Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AppleKnocker

#1696
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe 2016 Leaf men , trenger bil nå .
torsdag 08. oktober 2015, klokken 10:24
Sitat fra: K S på torsdag 08. oktober 2015, klokken 06:13
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 23:22
Sitat fra: nime01 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:53
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 21:34
Alle kan påstå hva som helst på internett, det koster ingenting. Man kan lese seg grønn på vrøvl og fantasi på forumet.
Det kan man tydeligvis.
Kom med dine egne fakta da. Eller klarer du bare skyte fra hofta og synse uten belegg?

Du skyter åpenbart fra hofta selv!

Har en strekning som jeg selv lett klarer å kjøre mellom tre og fire ganger, altså t/r 1,5-2 ganger.
En taxisjåfør med Leaf påstod at hans bil var tilnærmet tom etter t/r.
Dette er en strekning på 45 km med krevende topografi.

Nå forventer jeg at du kommer med dine egne fakta. Fyr løs, fra hofta di!

Humor!  ;D ;D ;D

La oss få til en avstemning blant taxisjåfører og naboer og bruke det som grunnlag for oppgitt rekkevidde.

Men først må vi sende ut en melding til United States Environmental Protection Agency (EPA), Europaparlementet og EU kommisjonen som står bak NEDC og ikke minst alle tidsskrifter og institutter som tester biler og skriver om det. Det er åpenbart at deres tjenester ikke lenger er nødvendige. Taxisjåførene tar jobben.

Kanskje taxisjåfører også kan brukes til andre ting hvor man har for dårlige prosesser i dag? De kan gi råd om hvordan helsevesenet kan forbedres, sertifisere utstyr til oljeplattformer og drive kontroll av luftrommet over Norge. Listen over effektivisering er er lang hvis man bare er villig til å legge sin skjebne i taxisjåførens hender.

(Håper posten din var kødd K S....)
#1697
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe 2016 Leaf men , trenger bil nå .
onsdag 07. oktober 2015, klokken 23:22
Sitat fra: nime01 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:53
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 21:34
Alle kan påstå hva som helst på internett, det koster ingenting. Man kan lese seg grønn på vrøvl og fantasi på forumet.
Det kan man tydeligvis.
Kom med dine egne fakta da. Eller klarer du bare skyte fra hofta og synse uten belegg?
#1698
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe 2016 Leaf men , trenger bil nå .
onsdag 07. oktober 2015, klokken 21:34
Alle kan påstå hva som helst på internett, det koster ingenting. Hvis jeg sier at min e-Golf går lenger enn en Model S, så har det naturligvis mindre troverdighet enn tall fra NEDC, EPA og tester i uavhengige bilblader.

Jeg har sett folk på forumet som hevder at Leafen deres drar fra feite BMWer i lyskryss. Jeg har sett Souleiere påstå at deres bil har dobbel rekkevidde av alt annet bortsett fra Tesla. Man kan lese seg grønn på vrøvl og fantasi på forumet.

Fakta fra pålitelige og etterprøvbare kilder om Leaf og Soul, er  at dagens modeller er omtrent like på rekkevidde. Den nye Leafen har vel ingen her prøvd ennå, men jeg tar gjerne veddemål på at den en bedre en dagens og dermed rykker fra Soul.



#1699
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe 2016 Leaf men , trenger bil nå .
onsdag 07. oktober 2015, klokken 17:47
Sitat fra: nime01 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 09:08
Når ble det påstått at Soul har identisk rekkevidde som Leaf 30kW?

Sitat fra: Finnøy på søndag 13. september 2015, klokken 20:19
Dagens Soul har allerede samme reelle rekkevidde som Leaf vil få med 30kWh batteriet.

Kl 20.19 søndag kveld f.eks. Jeg mener det åpenbart er en uriktig påstand, når dagens Soul har omtrent samme rekkevidde som dagens Leaf.
#1700
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe 2016 Leaf men , trenger bil nå .
mandag 05. oktober 2015, klokken 23:40
Sitat fra: nime01 på mandag 05. oktober 2015, klokken 22:39
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 05. oktober 2015, klokken 22:03
Soul har maks 10% mer rekkevidde en dagens Leaf, så når 2016 modellen av sistnevnte får 25% mer rekkevidde spørs det om påstanden holder vann.
Maks 10% mer rekkevidde enn dagens Leaf? Forklar gjerne hvordan du underbygger den påstanden. Hvor mye lenger mener du Leaf med 30kW batteripakke vil gå? ..iflg Nissan-reklamen skal ny Leaf gå 51km lenger med 6kW mer kapasitet. Altså kan den nye Leafen ikke være spesielt effektiv ift dagens Leaf - eller så er det noen som ikke oppgir reelle tall.

Leaf: 199km NEDC, 24kW batteripakke, ca 21kW tilgjengelig
Soul: 212km NEDC, 30kW batteripakke, ca 27kW tilgjengelig
Ny Leaf: 250km NEDC, 30kW batteripakke, ca 27kW tilgjengelig

Det blir spennende å se om ny Leaf med 30kW er like ambisiøs med NEDC tallene som den gamle. 250km sier reklamen. Ny Leaf skal altså kunne kjøre hele 38km lenger enn Soul, med samme tilgjengelige 27kW kapasitet? Er virkelig ny Leaf så mye mer effektiv enn Soul, eller tar Nissan "en VW" og juger med de reelle forbrukstallene?

Er enig i at Soul ikke har sin styrke i høy fart på motorveien, men om gammel Leaf kjører 150km med vanlig landeveiskjøring, så mener du at man kun skal kunne kjøre 165km med Soul? På 15km skal man altså bruke hele 6kW... Virkeligheten ligger antakelig et sted mellom 6-8% forbruk, eller normalt ca 1,6-2,2kW siden man normalt kjører et sted mellom 1,6-2km pr % forbrukt. Restkapasitet vil grovt regnet være ca 3,8-4,4kW med disse tallene.

De fleste som kjører Soul får langt mer rekkevidde enn 165km, med helt normal kjøring. Mange har kjørt oppgitt NEDC rekkevidde med Soul uten for mange sparetiltak - klarer du eller andre å kjøre dagens 24kW Leaf de oppgitte 199km NEDC?

Det kan jeg underbygge med ganske mange ting:
1) NEDC tallene er knapt oppnåelige, men de er sammenlignbare. Soul har 6,5% mer rekkevidde på den testen.
2) EPA testen er mer realistisk. Der har Soul ca 10% mer rekkevidde en Leaf. Hvis man ser på highwaytallene alene, krymper forskjellen.
3) Tester i anerkjente bilblader, f.eks BilNorge Mai 2015, Leaf vs e-Golf vs Soul: "vår test viser at den praktiske rekkevidden vil være omtrent lik for de tre, avhengig av fart, kjørestil og temperatur"
4) I tillegg har jeg kjørt Leaf og Soul selv. Erfaringen tilsier at det er liten forskjell, men at Soul har en fordel ved lav fart. Leaf spiser seg innpå og går fordbi når farten øker til motorveishastighet på 110+.

Det jeg har vanskelig for å tillegge noen som helst vekt, med overnevnte punkter i minne, er at noen på forumet har putret rundt med  30-40 km/t i snittfart og oppnådd lang rekkevidde.

Hva slags seriøse kilder har du på at Soul har overlegen rekkevidde i forhold til dagens konkurrenter, og ikke minst hvordan underbygger du påstanden om at Soul har samme rekkevidde som Leaf 30kwh?
#1701
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe 2016 Leaf men , trenger bil nå .
mandag 05. oktober 2015, klokken 23:23
Sitat fra: OlavEmil på mandag 05. oktober 2015, klokken 22:18
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 05. oktober 2015, klokken 22:03
Det man skal være klar over, er at Soul EV er en ombygd bensinbil.

Det er feil. Soul bensin / diesel er ombygde elbilar.  Soul EV er bygd frå grunnen av med tanke på å vere ein elbil, akkurat som Leaf.

VW og Mercedes sine elbilar er ombygde bensinbilar.

Jasså? Soul ble jo lansert i 2008. EV utgaver bygger på gen 2 i følge wikipedia "The Soul EV would be based on the second generation Kia Soul. " https://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Soul

Finn gjerne frem dokumentasjon som tilsier at bensinutgaven av Soul er en ombygd elbil.
#1702
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe 2016 Leaf men , trenger bil nå .
mandag 05. oktober 2015, klokken 22:03
Sitat fra: Finnøy på søndag 13. september 2015, klokken 20:19
Hvorfor ikke finne deg en Kia Soul på Finn.no? Dagens Soul har allerede samme reelle rekkevidde som Leaf vil få med 30kWh batteriet. Mye av de samme egenskapene; ChaDeMo hurtiglading, varme i seter og ratt osv.

Soul har maks 10% mer rekkevidde en dagens Leaf, så når 2016 modellen av sistnevnte får 25% mer rekkevidde spørs det om påstanden holder vann.

Det man skal være klar over, er at Soul EV er en ombygd bensinbil. Faktisk en av verdens minst aerodynamiske bensinbiler. Den høye luftmotstanden medfører at Soul gjør seg bra i byen og på svingete Vestlandsveier. I høyere hastigheter og i 110 sone på motorvei har den samme rekkevidde som en 2015 Leaf eller e-Golf.
#1703
Sitat fra: K S på mandag 05. oktober 2015, klokken 14:24
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 05. oktober 2015, klokken 09:10
Sitat fra: kodalse på mandag 05. oktober 2015, klokken 07:37Ratt og setevarme er et MUST! i vårt klima

Akkurat DET er vel å ta i :P Rattvarmen er mest gimmic. Hvis man har ambisjoner om hardcore elbilkjøring uten varme i kupeen, så vet jeg jo at mange fyrer opp varme i ratt og rumpe og sparer på varmen. Komfortmessig kan det ikke sammenlignes med å kjøre en varm bil, men man sparer jo energi.

Sete/rumpevarmer er kjekt å ha, men kun et must hvis du har til hensikt å ha nostalgiske roadtrips ala elbilpionerere. Det som VIRKELIG er et MUST er carwings og mulighet til å forvarme bilen via app. Dvs glem USA biler.

Ellers tyder ting på at varmepumpen fra 2013 gir best effekt (og fordel over 2011/12) rundt null grader. Den relative fordelen avtar gradvis ned til minus 15 hvor varmepumpen ikke lenger har effekt.

Hvis en sitter og varmer ræva på et alt for varmt kontor hele dagen, så er nok setevarme og rattvarme unødvendig.
Blir en derimot, som undertegnede, regelmessig nedkjølt, ofte flere ganger om dagen, ja da er pinadø rumpevarmer og pølsevarmer et absolutt må ha!
Er lutkjølte seter et tilvalg, er det veldig kjekt å ha på de varmeste dagene, men bare kjekt å ha!

Det er nok en fordel å kle på seg hvis man går ut av bilen :o

Jeg ville nok likevel sagt at om man er håndverker, jobber med hodet, med mennesker eller helt andre ting så er en varm bil bedre enn en kald. Og det er bedre at hele kupeen er varm, fremfor at kun enkelte deler som ratt og rumpeholder er varme.

Men dette er jo smak og behag. Det man kan konkludere med, er at en elbil som skal dekke alle behov, må ha:
1) ha varme i seter foran og bak, i ratt
2) mulighet for programmerbar og fjernstyrt forvarming
#1704
Sitat fra: kodalse på mandag 05. oktober 2015, klokken 07:37Ratt og setevarme er et MUST! i vårt klima

Akkurat DET er vel å ta i :P Rattvarmen er mest gimmic. Hvis man har ambisjoner om hardcore elbilkjøring uten varme i kupeen, så vet jeg jo at mange fyrer opp varme i ratt og rumpe og sparer på varmen. Komfortmessig kan det ikke sammenlignes med å kjøre en varm bil, men man sparer jo energi.

Sete/rumpevarmer er kjekt å ha, men kun et must hvis du har til hensikt å ha nostalgiske roadtrips ala elbilpionerere. Det som VIRKELIG er et MUST er carwings og mulighet til å forvarme bilen via app. Dvs glem USA biler.

Ellers tyder ting på at varmepumpen fra 2013 gir best effekt (og fordel over 2011/12) rundt null grader. Den relative fordelen avtar gradvis ned til minus 15 hvor varmepumpen ikke lenger har effekt.

#1705
På min Iphone fungerer Leaf Link appen, mens CarWings appen spyr ut feilmeldinger. Hva er det egentlig de har tukla med?
#1706
Dekk / Felger / Sv: Dekktrykksensor
fredag 02. oktober 2015, klokken 11:53
Bruker LeafSpy sensorer i dekk/felg, eller beregner den utfra rulleomkrets og avvik mellom de fire hjulene osv?
#1707
Leaf 2010-2017 / Sv: Regenereringsringer
fredag 02. oktober 2015, klokken 11:51
Sitat fra: hhagl på fredag 02. oktober 2015, klokken 11:05
På 2012 modellen min har jeg ytre ring som alltid lyser, en indre ring som indikerer hvor mye jeg kan få på maks og prikker som angir regenereringen. Ved fulladet lyser ingen av disse indre ringene de kommer gradvis etterhvert som batteristrekene går ned.


Det er samme som på 2015 modell. Kan godt hende indre ring kommer senere som følge av lav nattetemp. Har ikke sjekket selv, men høres riktig ut det som blir påpekt over.
#1708
Elbiler i media / Sv: De kaller meg et miljøsvin
torsdag 01. oktober 2015, klokken 15:17
Sitat fra: Mippen på torsdag 01. oktober 2015, klokken 12:53
Det er ikke så lett.
Det skal være sikkert og visst :o
#1709
Kia Soul EV / Sv: Varmepumpe .
torsdag 01. oktober 2015, klokken 12:26
Sitat fra: OlavEmil på torsdag 17. september 2015, klokken 22:42
Tysk importbil har varmepumpe, ja. Konebilen vår er ein slik ein.

Det stemmer at ladekabel må vere kopla til for at forvarming skal starte. Forvarming utan kabel kopla til er meiningslaust, då mister du jo same rekkjevidda uansett, og bilen blir varm på 1,5 minutt utan forvarming.
Fungerer ikke forvarming på Soul uten tilkoblet kabel? Det høres jo helt merkelig ut.
Det er jo absolutt ikke meningsløst å forvarme uten kabel. I september ja, men i januar kan det jo hende man ikke vil sette seg inn i frossen bil.
#1710
Elbiler i media / Sv: De kaller meg et miljøsvin
torsdag 01. oktober 2015, klokken 12:18
For å si det litt brutalt; det har alltid vært dyrt å være fattig, og det kommer det fortsatt til å være. Ikke engang MD(R)G kan endre på det :-X

Synes for øvrig hun har gode poenger, men jeg aner en offermentalitet mellom linjene. Hver enkelt må ta ansvar for sine valg og tilpasse seg realitetene. Det gjelder hvor man bor, jobber og hva man prioriterer i livet. Hadde det vært meg hadde jeg nok forsøkt å gjøre noen endringer. F.eks i form av annen jobb eller nytt bosted, fremfor å vente på at bussen skal bruke halve tiden til jobb. Eller kjøpt en trilling. Eller vist fingern til de som kaller meg miljøsvin.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA