Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - fantonsen

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
31
i-Pace / Sv: Hjertesukk - Lading til maks SoC
« på: Mandag 21. Oktober 2019, klokken 07:51 »
Det sies at Telematikk må være min 16.2 før det funger stabilt og det er ikke på plass i hele bilparken enda. Når det er på plass kommer det kanskje... om ikke annet fordi wattcat har det..

Vel, det siste der er en heller uheldig tanke, fordi Wattcat har også det samme kravet om 16.2 for at denne funksjonen skal virke. Den virker iallefall ikke med min 15.2, og er hovedgrunnen til at jeg selv ikke bruker denne funksjonen i Wattcat.

Blir veldig overrasket om JLR velger å komme med støtte for dette i nær fremtid. Utifra mine samtaler med gjengen på engineering virker det som om infotainment-teamet har gitt opp å lage en løsning for det som funker. Det finnes API-kall for både permanent og midlertidig Max SoC men de gir ganske umiddelbar feilmelding når man prøver å bruke de. Der har jeg et større håp om å klare å overtale dem til å fikse det :)

Takk for tilbakemeldingen.
Jeg må jo bare si at jeg synes det er svært merkelig dersom de gir opp noe så enkelt som dette?
Iallefall en permanent begrensning på SoC (som kan endres av brukere) burde være enkelt å få til. Skjønner ikke helt hvordan dette kan skape så store problemer?

32
i-Pace / Sv: Hjertesukk - Lading til maks SoC
« på: ſøndag 20. Oktober 2019, klokken 13:41 »
Jeg er fullt klar over at det er mange omveier for å få til noe tilsvarende, og WattCat er absolutt en av dem.
Men WattCat sin løsning krever bl.a. en gitt TCU-versjon som mange ikke har, og er i tillegg kun for Android-brukere. Det utelukker enda flere.
Og mange av disse løsningene er kompliserte, og/eller passer ikke med mange brukeres systemer/kompetanse/mobil-os etc...

Uansett så var det ikke meningen å her diskutere disse alternative løsningene rundt det egentlige problemet. Det kan gjøres i mange andre fråder/forumer.

Håpet mitt med denne tråden var å påpeke at det er mange som ønsker en enkel og offisiell vei til begrenset ladenivå for batteriet (slik demo-biler hadde), og ikke minst å få en tilbakemelding fra @JaguarNorge på hva de mener om denne saken.

33
i-Pace / Hjertesukk - Lading til maks SoC
« på: Fredag 18. Oktober 2019, klokken 09:42 »
Nå som JaguarNorge  :+1: er kommet på banen her inne, så tenkte jeg å ta opp en enkel liten sak som irriterer mange I-Pace eiere. Det gjelder mulighet for å begrense ladingen til en selvvalgt SoC. I dag blir bilen alltid ladet til 100%, og om en ønsker å stoppe ladingen før dette, så må dette gjøres manuelt, eller via ladestasjonene for de som har den muligheten.

JLR har sagt at det er uproblematisk å lade til 100% med tanke på bufferen i toppen av batteriet, og jeg er fullt med på at det ofte ikke er behov for å begrense dette, og at mange nok er unødig bekymret for å lade bilen fullt opp.
Men uansett hva JLR sier, så er det fortsatt flere gode grunner til IKKE å lade bilen fullt opp i enkelte tilfeller:

- Noen kjører lite i det daglige (og lader fullt opp igjen hver natt), og da er det bedre for batteriet i det lange løp å ligge del under 100%.
- Dersom en skal reise bort, og la bilen stå urørt for en lengre periode, så er det iallefall ikke bra at batteriet er hverken fullt eller tomt (selv med dette bufferet).
- Regenereringen på høyt nivå er veldig svak/fraværende ved høy SoC. Dette plager også mange. Mulighet for lavere opplading kan også løse dette problemet.


Det hele koker ned til at det er MANGE som ønsker at bilen kan settes opp til å stoppe ladingen ved en selvvalgt SoC. Og dette er noe som forventes av en elbil i disse dager. Mange ønsker å ta vare på sine batterier, også utover garantitiden på bilen. Dette var til og med vist frem som en funksjon på demobilene like etter lanseringen, men er altså tatt bort på alle kundebiler. HVORFOR?  ???

Dette burde være verdens enkleste ting å legge inn igjen. Så hvorfor da skape så mye unødig misnøye for noe så enkelt?
Ha det gjerne gjemt langt bort i avanserte innstillings-menyer slik at brukere flest ikke trenger å tenke på dette. Men gi iallefall oss avanserte brukere som ønsker dette en mulighet for å kunne sette dette.

Jeg vet at dere i JaguarNorge ikke har noe med dette å gjøre, men er det noe dere kan gjøre for å få pushet på JLR for å få inn denne enkle funksjonaliteten igjen? (Vinn-Vinn for alle parter...)
Dessverre så finnes det ingen offisielle kanaler vi kan bruke for denne typen tilbakemeldinger/forslag til endringer av systemene i denne ellers så fantastiske bilen.
Det eneste vi brukere kan gjøre, er å klage høyt på diverse forumer rundt om i verden (noe mange gjør), men det meste av dette blir dessverre glatt oversett av JLR.
Så hvilken påvirkningskraft kan dere ha på noe slikt?

34
i-Pace / Sv: Kommende programvareoppdateringer for EV400
« på: Onsdag 16. Oktober 2019, klokken 09:37 »
Hvordan måler du dette ??

Dette måler jeg enkelt med 2 stoppeklokker som startes likt.
(Enklest med 3 stk. mobiler/nettbrett, hvor den 3. er for video, pluss en hjelpe-person)
- Ta først video av begge side om side for å sjekke tids-forskjellen mellom disse.
- Flytt så den ene foran et kamera, og ta ny video hvor en er ved siden av skjermen, og den andre vises i skjermbildet.
Da kan en se hvor mye forsinket bildet i skjermen er

Se forøvrig min post om dette her:
https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=2450&p=33727#p33727

 [ You are not allowed to view attachments ]

101E, 102E og 103E skal være service'er i følge engelsk forum ?

Det var først spekulasjoner om at dette var for servic'er, men de siste dagene er det vel mere eller mindre bekreftet at dette istedenfor er de planlagte oppdateringene for redusert forbruk og økte ladehastigheter.
Men tiden vil vise hva som faktisk er rett.

Edit: Var akkurat på telefon med verkstedet til Sandven, og de påstår fortsatt at dette er for servicer. Så ikke lett å bli klok på disse foreløpig. Men jeg tror mest på at dette er forhandlere som ikke er fullt oppdatert enda.

35
i-Pace / Sv: Kommende programvareoppdateringer for EV400
« på: Onsdag 16. Oktober 2019, klokken 07:40 »
Det har jeg. Det er stor forskjell på hvor mye det hakket og hvilken forsinkelse jeg opplevde med S19A-variantene og S19B.

Da er det forskjell fra bil til bil, eller muligens er oppfattelsen av forsinkelsen relativ?

Jeg har hvertfall masse forsinkelse enda på 19B

Det kan nok være litt forskjeller mellom biler her, og ikke minst induviduelle oppfattelser av dette.
Men jeg målte tidligere (S18C) den konstante forsinkelsen i min bil til 0.6 sekunder. I tillegg til noe hakking innimellom.

Jeg var innom S19A en stund, og opplevde ikke noe særlig forbedring da, men gjorde ikke måling av denne versjonen.

Nå med S19B gjorde jeg en ny måling igjen. Og denne gangen var den konstante forsinkelsen redusert til 0.3 sekunder. I tillegg opplever jeg mindre hakking, men dette vanskelig å måle, og vil nok kunne variere noe med annen aktivitet i dette systemet til bilen.

Så resultatet er at forsinkelsen er ca. halvert fra S18C til S19B (og trolig også fra S19A).
Men 0.3 sekunder er fortsatt alt for mye. Jeg er ikke fornøyd før denne er under 0.1 sekund, som bør være et absolutt minimumskrav.

36
i-Pace / Sv: Pris på vinterhjul
« på: Fredag 13. ſeptember 2019, klokken 08:06 »
Arne, Hva heter de felgene? Fant de ikke i konfiguratoren.

Disse på bildet er: 18" felger med fem doble eiker 'Style 5055' med Diamond Turned Finish

Jeg vurderte dem selv, og spurte (i fjor høst) om pris på disse med vinterdekk, og fikk da den utrolige prisen på 35000,-. Dette var samme pris som ble tilbudt på tilsvarende 22" pakke. Så jeg takket selvfølgelig nei til det. Grunnen for denne høye prisen, var at dette ikke var blant de felgene de hadde kjøpt inn i større kvanta, og dermed ble prisen høyere for disse.
Men kjøper du dem med bilen (da med sommerdekk), så kan oppgraderingen på 8000 være verdt det, da de er mye finere enn standard felgene.

Jeg endte opp med 18" standard felger på vinter, og finere 20" på sommer, og lever fint med det.


37
i-Pace / Sv: Prøvekjøring
« på: Torsdag 08. August 2019, klokken 08:03 »
Mener å ha registrert en rød varseltrekant i display ifm en forbikjøring, men da har man nok med å se på veien. Har fundert litt på dette i etterkant.

Var det litt "hysterisk" piping i samme slengen? Isåfall er det nok bare et kollisjons-varsel du har fått opp.
Jeg opplever iallefall dette dersom jeg skal ta en forbikjøring hvor det er begrenset med avstand/sikt fremover, og jeg må starte akselerasjonen litt mot bilen foran før jeg drar ut til venstre for å komme forbi. Da tror bilen et lite øyeblikk at du er på vei til å kjøre inn i bilen foran, og varsler deg om kollisjons-faren både med en stor rød trekant i displayet, og med lyder. Tror nok dette er helt normalt i et slikt tilfelle.

38
i-Pace / Sv: Opplesing av SMS meldinger på norsk
« på: Onsdag 07. August 2019, klokken 12:38 »
For ikke å snekke om lest opp på engelsk.
Like komisk hver gang, og totalt ubrukelig.
Håper virkelig at dette kommer på norsk. Burde være en smal sak når de klarer å få det til på Svensk.

39
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« på: Mandag 05. August 2019, klokken 10:25 »
Luftmotstand er en vesentlig faktor i høy fart så helt feil blir det ikke, men ja, mange andre faktorer enn luftmotstand må med i regnestykket.
I-Pace med dynamisk luftfjæring senker seg i høy fart får å redusere luftmotstand.
Men uansett, forbruk i 160km/t blir garantert mer en dobbelt av forbruk i 80km/t

Sjekk ut Bjørn Nyland sin Autobahn-test fra Oktober i fjor.
https://www.youtube.com/watch?v=GAbg5BYEWF4

Dette er en gammel test, og i kaldere klima enn vi har nå. Dermed bør tallene være enda bedre nå som du har brukt 18 kWh/100km som referanse (som ikke var reelt den gangen).

Dette viser helt klart at forbruk da var mellom 34,8 og 42,0 (i 150 - 170 km/t), og dermed kan umulig forbruket være særlig mere enn dobbelt opp i denne hastigheten. (Som vil tilsvare et forbruk på 36 kWh/100km )
Trolig enda litt lavere nå i gode sommer-temperaturer.

Selv i full fart (200 km/t) vil ikke forbruket nå opp til 72 kWh/100km.

Men kanskje noen som har vært på tur nedover i Europa nå i sommer kan bekrefte om de hadde forbruk rundt det dobbelte (= 36 kWh/100km) av optimalt forbruk, eller om de var nærmere 4-dobbelt (72 kWh/100km) som du antyder?

Se vedlagt bilde fra ca. 4 minutter ut i videoen:
 [ You are not allowed to view attachments ]






40
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« på: Mandag 05. August 2019, klokken 07:49 »
Generelt. Dobles hastighet 4x luftmotstand = forbruk 18Kw/100km ved 80km/t gir ved 160km/t et forbruk 18x4= 72kw/100km.
Fort gjort og tømme batteriet i den hastigheten..

Dette er helt feil!
Kanskje luftmotstanden 4-dobles, men hele forbruket er jo ikke luftmotstand. En stor del av forbruket skyldes rullemotstand, som ikke vil endre seg vesentlig.

Skulle ditt regnestykke vært rett, så hadde rekkevidden i 160 km/t knapt vært over 100 km. Og selv de mest pessimistiske her inne har ikke nevnt så lave tall.

Jeg vil anta at totalt forbruk i slik fart vil være maks dobbelt opp.

41
i-Pace / Sv: Status SOTA - Svar fra JLR
« på: Onsdag 19. Juni 2019, klokken 08:22 »
Jeg tror dessverre ikke at dette fikser den laggingen mange opplever med ryggekameraet. Dette problemet gjelder alle kameraene, og ikke bare det bak.

Denne versjonen ser kun ut til å fikse en treg bytting mellom fremme og bak, som jeg ikke visste var et problem.

Laggingen har de tidligere sagt at skal sees på til neste hoved-versjon, som jeg vil anta at får iallefall en ny bokstav eller kanskje også nytt nummer. (Kanskje 19B eller 20A?)
Håper den ikke er så langt unna. Har hørt rykter om August.

Jeg er fortsatt på 18C, og avventer til neste hoved-versjon er ute, og at denne ser stabil ut før jeg oppgraderer.

42
i-Pace / Sv: Hurtiglading i-pace
« på: Fredag 07. Juni 2019, klokken 11:31 »
Takk for arbeidet med å lage en flott oversikt.
Dette viser veldig tydelig denne bilen sitt lade-problem.
Det er vanskelig nok å få til lading opp mot de lovede 100KW, og når det først skjer, så detter den alltid ned til 80KW uansett hvor lav SOC er. Og dette er ikke holdbart.
Jeg tror ikke H216 gjør dette noe bedre, men det ryktes om en kommende oppdatering som skal gjøre dette noe bedre. Vi er mange som har store forhåpninger til dette, men jeg tror ingen ting før jeg ser det.

43
i-Pace / Sv: Akustisk bilvarselsystem (AVAS)
« på: Onsdag 05. Juni 2019, klokken 08:31 »
Min 2019 har dette kun i revers. Hvilke software har du?

Jeg også hører dette kun i revers.
Hører ikke noe forskjell utenfor bilen i P, N eller D
Men med en gang den går i R, så kommer ufolyden. (I tillegg til pipingen)
Er veldig glad for at dette ikke er på også i D.

Jeg er enig i at det beste hadde vært en enkel mulighet for å slå dette av og på selv, i de få tilfellene det er behov for det. Normalt sett er det  jo stillere jo bedre!

44
i-Pace / Sv: Hvilke ladekabler følger med bilen?
« på: Fredag 31. Mai 2019, klokken 09:44 »
Litt kjedelig at det er en drøss med standarder kan man vel si. Du ser det som ligger med her hos meg, det er 3-pins blå 32A og en rød 5-pins 400V.

Det er visst bare jeg som tuller godt her! Jeg har de samme 2 adapterene.
Men mitt ene forsøk passet iallefall ikke med antall pinner, så da må det være jeg som husker motsatt, og at det var 4-pins kontakt jeg også forsøkte meg på.

Her må en tydeligvis investere i en ny overgang om denne skal kunne utnyttes fullt ut.


45
i-Pace / Sv: Hvilke ladekabler følger med bilen?
« på: Fredag 31. Mai 2019, klokken 08:39 »
Du vil normalt trenge minst en adapter til siden de 32A uttakene nesten alltid er 4-pins blå og ikke 3-pins. Dermed passer ikke den blå adapteren direkte.

Får dere med 3-pins blå adapter? Jeg fikk kun med 4-pins blå.
Og den eneste gangen jeg så langt har hatt mulighet for å lade på blå kontakt etter at jeg fikk juiceboosteren, så var det nettopp 3-pins kontakt der, slik at jeg ikke fikk testet denne allikevel.

Litt kjedelig at det er 2 standarder som finnes rundt om i landet vårt, og kun den ene som fulgte med.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10