Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - AppleKnocker

Sider: 1 ... 113 114 [115]
1711
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.
« på: Torsdag 01. Oktober 2015, klokken 11:16 »
Lapp på ruta har nok først og fremst en gunstig effekt på den som klistrer den opp. 50-60 000 elbil eiere lar seg ikke omvende til "korrekt" elbilkultur på denne måten. Tror nok vi må innse at entusiastepoken er forbi, og at klare regler med offisiell håndheving er det som gjelder. Private initiativ som lapper på ruta og å parkere folk inne tror jeg egentlig provoserer og polariserer mer enn det gjør noen som helst nytte.

1712
Lade hjemme / Sv: Er CEE kontakt og ladekabel med CEE-kontakt godkjent for 16A hjemme?
« på: Torsdag 01. Oktober 2015, klokken 11:07 »
Kjenner ikke reglene, men tror ikke noen kan nekte deg å sette opp en slik kontakt. Ei heller å bruke den.
Det jeg derimot vet er at min elektriker sier at det ikke er anbefalt å utnytte en kurs 100% over tid. På min 16A kurs ble jeg anbefalt å trekke kun 13A til lading av elbil. Jeg skrur opp til 16A hvis jeg unntaksvis må lade rasktere.

1713
Kjøretips / Sv: elbilforums uoffisielle rekkeviddetest
« på: Torsdag 01. Oktober 2015, klokken 08:20 »
For å gjøre det enkelt og gjennomførbart kan man kanskje finne et kort strekk på E6 hvor det er god ladedekning. Da kan man ha base f.eks på McDonalds Berger og kjøre opp og ned mellom to avkjøringer så mange "runder" som mulig. Det blir kjedelig, men forenkler logistikken.
Bør også være et krav at alle som deltar holder seg så nært på fartsgrensen som mulig.

1714
Kjøpe elbil? / Sv: Vurdere elbil
« på: Torsdag 01. Oktober 2015, klokken 08:09 »
Kjørte denne strekning, 130 km t/r våt vei på tur og tørr vei på retur, hadde 25% og 35 km restrekkevidde, dette var ved forvarmet bil på lørdag og kald bil på søndag, to voksne pluss to barn på 10 og ett på 13 pluss hver sin (for tunge) ryggsekk.
Hadde ikke vært så kjekk tur med I3.... Da måtte en sprunget etter.
Men Soul ser jo både dum, Donaldaktig og hva nå alle karakteristikkene går ut på.
Men de fleste jeg har snakket med synes enten den er kul eller ser bra ut....
Jeg driter nå i hva andre mener, jeg er kjempefornøyd, og vil ikke ha en fireseter. Heller ett mer enn ett mindre!

Er forøvrig ca 1100 klatre høydemetre på tur, mindre på retur.....

Hvilken snitthastighet hadde du på denne turen? Souls fortrinn er vel ved lave hastigheter pga formen og høy luftmotstand.

1715
Carwing / Sv: Bye Bye Carwings!!! Nytt NissanConnectSM EV kommer 29/09/2015
« på: Onsdag 30. ſeptember 2015, klokken 22:37 »
du skal ikke registrere deg på nytt.

du logger inn med epost og passord på denne linken
https://owners.nissanconnect.eu/aqPortal/GB/en

følg instruks
Kommer ikke inn på denne. Gamle Carwings fungerer deriomot som vanlig.

1716
Euroleaf / Sv: Leaf fra Nederland
« på: Tirsdag 29. ſeptember 2015, klokken 00:31 »
Varmepakken rundt batteri har som hensikt å hindre at batteriet fryser i ekstremkulde, slik jeg har forstått det. Batterievarmen skal visstnok ikke ha noe å si på rekkevidde, og det virker som om dette ikke er noe man egentlig trenger, med mindre man bor et svært kaldt sted.

Det du bør tenke mest over er hvor lettsolgt bilen din blir hvis du skal kvitte deg med den en gang.

Sete/rattvarme har sin fanskare, men personlig er jeg mer avhengig av forvarming.

1717
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil har lengst rekkevidde i motorveishastighet?
« på: ſøndag 27. ſeptember 2015, klokken 23:59 »
Med forbehold om at det klaffer, ja jeg er med.

1718
Kjøpe elbil? / Sv: råd til kjøp av brukt elbil i budsjett mellom 20 000-50 000
« på: ſøndag 27. ſeptember 2015, klokken 23:53 »
Med dette budsjettet kan du ikke forvente uproblematisk bilhold i 3 år.
Hvem har sagt at jeg forventer uproblematisk bilhold. Kanskje jeg burde slette "titommeltotter" delen (jeg skaffer flere av de andre fingrene for å unngå å betale mye for en bil, jeg kan skru i nød) En eksempel: Jeg snakket med en i Stavanger med en Think, han driver å skifter ut moduler i batteriet sitt selv, og han sa det ikke trenger å koste mer enn 2000 kr når han gjør det selv. Jeg synes det hørtes svært fornuftig ut.

Sannsynligvis må du ut med noen større utgifter (>kr 20.000) underveis for biler i denne prisklassen. Det er nok bedre totaløkonomi å kjøpe en brukt trilling selv om den koster litt mer.
En liten regnestykke her: ca 95 000 for en brukt trilling eller 20 000 for en brukt elbil. (95 000 - 20 000) Dvs jeg har 75 000 kr bespart. Vil det virkelig bli over 75 000 kroner i utgifter i en gammel og brukt elbil?

Om dette er tilfellet liker jeg å høre argumenter for denne svært så høye totalsummen, istedenfor å bare nevne at det er det. ???

Du finner trillinger for langt under 95'. Jeg har sett de annonsert for under 80' og utropsprisen på finn.no er alltid høyere enn faktisk pris.

Betaler du 20' for en elbil, kan du være rimelig sikker på at beløpet er tapt om tre år. Spørsmålet er hvor mye den har kostet deg før den døde.
En trilling til 80' vil mest sannsynlig ha en verdi fortsatt. Kanskje 30-40' om tre år.

Disse to alternativene kan derfor godt ende opp med å koste deg omtrent like mye. Forskjellen er bare at en trilling er bedre på alle måter, bortsett fra nostalgien ved å kjøre gammel elbil  :'(

1719
TLC / Sv: Droppe service på Leaf?
« på: Lørdag 26. ſeptember 2015, klokken 20:33 »
Bilen har gått 11-12 000 på noen måneder. Regner med at det blir ca 35 000/år.

Bor i Osloområdet, og har ennå ikke sett at noen kan matche Flesland Auto. Kanskje de kan åpne filial på Østlandet  8)

Betryggende å høre at flere tenker i de samme baner mht service.

1720
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva er du mest fornøyd med?
« på: Lørdag 26. ſeptember 2015, klokken 19:17 »
God komfort, lite feil, lavt støynivå og bra kvalitet på telefon over bluetooth.
I tillegg er jeg en av de få (?) som liker designet på bilen. Synes det er kult med høye baklys og halvmeter lange lykter foran. Formene på karosseriet er spesielle, men ikke så kjedelige som de fleste konkurrentene. På vei inn mot Oslo er Leaf den bilen jeg ser flest av i trafikken. Likevel skiller den seg ut!

1721
TLC / Droppe service på Leaf?
« på: Lørdag 26. ſeptember 2015, klokken 19:11 »
Har en MY2015 Leaf (reg Q4 2014) som er importert fra EU (3 års garanti).
Slik jeg forstår koster service ca 4000 pr år. Det eneste som faktisk gjøres utover en masse sjekkpunkter, er å skifte bremsevæske og pollenfilter. Pollenfilter anser jeg som en "gjør det selv" jobb, mens bremsevæskeskift koster kr 1000,- på Snapdrive. Batteriet har jeg god oversikt over på LeafSpy.

Jeg forstår at jeg risikerer litt krangling hvis garantien må brukes to årene den gjelder.

Er det noen som har erfaring med å droppe service på denne måten og gå for et minimumsvedlikehold?
Hva gjør dere som har biler uten garanti?


1722
Elbilen i Samfunnet / Sv: Årleg køyrelengde for elbilar.
« på: Fredag 25. ſeptember 2015, klokken 18:13 »
Ca 35 000 km pr år med Leaf.

1723
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil har lengst rekkevidde i motorveishastighet?
« på: Fredag 25. ſeptember 2015, klokken 12:44 »
Med gassen i bånn, i3 vs leaf tekna vs eup;

http://dbtv.no/4403102496001
At de har nøyaktig 100 km restkapasitet. Hvilken idioti??!!  ::) GOM er jo avhengig av hvordan de er kjørt FØR testen, ikke godt å si hvor mye kapasitet de egentlig starter med her. Så resultatet er jo totalt ubrukelig.

Tror vel at formålet med dette var å få oss til å le. Noe de klarte :-)
For øvrig ubrukelig som du ganske riktig påpeker!

1724
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp! trenger råd til valg av pendlerbil
« på: Fredag 25. ſeptember 2015, klokken 12:41 »

Viktige egenskaper:

- God rekkevidde i motorveishastighet (90-100km/t), helst en som kan klare 150-160 km når det er plussgrader og bar vei.


Med dette kriteriet står du igjen med kun Tesla. Alternativene du nevner klarer ikke dette, med mindre du lader underveis eller senker farten til under motorveishastighet. Legger du deg i 70-80 km/t og kjører som en munk, vil de fleste bilene klare det. Lykke til med det :-)
På en regnværsdag holder det ikke å senke farten heller. Om vinteren kan du selvsagt glemme det.


1725
Model S / Sv: Er pris på denne Teslaen grei?
« på: Fredag 25. ſeptember 2015, klokken 09:28 »
1) Det var dyrt
2) Bilen som beskrives, er ikke bilen på bildet.

Jeg fikk tilbud på en bil med samme spek som denne fra Tesla før sommeren. Det var riktignok en inventory bil som hadde gått noen hundre mil som service loaner. Prisen var 565' så vidt jeg husker.




Sider: 1 ... 113 114 [115]