnt firmware. F.eks. når man prøver å ta på resirkulering må jeg trykke noen ganger, den går av og på og er ren bingo om den faktisk går av eller på i henhold til min trykking. Litt som Teslabjørn gjør her i sin siste video: https://youtu.be/6hwlI11ezq0?t=840. Opplever min som litt verre, den går av og på igjen ikke bare ikke registrerer at jeg trykker på den.

Andre som har dette? Jeg har gammel 2014 med refurb MCU1 far 2020..

2
Model S / Ulyd fra motor på P85+
« på: Mandag 24. August 2020, klokken 12:18 »
Har søkt en del på forumet og det virker som at "drive unit failure" ikke skjer så ofte lenger. Men jeg mistenker at min er på vei til å bli dårlig. Den har det siste året hatt en høyfrekvent lyd som nå er blitt mer en sirkelsag lyd i senere tid. Kjører jeg mellom 40 og 50 kmt på en fin og rolig veg hører jeg det meget godt med vinduene nede. Slipper jeg aksleratoren forsvinner lyden. Så det har noe med hvor mye strøm som går gjennom motoren som skaper lyden.

Er dette et tegn på at motoren havarerer, evt. hva er tegnene?

3
Det er mange tråder vdr. MCU1, jeg ønsker å ta opp dette temaet og få tak i oppdatert informasjon.

Kort forklart hva som skjedde: leverte bilen til Service Center i går (mandag 29.06.2020) for å fikse en lekkasje i AC anlegget. Liten reperasjon og påfylling av gass som ikke skulle ta mer enn noen timer. Bilen ble aldri ferdig og de ringte meg på kvelden og forklarte. Når de begynte arbeidet på bilen, evt. mulig faktisk på veien inn på verkstedet, røk MCUen. Han forklarte at de aldri tidligere har observert når det faktisk skjedde. Han nevnte også at det var utypisk da det ikke var noen tegn i loggen at den var i ferd med å ta kvelden. Kan også melde at det ikke har vært noen symptomer før hendelsen, kun vilkårlig frys og restart med ujevne mellomrom (hver annen måned eller en gang i halvåret, alltid vært slik). Heller ingen treghet foruten nettleser.

2014 P85+
80 000 km
Alltid oppdatert på nyeste software, helt feilfri ellers og godt vedlikeholdt bil.

Ting jeg har fått med meg vdr. reperasjon eller oppgradering

  • Integrert eMMC brikke i MCU1, feiler pga. overdreven logging, for mange overskrivelser på brikken, skjer med pre 2018 modeller
  • Man må ut med rundt 30 000 for å få bilen fullt fungerende igjen, da om MCU1 ryker etter garantien er utløpt
  • Det er mulig å oppgradere til MCU2 for 2500 dollar https://electrek.co/2020/03/02/tesla-mcu-infotainment-upgrade/
  • De er visst noe på gang i USA med NHITSA. Lenke til Tesla Time news rapport på saken fra deres siste video: https://youtu.be/_8awf-MKH-c?t=2403

Trenger konkrete anbefalinger hvordan gå frem.

A. Skal jeg skru ut MMC og sende den til reperasjon, evt. hvor?
B. Krangle og kreve reklamasjon i og med at dette tilsynelatende er en designfeil?
C. Oppgradere til MCU2, er det noen som gjort dette, frykter at det pr. nå kun er tilgjenglig i USA (ref. lenke over)


4
Model S / Overraskende positiv opplevelse på Tesla Service Center Kokstad
« på: Mandag 27. April 2020, klokken 21:51 »
Sist torsdag ble min servostyring på bilen ødelagt. Bilen er 2014 og utenfor garanti. Tauebil måtte frakte den til Service Center Kokstad. De ba om godkjennelse for en halv time diagnosearbeid for å se hva som var galt. I dag (tre dager senere) fikk jeg beskjed om at bilen var klar og jeg kunne hente den, fikk epost om å godkjenne ordre. Der stod det total sum på 0,- kr. De hadde byttet styrestag, servomotor, feste og noen bolter, det er veldig mye mer i verdi enn 0,- kr. Måtte ikke engang betale for diagnosen.

Jeg vet om denne feilen, det er noen bolter som ruster (i vårt klima) og brekker, resultatet er et meget tungt ratt og masse bråk når en svinger på rattet, men jeg trodde det kun gjaldt de tidligste Model Xene.

Så tenkte jeg tilbake, til alle mine andre biler og motorsykler opp igjennom årene, det sekundet kjøretøyet var utenfor garanti så er det slutt på godviljen, alt må betales for selv om det var en kjent feil som jeg hadde fått dekker om det var innenfor garantiperioden.

5
Tesla / Sende og motta SMS
« på: Fredag 06. Mars 2020, klokken 09:52 »
Fikk nettopp en oppdatering på bilen som muliggjorde sending og mottak av SMS. Det funket kjempefint, en tur med bilen, så stoppet det å fungere.

På den ene turen det fungerte så kunne jeg motta sms, få de opplest, og svare. Samt si "Send message" og finne frem nummeret på skjermen, trykke på meldings-ikonet og diktere en melding som ble sendt.

Noen andre som har erfart det samme, og muligens funnet en løsning?

6
Model S / Maximum battery charge level reduced
« på: Torsdag 20. Februar 2020, klokken 08:39 »
Fikk feilmelding i går jeg ikke har sett før, og nå vil den ikke lade. Til info bruker jeg bilen vanlig, ingen synlige skader på batteriet. Lader til vanlig på 30% til 90%. Sjelden superlading, kun på tur.



Satt at den skal lade til 90%, blir umiddelbart ferdig


Søkt litt på web og de jeg finner har måttet få nytt batteri, noen som har andre erfaringer?


7
Model S / V10 er her:)
« på: Torsdag 03. Oktober 2019, klokken 10:18 »
I bilen min i dag, var det en et nytt ikon, gul pil nedover, oppe i høyre hjørne. Trykket på den så kom jeg til software delen av innstillingene. Der stod det at det var en oppdatering på gang, koblet til mobilen min over wifi og lastet ned. Har nå installert og det viser seg å være versjon 2019.32.11.1 d39e85a. Slo dette opp på google, og det er visst V10. Stilig, så nå er spørsmålet, hvilke forbedringer er det til min "gamle" 2014 pre AP bil.

8
Model S / Ulyd fra beskyttelsespanel bak bremseskive foran venstre
« på: Onsdag 05. Juni 2019, klokken 08:46 »
Har hørt, ganske lenge egentlig, men det har nå blitt verre. Når jeg kjører kommer det en metallisk resonans, som fra en tynn metallplate. Kjører jeg forbi parkerte biler eller en murvegg er lyden lett å høre. I går fant jeg synderen, se vedlagt youtube film. Som referanse, slår jeg på bakplaten på høyre side, så på venstre hvor ulyden er.

https://youtu.be/V683tf1r1ps



Noen som har erfaringer med dette, og hvordan fikse det, garantien er utløpt, kan mekke og liker og mekke  8) :+1:

9
Model S / Ene frontlys pæren slått av, kom så på igjen
« på: Tirsdag 07. Mai 2019, klokken 07:45 »
I dag da jeg parkerte på jobb la jeg merke til at høyre hovedlys pære foran ikke var tent. Tenkte selvfølgelig at nå flakser $$$$$ av sted. Trykket frem og tilbake på lyskontroll knappene, så kom pæren på igjen. Er dette et sikkert tegn på at pæren nå snart går helt?

Bilen er 2014 P85+, ikke skiftet pærer tidligere.

10
Model S / Mengder Tesla Model S og X parkert
« på: Torsdag 11. April 2019, klokken 13:33 »
Hørte fra en kollega at det var mengder med hovedsaklig Tesla Model S og noen X på en parkeringsplass i Osloområdet. Brydde meg ikke noe særlig om det, men i går så jeg det samme i Bergen. Står, i overkant av 50 stk. MS og noen MX på en parkeringsplass på kokstad. Står på en midlertidig parkeringsplass langs bybanetraseet, uasfaltert på pukk. Fra bybanen så jeg de fleste hadde skilt som startet med EL og EK, og flere uten skilt.

Noen som vet hvorfor de står der, triste og forlatte som de var. Bortenfor var det to andre parkeringsplasser med nye M3, MS og MX. Kan også nevnes at det står til enhver tid i overkant av 50 MS på service centeret på kokstad.

11
Model S / Tips til rute Bergen til Nord Italia
« på: Tirsdag 05. Mars 2019, klokken 11:01 »
Vi skal ut på vår første Tesla Europa road trip denne sommeren. Endelig klart å overtale konen til at vi kjører.  Vi har en liten gutt som blir tre år til sommeren, dette må selvfølgelig tas med i betraktning. Tenker å bruke maks en uke ned og en uke opp.

Helt bestemt er Turen fra Bergen til Lago Iseo, mellom Como og Garda ved foten av alpene.

Med tips mener jeg:
  • veivalg med tetthet av superladere
  • steder å stoppe/overnatte, severdigheter
  • anbefalinger til en liten småtass på turen

12
Ladeplasser og ladekabler / Ionity og pris for lading
« på: Fredag 31. August 2018, klokken 10:33 »
Som er viden kjent skal Ionity lage et pan-europeisk ladenettverk med 400 stasjoner. Ser også at det kommer en stasjon på sørlandet. Men det jeg ikke klarer å finne ut er hvor mye det koster å lade. Pr. kWh eller minutt, noen som vet noe?

13
Avansert: Batterier og Lading / Mest mulig kWt lading utav 230v TT nett
« på: Onsdag 04. Juli 2018, klokken 09:16 »
Har kjøpt hus hvor jeg skal bytte det elektriske. Har vært i kontakt med strømleverandør (BKK) som sier de ikke tilbyr 400v i området. De sier jeg har 230 Volt TT-nett, stikkledning EX 3 x 25 Al fra mast. Ikke vet jeg helt hva det betyr, men det betyr ihvertfall at jeg ikke har 400v og kan kun få det om jeg installerer egen skilletrafo, visst.

Trenger tips og anbefalinger på hvordan få mest mulig utav dette, nytt innhold i sikringskap og egen kurs til lading i garasje behøves.

1. Har jeg frefase, hver på 25 ampere?
2. Kan jeg legge opp mer ampere?
3. hvor mye trenger jeg for å få 11 kW lading i garasjen, 230v * 32 * 1,7 (trefas) = 12 512 Wt?


14
Model S / Air Condition service i Bergen?
« på: Tirsdag 03. Juli 2018, klokken 07:38 »
Merker at Air Condition ikke er så veldig effektiv lenger i min 2014 P85+, på søndag var det godt og varmt igjen, tok minst 30 min å få nevneverdig kald luft. Noen som kjenner til et sted i Bergen eller omegn som tar service på AC systemet til Tesla? Orker ikke vente på service centeret på Kokstad.

15
Model S / Bråkete kjølesystem
« på: ſøndag 01. Juli 2018, klokken 22:06 »
Har en P85+ fra April 2014, kjøpte den i September 2015. Siden jeg overtok har alltid viftene bråket noe voldsomt. Den bråker når den varmer, kjøler og spesielt når den superlader. Sjelden jeg superlader, men dette skjer hver gang foruten det er vinter og kaldt batteri.

Jeg kjørte 20 km til Arna fra Bergen sentrum, om morgenen, bilen var ikke særlig varm. Bråket noe voldsomt når den superladet, fikk rare blikk fra andre som ladet. Vennligst se video med lyd https://youtu.be/1yLTmVVb8aI. Hørte den godt også på avstand.

Her er en video med lyd når bilen er veldig varm, stått i solsteiken, 46 grader inni bilen, satt på kaldluft og da bråkte det noe voldsomt.https://youtu.be/-Oq84ZBSCvc

Det skal også nevnes at bilen min har vært inne på garanti reperasjon vdr. kjølesystemet til batteriet. De ringte meg og ba meg komme opp med bilen så fort som mulig, dette var i 2015.

Andre som har erfart dette, er det normalt? Ringe Tesla og få time om 6 måneder?

Sider: [1] 2 3