Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AppleKnocker

#31
Kjøpe elbil? / Sv: Veldig billige brukte Teslaer
lørdag 30. mars 2019, klokken 11:05
375 for en av de med autopilot

Ingen tvil om at prisene har falt. Jeg solgte en tilsvarende privat for under ett år siden. På tre år/100 000 km falt den med ca 100 000 i verdi. På ytterligere ett år ville den ha falt 80 000 til med disse prisene - i praksis mer hvis man tar høyde for at den nok også ville ha fått noen ekstra kilometer på seg og at disse selges hos forhandler.

Merkverdig kurve for verdifall i så fall
År 1: - 33000
År 2: - 33000
År 3: - 33000
År 4: - 80000



#32
Model 3 / Sv: Tesla service imponerer stort!
fredag 29. mars 2019, klokken 19:46
 :+1:

Noe tilsvarende skjedde meg da kreftkjærra jeg hadde fått som lånebil (en Jaguar diesel :o) nektet å starte en morgen. Da kom de hjem til meg med min Model S og dro med seg kattedyret (til dynga?).

#33
Hyundai Ioniq / Sv: Fersking på langtur: Oslo - Stavanger
fredag 29. mars 2019, klokken 19:43
Sitat fra: Ravis på fredag 29. mars 2019, klokken 09:41
Skal hente ny Ionic i Oslo og ønsker å kjøre den hjem selv. Har kjørt elbil en gang i mitt liv og det var i kun 10km.

Det jeg lurer på er hvor det er lurt å lade(og hvor ofte). Jeg leser i gamle poster her og ser at noen ladestasjoner ikke nødvendigvis virker etc.

Jeg fikk et tips om å lade mange ganger og kort istedet for få og mye. Totaltiden hjem blir omtrent den samme uansett og bonusen er bedre uthvilt sjåfør. Jeg legger inn et lengre stopp i Kristiansand pga besøk.
En slik tur en null stress.

Ioniq lader med full speed opp til 77%, så dabber det litt av før hurtiglading stopper på 94%. Det lønner seg derfor tidsmessig å stoppe lading rundt 77-80%.
#34
Model Y / Sv: Bredde i midtre baksete
fredag 29. mars 2019, klokken 19:35
Sitat fra: daktari på fredag 29. mars 2019, klokken 09:28
Model S og X er utformet for 3. Muligens de har gjort noe nylig på Model S på den fronten.
Model S kan ha isofix på alle tre plasser bak. MEN bare to samtidig. Den i midten deler isofix feste med den ene siden.
#35
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 25. mars 2019, klokken 16:59
Sitat fra: emurof på lørdag 23. mars 2019, klokken 07:43
Sitat fra: Løve på onsdag 13. mars 2019, klokken 00:27
Motsetning til hva Elon Musk har sagt flerfoldige ganger, Tesla er IKKE selvkjørende! Ha henda på rattet folkens

https://www.vgtv.no/video/172999/kjoerer-tesla-paa-motorveien-saa-skjer-dette

Elon Musk har ikke sagt at Tesla er selvkjørende. Han har tvert imot sagt igjen og igjen at sjåføren må ha hendene på rattet og være klar til å gripe inn dersom det skulle skje noe uventet med autopilot.

Du sparker inn åpne dører, Løve.
Det er fair å si at Musk har lovet mer enn han kan holde angående selvkjøring.
#36
Model 3 / Sv: Akkurat sjekket S3X
lørdag 23. mars 2019, klokken 17:55
Sitat fra: fnatiC på lørdag 23. mars 2019, klokken 17:26
Ser ikke poenget med denne tråden i det heletatt...
Hva så?
#37
Sitat fra: TeddyT på søndag 17. mars 2019, klokken 15:28
For de spesielt interesserte så kan jeg melde at TM3P-demobilen jeg prøvde støyer mer på piggfrie dekk enn min 30 år gamle Mercedes 420SE på piggdekk. Støyen opplevdes som høyere og mer irriterende, spesielt i hastigheter over 100km/t. Nå er riktignok den gamle bilen min ganske stillegående, og jeg tror jeg syns støyen i TM3 hadde vært helt greit på 18" eller 19". Har også prøvekjørt S P100D på 21", og må si at jeg følte den var vesentlig mer stillegående enn TM3P, og iallefall på høyde med 420'n på sommerdekk.

Dekkene på 420'n var Hakkapellita 8 pigg i 205/65 15". Trenger ikke akkurat felgbeskyttelse med denne dimensjonen.  :laugh:

Bare for å sammenligne bilene:
[ You are not allowed to view this attachment ]

EDIT: Djizes, her manglet det automatisk bildeskalering på forumet. Fikset mindre bildestørrelse. ;)
Beskjed til Elon Musk: Action required
#38
Sitat fra: eraser på lørdag 16. mars 2019, klokken 02:52
Min oppfatning er at denne tråden er startet av troll, men hvordan sammenligner man faktisk denne støyen vs ice biler? Har forstått at oppfatning av støy når man kommer fra ice er at det er litt "lureri for hjernen"?
Mange vil nok mene at din egen kommentar ligger nærmere trolling enn å diskutere en helt legitim bekymring knyttet til støynivå.
#39
Sitat fra: olavxxx på torsdag 14. mars 2019, klokken 22:59
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 14. mars 2019, klokken 22:46
Tusenvis av elbiler som kjører rundt på piggdekk. Drivstoffet og dekktype har ikke og bør ikke ha noen sammenheng.

Noen tyskere på youtube testet Model 3 mot Ioniq mht støy. Model 3 lå betydelig høyere. Og Ioniq er jo ikke superstillegående den heller.
Selvsagt har det noe å si. Piggdekk bråker mye og uten motordur til å maskere, blir det lettere å høre.

Når jeg kjører fossil med piggfri kan jeg faktisk høre piggdekk fra andre biler. Så det har mye å si.
Klart piggdekk har noe å si. Det gjør at man trenger kortere distanse for å stoppe på is og hardpakket snø. Piggdekk er aldri dårligere enn piggfritt. Og støyen er høyere så klart.

Men det at man velger elbil har ingen sammenheng med at man bør velge piggfritt. Mange har behov for å kjøre hver dag året rundt, eller ønske ikke å kompromisse med sikkerheten og da er piggdekk naturlig.
#40
Tusenvis av elbiler som kjører rundt på piggdekk. Drivstoffet og dekktype har ikke og bør ikke ha noen sammenheng.

Noen tyskere på youtube testet Model 3 mot Ioniq mht støy. Model 3 lå betydelig høyere. Og Ioniq er jo ikke superstillegående den heller.
#41
Model 3 / Sv: TM3 LR på SuC V3
torsdag 07. mars 2019, klokken 19:54
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 07. mars 2019, klokken 17:43
Jeg ligger normalt sett på 21kwh/100km med I-PACE. Har TM3 10-11 i forbruk ved 0 grader på Vestlandet?
Tror jammen ikke det er langt unna sannheten...
#42
Hva har dette å si for M3 MR og SR?

#43
Jeg har kjørt på langtur utenlands med både Tesla og ikke-Tesla elbil.

Med Tesla er det bare å kjøre uten å bruke en kalori på å tenke på lading.
Med ikke-Tesla går det nesten like greit, men bare hvis man gjør forberedelser og planlegging i detalj. I praksis noen timers jobb med googling, nedlasting av apper, sjekking av avstander, ulike leverandører av lading og bestilling av kort/brikker. For spesielt interesserte.
#44
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: E-tron Q4
tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:57
E-tron virker å være den eneste elbilen så langt som leverer varene på støydemping. Hvis Q4 er i samme klasse, er det lovende.
#45
Disse tingene har en tendens til å løse seg selv. Nå brøyter Tesla vei igjen, og prisnedgang på konkurrentene skjer like sikkert som tyngdekraften. Når er litt mer usikkert. Kommer an på Tesla og andre kan levere nok biler.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA