Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AppleKnocker

#1681
Sitat fra: kodalse på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 11:15
Kom ut til duggvåt bil i morges. 4 grader og råklamt.
Tørket av siderutene og ryggekamera med bare hender.
Satt meg inn, på med setevarme foran og bak (3 i bilen), på med rattvarme.
Deilig varmt til fingrene mens varmekolben drar temperaturen opp til 22,5 grader på kort tid.

Jadda! Ingen tvil om at rattvarme er gull verdt!

Nice.

Selv kom jeg ut til forvarmet bil uten behov for å tørke av noe som helst.
Smak og behag  :P





#1682
Sitat fra: Trond.Strom på fredag 09. oktober 2015, klokken 10:21
fordel med pre facelift utgavene er mer bruk aluminium så mindre ting som kan ruste. Samt dersom du bruker bilen mest til bykjøring og ikke på langturer så er det vannbaserte elektriske varmeapparatet raskere til å få opp temperatur i kupeen.

Når det gjelder rattvarme er vel det en av de tingene man tenker er gimmick, men som man venner seg til og ikke skjønner hvordan man klarte seg uten.

Aluminium er en fordel. Nissan sluttet ved med dette for å spare kostnader tenker jeg.

Er det riktig at det vannbaserte varmeapparatet er raskere til å varme opp enn PTC elementet i kombo med varmepumpe? På Leaf 2015 blåser det varmt med en gang og maks effekt er vel like høy på biler med og uten varmepumpe.
#1683
Sitat fra: nime01 på onsdag 14. oktober 2015, klokken 09:39
Ved 20 blå er det sannsynligvis både vindstille og tørr vei - men som den erfarne elbilisten du er så vet du at det er mange faktorer som spiller inn, som kjørestil, dekkvalg, kupétemp, hastighet osv. VP i Soul er jo ganske så bra, men hvordan den står seg mot VP i Leaf vet jeg ikke.

Varmepumper funker dårlig ved minus 20. På Leaf er forbruk likt på biler med og uten varmepumpe ved denne temperaturen. Antar det også gjelder Soul.
#1684
Carwing / Sv: Oppdatert Leaf Link tilgjengelig i Appstore
tirsdag 13. oktober 2015, klokken 09:27
Yes, fungerer som normalt nå.

Carwings appen derimot: "Umulig å logge inn på YOU+Nissan. Prøv senere" Forrige uke kom feilmeldngene på nederlandsk, så de jobber i hvert fall med saken  :o
#1685
Kjøpe elbil? / Sv: e-Golf: Varmepumpe eller ikke?
mandag 12. oktober 2015, klokken 22:53
Sitat fra: Lasse Nessøe på mandag 12. oktober 2015, klokken 22:47
Vurderer bensinvarmer hvis det ikke gjør at man mister nybilgarantien så får man vel tilnærmet lik rekkevidde hele året.

Kulde har vel to-tre effekter på bilen:
1) Man må bruke mer energi på oppvarming av kupeen.
2) Kulden "krymper" batteriet og gjør det mindre effektivt
3) Luften blir tettere og luftmotstanden øker

I tillegg kan jo snødekke ha noe å si med økt rullemotstand.

Bensinvarmer løser bare oppvarming av kupeen. Rekkevidden blir nok derfor noe redusert i kulde uansett slik jeg har forstått det.
#1686
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S med hengerfeste?
mandag 12. oktober 2015, klokken 20:41
Sitat fra: EXCEL på mandag 12. oktober 2015, klokken 17:32

2. Straffereaksjoner fra staten vegvesen/politi

2. Ringte til statens vegvesen i dag å spurte følgende:
"Hvis en av dine kollegaer påtreffer undertegnede i det han er i ferd med å frakte en liten henger uten bremser med en bil hvor vognkort viser tallet "0" i rubrikk "tilhengerkobling"
"Da sjekker vi at det er sikkerhetslenke tilkoblet......."
Han hadde ikke vært borti problemstillingen før åpenbart og det var tydelig ingen presidens for dette. Når jeg "presset" han litt så virket det som om det sterkeste virkemiddelet de hadde var kjøreforbud mao at henger måtte hektes av før kjøring kunne gjennopptas.

