Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - trykkertor

#1
Model Y / Markant klakk-lyd ved første brems etter giring
onsdag 15. desember 2021, klokken 22:55
Model Y hentet ut september, kjørt ca 3.500km.
Har merket siste tiden en markant "klakk"-lyd fra i hjulområdet foran, både høyre og venstre side.
Lyden(e) kommer kun ved første brems etter å ha skiftet retning fra forover til revers, og fra revers til forover.

Tenkte først det er bremseklossene som sklir foran og bak i kalipperne når jeg bremser etter å skiftet gir.
Tesla Mobile Service var å hørte på lydene, prøvekjørte. Mobile service mener det er kalipperstemplene som trekker seg ekstra tilbake ved giring, og ved første brems så klakker de raskt på plass mot baksiden av bremseklossene. "Feilen" ble konstatert "ikke feil", normal brukslyd, og vil muligens gå vekk etter hvert som bremsene blir mer slitt.

Vet ikke helt om jeg kjøper den forklaringen. Hadde ikke noen slike lyder på vår Model 3, men den er jo 2,5 år eldre enn nye Model Y-en vår.

Noen andre som har lagt merke til lyden, og eventuelt har en forklaring på hva det er?

Her kan du høre et opptak hvor jeg kjører 2 meter frem og bremser, så 2 meter bak og bremser, så frem, så bak, så frem......

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#2
Skal ut å kjøpe vinterhjul.
Noen som har erfaring om jeg kan frakte Gemini-hjulene bak, uten å legge ned setene?
#3
Hyundai Ioniq 5 / Aktive kjøleflaps - en felle for salt og drit?
lørdag 17. juli 2021, klokken 23:20
Da jeg hadde Ioniq 5 på prøvekjøring lurte jeg på følgende.
Mulig å åpne ventilasjonsinngangene for kjøling foran ved renhold?

I saltlake drar radiatorer og kjøling til seg salt og drit. Ved vanlig hjemmevask her blir dette grundig spylt, skylt med produkter som Salt-X, Salty eller tilsvarende.
Dette har ikke vært noen problem på tidligere biler da tilgangen alltid har vært "åpen".
Men ser Ioniq 5 lukker ventilene når bilen er parkert.

Hvordan skal jeg få åpnet ventilene for å rengjøre bak i vinterhalvåret?



#4
Alt det andre / Helsepersonell eksosforgiftet
onsdag 21. oktober 2020, klokken 16:18
Ikke akkurat direkte elbil i media, men jeg lurer på:
Hvor stort ramaskrik hadde det blitt hvis de i denne saken sa, "elbilister kan koronateste seg her, fossilbilister henvises til legevakten"!?  ;)

https://www.ba.no/stor-pagang-ved-stengt-teststasjon/s/5-8-1445306

SitatLite utdrag fra saken:

Da teststasjonen på Spelhaugen stengte brått, ble den frivillige trafikkvakten Arnfinn stående igjen for å ta imot alle de frustrerte bergenserne.

Mens BA prater med trafikkvakten, renner det inn med bilister som vil teste seg.

De får beskjed om å bestille time på legevakten eller komme tilbake en annen gang.

Teststasjonen på Spelhaugen må i dag stenges på grunn av kullosforgiftning hos ansatte.

– Du kjenner det er godt med eksos her når det står 200–300 biler i kø her, sier Arnfinn.
#5
Tesla Pickup / "Fake" (men gøy) review av Cybertruck
tirsdag 14. juli 2020, klokken 16:41
Artig disse gutta her.

https://youtu.be/nzMCqe0LojU
#6
Model 3 / Mistanke rundt omlakkert støtfanger før levering.
fredag 21. juni 2019, klokken 23:53
Hentet ut bil for 3 måneder siden. Har en mistanke om at bilen er blitt omlakkert før jeg hentet den ut.
Fargeforskjell på bilen irriterer meg mer og mer.
Hvordan går jeg frem ved mistanke om opprettet transportskade??

Da vi fikk vår røde AWD LR i mars ble det reklamert på en "merkelig" skrape/skade på bakre støtfanger.
Skaden var av en slik art at støtfangeren muligens må ha vært av bilen da det skjedde.
På service senteret sa verksmesteren "Aha...jeg ser/(vet?) hva som har skjedd."
(Var bare en liten flik av plastikken som var skrapet/bøyd/smeltet bakenfra og utover).
Han pusset ned overskytende plastik, og brukte lakkpenn for å rette fargen. = bra resultat.

Men...... noen uke senere begynte jeg å reagere på at bilen i visse vinkler viser til at hele bakre støtfanger har en annen rødnyanse. Der er mindre glossy, og med antydning av litt kirserbæraktig rødfarge i seg enn resten av bilen. Tenkte at det sikkert bare var drit og støv som samlet seg statisk på plastdelen i forhold til metallet rundt.
Etter at bilen ble keramisk behandlet av et autorisert detailer-verksted, så ser jeg fortsatt samme fargeforskjell. Fra dag jeg hentet bilen etter forsegling. Da var hele bilen maskinpolert og 100% ren.

Senest i dag etter en grundig vask av bilen irriterer det meg at bakre støtfanger har en rimelig merkbar avvikende farge i forhold til resten av bilen.
Jeg vet at noen biler har fargeforskjell på plastdeler versus metalldeler. Men fremre støtfanger i plast er jo helt samme farge som resten av bilen.

Nå 3 måneder senere er det jo vanskelig for meg å "bevise" at ikke jeg selv har skadet bilen og fått den re-lakkert. Men jeg har en murrende mistanke om at denne har blitt omlakkert før jeg fikk bilen som ny.
Særlig har jeg bitt meg merke i at skaden jeg hadde ved utlevering var på en slik måte at den måtte har foregått fra innsiden/baksen av hjulbuen, og at verkstmester så meget rask hva som var skjedd og at jeg ikke kunne ha forårsaket den lille skaden.

Tenker hvis jeg spør Tesla-systemet om de har noen "historikk" på bilen min, får jeg pent "nei", eller "intet notert".
Samtidig er det vanskelig å reklamere så sent etter, da jeg fra deres synspunkt lett kan se at kunder selv har hatt bil til lakkretting, og ikke er fornøyd med fargen.

Noen tanker eller tips??

(Bildet er fra den opprinnelige skaden jeg reklamerte på. For mørkt nå til å ta bilde av fargeforskjellen.)
#7
Model 3 / Noen som vet "Access Code" til Model 3?
mandag 06. mai 2019, klokken 15:51
Merker at hvis jeg holder fingeren på Tesla sin "T"-logo oppe på skjermen i 4 sekunder, så ber den om en "access code".
Skulle gjerne visst den access code så jeg kan grave i undermenyer og se på muligheter.
Noen som vet?
Nå kan jo det være alt fra en universalkode alle bilene deler, til en spesifikk kode til hver bil.

(Og til de få som nå vil si "dette er menyer vi ikke skal rote med", så slapp av. Alle de biler og mc-er jeg har hatt hvor slike tilganger har vært mulig, har vi funnet koden på nett. Jeg har aldri klart å rote til noe, men klart å få endre på funksjoner/features jeg liker bedre selv.)


#8
Model 3 / Jeg får ikke bestemme hvilke lys som brukes
lørdag 16. mars 2019, klokken 15:44
Hentet TM3 i dag. Utlevering la ikke skjul på at de hadde det travelt, og helst ville ha meg ut døren asap pronte zulu.

Når jeg velger bilens lys, er hele feltet grått, og står låst på "Auto", som også er grått..
"Auto" fungerer slik den skal, men jeg foretrekker å kjøre med aktive baklykter på dagtid også.
Men får ikke lov å justere noen som helst lys. Av og til blir "slideren" som står på Auto blå og jeg kan velge, men innen få sekunder blir hele menyen grå, og "Auto" er låst.

Hva gjør jeg feil?

Har allerede foretatt hard reset av bilen. (Bremse+scroll+scroll).
(Det fikset forøvrig at ryggekamera som ikke virket begynte å virke.)
#9
Model 3 / Hvordan avbestille vinterhjulene?
søndag 20. januar 2019, klokken 23:00
Ok.....sa ja til Aero-felgene med vinterdekk da jeg ble oppringt.
Mye fordi jeg "trodde" Aero-hjulene ville spare ca 5-10% rekkevidde.
Bjørn Nyland har nå testet, og det viser seg at det knapt er 2%, if any.
Og det i hastigheter jeg ikke engang skal kjøre i.
Så da ble jeg mer mør på å velge meg noen 2. parts felger fra dekk-forhandlere.

Nå har jeg ved flere andre anledninger tidligere prøvd å komme i kontakt med Tesla.
Til tross for for epost til forskjellige oppgitte adresser.
Sitte i telefon kø i 30min+ ved 2 anledninger.
Og ved 1 anledning trykket på "ring meg tilbake på dette nummeret", har jeg aldri kommet i kontakt med Tesla.
Hvis jeg snakker med et av mine servicesentre, sier de alltid, kontakt Tesla sentralt.
Men som nevnt, det er kul umulig for meg å komme gjennom der.

Jeg ønsker nå ikke vinterhjulene jeg sa ja til på telefonen.
Men jeg har heller ikke fått noe mer konkret bekreftelse på den avtalen vi inngikk per telefon.

Hvordan får jeg avbestilt mine vinterhjul?
#10
Hyundai KONA / Noen som har installert kamera i sin Kona Electric
fredag 21. desember 2018, klokken 21:08
Noen som har installert kamera i sin Kona Electric?

Hadde det på forrige bil, men da kun forover. Og det tok kun opp video så lenge bilen var i drift.
Kom i dag til min Kona Electric som er knapt 1mnd gammel. Bakluken god trykt inn, ingen lapp på vinduet.
Skulle så hjertens ønske jeg hadde et slikt kamera som filmer både forover og bakover, og tar vare på video selv på parkert bil, ved sammenstøt.

Nå ser det ut til å bli egenandel og bonustap som inngang på juletiden på en, for meg, helt ny bil.
#11
Model 3 / Har Model 3 samme onboard lader som S og X?
lørdag 08. desember 2018, klokken 01:33
Kan jeg lade med 3fase på Model 3 hjemme på TWC-en?
#12
Etter flere års venting, beslutningsvegring, og ønske om en langdistanse elbil til fornuftig pris, så blir det endelig min tur. Vi får muligens vår Kona Electric i neste uke. Blir jeg da sakte men sikkert en klyse!?

Mange som får sin første elbil skryter av at de endelig er ferdig med bensinstasjoner, og ser frem til å aldri skulle fylle tanken der igjen.
Jeg har intet mot bensinstasjoner. Jeg trives godt på bensinstasjoner. Elsker lukten fra bensinstasjoner, både inne og ute. Det gjør meg ikke noe å tanke full tank hver 14. dag, og det tar ikke lang tid heller. Jeg har råd til det også.

Mange som kjører elbil omtaler kort tid etter fossilbiler som "kreftkjærra", "steinaldervognen" og diverse andre nedlatende ord. Ser også på YouTube-videoer folk som syter høyt når de har sin elbil på service, og lånebilen går på fossilt brennstoff. Ikke måte på hvor "urk, ærk, æsj og se-hva-jeg-må-leve-med de neste timene".
Jeg synes alle typer biler har sin sjarme. Alt fra en bensinslukende amerikaner, til en bensingjerrig Piccanto eller søt Yaris Hybrid. Alt fra rå sportsbiler, til praktiske pick-ups og diverse.
Vil jeg nå bare ønske et hengerfeste, og så kan resten av fossilverden dra dit peppern gror?

Mange som kjører elbil kan "tilsynelatende" ikke reglene for påbudt kjørefelt, og tar seg ulovlige snarveier i kollektivfelt hvor feltet bryter av og KUN buss og taxi får fortsette rett fram.
Selv har jeg kjørt moped og mc i 26 år og har hatt tilgang på kollektivfelt like lenge. Aldri har vi på 2 hjul missforstått denne skiltingen, og skjønt at her ender vårt privilegie, og enten sving av kollektivfeltet mot høyre, eller flett inn i ordinært kjørefelt til venstre igjen. Rett frem er forbeholdt buss og taxi.
(Eller er rett og slett mange elbilister litt trafikkamøbe og setter seg ikke inn i regelverket??)

Jeg elsker å kjøre bil. Det koster meg lite, og jeg gleder meg mye hvis jeg får kjøre lange strekk. Helst Bergen-Oslo, Kristiansand-Bergen, eller aller helst Bergen-fergen-Hirtshals-og direkte til Tyskland.
Da trenger jeg som regel kun et 10min stopp hver 4. time, hvor jeg skal på do, og få kjøpt med meg noe føde til veien videre.
Elbilister overbeviser seg selv, og prøver å overbevise andre, om at alle ønsker en eller flere pauser på veien, og da passer det alltid godt med et eller flere ladestopp.
De vil gjerne fremstille dette som noe de knapt merker, for det er så mye annet å ta seg til. På do, spise, handle litt og gå en tur.
Skal jeg begynne å selvbedra meg selv og familien med lignende argumenter. Jeg synes jo det er langt gøyere å rulle, enn å vente.

Skal jeg late som at strømregningen ikke endrer seg?
Det er knapt en eneste elbillist som snakker om økt strømforbruk i husstanden. De fleste snakker bare om den sinnsyke besparelsen det er å lade i stedet for å fylle. Ingen har turt å fortelle meg hvor mye strømregningen i husstanden har endret seg. De fremstiller det som om "det knapt merkes".
Likevel oppfordre vi folk til å sette tv og dvd-spiller i "av"-modus, og ikke standby modus. Det kan jo spare hele 0.5watt på et døgn. Husk å slukke lyset. Skru temperaturen i huset ned 1 grad og ta heller på en genser og tykke sokker.
Likevel skal folk ha ferdig oppvarmet elbil utenfor huset. Og den har gjerne vært stuevarm i et kvarter før de skal ut og kjøre. Og helst skal bilen står varm noe tid før de kjører hjem fra jobb også.
Gud forby om de skulle måtte sette seg inn i en kald bil.
Hva er da vitsen med å sette apparater i "av"-modus og ta genser på hjemme og senke temperaturen 1 grad?

Blir jeg avhengig av app?
Mange som kjører elbil er blitt fullstendig avhengig av app.
Hvis en potensiell bil ikke har app, så er det for mange HELT UTELUKKET å kjøpe en slik bil. En bil uten app kan nærmest ikke brukes.
Jeg har aldri hatt behov for noen app på noen av mine kjøretøy. Men jeg har nok av duppedingser i hjemmet som er tilkoblet app. Og det er ikke rent sjelden det oppstår problemer med app, kommunikasjon, oppgradering eller what not.
Keep it simple, sier jeg.

Jeg har fått både sitte på i Model S, og fått låne Model S. Folk snakker om at det er så sinnsyk akselerasjon, og elbiler går som noen lyn.
Selv merker jeg ikke så mye til denne akselerasjonen, og det kiler heller ikke i magen.
Men da jeg fikk sitte på med min brors svigers Porsche 911......da snakker vi om et esel som sparket oss i ræven hver gang speederen gikk i bunn. Det var saker det........

Servicekostnader.
Skal jeg bedra meg selv og de rundt meg og fortelle hvor billig det er med service på elbil. Den har jo knapt noen bevegelige deler, og service er nesten gratis. Ikke noe olje eller filter eller noe som helst.
Vel....jeg ser serviceprisene til Kona Electric er ikke akkurat billige. Og den skal dobbelt så ofte på service som mine tidligere fossilbiler. (elbiler 15.000km-service versus fosilbil 30.000km-service). Samme gjelder Soul EV, e-Niro, Ampera-e og sikkert mange flere.
Og bremsene må jo smøres opp på begge typer biler. Og elbilens bremser ruster og eirer fast på grunn av de aldri blir brukt. Så bytte av klosser og skiver blir minst like hyppig som på fossilbil. Fossilbilene kjørte jeg typisk 80-90.000km innen første bremseskift.


Blir jeg sakte men sikkert en klyse, eller få jeg bevare store deler av meg selv slik jeg er nå, før jeg trer inn i elbileiernes verden?

Blir jeg en slik som....:
"....klarte å slutte å røyke, og nå skal snakke nedsettende til alle som røyker og hjelpe dem å slutte, mot sin vilje?"

"....klarte å legge om livsstilen, spise sunt, gå ned 30kg, og nå skal kritisere andre sine matvalg og antyde deres BMI er i feil ende?"

"....klarte å kommer over dørstokkmilen, begynte å trene, og nå kritisere alle som lever en passiv livsstil?"

"....gikk over til elbil, og nå er alle andre biler underlegen. Ikke engang hydrogen er et skritt i riktig retning. Enten elbil eller glem det(?)"

"....kun ser på elbiler som premium biler. En Tesla Model S er langt mer premium enn en Rolls Royce, ene og alene fordi Rolls-en går på fossilt brennstoff og dermed automatisk blir diskvalifisert som premium?"

"....ikke snur seg etter en brummende Ferrari eller Lamborghini, men syter og klager over hvor mye lyd den lager, og uff og æsj så den bråker?"


Tiden vil vise............men jeg takker aldri nei til nok en tur i Porsche 911 (trur eg).
#13
Hyundai KONA / Oppgulp, eder og galle fra en Kona EV tekstil-kunde.
fredag 14. september 2018, klokken 17:25
Disclaimer.
Dette er en sytetråd. Så for dem som er strålende fornøyd finnes det sikkert en eller flere Kona-tråder hvor lykken skinner.

For det første. "Dårlig stil Hyundai Norge, dårlig stil!"


Etter å ha stått i evig kø på Ampera-e som skulle vise seg å kunne produsere min bil Q4 2019, meldte jeg meg på interessekø til Kona EV forrige sommer.
Med lavt kønummer, 304 tenkte jeg mulighetene for tidlig bil var gode.
Jeg og noen få andre gjorde bare en STOR bommert.
Vi bestilte vår bil med tekstilseter, noe som skulle vise seg at vi ble henvist til plasser mye lenger bak i køen. Og dette uten at noen ville informere oss om det eller være ærlige/åpne rundt det.
Dårlig stil Hyundai Norge, dårlig stil.

I epost av 31.mai skriver Hyundai Norge.
SitatHyundai Motor Norway har bestilt de aller første bilene allerede, med en god miks av både farger og utstyrsvarianter. Vi vil ikke publisere hvilke biler som er bestilt så langt da vi oppfordrer kunder til å bestille bil i henhold til sine ønsker fremfor å forsøke å spekulere i tidlig levering.
Men de ønsket altså ikke å informere oss kunder om at tekstilseter ikke var bestilt i det hele tatt.
Dårlig stil Hyundai Norge, dårlig stil!

Videre skriver de:
Sitat
SitatVi har kjørt en så åpen prosess som mulig siden vi først åpnet interessentlisten 13. juni i fjor...
Bullshit Hyundai Norge, bullshit! Se punktet over.


Den 21. juni skriver Hyundai Norge:
SitatHyundai Motor Norway vil i dag (21.6.2018) sende ut fullstendige lister med forventet leveringstid for alle som har lagt inn ordre, til våre forhandlere. Alle kunder vil deretter bli kontaktet av sin forhandler i tur og orden, og særlig kunder med høyt kønummer bes om å være litt tålmodige.
Dette vet mange av oss ikke har vært tilfelle. Men jeg var en av de "heldige", for dagen etter får jeg følgende epost:
SitatHei igjen Tor,

Da har vi fått leveringstid på den nye bilen din, og den er satt til båt 2.
Bullshit Hyundai Norge, bullshit!
Båt nummer 2 har både ankommet og seilt igjen. Det har mest sannsynlig også båt nummer 3, 4, 5 og kanskje flere også gjort.
For 2 uker siden spurte jeg om VIN på min bil.
Det var fortsatt ikke i databasene. Da sa jeg til min forhandler at "min bil nok ikke er produsert enda".
"Ånei....den er helt sikkert produsert. Bare ikke oppdatert i systemet."
Vel, vi har jo fått bekreftet de siste dagene at flere tekstilkunder har fått vite bilen er produsert forrige uke.
Altså velger jeg å tro min påstand ovenfor selger var korrekt for 2 uker siden.

Siden jeg tidlig i juli skjønte jeg hadde bestilt "feil farge" og liker Acid Yellow langt bedre, har jeg fått beskjed om at det ville sende meg minst 4 måneder bak i køen.
Hvorfor er det ikke mulig å endre fargevalg på en bil som ikke er produsert engang??
Dårlig stil Hyundai Norge, dårlig stil!

Pressetalsmann for Hyundai Norge, Christian Stenbo, var aktiv i sosiale medier og kunne svare på mye rundt Kona EV før utrullingen startet.
God stil Hyundai Norge, god stil!

Men etter de første kundebilene kom, så har det ikke vært mulig å få noe som helst respons fra godeste pressetalsmann. Ja, med mindre du jobber som journalist. For han har uttalt seg i media hele perioden. Så sent som flere ganger denne uken.

Jeg har sent 2 eposter til kunderservice@hyundai.no og tagget Christan Stenbo på facebook med spørsmål rundt oss som har bestilt tekstilseter.
De har ikke besvart disse epostene, til tross for at jeg ser de har besvart andre sine kunders spørsmål rundt Kona EV. Men da gjeldende helt andre emner.
Og det eneste Stenbo har bidratt med på FB etter leveringene startet var en lenke til en "spørsmål og svar"-side hvor vi visste svarene fra før.
De stikker med andre ord hodet i sanden ovenfor oss som har bestilt tekstilseter.
Dårlig stil Hyundai Norge, dårlig stil!

For å dra en analogi hvordan "køen" (køen....haha) føles for noen av oss.
En pølsekiosk åpner, og ber alle stille seg i en lang enkelt kø.
Lompe = tekstilseter
Brød = skinnseter
Brød og stekt løk = skinnseter og takluke

Køen står og venter, men pølsene er ikke helt gjennomvarme enda.
Så er vi klare. Alle har levert inn sin bestilling, og nå skal det deles ut pølser.
"De som har bestilt pølse i lompe" blir hele tiden forbigått av pølseibrød-køen.
Ingen forklaring. Etter hvert skjønner lompegjengen at de har ikke lomper på lager.
Vi i lompegjengen får ikke lov å redefinere vår bestilling til pølse i brød, men må la køen sige forbi.
Nei vent!......du kan skifte fra lompe til brød, men må da rykke 4 måneder bak i pølsekøen.
Herlig rettferdighet og tolkning av hvordan en kø fungerer.
Men husk.....ikke si noe om lompesituasjonen. Hold godt kjeft og håp det går over.
Dårlig stil Hyundai Norge, dårlig stil!

Kona EV skulle være familiens første elbil. Vi har ventet lenge på en elbil med akseptabel rekkevidde, for oss, som ikke koster en årslønn.
Men jeg har surnet såpass mye de siste ukene på Hyundais måte å holde kjefte og stikke hodet i sanden, at vår Kona EV blir en 50km flippe på finn-bil.
Så hvis selgeren leser dette. Ikke gjør noe ut av vår overlevering med sløyfe eller stas. Legg nøklene i resepsjonen, så skal jeg signere "mottatt" og kjøre innen få minutter.
Det blir feil av meg å sløse med deres tid og ressurser på en bil jeg ikke skal beholde.
Og det blir lett å formulere annonsen.
"Bil selges på grunn av endret behov.
Vårt behov er å kunne forholde oss til en seriøs, åpen og ærlig bilimportør"

Men....en skal ikke kritisere uten å komme med løsningsforslag.
Prøver meg på noen:

1. Kommuniser med kunden for pokker. Dere vet hva som foregår.
Det kan da umulig være en stor overraskelse å stikke hodet inn på båt nummer 2 og finne ut "det var ikke noen biler med tekstil her heller".
Greit nok. Men så vær ærlig og informer da. Svar på henvendelser og spill med åpne kort.
Mye lettere å vise forståelse ovenfor noen som sier hvordan situasjonen er.

2. Det hadde vært mye lettere for meg å svelge at bilen ikke er produsert, hvis den pillen kunne blitt sukret med, "du får i det minste mulighet for å endre farge som du har ytret ønske om siden tidlig juli, siden bilen ikke er produsert enda".

3. Det mest riktige ville vært å fortelle tekstilkundene allerede i starten av juli at
"Vi har dessverre ikke tekstilbiler på vei, ønsker dere å endre bestillingen til skinn?"
Og refordelt bilene ut fra det. Tross alt var jo bilene fortsatt langt ute på de 7 hav.

4. Svar i det minste på henvendelser og spørsmål. Dere har vist dere aktiv på sosiale medier, og besvart kunder på epost. Men spørsmål rundt tekstilmysteriet, har dere fullstendig valgt å tie i hel.
Barnslig holdning!


Informasjon og ærlighet er nøkkelen til forståelse hos den annen part.
At dere ikke har valgt å benytte dere av denne nøkkelen får meg til å lure hva annet dere har behov for å holde tett om.


Jeg kan i hvertfall trøste meg med at Acid Yellow ville blitt "feil" farge på meg likevel, gitt situasjonen.
Forestiller meg det blir lettere å flippe min bestilte bil enn Acid Yellow.
Men aller helst ville jeg bare hatt min bil levert nogen lunde innenfor min plass i "køen" slik at vi kunne tatt den i bruk, blitt glad i den, og nytt vår første elbil.
Nå gir jeg sjansen videre til KIA, og håper de ikke kuker til leveringsrekkefølgen, og rettferdighetsfølelsen.

So long Hyundai. So long......


P.S. Vår Hyundai Sonata kjørte vi i 18 år. 386.000km og var langt mer fornøyd med leveringssituasjonen, bilholdet og service underveis.
#14
Som tittelen spør:
Hvilken ladestyrke får jeg med 400V 3-fas 25amp?

Venter på en Hyundai Kona EV, som jeg forstår har 1-fas lader med mulighet for 7.4kw.
Men min installasjon, vil jeg da kunne lade med 7.2kw?
#15
Hei.

Hvor tykk tror dere en slik kabel blir for å støtte 400V 3-fas 40A?

Over helgen kommer elektriker og skal installere ladestasjon på veggen.
Tenkte jeg skulle få gjort litt forberedende arbeid ute på kledningen i helgen, gjøre klar noen hull og kanter vi skal trekke langs, samt noen kabelklemmer.
#16
Lade hjemme / Støyer veggladebokser?
fredag 06. april 2018, klokken 17:15
Nå ønsker jeg ikke å ta med noe navn på hverken merke eller installatør.
Snakket med elektriker i dag om installasjon av hjemmelader.
Da jeg fortalte hvilken lader jeg vurderte, frarådet han meg.
Han sa de hadde installert en del av de enhetene, og noen av dem støyet.
Det kunne være konstant tikking, lyse whine-lyder og annet.
Vår ladestasjon skal stå på veggen midt mellom soverom og stuen.

Vil nødig tilføre en støykilde rett i veggen og lurer på om dere har noen erfaringer om veggladere støyer på noen måte.
#17
Tesla / Er Teslakjøpere litt bortskjemt - (brannfakkel?)
lørdag 30. september 2017, klokken 10:28
Dette kan nok oppleves som en brannfakkel, men er ikke ment til å være det.
Synes jeg den siste tiden ser fler og fler tråder som handler om folk som har bestilt dyr bil, og akkurat når det nærmer seg levering, så vil de ikke ha den bilen like vel. Kanskje de vil bytte fra S til X, X til S, eller bytte på specs i den modellen de har.
Så tar de kontakt med Tesla salg, og sier det ikke blir aktuelt å hente ut bilen.

I min verden er en bil til over en halv million kroner en dyr og eksklusiv bil. Da mener jeg at man bør tenke grundig gjennom hvilken bil en vil ha, hva en trenger og hva som passer familien og bruksmønster.
Ikke er det særlig lang leveringstid på Tesla heller. Så det er jo ikke snakk om at livssituasjonen kan ha endret seg så veldig mye på de 2-4 månedene leveringen tar.

Ser jo ikke folk som har ventet på E-Golf, Soul, Leaf Tekna, eller noen av de andre, som går fra avtalen når det nærmer seg levering. Og da snakker vi biler med priser halvparten til en tredje/fjerde -del av en Tesla.
Og mange har jo ventet mye lenger på f.eks en E-Golf eller Soul i rett farge, enn hva en Tesla-kjøper venter.

Det må da være rimelig frustrerende, (og kanskje småprovoserende), for en Teslaselger å få telefon fra kunder som snart skal hente bilen sin, om at de vil ikke ha den likevel.
Her har de konfigurert og spesifisert en bil etter egne ønsker. Den er blitt produsert i USA, fraktet til Norge med skip, mottatt i Drammen, blitt klargjort etc.....
"Nei, vi har tenkt oss om. Skal ikke ha den bilen likevel."

Det jeg mener er jo at Teslakjøpere behandler Telsa som om det skulle vært angrefrist hos Elkjøp på en hårføner......

Brannfakkel?
#18
Jeg har typisk biler i mange år. Gjerne til de blir 15+ år.
Hvordan er det med elbiler og understellsbehandling mot rust?
Har lest alt fra at det lar seg gjøre, til det må en ikke gjøre for det hindrer kjøling av batteripakken.

Da jeg spurte min Opelforhandler om dette, sa de at Ampera-e blir levert uten ekstra antirustbehandling, og at de heller ikke anbefaler det.
Samtidig kunne de skryte av at Opel er særdeles lite rustutsatt, og Opeler som kom inn på bukk og var opp mot 5 år gamle, hadde knapt rust.
(Noe jeg tror er selv skryt, og ikke tror er reelt).

Noen som har gjort noen undersøkelser eller tanker omkring ekstra rustbehandling av en ny Ae?
#19
Jeg har aldri eid en Tesla, men prøvekjørt Model S flere ganger.
Vi vurderte den sterkt, men kronekurs og prisoppgang gjorde at den kom utenfor vår økonomiske rekkevidde.
(Vi skal kun ha 1 bil i husholdningen, og den skal ha rekkevidde på minst 250km REALISTISK rekkevidde).

Sa til Teslaselger at vi ses når Model 3 kommer.
Reserverte den for noen uker siden, og håper ikke alt for mye avgifter kommer på innen den blir klar til levering om 3-4 år.

MEN!!!!!
Kom over en tråd i går hvor det viser seg at her i Bergen er det flere Model S eiere som venter opp til et halvt år for å få utbedre feil som skal dekkes av garantien. (Dørhåndtak som ikke virker, lekkasje fra tak osv).
Det er helt UHOLDBART for meg å bruke hundretusener på bil, og ikke får rettet garantifeil innenfor rimelig kort tid. Og med dagens marked hvor det stort sett kun er Model S de skal forholde seg til, ser jeg for meg at Model 3 kommer til å knekke verkstedskapasiteten til Tesla.
For om de ikke klarer å gi nogenlunde ok service på de Model S som ruller nå, så regner jeg med at om 5 år er det så pass mange Model S, X og 3 som ruller, at de burde har mer en triplet kapasiteten de har idag.
Men tror kanskje ikke det er så realistisk.

Husker jeg hørte om Model S da den var ny i Norge. Da hadde de lang leveringstid på utbedringer for dem som hadde krasjet. Dengang var årsaken at det var nyetablert og de trengte sårt deler fra USA, men fikk ikke fatt i.

Jeg tenker med skrekk og gru på hvor lang verkstedskøen kommer til å bli når Model 3 tar av.
Og i rette Tesla-ånd vil jo eiere av Model S og X blir prioritert foran budsjettkundene Model 3.

Tar jeg helt feil her?
#20
Model S 2013 - 2022 / The looks, but not the sound
søndag 04. oktober 2015, klokken 21:19
Hallo!?
Sitter og ser en film "Spooks the greater good".
En fyr rømmer fra en restaurant, og crewet hans henter han med en Tesla Model S.
De har lagt inn lyden fra en bensinmotor med tilhørende gearing.
(I selve filmen varer scenen mye lengre).

https://youtu.be/smidRILQBuk?t=15s
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA