Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - DagfinnN

#31
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 19. februar 2023, klokken 18:07
Sitat fra: Counterpointer på søndag 19. februar 2023, klokken 10:06
Sitat fra: DagfinnN på søndag 19. februar 2023, klokken 09:53
De som ikke stemmer ved et valg har i hvert ikke noe de skal ha sagt.
Det er ytringsfrihet i Norge, så de kan si akkurat hva de vil. Men hvis en ikke stemmer  er det dumt å klage på resultatet. Det var kanskje det du mente?
:+1:
#32
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 19. februar 2023, klokken 09:53
De som ikke stemmer ved et valg har i hvert ikke noe de skal ha sagt.
#33
Lading av Tesla / Sv: Lading med liten kurs
lørdag 18. februar 2023, klokken 14:12
Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. februar 2023, klokken 13:49
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. februar 2023, klokken 13:15
Sitat fra: Martins1 på lørdag 18. februar 2023, klokken 12:14
DagfinnN: Når du skriver at du taper ca 3 kWh på å lade et kaldt batteri, mener du da fordi du lader med lav effekt og at det blir sånn som jeg sier; at batteriet bruker sin egen energi for å levere resten av effekten batterivarmen trenger?
Jeg mener at det går 3 kwt fra nettet for å varme opp batteriet. Intet forbruk fra bilen. Men dette gjelder bare når batteriet er skikkelig kaldt. 10 - 20 minusgrader. Med vanlige vintertemp. i Trondheim går det nok mindre energi. Vår, sommer og høst er dette ikke noe tema.
Nei. Jeg opplever ofte at batteriet går ned noen % på SOC når jeg forvarmer bilen selv om den er plugget i lader.
Det er ikke forvarming av bil som er temaet her, men lading av batteri.
#34
Lading av Tesla / Sv: Lading med liten kurs
lørdag 18. februar 2023, klokken 13:15
Sitat fra: Martins1 på lørdag 18. februar 2023, klokken 12:14
DagfinnN: Når du skriver at du taper ca 3 kWh på å lade et kaldt batteri, mener du da fordi du lader med lav effekt og at det blir sånn som jeg sier; at batteriet bruker sin egen energi for å levere resten av effekten batterivarmen trenger?
Jeg mener at det går 3 kwt fra nettet for å varme opp batteriet. Intet forbruk fra bilen. Men dette gjelder bare når batteriet er skikkelig kaldt. 10 - 20 minusgrader. Med vanlige vintertemp. i Trondheim går det nok mindre energi. Vår, sommer og høst er dette ikke noe tema.
#35
Lading av Tesla / Sv: Lading med liten kurs
lørdag 18. februar 2023, klokken 10:13
Det er en fordel, mindre tap av energi, å lade på varmt batteri. Med den nye strømstøtten som nå kommer, har det liten hensikt å lade om natta for å spare penger.
Start ladning med en gang du kommer hjem fra kjøretur og det går fint selv på de kaldeste dagene. Klattlading mener de fleste er best for batteriet. I sommerhalvåret trenger du ikke å tenke på tema kaldt batteri i det hele tatt.
Min erfaring er at det trengs ca 1 time varming av batteri ved -20 ved 13 amp før ladingen kommer skikkelig i gang. Du taper altså ca. 3 kwt ved å starte lading på så kaldt batteri.
For hjemmelading holder det i lange baner å lade med 10 - 13 amp. Du får uten 3-fase på mange biler ca 1 km i timen pr. amp.
Mine biler (Tesla) mister ikke mer enn ca 10 - 15 km rekkevidde når jeg setter på kupevarmen før kjøring selv på kalde dager. Batteriet varmes også. Hvordan dette er på biler uten varmepumpe vet jeg ikke, men uansett et ikke problem i det daglige.
Når du lader hjemme har man som regel god tid. Jeg har hatt elbil i 8 år og lader hjemme på 15 amp med TWC. Aldri vært behov for mer. Tesla er jo effektive biler og jeg får ca 20 km/t på 15 amp. En fordel med lav ampere er at batteriet ofte er varmt når du skal kjøre siden ladingen ikke er ferdig eller nettopp ferdig.
På hytta derimot kan jeg ha det travlere. Der lader jeg 3 fase 28 amp på en 32 amp kurs. Man bør sette alltid ladeamper lavere enn sikringskapasitet av sikkerhets hensyn. Der får jeg ca 70 km/t og det er nok til at jeg når nærmeste superlader etter en times lading om det skulle være behov for det.
#36
Tesla / Sv: Parkeringssensor - dealbreaker?
fredag 17. februar 2023, klokken 20:07
Sitat fra: Motorwatt på fredag 17. februar 2023, klokken 20:01
Det er nevnt i artikkelen at de kan montere kamera i de ikke-eksisterende hullene der sensorene skulle ha vært. Ligger ledningene der, er det vel kanskje bare å borre hull i plastikkfangeren.
Ville vært helt fantastisk for eksisterende biler!
#37
Tesla / Sv: Parkeringssensor - dealbreaker?
fredag 17. februar 2023, klokken 19:57
Sitat fra: Motorwatt på fredag 17. februar 2023, klokken 18:56
Kryss fingre for at dette kan komme:

https://www.teslarati.com/tesla-hardware-4-vs-hardware-3-camera-analysis/
Jeg også. Men å få dette inn i eksisterende biler skjer neppe.
#38
Kjøpe elbil? / Sv: Dashcam ved bruk bilens kameraer
fredag 17. februar 2023, klokken 17:04
Takker for svar.
Det koster altså penger å anskaffe Dashcam for ID-4.
Dermed kan man konkludere med at Tesla sin OTA har verdi.  :+1: :D
Bildene lagres i skyen. Det er flere som har hentet ned ved behov etter å ha kontakte Tesla. Ellers ligger de på minnebrikke.
Dashcam fikk vi gratis.
#39
Kjøpe elbil? / Sv: Dashcam ved bruk bilens kameraer
fredag 17. februar 2023, klokken 16:25
Med fare for å banne i kirken. For en stund siden i en diskusjon om OTA sin verdi sa jeg at vi teslaeirere fikk Dashcam over OTA. Da var det en ID4 eier som nektet for det. Han sa vi hadde kamera fra før og at vi dermed ikke fikk dashcam over OTA.
Så da blir enkle spørsmål dette:
Har ID4 dashcam eller ikke?
Har ID4 kameraer nok til å kunne aktivere dashcam som Tesla har gjort.
Hvis ikke, så er denne ID4 eiers uttalelse klart ned i gruppen "Tesla hets" fra eiere av andre biler.
Til info så er jeg ikke ute etter å ta ID4. Det er mer enkelte ID4 eiere som ikke gjør annet enn å snakke ned Tesla  jeg ....

Har ID4 dashcam i sin skjerm som bruker eksisterende kameraer, så bøyer jeg meg i støvet.
#40
Tesla SW og AP / Sv: Tvungen auto-visker og auto-fjernlys dersom ACC?
torsdag 16. februar 2023, klokken 08:34
Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 16. februar 2023, klokken 08:29
Tok dette opp med TOCN. De henvendte seg til Tesla som sa de hadde en anelse om hva problemet er og hadde muligens det de trengte for å løse det. Men hvordan og når problemet blir løst er i det uvisse.
Håper og tror at de vil løse dette. Denne tvungne viskerautomatikken er det mest irriterende med hele bilen. Håper at trikset jeg leste med å kjøre max hete på vinduet noen minutter er fix mens vi venter. Så går det heldigvis mot lysere tider. Det blir vel først til neste høst at problemet melder seg igjen. Så litt tid har Tesla på å fikse dette.
#41
Vedlagt et bilde med mål på.
#42
Model Y / Sv: Vil Tesla skru av parkeringssensorene?
torsdag 16. februar 2023, klokken 08:19
Det går jo nå rykter om at det blir mange flere kameraer på nye versjoner av bilene. Hjelper lite på eksisterende biler så klart. Men slik er jo verden. Skal man vente på å få med alt på sin bil, kan man aldri kjøpe.
#43
Model Y / Sv: Vil Tesla skru av parkeringssensorene?
onsdag 15. februar 2023, klokken 18:00
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. februar 2023, klokken 17:48

Du er velkommen til VW delen av forumet og fyre løs alt hva du orker..alle andre også. Og er det noe du ikke liker,eller liker med andre merker så er du nok velkommen der også.
Stemmer ikke. Når audi begynte med e-tron måtte man for all del ikke si noe i det forumet om man var Tesla-eier.
Jeg var interessert i E-tron, men la inn en kritisk kommentar i det forumet en gang i 2019. Det var håret før at jeg fikk drapstrusler. Admin måtte inn å rydde opp.
Okristo (eller hva nicket er) skrev kritisk om ID-4 sine manglende OTA. Det ble bråk så det holder.
#44
Model Y / Sv: Vil Tesla skru av parkeringssensorene?
onsdag 15. februar 2023, klokken 17:41
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. februar 2023, klokken 17:30

VW har store SW problemer og fortjener naturligvis pepper for det. Jeg kan forbanne VW for dette i alle forum uten at noen reagerer,men påpeker en noe negativt om Tesla steiler jo noen hele tiden.
Hva kan det komme at tro? Kanskje fordi du benytter enhver anledning til å snakke ned Tesla. Jeg har ikke sett at du har gjort det samme mot VW.
Fatter ikke hvorfor eiere av andre merker blander seg inn i diskusjonen. Overlat dette til Tesla-eiere. Klarer de ikke det og ordne opp i dette, går det kun utover Tesla-eiere.
Om jeg som Tesla-eier hadde begynt å snakke ned ID-4 ville det nok ha blitt baluba. Jeg har aldri gjort det, men andre Tesla-eiere har gjort. Det ble bråk ja.
#45
Model Y / Sv: Vil Tesla skru av parkeringssensorene?
onsdag 15. februar 2023, klokken 17:32
Sitat fra: k1 på onsdag 15. februar 2023, klokken 16:57
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. februar 2023, klokken 16:13
Sitat fra: k1 på onsdag 15. februar 2023, klokken 15:32
For mye krisemaksimering og "teorisering" rundt dette med skitne kameraer her på forumet imo. La oss se hva løsningen blir før vi svartmaler noe som helst.

Ja,kundene av FSD har jo blitt godt vant til å vente. En ting er å levere ut biler uten sensorer MEN MED løsning for kamera.Noe helt annet er å levere ut biler UTEN sensor og UTEN løsning for kamera.

Å kjøpe bilen med en løsning enten med eller uten sensorer er helt ok ,men akkurat nå vet ingen hva det blir. Og det er jo her Tesla går sine egne veier og skaper usikkerhet. Hadde man lovet at løsning vil komme innen dd.mm.yyyy så hadde de solgt mange flere biler. Men Tesla tør,vil eller kan ikke. Og det er bare trist som f...

Forventet ikke noen positiv spin-off eller vinkling om noe som helst fra Tesla fra deg nei...
Som vanlig er det ikke teslaeiere som uttaler seg mest kritisk til Tesla. Lurer på hva agendaen er ... eller ... lurer egentlig ikke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA