Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Ampéreson

Sider: [1] 2 3 ... 16
1
Model Y / Sv: Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina
« på: Fredag 30. April 2021, klokken 11:35 »
Etter min forståelse, etter å ha sett på Tesla Time news på Youtube samt Ben Sullins noen år nå. Så produserer Tesla konfigurasjoner av modeller i puljer, typisk Uke 10 lager de performance, 11 long range. Slik var det i i oppstart fasen for f.eks. Modell 3. Og det er visst alltids problematisk med røde biler, så de lager røde biler ene dagen, men ikke andre. Mener også å huske at Elon Musk sa dette før lansering av Model 3 på Joe Rogan show, at de begynte med de dyreste konfigurasjonene først foruten de røde bilene som var problematiske. Tror ikke Røde biler skal være noe problem i Berlin, da de har luket ut den problematikken med "verdens mest avanserte" lakkering.

2
Model Y / Sv: Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina
« på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 21:32 »
Leser man kommentaren under så er det ikke en så stor nyhet. Det er nok litt krisemaksimering i den artikkelen, de leser litt for mye mellom linjene.

Ref. en som kaller seg hekomo:
https://www.tu.no/artikler/tesla-model-y-utsatt-kan-komme-fra-kina/509648
"Man bør legge merke til at de har endret fra "produksjonsstart i midten av 2021" til "levering mot slutten av 2021". I praksis innebærer ikke dette nødvendigvis noen større forsinkelse. De må jo starte fra null og begynne forsiktig med produksjon for så å øke takten gradvis.

Når det gjelder import av Model Y, er dette hele avsnittet:

"In Europe, buildout of Gigafactory Berlin is continuing to move forward, with production and deliveries remaining on track for late 2021. Machinery for paint, stamping, castings, etc., continues to be moved into the building. In the meantime, we will continue to increase import volumes to Europe."

Siden de snakker om å øke importvolumet, så viser det tilsynelatende til eksisterende import, altså Model 3. Men vi får se. De har fortsatt ikke sagt rett ut at det blir noen import av Model Y.
"

3
Model S / Sv: Galskap å kjøpe 2014 modell?
« på: Onsdag 21. April 2021, klokken 15:02 »
Min skal til salgs nå snart, det er blitt fikset en del på garantien og noe som jeg har måtte betalt for. Bare for å nevne noe, dette bare det siste året: nytt batteri (85kWh), ny motor (DU), ny MCU, servo til styring, slitedeler på hjuloppheng, to dørhåndtak, lyspærer, lekasje i taket og AC anlegg. Jeg har betalt for AC og slitedeler. Tesla har nok lagt ned mer midler på garantien på bilen enn hva den er verdt gjennom de årene jeg har hatt den. Må si at bilen nå er feilfri, kommer ikke på noe som galt eller bekymrer meg, litt synd at det skal bort nå som den er feilfri. Om noen skal kjøpe en 2014 eller 2013 bil er det en hel del jeg vil anbefale å sjekk.

De dyre og store tingene jeg anbefaler å sjekke før man kjøper en model S
  • Hvilket batteri er det, revisjon A og B er det mye feil på. Evt. når er det blitt byttet.
  • Lytt etter lyd fra motor, eller spør om den er skiftet, min har skiftet DU bak to ganger. Lenke til en video hvor jeg fikk lyden på film https://www.youtube.com/embed/vvwOgsXOxFQ
  • Sjekk etter lekkasjer i taket, vanlig på biler med soltak. Kjenn etter fuktighet i pakningene foran og fuktighet på gulvet under mattene bak. Er dette blitt fikset etter 2016 er det nye fester på taket, mindre hull til takfester og mindre lokk
  • AC, kommer det kald luft, kondenserene er et vanlig problem, dyrt å fikse
  • Håndtak, kommer de ut, står de alltid ute, får man åpnet alle dører, trekker de seg tilbake når du låser. De koster 2500 kr å skifte pr. stk.
  • 3G oppgradering, skal stå LTE på skjermen, ellers har du kun Edge og det er tregt

Andre ting anbefales å sjekke er typiske ting som garantien skal dekke
  • Renner det ut vann fra bakluken når den åpnes, fuktighet i brønnen under bagasjerommet. Da er renner det inn vann i bakluken og inn i bilen.
  • Vertikale striper på sidevinduene foran, garantisak som burde ha blitt fikset
  • Styrestag/servo, bolter som ruster
  • Få tak i vin-nummer og sjekk om det er noen tilbakekallelser som ikke er utført på bilen https://www.tesla.com/vin-recall-search

Jeg vil anbefale å kjøpe en eldre Model S, men selfølgelig sjekke historikken. Det er fortsatt en fantastisk bil og alle de eldre har også gratis superlading som følger med bilen.

4
Noen som har hørt noe mer vdr. refusjon? Skulle komme innen utgangen av Februar, som ble endret til utgangen av Mars?

5
Model S / Sv: Tesla model S85, P85 eller P85D?
« på: Mandag 22. Mars 2021, klokken 10:38 »
Det ruller noen slike, var grønn S parkert ved siden av meg på SC som det sto, P100D på, har også sett en med en ekstra null, P1000D. Slik som skjer når de blir billigere å kjøpe brukt, kommer nok snart noen med V8 lyd og eksospotter og.

6
Model S / Uresponsiv ac controller etter insatallasjon av firmware 2020.48.37.1
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 01:37 »
Har merket at det er meget vanskelig å trykke på knappene på klimaanlegg skjermen etter installasjon av nevnt firmware. F.eks. når man prøver å ta på resirkulering må jeg trykke noen ganger, den går av og på og er ren bingo om den faktisk går av eller på i henhold til min trykking. Litt som Teslabjørn gjør her i sin siste video: https://youtu.be/6hwlI11ezq0?t=840. Opplever min som litt verre, den går av og på igjen ikke bare ikke registrerer at jeg trykker på den.

Andre som har dette? Jeg har gammel 2014 med refurb MCU1 far 2020..

7
Som tidligere nevt fikk flere av oss en epost fra Tesla vdr. MCU, utvidet garanti, tilbakebetaling av utlegg etc. Det stod at man innen februar 2021 ville få informasjon vdr. tilbakebetaling. Jeg har ikke hørt noe enda, noen som vet noe mer?

8
Model Y / Sv: Når bestilte du din TMY og når tror du at du får den?
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 20:25 »
Bestillte rød Performance med FSD, full pakke mao. I håp om at de skal prioritere performance som de gjorde med M3. Men har i ettertid lært at fargen rød lager de bare i puljer da det skaper kø i lakkeringen. Ser også nå at om man går på tesla.com og konfigurerer en Model Y, bytter man mellom Long Range og Performance, vises teksten "Produksjonen er forventet å starte i midten av 2021" kun ved Long Range. Teksten forsvinner når man har valgt Performance. Hva det kan bety vet ikke jeg.

LR


P

9
Model S / Sv: Effekt redusert- service kreves
« på: Fredag 11. Desember 2020, klokken 08:28 »
Jeg skal inn med min på den 15. for DU bytte, i samme slengen skal de se om ledningene er korroderte og estimerte bytte av de til 4500 kr i deler. Slik jeg leser trådstarter (BMW850) her så har han fått dette også dekket på garantien. Jeg spurte om dette og de sa det var en slitedel som de ønsket å bytte om det var behov for det, siden de lett kunne gjøre det med DU ute.

Har en 2014 P85+.

10
Ja dette er gode nyheter, godt at folk får nyte godt av det. Jeg var ikke så heldig, min gikk i svart to dager før vi skulle på ferie på Sørlandet, Dyreparken og Abra havn. Måtte ta ut en leiebil for egen regning i syv dager, ikke billig det heller når man er glad i bil og ønsker å kjøre staselig ;D. Kremt, Volvo XC 90 T8, kremt.

11
Model S / Sv: "12 volt batteriet må snart byttes" RETT før innbytte
« på: Tirsdag 24. November 2020, klokken 21:37 »
Jeg er på mitt sjette batteri, bare i 2020 har jeg byttet to ganger. Ingen bakdeler foruten, irriterende feilmelding og at man ikke kan oppdatere SW.

En artikkel fra electrek vdr. fiks:

https://electrek.co/2020/09/15/tesla-fix-dying-12v-batteries-software-update-musk/

12
Da fikk jeg denne mailen, skal bli bra om vi får tilbakebetalt de pengene vi har lagt ut.





Lenke til mer info om den utvidede garantien: https://www.tesla.com/no_NO/support/warranty-adjustment-program?redirect=no&utm_source=Iterable&utm_medium=email&utm_campaign=warranty_adjustment_program&utm_content=ownership&utm_locale=no_NO

13
Noen som har nevnt at det kan søkes etter tilbakebetaling om man har måttet betale for reparasjonen. Mens de meldinger jeg har sett fra Tesla er det at man vil bli kontaktet innen februar 2021 om man skal ha tilbakebetalt. Noen som vet noe mer om dette?

14
Model S / Sv: Tesla overstrammer felgmutter
« på: ſøndag 08. November 2020, klokken 20:04 »
Samme problem hadde jeg, slo på en 21mm. Men før du tar de av, kjør til tesla service center og kjøp deg nye mutre, de koster, om jeg husker riktig, ca 400 kr.

15
Model Y / Sv: Long Range vs. Performance
« på: Tirsdag 03. November 2020, klokken 20:25 »
For noen er mest mulig hest for pengene viktig, røske godt når man trykker på wattpedalen. Jeg tenkte at dette mest sannsynlig blir siste gang jeg kjøper bil med de økonomiske fordelene vi har til og med 2021. Og da strekker jeg meg så langt det går for å få mest mulig for pengene. Ser for meg at en Tesla Model Y blir betraktelig dyrere når avgifter legges til. Selv har jeg bestilt TMY Performance, rød og FSD. Hadde TMS hatt mulighet for hengerfeste ville jeg aldri byttet, liker store sedaner best.

Sider: [1] 2 3 ... 16