Tanker rundt dette?

Har lurt på det samme. Det er  fullt mulig å miste førerkortet i en slik case, hvis man gjør alt galt. Overlast på henger'n, kjører for fort, manglende lys, ikke sikrer lasten og i tillegg har bil med 0 i vognkortet.
Hvis man derimot gjør alt riktig tror jeg reaksjonen kan variere mellom "kjeft" og et middels solid forenklet forelegg. Jeg har sett sjef UP Runar Karlsen uttale i Aftenposten for et par år siden, at den generelle reaksjonen på å kjøre med for tung henger i forhold til hva bilen er godkjent for, er 5000,- i FF.
#1687
Sitat fra: nime01 på mandag 12. oktober 2015, klokken 20:08
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:22
Göbbels
Er det ikke på tide med en pause snart?

Når Soul angivelig kjører dobbelt så langt som e-Golf, er det på tide med både pause, timeout og at noen stikker fingerne i jorda.

#1688
Sitat fra: K S på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:34
Hvis dere leser batteritest jeg har linket til så viser den at Soul har nær 7 kWt større batteri enn E-Golf, er nok vanskelig å svelge for dere som ikke kan akseptere biler fra Asia
#1689
Sitat fra: K S på mandag 12. oktober 2015, klokken 16:18
Sikkert bra e-Golf, men det faktum at Soul EV har 25% større batterikapasitet  ( http://avt.inl.gov/fsev.shtml )samt rask hurtiglading teller mye for meg.
Fra under 20% til over 90% på ca 25 minutt synes jeg er bra.

Og rekkevidden er i tillegg er god, kjørte i går ca 125 km med totalt 1500 høydemetre med 31 % rest på batteri, altså tett på 170 km med svært krevende topografi.

Nå synes jeg Kia Soul fanatikerne skal ta seg en lenge etterlengtet kalddusj.
Kia Soul kan nok være rett bil for enkelte, men jeg selv Göbbels hadde rødmet over enkelte av rekkeviddehistoriene man kan lese om den bilen på forumet.

Facts:
* Bilnorge (http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=43232) sier rekkevidden er lik på e-Golf, Leaf og Soul.
"Vår test viser at den praktiske rekkevidden vil være omtrent lik for de tre, avhengig av fart, kjørestil og temperatur"
*EPA og NEDC viser at Soul har noen få % mer rekkevidde enn konkurrentene, hovedsaklig i lave hastigheter. Soul er basert på en bensinbil uten tanke for luftmotstand, og det straffer seg voldsomt når hastigheten øker.

Man kan lese på Kia delen av forumet at Soul har dobbelt rekkevidde av e-Golf om vinteren. Det sier egentlig alt om troverdigheten.

Legg også merke til at de som skryter mest av rekkevidden, gjerne bor på Vestlandet. På svingete Vestlandsveier er snitthastigheten gjerne under det halve av motorveiene rundt Oslo med 110 soner.

Som halvkul bybil eller putring i 40-50 km/t på svingete veier uten behov for bagasjeplass, er Kia godt egnet.
#1690
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe 2016 Leaf men , trenger bil nå .
torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:57
Sitat fra: nime01 på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:26
Men du Appleknocker... istedenfor å sitte på forum og trolle med andres erfaringer, så kan du heller enkelt motbevise meg og fantasitullehistoriene mine som jeg åpenbart må diktet opp mens jeg tok feil av kantarell og andre sopper, og en gang for alle få fastslått at de som kjører Soul er noen fullstendig nedsnødde wattnisser som ikke har noe bedre å finne på enn å sitte og skrøne på nett, mens du samtidig peker nese til alle som mener at Leaf og 199km NEDC rekkevidde er bare sludder og sier: "Hva sa jeg?"

Oppgave: Kjør en 21kW Leaf som er ladet til 95% fra Notodden over Gaustatoppen (skru på varmen litt der, det er kaldt der oppe), innom Rjukan sentrum, forsett tilbake mot Gransherad & Bolkesjø, videre derfra forbi Kongsberg til du har kjørt ca 175km ved å følge fartsgrensene hele veien. Du vil tilogmed ha noe restkapasitet igjen iflg NEDC, som er 'sammenlignbart' mellom bilene.

Evt kan du plotte inn turen på http://jurassictest.ch/gr , som forøvrig ikke er veldig langt unna realiteten på rekkeviddeangivelsene sine. Legg inn korrekt vekt og SCx-verdi på Soul, og korrekt batterikapasitet og vekt på Leaf. Hint: Soul 27kW får oppgitt 10% restkapasitet, Leaf 27kW får oppgitt 10% restkapasitet, og Leaf 21kW får oppgitt -10% restkapasitet.

Så etter å ha manipulert verdiene på jurassictest, får du de resultatene du ønsker? Nice!

Du får slenge deg med på den testen som noen på forumet forsøker å arrangere hvor man skal prøve ut rekkevidde IRL. Anekdotisk bevisførsel i den formen som ligger til grunn for Souls fortreffelighet, er meningsløst.
#1691
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
torsdag 08. oktober 2015, klokken 19:44
Sitat fra: K S på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:24
Dukker det opp EN lader der hvor jeg vil ha den er jeg villig til å vurdere å betale kr 3750 i året! I motsetning til flesteparten her på forumet.
Hvorfor? Mye billigere med 3750 i året enn å kjøpe Tesla, som jeg ikke ønsker meg!

Hva har det med saken å gjøre at du ikke har råd til Tesla?
#1692
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe 2016 Leaf men , trenger bil nå .
torsdag 08. oktober 2015, klokken 19:19
Sitat fra: K S på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:10
Ellers så er ordet kvemleia noe som dukker opp i hodet mitt nå.

Kjipern :o

Men si meg en ting K S; jeg synes jeg leste i en annen tråd at du hadde oppført deg slik at moderator måtte slette en del innlegg, og at du nå er på din siste advarsel før du blir utestengt. Kanskje du skulle prøve å oppføre deg og la det handle om sak i stedet for person. Når det er sagt, så er vel tonen din ikke noe tap for forumet den dagen du blir kastet ut.
#1693
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe 2016 Leaf men , trenger bil nå .
torsdag 08. oktober 2015, klokken 17:53
Sitat fra: OlavEmil på torsdag 08. oktober 2015, klokken 15:00
Dette blir berre dumt. Dei som vil forholde seg til testar, får gjere det. Dei som vil forholde seg til realitetar, får gjere det. Den eine leiren klarar neppe å overtale den andre, eller motsatt.

Både Leaf og Kia er gode bilar. Det blir spennande å sjå realitetane til den nye Leafen.

Hvis du mener at ytterpunktene her er "tester" vs "realiteter", så må jeg si det er et interessant standpunkt.

Det betyr at "realiteter" er andrehåndskunnskap som ikke er mulig å verifisere, rykter, påstander og løst babbel. Det er helt fascinerende hvis folk baserer seg på slikt når de skal kjøpe bil.

Heldigvis er det nok ikke slik. Ta en håndfull av de mest fanatiske Soulsupporterene på forumet, de som kupper enhver tråd med anbefaling om å kjøpe Soul. Det handler ikke om at de er stokk dumme slik det kan fremstå når de henviser til taxisjåfører som kilde til sin kunnskap. Nei, dette handler om et kjent fenomen innen kognitiv vitenskap og markedsføring; choice supportive bias. Kort fortalt dreier det om at mennesker i retrospektiv argumenterer for sitt eget valg. Hvis man har valgt A fremfor B, vil man være tilbøyelig til å forsterke positive sider ved A og tilsvarende rakke ned på B. Etterhvert vil minnet om beslutningen, fordelene og ulempene bli forvrengt. Og vi får slike uttalelser som vi er vitne til i denne tråden.

Choice supportive bias er ikke forbeholdt Souleiere, men som leser av forumet vil jeg påstå at det er nettopp disse  som er hardest rammet. Tett fulgt av Tesla eiere. Jeg snakket med en taxisjåfør i dag som sa seg enig.
#1694
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe 2016 Leaf men , trenger bil nå .
torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:00
Sitat fra: nime01 på torsdag 08. oktober 2015, klokken 10:36
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 23:22
Sitat fra: nime01 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:53
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 21:34
Alle kan påstå hva som helst på internett, det koster ingenting. Man kan lese seg grønn på vrøvl og fantasi på forumet.
Det kan man tydeligvis.
Kom med dine egne fakta da. Eller klarer du bare skyte fra hofta og synse uten belegg?

Siden du spør, her er noe av min egen praktiske erfaring med Soul
(og nei, jeg kjører ikke under fartsgrenser eller sinker annen trafikk)

1) Start SOC 95%, 175km lang kjøretur, inkl over Gaustatoppen, og det var 12% restkapasitet og ca 22km oppgitt rekkevidde igjen. Fart mellom 50-100km/t, temp 6-15 grader
2) Start SOC 100%, 172,5km lang kjøretur med 25% SOC igjen, og 60km oppgitt restrekkevidde, tilsammen 232,5km estimert. Fart mellom 50-85km/t, temp 10-20 grader

Du påstår at NEDC tallene er "urealistiske" men sammenlignbare. Det betyr dermed også at det ikke er noe problem å gjenta de samme turene med Leaf med 21kW tilgjengelig, og fortsatt ha noen % igjen på batteriet.

Eller?

Jeg spør egentlig ikke om uspesifisert synsing. Misforstå meg rett, det du skriver en en god historie. Det er basert på din hukommelse, altså kan det være feil. Det som skriver om fart, er ikke veldig oppklarende. Kjørte du i 50 km/t og var opp i 100 km/t én gang?  Var snittet 50, 100 eller noe annet? Høydemeter? Kjørestil? Temp inne i bilen? Last?

Hvis du hadde 100 i snitt rundt Gaustadtoppen med kun oppoverbakker, har Soulen din bedre rekkevidde enn en Tesla. Hvis du hadde snitt på 50 og kjørte litt opp og ned, vil jeg si at de fleste elbiler lett matcher turen din.

Poenget er at slike historier er null verdt som bevis for rekkevidde.

Har jeg f.eks nevnt historien om en taxisjåfør som kjørte Lindesnes-Nordkapp på 1 liter diesel! Og kun 2 gram NOX. Slå den!
#1695
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe 2016 Leaf men , trenger bil nå .
torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:50
Sitat fra: K S på torsdag 08. oktober 2015, klokken 11:55
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 08. oktober 2015, klokken 10:24
Sitat fra: K S på torsdag 08. oktober 2015, klokken 06:13
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 23:22
Sitat fra: nime01 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:53
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 21:34
Alle kan påstå hva som helst på internett, det koster ingenting. Man kan lese seg grønn på vrøvl og fantasi på forumet.
Det kan man tydeligvis.
Kom med dine egne fakta da. Eller klarer du bare skyte fra hofta og synse uten belegg?

Du skyter åpenbart fra hofta selv!

Har en strekning som jeg selv lett klarer å kjøre mellom tre og fire ganger, altså t/r 1,5-2 ganger.
En taxisjåfør med Leaf påstod at hans bil var tilnærmet tom etter t/r.
Dette er en strekning på 45 km med krevende topografi.

Nå forventer jeg at du kommer med dine egne fakta. Fyr løs, fra hofta di!

Humor!  ;D ;D ;D

La oss få til en avstemning blant taxisjåfører og naboer og bruke det som grunnlag for oppgitt rekkevidde.

Men først må vi sende ut en melding til United States Environmental Protection Agency (EPA), Europaparlementet og EU kommisjonen som står bak NEDC og ikke minst alle tidsskrifter og institutter som tester biler og skriver om det. Det er åpenbart at deres tjenester ikke lenger er nødvendige. Taxisjåførene tar jobben.

Kanskje taxisjåfører også kan brukes til andre ting hvor man har for dårlige prosesser i dag? De kan gi råd om hvordan helsevesenet kan forbedres, sertifisere utstyr til oljeplattformer og drive kontroll av luftrommet over Norge. Listen over effektivisering er er lang hvis man bare er villig til å legge sin skjebne i taxisjåførens hender.

(Håper posten din var kødd K S....)

Neida, hvem som er kødden her får andre ta stilling til, jeg ble akkurat veldig kvalm.

Så du mener at en prat med en taxisjåfør sier mer om rekkevidde enn tester utført av NEDC, EPA og BilNorge?

Seriøst???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA