Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - trykkertor

#31
Model Y / Sv: Hengerfeste til TMY i Tesla shop - kr 10000
søndag 02. januar 2022, klokken 21:51
Sitat fra: Klykken på søndag 02. januar 2022, klokken 19:37
Ser.... Veldig ulovlig ut. 😄
Hva ser ulovlig ut?
Godt sikret, også fremover og bakover.
Benkeplate 3,5 meter er jo ikke langt i forholdt til de som kjører med kajakk på over 5 meter, og det er jo også lovlig.
#32
Tesla SW og AP / Sv: 2021.44.25 - Holiday update
lørdag 01. januar 2022, klokken 20:18
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 01. januar 2022, klokken 16:02
Løsningen til Teslas med enskjermsløsning, og bortfall av knapper og hendler er kanskje ikke optimal for noen.


Her er en bruker med litt tyngde bak meningene sine.
https://youtu.be/yKRz-ezrANo?t=789

Jeg tenker vi beveger oss inn i et bruktmarked hvor biler med V10 blir mer verdt enn biler med V11  ;D
#33
Model 3 / Sv: Uff - iskald bil i dag
fredag 31. desember 2021, klokken 12:57
Sitat fra: Handyman på fredag 31. desember 2021, klokken 11:41
De første årene hadde TM3 PTC (elektrisk varmeelement) som var både raskere og svært pålitelig. Ulempen var høyt forbruk. Teslas VP-system med octovalve supermanifold er totalt banebrytende. VP-løsningen har dessverre vist seg å ha noen problemer som PTC-løsningen selvfølgelig ikke hadde.
Jeg hadde en Model 3 fra mars 2019 med PTC. Husker godt at det var litt bingo hvor varmt det ble i bilen med den også. Noen ganger fikk jeg knapt lunken bil etter mange kilometer. Så etter et kort butikkbesøk på 5 minutter for å fortsette turen, ga den full sauna. Akkurat som bilen trengte å bli "skrudd av" for så kort tid å starte opp igjen, og først da kunne den gi full varme.
Slik opplever jeg det også nå med vår Model Y som har varmepumpe. Noen ganger, selv om termostaten står på 23-24 grader i kupé, så oppleves det som knapt 16 grader, selv etter en liten times kjøring. Et kort stopp for å hente en pakke på posten, og bilen gir full sauna, og jeg må redusere termostaten til 18 grader for at det ikke skal bli for varmt i bilen.

Altså samme opplevelse mellom 2 biler, hvor ene ene er 3,5 år gammel med PTC, og andre er 3 måneder gammel og med varmepumpe.
For meg virker det som "et eller annet skjer" med hensyn til varmedistribusjon med et kort stopp lagt inn i en lengre kjøretur.
#34
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 30. desember 2021, klokken 16:07
Ble påkjørt mens stod parkert på skisenter i går. Ingen lapp :(
Men sentry mode reddet dagen. Fant bilnummere, tok kontakt med eier som innrømmet og ordnet forsikringen raskt.
Sparte meg for mange 10k dette gitt - eventuelt redusert bonus.
Meget deilig!
Enig. Sentry reddet meg også for 2 år siden.
Kjøpesenter. Fyr rygger ut, ratter kjører frem, treffer bilen, rygger tilbake, ser litt ut av vinduet, kjører fra stedet.

Noe selvtilfredsstillende og trygghet i å kunne søke opp bilnummer, eier og adresse. Kontakte og si "vi skal visst se litt på video sammen.
Alle tidligere parkeringsskader jeg har fått servert, har jeg sittet med igjen selv.
#35
Model 3 / Sv: informasjon kjøredata
torsdag 30. desember 2021, klokken 16:39
Sitat fra: turfsurf på torsdag 30. desember 2021, klokken 07:52
Ikke det at jeg forsvarer å fjerne triptelleren fra hjemmeskjermen, men man trenger da ikke å se forbruket så ofte?
Jeg er en av (de få??) som elsker å konkurrere mot meg selv i å kjøre til lavt forbruk.
Da hadde jeg informasjonskortet om forbruk oppe hele tiden.
Nå blokkerer forbruker hele skjermen, slik at kart, media eller annet blir borte.
Og jeg må "lete" etter tallene i et stort ark fylt av data.
#36
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Et par spørsmål om lading
torsdag 30. desember 2021, klokken 16:34
Bruksanvisningen er her:
https://carmanuals2.com/get/hyundai-ioniq-5-2022-owner-s-manual-119084

Justere strømstyrke i bilen, side 1-21
Justere strømstyrke fra Ioniq 5 sin nødlader, side 1-37
Stoppe lading, trykk 2 ganger på "lås opp bilen" fra nøkkelen, og trekk ut kabelen.

#37
Lading av Tesla / Sv: 2020 M3P - Vil ikke lade på UMC eller TWC
torsdag 30. desember 2021, klokken 00:49
Ville begynt med å reduserer ladeeffekt ned fra 10kW. Kanskje feilen ligger der at kursen er på grensen til hva den kan klare.
#38
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Et par spørsmål om lading
torsdag 30. desember 2021, klokken 00:47
Ja og ja.
Så gjennom eierhåndboken nå og fant svarene der.
#39
Lading av Tesla / Sv: 2020 M3P - Vil ikke lade på UMC eller TWC
onsdag 29. desember 2021, klokken 21:12
Kan det være en innstilling i bilen eller appen som ber bilen lade på spesifikkt tidspunkt?
Virker som at det kan være noe slikt. At den er satt opp til å lade eller ikke lade på gitte tider av døgnet.
#40
Tesla SW og AP / Sv: 2021.44.25 - Holiday update
tirsdag 28. desember 2021, klokken 12:00
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 28. desember 2021, klokken 10:29
Hvorfor må alt være så forbanna smått??? Er langsynt, men i avstanden øye-skjerm sliter jeg med å se hva som står. Synes liksom ikke jeg kan kjøre rundt med lesebrillene på heller..
Enig. Merket det nå på siste kjøretur. Er veldig glad i stemmekommando "Send sms til....."
Må alltid korrekturlese sms-en jeg har diktert, men dagens korrekturlesing trengte et par ekstra sekunder på grunn meget redusert fontstørrelse fra versjon 10.

Det eneste jeg likte med versjon 11 er blindsone-kamera ved blinklys. Alt annet hadde jeg fint klart meg uten. (For meg er lysshow; 1 Blærete, 2 unødvendig slittasje av vindusmotorer, lykter m.m.  3 rimelig pinlig.)

Savner direkte knapp til full vifte på frontvindu. Knapp til "lagre dashcam klipp". Informasjonskort om kjørt distanse og forbruk og mye mye mer.

På dagens versjon 11. Trykk klimakontroll, så "bak". Får opp fine bilder av alle setene i bilen, men kun varme på baksetene kan styres. Trykk så "foran" og det er små knapper for å styre setevarme. Altså ingen sammenheng i grafisk design, utforming og bruk. Hvorfor ikke tillate meg å aktivere hvilket som helst sete sin varme så lenge det vises bildet av bilens 5 seter?
#41
Elbiler i media / Sv: Råttent batteri
mandag 27. desember 2021, klokken 21:27
SitatI begynnelsen av august kjøpte paret en 2013-modell Tesla Model S for rundt 230.000 kroner....
Vi fikk cirka 340 kilometer rekkevidde med fullt batteri, forteller Myhrberg.


SitatMen en dag samboeren skal kjøre til jobb i starten av november, fyller et varsel skjermen.
– Etter dette har vi kun fått cirka 10 mil rekkevidde, selv om batteriet er fullt.


En tanke jeg fikk etter å ha lest mine egne quotes....
Feilen oppstod tidlig i november.
Bilen er bruktkjøpt, med sannsynlighet for at ny eier ikke har tidligere kjennskap til Tesla eller andre elbiler.
Bytter hjul selv, eller kjører til noen andre som heller ikke har peiling på jekking av elbil. (Ikke alle verksteder har peiling på dette heller.)
Eier eller verksted jekker bilen på batteripakken, det skjer en intern skade i batteriet som gjør at kapasitet stuper og lading blir vanskelig.

Skulle ikke forundre meg om problemet med batteriet har oppstått i samme tidsperiode som skifte av hjul har blitt foretatt.
#42
Elbiler i media / Sv: Råttent batteri
mandag 27. desember 2021, klokken 11:35
SitatBilen er i "vesentlig dårligere stand"
For det siste alternativet så er det ikke tilstrekkelig at bilen er i dårligere stand, den må være i vesentlig dårligere stand. Dette må vurderes i den enkelte sak, og vurderes opp i mot blant annet bilens kostand og forholdene rundt.

Og her er vi tilbake til hvor langt tidsrom etter salg forverringen kan skje.
Nevnte Model S var i god stand i august, og i vesentlig dårligere stand i november.
Dette hadde hverken selger eller kjøper noen mulighet for å forutse. Da mener jeg risiko så faller på kjøper i all den tid:
- selger ikke har holdt tilbake noen opplysninger.
- selger ikke visste om at dette ville skje
- bilen er solgt som bruktbil med kraftig prisfall i forhold til ny pris, (det er jo nettopp det som er bruktsalg)
....og da kjøper er ute i markedet og kjøper brukt bil til sterkt redusert pris, med risiko for at den stand bilen kjøpes i, ikke er i samme stand om noen måneder/får år.

Altså synes jeg det blir feil å hekte selger på en reparasjon for noe som er skjedd flere måneder i ettertid av salg. Ikke vet selger heler noe om hvordan bilen er holdt i denne perioden.

La meg ta et litt ekstremt eksempel. 8 år gammel pensjonistkjørt Toyota selges brukt. Ungdom kjøper bilen, drar den jevnlig til turtallsperren i hverdagene. Kjører "ungdoms-race" i helgene. Motorhavari etter 3 måneder.
Synes ikke det er rimelig at kjøper skal kunne reklamere hos pensjonisten og si motoren var nær døden for 3 måneder siden.

SitatI begynnelsen av august kjøpte paret en 2013-modell Tesla Model S for rundt 230.000 kroner....
Vi fikk cirka 340 kilometer rekkevidde med fullt batteri, forteller Myhrberg.
= god stand, som forventet av en 8 år gammel Model S

Så tidsrom ca 3 måneder.

SitatMen en dag samboeren skal kjøre til jobb i starten av november, fyller et varsel skjermen.
– Etter dette har vi kun fått cirka 10 mil rekkevidde, selv om batteriet er fullt.

Er helt enig at dette er en sur sak for både selger og kjøper. Men mener samtidig at det er en risiko ved bruktkjøp utenfor fabrikkgaranti, og dette gjenspeiles i nettopp bruktprisene.
Og selvsagt at selger ikke har holdt tilbake informasjon om bilens tilstand eller potensielle kjente feil som ligger nært forestående.

#43
Model Y / Sv: Rar visning på ryggekamera
fredag 24. desember 2021, klokken 01:01
Må tørke av også. Men væske smører så tørkingen riper mindre.
#44
Model Y / Sv: Rar visning på ryggekamera
torsdag 23. desember 2021, klokken 23:33
Sitat fra: Fleur på torsdag 23. desember 2021, klokken 22:52Ok skal se om jeg finner en bitteliten sprayflaske jeg kan ha i bilen

Her har du det du trenger. Liten, og til riktig formål. Billig også.
https://www.europris.no/p-brillerens-100-ml-spray-sterling-170490
#45
Model Y / Sv: Rar visning på ryggekamera
torsdag 23. desember 2021, klokken 17:51
Sitat fra: Fleur på torsdag 23. desember 2021, klokken 17:38
Ok da har jeg nok ikke tenkt over det før. Men hva med de 2 sidekameraene, skal de være slik?
Jeg ser ikke noe gale med dine sidekamera. Heller ikke tegn til noe is.
Det jeg ser er speilbilde i lakken på bilen din, siden den er helt ren.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA