Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - AppleKnocker

#21
Hyundai Ioniq / Ioniq med hengerfeste
fredag 30. mars 2018, klokken 23:16
En tysk fyr som har montert hengerfeste på sin Ioniq EV. Brukes til å trekke også.

Hm...

https://www.youtube.com/watch?v=mj9Xv3-EmE0
#22
Elbiler i media / Fossilbiler starter ikke i kulda - uegnet i Norge?
onsdag 28. februar 2018, klokken 14:46
Jeg har ikke hatt fossilbil på mange år. Men det har gått opp for meg at det er et vanlig problem at diesel- og bensinbiler ikke starter i skikkelig kulde. Hva slags idioti er det å lage biler som går på et drivstoff som ikke takler kulde. Og så selge de i Norge?

#23
Model X 2014 - 2022 / Rekkevidde X vs S
mandag 19. februar 2018, klokken 22:05
Vurderer en ny X75D som erstatning for min S85.

Jeg forstår at et frisk 75 batteri neppe har dårligere kapasitet enn mitt 85 batteri fra 2015. Men å gå fra Model S til X naturlig nok vil medføre høyere forbruk og redusert rekkevidde.

Vil jeg klare 20 mil om vinteren på motorveien i 120 km/t med en X?
Er det noen som har hatt både S og X som kan si noe om forskjell i rekkevidde?

#24
Elbilen i Samfunnet / Takk til MDG fra en direktør
søndag 28. januar 2018, klokken 20:10
Det er på sin plass å rette en stor takk til MDG. Endelig øyner mange løsningen på problemer som har plaget oss i årevis. Jeg snakker selvsagt om bilkø. Etter at bompengene ble skrudd kraftig opp rundt Oslo, er flere som nå ikke tar seg råd til å kjøre bil til jobb. Opp mot kr 77,- bare i bompenger svir selvsagt for mange med familie og vanlige jobber.  Og mer skal det bli med flere bomstasjoner, betaling begge veier og høyere takster. Om noen år er kanskje veiene forbehold de med høy gasje og flotte biler. Noen snekkere vil det vel forresten alltid være. Uansett,  i mine 20 år som bilpendler, har jeg aldri opplevd så lite forsinkelse på vei til jobb. Disse tiltakene frigjør opp mot 20 minutter for meg hver dag, og det setter jeg pris på. Jeg verdsetter privatlivet, komforten og forutsigbarheten ved å kjøre bil, så jeg fortsetter uansett pris. I bilen kan jeg også røyke sigar uten at noen kjefter og smeller. Det koster mer og mer å kjøre kollektivt også. Videre er Teslafeltet åpent store deler av døgnet, og jeg kan ta med au pairen hvis jeg på død og liv må kjøre mellom 7-9. Som leder bestemmer jeg arbeidstiden selv, så minimalt problem. Jeg har fast plass i kjelleren på jobben i sentrum, så jeg blåser i om parkeringsplasser fylles opp med hasjrøykende gatekunstnere og blomsterkasser. Min stemme går til Miljøpartiet for Direktører og Grådige ved neste års kommunevalg!

Mvh Glad Direktør

PS En del ansatte klager over at det tar lang tid å komme seg på jobb når de må ta buss til barnehagen, så t-bane videre. Jeg svarer at de må jobbe hardere og ikke være så smålige når det gjelder miljøet. Dessuten holder MDG sykkelfeltene åpent hele vinteren, så det er bare å hoppe på en elsykkel og peise nedover.
#25
Elbilen i Samfunnet / Dieselbil = varebil
onsdag 03. januar 2018, klokken 22:22
Kreftkjerrene er ferd med å avgå ved døden. Nå er det håndverkere som kjøper dieselbiler. Personbiler er ikke inne på topp tre over de mest solgte dieselpurkene. Imagemessig er dette helt kurant. Mercedeseiere har i lang tid blitt møtt med taxi tilrop. Nå er det snart rimelig å forvente at de som kjøper diesel også kan komme innom og fikse rør, legge opp en ny lampe eller gi pristilbud på ny markterrasse.



Mest solgte dieselbiler uansett kategori i Norge 2017 per julaften er:

VW Transporter, topper med 4917 biler
VW Caddy, en broder med 4399 biler
Mercedes Vito, erkerival med 3021 biler
#27
Zoe / Støydemping ZOE
tirsdag 26. desember 2017, klokken 11:51
Teslaforumet har side opp og side ned om støydemping. Inspirert av dette har jeg gått løs på en Zoe.
To gode nyheter:
1) det har merkbar effekt på lydnivå
2) Jobben er enklere enn forventet

Foreløpig har jeg dempet alle fire dører med bitumen fra Biltema. Dørene foran har i tillegg fått et ekstra sett med gummilister.
Videre plan er å behandle hjulbuene, taket, bagasjerommet, bakluken og legge på ekstra gummilister på bakdørene.

Denne Zoe'en brukes til pendling på motorvei i Norge og Sverige og den har piggdekk. Typisk cruising 100-130 km/t.
#28
Elbiler i media / Vintertest av elbiler
søndag 17. desember 2017, klokken 17:18
En trøst for de som bestilte en Ampera-e, er at den tydligvis suger om vinteren uten varmepumpe. Testen til Autobild er gjort i 5 plussgrader, deler av testen på motorvei i 130. Ved norsk vinter kan nok Zoe og eGolf trolig gå like lang som Ampera-e.


BILMODELL            REKKEVIDDE (TEST)   REKKEVIDDE (NEDC)   TEST/NEDC
Opel Ampera-e            273 km                   520 km   53 %
Renault Zoe            244 km                   400 km   61 %
Volkswagen e-Golf        208 km                   300 km   69 %
Hyundai Ioniq Electric    192 km                   280 km   69 %
Kia Soul EV            167 km               250 km   67 %
Nissan e-NV200            101 km                   170 km   59 %
Smart ForFour        84 km                   160 km   53 %
Volkswagen e-Up    79 km                   160 km   49 %


https://www.dinside.no/motor/sa-langt-gar-elbilen-din-i-vinterlige-forhold/69068744
#29
Model 3 / Bakluke og snø
søndag 03. desember 2017, klokken 10:53
I denne videoen blir en potensielt utfordring godt poengtert: hva skjer med et lass av snø på bakluken til Model 3 når man åpner. Vann vil renne ned på bakvinduet og ut via kanalene som er laget. Men det ser ut som snø kan havne rett inn i bagasjerommet.

Må eventuelt huske å fjerne snø før man åpner.

Jeg aldri eid en bil uten stor bakluke, så jeg vet ikke hvordan dette fungerer på det vi tradisjonelt kaller sedan i Norge?
#30
Elbilen i Samfunnet / The Economist: 2018 tipping point for elbiler
søndag 22. oktober 2017, klokken 11:38
Som forventet tegnes det et nyansert og helhetlig perspektiv av elbilen når økonomer får snakke ferdig, uten innblanding fra ingeniører og andre som roter seg bort i detaljer ;D

https://www.facebook.com/TheEconomist/videos/10155933510584060/
#31
Model S 2013 - 2022 / Garantiutløpstest Model S
lørdag 21. oktober 2017, klokken 21:00
Bilen min har snart gått 100 000 km på 2.5 år, så jeg tok en garantiutløpstest hos NAF forleden.
Etter to timer med nitty gritty pirking fant de en skiltlyspære som ikke virket. Ellers ingenting å påpeke.

Hadde egentlig forventet at understellet på en så tung bil ville bære preg av 100 000 km, men det var altså tipp topp. Jeg kjører nesten bare på jevn fin motorvei, så det kan være en formildende omstendighet.




#32
Model 3 / Hvorfor jeg trolig ikke henter ut min Model 3
fredag 04. august 2017, klokken 13:56
Slik ting ser ut nå, er det svært liten sjanse for at en Model 3 finner veien inn i min garasje.

Det er tre hovedfaktorer som ligger bak;
1) Usikkerhet rundt hengerfeste. Jeg har båthenger og vanlig tilhenger, men ingen bil til å trekke dem. Jeg er svekket i troen på at Model 3 er løsningen.
2) Garanti på Model S drivverk er 8 år ubegrenset km . Min bil går 40 000 km pr år, så en slik garanti er gull verdt. Garantien var faktisk tungen på vektskålen som gjorde at jeg kjøpte Tesla i utgangspunktet. Det ser ut som at Model 3 får en mer begrenset garanti.
3) Model 3 i ribbet versjon kunne kanskje fungert som en bil nr 2, men den tigger jo om oppgraderinger. Jeg tenker det vil bli rart å ha en så flott bil i ribbet versjon. Model 3 er for liten og upraktisk å ha som nr 1 bil etter mitt syn. Stor bakluke er noe jeg tar for gitt, og jeg ville frustrere meg ukentlig over å ikke ha det.

Model 3 er en flott bil, "ha begjæret" er til stede. Men for mine behov faller den litt mellom to stoler akkurat nå. Den gode nyheten er at noen andre rykker frem i køen foran min tidlige reservasjon :D
#33
Bringer tankene inn på at selv en død katt vil sprette hvis den bare blir kastet hardt nok fra stor høyde



http://www.tv2.no/broom/9106671/
#34
Elbiler i media / Årets dummeste (så langt)
søndag 23. april 2017, klokken 18:44
Denne tar kaka:

Lokalavisen for indre akershus, Indre Akershus Blad, kjører en sak om økt eiendomsskatt for de lokale bøndene. Inntil 500% økning er det visstnok. Fair sak, men det blir verre; "To karer har reist rundt i en Tesla og sørget for at mange bønder har fått en enorm skatteøkning. Det er klart folk reagerer da.."

Hva blir oppfølgeren til uka? At en av karene var mørk i huden?
#35
Elbilen i Samfunnet / Politiet med aksjoner mot elbiler
søndag 23. april 2017, klokken 09:07
Storaksjon mot elbiler som parkerer ved bensinpumpene uten å fylle.... :police:
#36
Zoe / Zoe kåret til beste elbil i UK av både WhatCar og CarBuyer
mandag 17. april 2017, klokken 08:13
Begge påpeker at Zoe er rimelig, praktisk og lettkjørt med lang rekkevidde etter at det nye batterier på 41kwh kom.

http://www.carbuyer.co.uk/reviews/recommended/best-electric-cars

http://www.whatcar.com/news/the-best-electric-cars-4/
#37
Elbilen i Samfunnet / Statsstøtte til elbiler øker i Norge
fredag 24. mars 2017, klokken 16:01
Igjen noen som er så frekke å påstå at elbileiere mottar statsstøtte og pengestøtte. Dette er jo nesten like frekt som å kalle elbilstøtten for subsidier. Fint hvis noen kan tilskrive EFTAs overvåkningsorgan og Teknisk Ukeblad og fortelle dem at det ikke er politisk korrekt i Norge å snakke om at velfødde elbileiere mottar statsstøtte.

STATSSTØTTE TIL ELBILER
Pengepotten til statsstøtte økte: Norge brukte 2 mrd. mer på å fremme elbiler
Norge delte ut 24,6 milliarder kroner i statsstøtte i 2015. Spesielt elbilstøtten trakk opp.

https://www.tu.no/artikler/pengepotten-til-statsstotte-okte-norge-brukte-2-mrd-mer-pa-a-fremme-elbiler/378654
#38
Hyundai Ioniq / Zoe vs Ioniq
onsdag 08. mars 2017, klokken 14:11
Jeg starter med å avsløre en dårlig bevart hemmelighet, nemlig at jeg er en Ioniq fanboy uten å eie bilen. Jeg var på nippet til å bestille en, men endte på Zoe ZE40. Pga rekkevidde.

Med glimt i øyet vil jeg likevel utfordre Ioniq eiere til å kjøre Oslo(området)-Geilo i ett strekk. Jeg klarte det nesten med Zoe i 24 minus. Valgte en rute som går over Dagali og 1100moh, 24 mil totalt og 800 netto høydemeter. Jeg manglet 2 kwh på å klare det.

Få avgårde en Ioniq og gjennomfør samme rute uten å lade som bevis at jeg kjøpte feil bil  :laugh:
#39
Jeg husker en epokegjørende test fra 2013 hvor Autofil testet Model S 27 mil fra Oslo til Geilo om vinteren. Den gangen var de fleste skeptiske til om det var mulig å bruke elbil om vinteren til fjells.
http://www.dagbladet.no/tema/taler-arets-bil-norsk-vinter-her-er-svaret/61866740
Turen med Model S gikk fint.

Da jeg fikk et oppdrag på Geilo fant jeg ut at jeg ville gjennomføre samme tur med Zoe ZE 40. Mitt startpunkt var for anledningen Drøbak, og jeg valgte den tøffeste ruta; FV40 (i stedet for RV7) som går helt opp til 1100m før den går ned til Geilo  på rundt 800. Værmeldingen skisserte minus 12 oppover dalen, men det viste seg å bli MYE kaldere. Under 20 mye av turen og helt ned mot minus 25 flere steder. I høyden var det snø og isdekke.

Kort fortalt gikk det nesten. På Rødberg valgte jeg lade noen prosent mens jeg handlet på Kiwi. Jeg tenkte det var dårlig reklame for elbiler om jeg hadde frosset ihjel på Dagali med tomt batteri. Det viste seg å være et klokt valg for jeg brukte akkurat litt mer enn tilgjengelig kapasitet på Zoe. 43 kwh brukt mot 41 kwh tilgjengelig. Jeg kjørte etter fartsgrensen for forholdene, hadde på varme hele tiden, og brukte bare noen få triks som alle ebilister kan.

Jeg tror det hadde gått om det hadde vært litt mildere og om hadde tatt den vanlige veien via RV7.

Dagen etter kjørte jeg Geilo-Oslo på RV7, og det gikk som en drøm uten å lade. Men da hadde jeg 800 høydemeter til min fordel på vei hjem.

#40
Elbilen i Samfunnet / Nissan Leaf som taxi i Oslo!
søndag 26. februar 2017, klokken 22:12
Jeg trodde jeg så syner på fredag da en Leaf med taxiskilt summet forbi. Lurer litt på hvordan det fungerer å kjøre en slik bil som taxi. Er det noen som vet noe mer om dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA