Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - AppleKnocker

#61
Model 3 / Fairly confident production will start next year = 2019
lørdag 02. april 2016, klokken 14:19
I lys av en systematisk historikk med overpromising og underdelivering fra Tesla Motors, er det vanskelig å tolke dette som at produksjonen nærmest garantert blir forsinket. Forhåpentligvis ikke mer enn med ett år, men egentlig tror jeg ikke Tesla selv har peiling på når det blir. Jeg registrerer at mange analytikere i bransjen antar at de i beste fall klarer å produsere 250' biler i 2020. Kanskje kommer det biler til Norge i 2019, kanskje 2020? USA går selvsagt foran Norge.




#62
Model 3 / Hvilket behov dekker Model ≡ ?
lørdag 02. april 2016, klokken 11:24
Tesla har klart kunststykket å snu opp ned på kjøpsprosessen.
Jeg ville normalt tenkt over behovet og så vurdert ulike modeller. Nå har jeg reservert (som strengt tatt er noe annet enn å kjøpe) en Model ≡. Og jeg har egentlig ikke funnet ut av hva jeg skal gjøre med den og hvilket behov den skal dekke. Alternativene slik jeg ser det i dag er:
1) Bytte ut Leafen når Model ≡  kommer i 2019. Leafen dekker for såvidt behovet for å pendle 40 km hver vei, så det spørs om det er noen vits.
2) Bytte ut Leaf og Model S med to Model ≡. Det vil fungere fint bortsett fra på ferietur hvor vi evnt må låne en stor bil eller kjøre to av våre egne.
3) Bytte ut Leaf og Model S med en Model ≡ og en Model X eller ny hittil ukjent elektrisk MPV som duger som feriebil.

Å ha tre biler er uaktuelt, men jeg kan jo også kansellere som et alternativ 4).

Det er flere jokere å ta hensyn til:
Hvor lenge varer nullavgiftspolitikken? Jeg kommer til å handle ny elbil før avgiftene evnt stiger kraftig.
Hvilke alternativer finnes å kjøpe i 2018/19?
Når kommer de første fullstendig selvkjørende bilene? Når det kommer en bil som kan kjøre meg på jobb og deretter lade, parkere eller dra hjem på egenhånd, står jeg klar til å kjøpe enten det er Nissan, Tesla eller QuincQong Industries.
#63
Elbilen i Samfunnet / 50 tonn elbilkiller løs på E6
mandag 14. mars 2016, klokken 17:43
Jeg lå i rundt 100 med Leafen på E6 i dag da jeg fikk denne idioten bak meg. Nå er jeg klar over at 100 på Leaf spedometeret ikke betyr 100 km/t, men toppfarten på til semitraileren var antageligvis ikke mange km over min hastigheten. Han hadde et mislykket forsøk på forbikjøring da han ikke klarte å holde farten i oppoverbakke. Min dødsynd var åpenbart at jeg ikke sakket ned til 80 for å slippe ham forbi på firefelts vei.
Som straff fikk jeg smake 50 tonn ca 2-4 meter bak meg i et flere kilometer.

Jeg håper Politiet fikk tak i ham lenger ned på E6. Bilen er registrert på et firma som heter Veøy, men de sier bilen nettopp er solgt (firmaet virket seriøst så jeg velger å tro dem). Jeg aner ikke hvem som var sjåfør, men er sikker på at påtalemyndigheten finner ham og gir ham behandling som fortjent når jeg anmelder i morgen og legger ved videoen som bildene er klippet fra.

Når jeg svingte av motorveien la han seg for øvrig godt inn i på avkjøringsrampen i et forsøk på å gi meg en siste støkk.
#64
http://www.dinside.no/936126/bilsalget-i-februar-2016-elbil-andelen-gaar-ned-diesel-paa-topp
Andelen elbiler går nå helt tydelig ned. Selv om vi snart har 100 000 elbiler på veiene, har antallet dieselbiler økt mer de siste årene. Netto øker antall personbiler med ca 50 000 biler pr år, dvs nye/importerte biler minus de som blir vraket. Diesel er favoritten!

Dette virker jo helt absurd på oss som er frelst, men det er et alvorlig varsko. Nå ser vi kanskje effekten av stengte kollektivfelt og antydninger om at elbilfordelene er på vei til å fjernes. Det vi trenger nå er å sikre fordelene frem til elbiler faktisk kan konkurrere med fossilbilene. Hvis mva og andre avgifter fases inn før elbilene har blitt bra nok, er jeg ikke særlig optimistisk med tanke på høyere andeler enn 15-20% for elbilens vedkommende. Andre mener kanskje at elbilen by default vil ta over, men det tror jeg dessverre  er ønsketenking.

Vi kunne trenge noen som snakker elbilens sak og får gjennomslag. Elbilforeningen virker som har mistet den lille innflytelsen de hadde.


#65
Model S 2013 - 2022 / Oljelekkasje?
onsdag 27. januar 2016, klokken 09:06
 Jeg oppdaget to ting i dag tidlig;
1) Bremsene var omtrent helt ute av spill. Rygging ut av garasjen i 5 km/t medførte at jeg måtte trykke bremsen hardt i bånn for å stoppe. Det kjentes som om jeg skulle trille ut i grøfta. Vurderte å be Tesla komme å hente kjærra, men etter fem forsiktige nedbremsninger virker de tilsynelatende normalt.
2) Der hvor bilen har stått er det noe som ligner veldig på olje med vann i seg. Det har dryppet fra to steder under bilen litt bak forhjulene  og ca 30 cm inn fra førerdøra.

Hva  :o :o :o :o er dette?

#66
Servicesenteret på Rud i Bærum har åpnet, og de har sympatisk nok en policy om å vaske alle biler de tar inn. Dette skjer i en automat.

Min bil (11 mnd gammel) ble levert skitten og jeg fikk den vasket tilbake. Da jeg hentet den så den ikke ut i måneskinn med småriper på 100% av bilen. I tillegg var det noen store dype riper. Bilen var for skitten til å gå over og markere evnt skader da jeg leverte den, men jeg nevnte en ripe som jeg vet om. Dette var det eneste som ble notert.

Jeg påpekte tilstanden på bilen da jeg henten den, men presiserte at jeg ikke hadde grunnlag for å anklage dem. Jeg har ikke bevis for at disse ripene har oppstått hos Tesla Servicesenter. Jeg har heller ikke sett bilen ren i kraftig lys på en god stund, så jeg kan ikke med 100% sikkerhet si at dette har skjedd hos Tesla. Bilen er ikke ripefri, men jeg kan ikke huske at den har sett ut som sandblåst vrak. Det jeg imidlertid vet, er at jeg aldri har vasket bilen i maskin selv.

Spørsmål: har noen andre hatt negative opplevelser av vaskeautomaten hos Servicesenter Rud, eller andre Servicesenter hvor man vasker bilene i automat?

#67
Model S 2013 - 2022 / 360 km i minus 7/snødekke
lørdag 02. januar 2016, klokken 17:14
Planlegger en tur på 360km i morgen med en S85 på piggdekk. Det er meldt ca minus 7 i området (Hedemark), veiene har snødekke/saltslaps. Ønsker i utgangspunktet å gjennomføre uten å lade. Det er uansett ingen SC på ruta.
Kjører alene så jeg kan kutte ned en del på varme i bilen.

Hva er oddsen for å klare det?
#68
Hurtilading av Leaf / Batteritemperatur og hastighet på hurtigladnig
mandag 14. desember 2015, klokken 17:04
Finnes det noen oversikt over hvor mye ladehastighet (på hurtiglader) Leafbatteriet vil ta imot ved ulike batteritemperaturer?

Jeg har sett oppstillinger som viser ladefart ved ulike utetemperaturer, men batteritemperatur kan jo variere avhengig av hvor bilen har vært parkert og hvordan den er kjørt før lading starter.


Sakset fra elbil.no:
ABB uttrykker at de forventer følgende ladetid for forskjellige utetemperaturer (som da også har påvirka batterienes temperatur). Tidsangivelsen er for å lade fra 0-80%:
10ºC : 30 minutter
  0ºC :  45 minutter
-10ºC : 90 minutter
-20ºC : 90 minutter med batterioppvarming eller 3 timer uten

http://www.elbil.no/elbilfakta/elbillading/591-mer-om-hurtiglading-i-kulda
#69
Elbil og økonomi / Besparelse elbil
onsdag 11. november 2015, klokken 13:19
Tenkte jeg skulle legge ut regnestykket for vår husholdning etter at vi gikk over til helelektrisk transport.
Vi hadde før en dieselbil og en bensinbil som er byttet til to elbiler. Vi bor på landet med to stk som pendler i hver sin retning. Pendling utgjør ca 36 000 km/år. I tillegg kjører vi ca 24 000 km/år på bilferier, familiebesøk, trening og annen fritidskjøring. Ca 60 000 km/år totalt. Kilometerne går fort unna når motorveiene etterhvert har blitt godt utbygd!

I forhold til de to forrige bilene våre sparer vi årlig:
Bompenger: 15 600,-
Drivstoff: 55 800,-
Årsavgift: 5 250,-
Parkering: 500,-
Sum: 77 150,-

Vedlikehold antar jeg er likt som før.
Verditap kan være noe høyere med elbilene, men umulig å estimere. Det skal være dramatisk stor forskjell for at elbil ikke skal lønne seg for oss.

For de som kjører mye, er elbil en gullgruve. For oss er lav strømpris den viktigste faktoren for at det skal være lønnsomt videre.  De andre fordelene er mindre viktig.

PS Jeg registrerte at FBI på NRK nærmest avskrev elbil for de som ikke bor i byen. De som bor på landet kjører ofte lenger pr år enn folk i byen og det blir mer å spare. Spesielt når det kommer biler med bedre rekkevidde, tror jeg mange, selv utenfor byene, vil ha nytte av å regne på kostnadene ved bilholdet sitt.

#70
Carwing / AirWigs lansert
fredag 16. oktober 2015, klokken 08:43
Nå kommer et helt nytt system. Snappet opp dette på nettet:

"Nissan lanserer AirWigs som erstatning for CARWINGS

Det er ingen hemmelighet at vi har opplevd utfordringer ved vårt eksisterende system for biltelematikk sier Apek Att som leder Nissans satsing innenfor området. Basert på tilbakemeldinger fra kunder har vi nå lansert et helt nytt system hvor vi har eliminert samtlige feilkilder og vi introduserer et forutsigbart grensesnitt. Bavi An har ledet prosjektet og forklarer at den nye appen er fullstendig stand alone uten kobling til verken Nissan senter eller bilen. Kunden kan i praksis trykke og velge hva de vil, forklarer Bavi. Her er det ingen ustabil forbindelse, men vi har lagt inn en del standardiserte feilmeldinger med forhåndsdefinerte timer. Etter to minutter vil kunden få melding om "Brukerfeil" og etter fem minutter sender appen en melding om at enheten kunden bruker, ikke støttes av systemet. Dette er noe Nissan kundene forventer, og det er en praktisk løsning for oss slik at vi kan unngå pågang på kundesenteret.
På spørsmål om hvordan det nye systemet skal ivareta dagens Carwings funksjoner, svarer Apek at nye Nissan biler vil få jukseprogramvare som standard. Bilen vil registrere utetemperatur og varmen vil stå på konstant når utemperaturen faller under 10 grader celius. Bavi forklarer Nissan anser bilen som en cloud, og at det er mest hensiktsmessig å gå vekk fra telematikk og mot et "random precondition" konsept. Apek røper at Nissan vil rekruttere en del folk fra Volkswagen og at det er en konsernstrategi å kombinere "random logic" med jukseprogramvare. Navnet på tjenesten AirWigs er besluttet av ledergruppen i Nissan."
#71
TLC / Droppe service på Leaf?
lørdag 26. september 2015, klokken 19:11
Har en MY2015 Leaf (reg Q4 2014) som er importert fra EU (3 års garanti).
Slik jeg forstår koster service ca 4000 pr år. Det eneste som faktisk gjøres utover en masse sjekkpunkter, er å skifte bremsevæske og pollenfilter. Pollenfilter anser jeg som en "gjør det selv" jobb, mens bremsevæskeskift koster kr 1000,- på Snapdrive. Batteriet har jeg god oversikt over på LeafSpy.

Jeg forstår at jeg risikerer litt krangling hvis garantien må brukes to årene den gjelder.

Er det noen som har erfaring med å droppe service på denne måten og gå for et minimumsvedlikehold?
Hva gjør dere som har biler uten garanti?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA